Intel Haswell-E i prislista

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell-E i prislista

Till hösten lanserar Intel Haswell-E för den yppersta prestandaklassen med stöd för DDR4-minne och upp till åtta kärnor. Nu läcker de första prisuppgifterna ut på nätet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"insert uttjatad hurr durr tvelander comment here" ^^

Nä men, 5820k ser ut att bli bra pris på
Ska bli spännande att se priset på DDR4, blir dock ingen uppgradering till detta innan ddr4 blir mer standard!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

16 kärnor ? vad för typ av program kan ens använda det ? detta blev ja väldigt nyfiken på !

Permalänk
Skrivet av albin98:

16 kärnor ? vad för typ av program kan ens använda det ? detta blev ja väldigt nyfiken på !

Nej... 8 kärnor, 16 trådar

Permalänk
Medlem

Ingen vetting person uppgraderar från X79, 4930k till det här. DDR4 WoW! That performance increase..NOT

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Ingen vetting person uppgraderar från X79, 4930k till det här. DDR4 WoW! That performance increase..NOT

Verkligen inte. Åtta kärnor i 3GHz är inte så värst upphetsande heller!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

1100 dollar, ungefär där min budget brukar ligga (Plus lite till kanske om man nu ska hålla sig till sanningen). Fast dock då för hela datorn, blir väl lite segt med processorn och dess låda bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Verkligen inte. Åtta kärnor i 3GHz är inte så värst upphetsande heller!

Man är bra sugen på en 5960X

Men sen vem köper en 5960X och kör den stock :S ?

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Man är bra sugen på en 5960X

Men sen vem köper en 5960X och kör den stock :S ?

Med tanke på hur bra haswell överklockar (inte), så kan man nog inte förvänta sig någon massiv överklockning från 3ghz. Skulle gissa på strax över 4ghz med alla 8 kärnor på ett bra ex. Annars på en medel runt 4ghz, vilket ju ändå blir 25-30%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

"insert hurr durr tvelander comment here" ^^

Nä men, 5820k ser ut att bli bra pris på
Ska bli spännande att se priset på DDR4!

För helskotta kan det inte finnas en nyhetsartikel med dyrt innehåll utan att nån ska nämna honom? Människan jobbar, bor hemma(har jag för mig), gillar datorer och är aktiv i forumet.

Förlåt för ventileringen, inget som är specifikt riktat till dig lowngcawt, menar att det är generellt uttjatat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

För helskotta kan det inte finnas en nyhetsartikel med dyrt innehåll utan att nån ska nämna honom? Människan jobbar, bor hemma(har jag för mig), gillar datorer och är aktiv i forumet.

Han har ju notoriskt köpt det senaste, lägger hutlösa pengar på grejerna och skäms inte för det? Klart han blir lite av en kändis då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Med tanke på hur bra haswell överklockar (inte), så kan man nog inte förvänta sig någon massiv överklockning från 3ghz. Skulle gissa på strax över 4ghz med alla 8 kärnor på ett bra ex. Annars på en medel runt 4ghz, vilket ju ändå blir 25-30%.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får avvakta och se hur den klockar average

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

För helskotta kan det inte finnas en nyhetsartikel med dyrt innehåll utan att nån ska nämna honom? Människan jobbar, bor hemma(har jag för mig), gillar datorer och är aktiv i forumet.

Förlåt för ventileringen, inget som är specifikt riktat till dig lowngcawt, menar att det är generellt uttjatat.

Skickades från m.sweclockers.com

det var liksom lite det jag var ute efter, därav den välidgt ironiska kommentaren
jag är också otroligt trött på alla dessa kommentarer om tvelander hit och tvelander dit så fort något nytt och dyrt släpps, skulle gissa på att herr Tvelander själv är ganska trött på det med?

Skrivet av Bad Habit:

Han har ju notoriskt köpt det senaste, lägger hutlösa pengar på grejerna och skäms inte för det? Klart han blir lite av en kändis då...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser inget fel i att lägga mängder med pengar på sin hobby utan att skämmas, måste säga att datorhobbyn är bra så mycket billigare än T.ex. Bilar, där folk köper fälgar för 20-25k STYCK.

Poängen är att man spenderar sina egna pengar på precis vad man vill, alla tycker om olika saker och man lägger sina pengar på det man tycker bäst om helt enkelt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Han har ju notoriskt köpt det senaste, lägger hutlösa pengar på grejerna och skäms inte för det? Klart han blir lite av en kändis då...

Jo självklart blir man uppmärksammad när man köper topprodukter och gärna visar upp dem på ett snyggt sett, det har jag inget emot och jag uppskattar hans material i forumet. Men han är ju inte ensam om det och därför kan jag känna att detta tvelander tvelander tvelander är lite uttjatat att säga i varenda artikel om nya, dyra produkter. Det är bara like - fiske och otroligt uttjatat nu känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xiqt:

Man är bra sugen på en 5960X

Men sen vem köper en 5960X och kör den stock :S ?

Hoppas den klockar som en gris, men det tror jag inte att den gör. Tyvärr.

Skrivet av Marticus:

För helskotta kan det inte finnas en nyhetsartikel med dyrt innehåll utan att nån ska nämna honom? Människan jobbar, bor hemma(har jag för mig), gillar datorer och är aktiv i forumet.

