Gamestop vill finansiera spel i utbyte mot exklusivt innehåll

Permalänk
Melding Plague

Gamestop vill finansiera spel i utbyte mot exklusivt innehåll

Spelbutiken Gamestop kan tänka sig att öppna plånboken för att kunna erbjuda kunderna exklusivt spelinnehåll och därigenom få ett försprång gentemot konkurrenterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag skulle köpa något av gamestop för att få extra vapen eller dylikt. NEVAR

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Deras desperation ökar... de kan inte längre konkurrera med Steam på lång sikt och tar därför till fula knep.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Får hoppas att detta inte går igenom...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Så dom kan ta ännu mer för deras överprisade spel?
Edit// Varför inte sänka priset på sina spel istället och på så sätt vinna mot all konkurrens?

Permalänk

Har aldrig köpt något eller sålt något till gamestop, det här förändrar absolut ingenting

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abertick:

Så dom kan ta ännu mer för deras överprisade spel?
Edit// Varför inte sänka priset på sina spel istället och på så sätt vinna mot all konkurrens?

exakt ! jag fattar inte VEM som köper spel där när de kostar ca 700kr? helt bissart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att Gamestop också har börjat finansiera fysiska släpp på spel som enbart släpps Digitalt, Tyvärr inte i Europa än men sker i USA. T.ex. Sword Art Online/One piece till Playstation Vita är ett av spelen, de har även betalat för att pressa upp nya kopior av T.ex. Xenoblade o.s.v.

Så tja lite intressant att de börjar tänka nytt för att bekämpa Digitala eran och inte bara sitta och klaga som många andra företag gör.

Sedan är det värt att nämna att gamestop har haft exklusiva deal för exklusivt innehåll och annat i USA i över 10+ år, så inte precis nytt, Japan beroende på vilken butik du köper o.s.v. Det är vi i Europa som har blivit hyfsat skonad för just detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Entusiast

Är ju inte första gången det göms exklusivt innehåll bakom vissa specifika produkter. Det var väl COD som fick massa skit för sammarbetet med Doritos. Köp chips och få prylar. Mountain Dew har också varit inblandade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag kan inte förstå att dessa butikerna fortfarande finns. Skitdyra spel och inga fördelar alls gentemot att köpa online.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad de gör, kommer aldrig köpa något hos Gamestop. Att de tar 100-200kr mer för beggade ex än vad andra butiker tar för nya säger tillräckligt om vad det är för ett företag.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Aldrig hoppats mer att ett företag går i graven.
När man får exklusiva addons, dlc eller tom items när man förhandsbokar så tycker jag bara det låter som ett desperat rop på hjälp.
Kosmetiska saker är helt okej eller att man får ett kommande dlc efter release som man annars får köpa separat.
Exklusiva saker är dock något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kan inte förstå att dessa butikerna fortfarande finns. Skitdyra spel och inga fördelar alls gentemot att köpa online.

Rätt stor skillnad på fysiska kopior av ett spel och att ha det digitalt.

Tro det eller ej - vissa föredrar fysiska kopior på spel.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Skrivet av Qarez:

Rätt stor skillnad på fysiska kopior av ett spel och att ha det digitalt.

Tro det eller ej - vissa föredrar fysiska kopior på spel.

Ja men varför köpa det på Gamestop eller liknande spelbutiker? Webhallen tex säljer fysiska spel till bättre pris dessutom. Ser fortfarande ingen anledning med dessa butikerna alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kan inte förstå att dessa butikerna fortfarande finns. Skitdyra spel och inga fördelar alls gentemot att köpa online.

De lever på pöbeln.

Permalänk
Hedersmedlem

De får väl ta och langa fram en rätt rejäl slant till spelutvecklarna om det här ska fungera. Det låter antingen som att det finns lite brister i tänket eller att det kommer bli väldans dyrt...
Antingen släpps detta exklusiva innehåll world wide och är fritt att köpa för alla förutom i de länder där gamestop är närvarande för i dessa länder måste man gå till just gamestop. Lite som systembolaget som vi har i Sverige, Norge och Finland.
Men då misstänker jag att det kommer handlas en del över landsgränserna för att slippa denna virtuella spärr.

Eller så kommer materialet endast finnas tillgängligt via gamestop. Punkt! Finns inte gamestop i landet så går det inte att få tag i.
Det låter inte som en bra försäljningskanal för spelutvecklarna direkt. Minskar ju antalet potentiella kunder minst sagt. Så då får nog gamestop se till att öppna plånboken rejält för att spelutveckarna ska vara med på tåget...

Ska bli intressant att se vad de tänkt sig och hur de tänkt implementera detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Deras desperation ökar... de kan inte längre konkurrera med Steam på lång sikt och tar därför till fula knep.

Fula knep? Men det är inte fult att du är tvungen att använda Steam för att spela dom flesta spelen? GameStop kommer dö ut om dom inte gör något. Tycker det är lite synd för har bra erfarenhet av deras begagnade grejer, bekvämare att kunna köpa begagnat där än av någon från andra sidan landet som man inte känner på Blocket eller så. Fast deras nya spel är ju inte billiga

Permalänk
Medlem

Och varför skulle spelutgivarna vilja förhandla med ett företag som blåser dom på pengar med begagnat handeln?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fula knep? Men det är inte fult att du är tvungen att använda Steam för att spela dom flesta spelen? GameStop kommer dö ut om dom inte gör något. Tycker det är lite synd för har bra erfarenhet av deras begagnade grejer, bekvämare att kunna köpa begagnat där än av någon från andra sidan landet som man inte känner på Blocket eller så. Fast deras nya spel är ju inte billiga

Eller hur. Och en mindre konkurrent på marknaden = sämre utgångspunkt för oss konsumenter. Men det kanske krävs att man tänker efter för att begripa det bakom allt hatande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Titta bara på spelbutiken.se som var en ren spelbutik förut. Nu är det en massa annat skit dom säljer, troligen för att det ska gå runt för dom, men deras priser är i alla fall bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qarez:

Rätt stor skillnad på fysiska kopior av ett spel och att ha det digitalt.

Tro det eller ej - vissa föredrar fysiska kopior på spel.

Tekniskt sett är din fysiska kopia egentligen en digital kopia, den är inte mer eller mindre fysisk än ett spel lagrat på HDD'n. Enda fördelen är att du i vissa fall kan slippa lite DRM om du undviker Steam. Man kan också ibland fortfarande få med en manual som man kan bläddra i.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Tekniskt sett är din fysiska kopia egentligen en digital kopia, den är inte mer eller mindre fysisk än ett spel lagrat på HDD'n. Enda fördelen är att du i vissa fall kan slippa lite DRM om du undviker Steam. Man kan också ibland fortfarande få med en manual som man kan bläddra i.

Jo det är väl sant att det är Digitalt, men begreppsmässigt menar man ju på att spelet (digitalt) ligger på en fysisk kopia(skiva, cd/dvd).
Fördelen är inte alls bara DRM utan det mer klassiska argumentet är ju att du *äger* spelet, inte hyr det.
Steam har i sitt avtal liknande med att man *hyr*/betalar rättigheten att spela spelet. Så skulle Steam dö ut någon gång (OM) så har du inga spel.

Har du dock det på fysisk kopia har du spelet kvar.
Notera dock att oftast är det egna avtal med dessa om Multiplayer/uppdateringsmöjligheter, så skulle man vilja spela nämnda spel online och det inte finns kvar Multiplayer servrar är det ju samma som med Steam.
Minuset är la kanske att många skivsålda spel idag ändå tvingar en att använda en plattform, tex battle.net, Steam eller Origin.