Förlåt för ventileringen, inget som är specifikt riktat till dig lowngcawt, menar att det är generellt uttjatat.

Nej jag håller med dig, och han är min vän! Ett jävla tjat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det var liksom lite det jag var ute efter, därav den välidgt ironiska kommentaren
jag är också otroligt trött på alla dessa kommentarer om tvelander hit och tvelander dit så fort något nytt och dyrt släpps, skulle gissa på att herr Tvelander själv är ganska trött på det med?

Jo jag misstänkte det hehe, men nu drog du ju upp det iaf och jag kan tycka att det hade varit bättre att låta bli men ja jag kan tänka mig att han är trött på det med, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jag ser inget fel i att lägga mängder med pengar på sin hobby utan att skämmas, måste säga att datorhobbyn är bra så mycket billigare än T.ex. Bilar, där folk köper fälgar för 20-25k STYCK.

Poängen är att man spenderar sina egna pengar på precis vad man vill, alla tycker om olika saker och man lägger sina pengar på det man tycker bäst om helt enkelt

Ja verkligen, en monsterdator för 50k så är du på topp i denna hobby, i bilvärlden så har du bara börjat hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albin98:

16 kärnor ? vad för typ av program kan ens använda det ? detta blev ja väldigt nyfiken på !

I Microsoft världen kan man multitaska sedan dos 4.0 som kom 1986.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-tasking_MS-DOS_4.0

Så det är inga problem att utnyttja 16 kärnor för kommersiella program. Däremot som någon innan sa var hade den bara 8 kärnor.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Marticus:

Ja verkligen, en monsterdator för 50k så är du på topp i denna hobby, i bilvärlden så har du bara börjat hehe

I topp vet jag inte. Datorn behöver bara vara som man vill ha den. Hårdvaran behöver inte direkt vara dyr heller även om den kan vara det, så ja.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Intel...detta var så j**** onödigt!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

I topp vet jag inte. Datorn behöver bara vara som man vill ha den. Hårdvaran behöver inte direkt vara dyr heller även om den kan vara det, så ja.

Jo jag syftade rent hårdvarumässigt för gaming. Men ja, ska man vara inom rimliga (för mig) gränser så räcker ju 15k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ingen vetting person uppgraderar från X79, 4930k till det här. DDR4 WoW! That performance increase..NOT

Håller med dig! Tyvärr hör jag till dom människorna som uppgraderar bara för att uppgradera kommer nog att bli 5930k med MSI x99 g med quad ddr4 i main bruken.

Jag håller just på att uppgradera min htpc med nyt z97 moderkort parat med en 4790k väldigt nödvändigt för frun och barnen att se på netflix med

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Kräver dessa DDR4 eller kan de fungera även med DDR3? 5820K verkar prismässigt vettig om den går att kombinera med billigare DDR3-minne.

Är i och för sig ganska nöjd med min AMD FX-8350 men det är ändå ganska stor förbättring i prestanda med en 5820K kan jag tänka mig (jag sysslar en del med videoredigering). Har dessutom 24 GB DDR3 RAM som i så fall kunde återanvändas vid eventuell uppgradering.

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur mycket snabbare den är vid samma clock haswell var ju inte så mycket snabbare än ivy vid samma clock att det är värt att uppgradera för dom summorna till haswell E om det inte presterar sjukt mycket bättre

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Marticus:

Jo jag syftade rent hårdvarumässigt för gaming. Men ja, ska man vara inom rimliga (för mig) gränser så räcker ju 15k.

Det är väldigt sant! Ska man ha vattenkylning så blir det extremt mycket dyrare helt plötsligt. Det är fint.

Skrivet av ronnylov:

Kräver dessa DDR4 eller kan de fungera även med DDR3? 5820K verkar prismässigt vettig om den går att kombinera med billigare DDR3-minne.

Är i och för sig ganska nöjd med min AMD FX-8350 men det är ändå ganska stor förbättring i prestanda med en 5820K kan jag tänka mig (jag sysslar en del med videoredigering). Har dessutom 24 GB DDR3 RAM som i så fall kunde återanvändas vid eventuell uppgradering.

Det funkar bara med DDR4!

Egentligen så är dagens Intel rätt ordentligt mycket snabbare i rendering än 8350. 4790K till exempel. Men 2011-3 lär bli rätt tung när det kommer till flertrådad prestanda med lite högre IPC än Ivy Bridge-E.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man kör 5930 eller 5960.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Frågan är ju om man kör 5930 eller 5960.

I mitt fall kommer det nog bli 5930k stänga av ht och oca så högt det går på 6 cores !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

I mitt fall kommer det nog bli 5930k stänga av ht och oca så högt det går på 6 cores !

Funderar på om man skulle kör 5960 å dra av HT , aja vi får se

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

16 kärnor ? vad för typ av program kan ens använda det ? detta blev ja väldigt nyfiken på !

Program som gör upprepade saker, exempelvis kompilering, rendering, encoding. Sedan så tar operativsystemet nytta av fler känror, Windows är lite begränsad med tar nytta av fler.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Klockfrekvenserna går ner betydligt, verkar oroande för överklockningspotentialen, får hoppas att den ökade cachen kompensera ordentligt. Skillnaden mellan 5820 och 5930 om man kör enkelkort är ju nästan obefintlig och inte värd 200 dollares, skabli intressant och se dessa mot varandra i enkel och sli-konfig.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?