Permalänk
Medlem

Tar väl typ 1 månad innan andra kedjor hakar på. Så i slutändan blir det massa olika special editions med olika lull lull i varje. Vilket innebär mycket mer jobb för devs, och logos äveryväre!!!
Hemsk idee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt ! jag fattar inte VEM som köper spel där när de kostar ca 700kr? helt bissart

Människor som fortfarande inte har "hängt" med i utvecklingen. Har en vän som inte litar på Steam, GoG, GMG och alla dessa digitala tjänster som finns. Visst kan förstå att han är orolig för att dom kan gå under och han kan inte spela sina spel...men det är inte poängen. Han vägrar även handla på "nätbutiker" dom är "skojare" och "lurendrejare" och man vet aldrig vad man kan få. Tänkte dela med mig av min Plat rabbat på Webhallen så han kunde köpa en riktig spel skärm. Han vägrade, var inte "säkert" att man fick rätt saker. Så han åkte in till Elgiganten och beställde en sämre skärm för 800kr mer.

Samt att han åker hellre ner på Elgiganten och köper en Alienware dator eftersom Alienware använder endast dom "bästa" komponenterna som "funkar" tillsammans utan strul. Även där plockar han upp sina konsol spel eftersom han är "säker" på att han får rätt saker. Sen så åker han hellre 18mil tur och retur till Gamestop/Shop i Borlänge eftersom dom har bättre spel utbud än dom har på våran lokala Elgigant.

Det är inte så att han är efterbliven. Han är bara...annorlunda men det är väldigt frustrerande när man försöker prata med honom om just detta. Jag har gett upp.

Grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

...Fördelen är inte alls bara DRM utan det mer klassiska argumentet är ju att du *äger* spelet, inte hyr det.
Steam har i sitt avtal liknande med att man *hyr*/betalar rättigheten att spela spelet. Så skulle Steam dö ut någon gång (OM) så har du inga spel...

Fast detta är ju inte helt sant. Valve och Gabe Newell har ju gått ut och sagt att om något skulle hända så att Steam måste stängas ned så har de (Valve) förberett för detta så att Steamanvändare ska ha fortsatt tillgång till sina spel. Exakt hur de tänker göra detta är oklart men de har i alla fall sagt att de har någon sorts skydd mot detta.

Finns massor att hitta vid en snabb sökning här är några av de första träffarna.
http://steamcommunity.com/discussions/forum/0/828933455838324...
http://i.imgur.com/4sa1Ln6.jpg

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kan inte förstå att dessa butikerna fortfarande finns. Skitdyra spel och inga fördelar alls gentemot att köpa online.

Jag vet, insnööade föräldrar, en kompis ville köpa cs:go på steam, men föräldrarna ba nope, det är säkert lurendrejare, bara 6 miljoner(!) online samtidigt, i aint leaving out my kontonummer!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jag vet, insnööade föräldrar, en kompis ville köpa cs:go på steam, men föräldrarna ba nope, det är säkert lurendrejare, bara 6 miljoner(!) online samtidigt, i aint leaving out my kontonummer!

låter som fruktansvärt kloka föräldrar fler skulle vara så

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Deras desperation ökar... de kan inte längre konkurrera med Steam på lång sikt och tar därför till fula knep.

Fast Steam gör ju redan något liknande, om man förhandsbokar hos dem kan man få unika items som man inte kan få annars.

Permalänk
Medlem

Personligen köper jag ofta fysiska kopior, men aldrig från Gamestop. Deras priser och vid vissa tillfällen ovanligt okunnig/nonchalant personal gör att det ofta blir webhallen eller liknande. Jag kan förstå att butiker behöver använda nya metoder för att sälja men detta är ju bara löjligt. Blir det här verklighet hoppas jag verkligen att folk lyfter blicken, funderar lite och säger nej tack. Den enda makten vi konsumenter har är våran plånbok.

Angående det där med steam; om man inte litar på "dom där skojarna" och inte vill handla med kort man kan köpa vouchers i olika volymer för gamla hederliga slantar för att sedan spendera i steam store. Tyvärr finns dessa enbart på gamestop vad jag vet? Jag förstår därför inte den oron bland föräldrar/folk, ju fler olika betalningsmetoder, desto bättre?!

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |