Nvidia Shield Tablet läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Shield Tablet läcker ut på nätet

Uppföljaren till Nvidia Shield ligger för dörren och allt mer pekar på att det blir en surfplatta med gaming i fokus. Uppgifterna stärks nu av vad som sägs vara en bild på Shield Tablet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så släpper dom en chromecast liknande hdmi dongel för game stream och dominerar istället men nejnej...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Spela på en lekplatta? Nej tack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Härligt! Hoppas på en docka lik razers, annars blir det väldigt krångligt. En surfplatta är väl också det enda vettiga alternativet om man vill ha en större skärm.

Hoppas bara den inte blir allt för töng.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk

Ser frän ut. Hur presterar Tegra K1 egentligen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

16GB lagringsutrymme på en spelplatta....
Får väl hoppas att den spekulationen inte stämmer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Söderbäck:

16GB lagringsutrymme på en spelplatta....
Får väl hoppas att den spekulationen inte stämmer.

Den stora poängen är att kunna streama PC-spel, och då krävs inte särskilt mycket lagring.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

Den stora poängen är att kunna streama PC-spel, och då krävs inte särskilt mycket lagring.

Aha. Det förbisåg jag helt!
Gammal och stel i tankesättet ;). Hänger inte med i svängarna här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Frilansskribent

Någon som vet vad detta kan vara: http://ultimate.nvidia.eu/en-gb

Webhallen länkade den på FB

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Det förbisåg jag helt!
Gammal och stel i tankesättet ;). Hänger inte med i svängarna här.

Det som är så fruktansvärt najs med just Shield är att, som jag fattat det som, så utnyttjas ShadowPlay för att streama mellan dator > shield, vilket betyder liten till ingen prestandaförlust för att spela in bilden som ska streamas, samt riktigt bra komprimering av bildströmmen (lägre bitrate helt enkelt).

Tips för de som ogillar att man tvingas köpa en Shield för att streama sina spel mellan dator > tablet, installera appen "LimeLight". Den gör din tablet till en Shield, så länge din dator uppfyller samma hårdvarukrav en riktig Shield kräver av datorn.
Det finns andra alternativa appar för spel-streaming som utnyttjar exempelvis VNC, eller XviD för att spela in och streama bilden, eller någon annan RDP-lösning, men LimeLight är överlägsen pga ShadowPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

... LimeLight....

Tack för tipset, ska provas direkt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att se nvidia plöja ner FoU-slantar i innovativa projekt.

Permalänk
Medlem

ser ut som en förstorad HTC

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Entusiast

Om den inte kommer med en docka likt Razer Edge så har de ju helt tappat bollen. Ingen normalt funtad människa vill spela enbart på en touchskärm och om de kör lösa handkontroller så blir ju den helt meningslös då det inte går att spela var som helst. Även med en docka så känns det som en tveksam produkt på grund av storleken. Poängen med en handhållen konsol är ju att den ska vara lite nog att gå ner i en ficka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Om den inte kommer med en docka likt Razer Edge så har de ju helt tappat bollen. Ingen normalt funtad människa vill spela enbart på en touchskärm och om de kör lösa handkontroller så blir ju den helt meningslös då det inte går att spela var som helst. Även med en docka så känns det som en tveksam produkt på grund av storleken. Poängen med en handhållen konsol är ju att den ska vara lite nog att gå ner i en ficka.

Jag vet absolut ingenting om Shield Tablet och bara gissar, men det är inte helt otroligt att Nvidia tänker sig att plattan ska kunna användas ungefär som en spelkonsol för att dra upp PC-spel på teven i vardagsrummet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kanske bra med spel som inte kräver mus/tangentbord kombo, skulle vara underbart med snygga peka&klicka äventyr/rollspel, men knappast counterstike, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Den stora poängen är att kunna streama PC-spel, och då krävs inte särskilt mycket lagring.

Då återstår bara frågan varför man skulle vilja streama ett spel från sin speldator till en enhet som i allmänhet är mindre lämpad att spela pc-spel på, när man ändå måste vara hemma och ha speldatorn igång.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimestam:

Jag vet absolut ingenting om Shield Tablet och bara gissar, men det är inte helt otroligt att Nvidia tänker sig att plattan ska kunna användas ungefär som en spelkonsol för att dra upp PC-spel på teven i vardagsrummet.

Så Steam house streaming fast en egen lösning som kräver egen hårdvara och som någon anledning är kopplad till en platta? Låter inte helt genomtänkt. De jag hört som gillade streamingen i Shield så var det för att de kunde sitta lite varsomhelst och spela, det vill säga typ toaletten. Det är en lite konstig formfaktor för en dedikerad streamingburk. Det passar också inte riktigt in med den avancerade grafiken i plattformen. Då måste de alltså utgå från att man ska använda den och spela på den också och då är en platta en rätt dålig formfaktor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Så Steam house streaming fast en egen lösning som kräver egen hårdvara och som någon anledning är kopplad till en platta? Låter inte helt genomtänkt. De jag hört som gillade streamingen i Shield så var det för att de kunde sitta lite varsomhelst och spela, det vill säga typ toaletten. Det är en lite konstig formfaktor för en dedikerad streamingburk. Det passar också inte riktigt in med den avancerade grafiken i plattformen. Då måste de alltså utgå från att man ska använda den och spela på den också och då är en platta en rätt dålig formfaktor.

Kommer mer info på tisdag, men jag håller med, PC-streaming är extremt nischat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser frän ut. Hur presterar Tegra K1 egentligen?

Rätt bra faktiskt, klicka på tabben "reviews" en bit ned på sidan.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131900...

*Suck* Inte ett ord om K1 Denver dock. :-/ bläh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så Steam house streaming fast en egen lösning som kräver egen hårdvara och som någon anledning är kopplad till en platta? Låter inte helt genomtänkt. De jag hört som gillade streamingen i Shield så var det för att de kunde sitta lite varsomhelst och spela, det vill säga typ toaletten. Det är en lite konstig formfaktor för en dedikerad streamingburk. Det passar också inte riktigt in med den avancerade grafiken i plattformen. Då måste de alltså utgå från att man ska använda den och spela på den också och då är en platta en rätt dålig formfaktor.

Jag har inte hört något om det, men steam finns ju till android. Det vore trevligt om valve gör något för att klämma in någon form av strömning i appen också. Men framför allt skulle jag vilja att man kan strömma windows spel till en linux dator och vice versa. Jag har för mig att det redan går, men av någon anledning har jag inte lyckats få igång det. I vilket fall är det nog på gång om det inte redan går.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Wow, en läcka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Det förbisåg jag helt!
Gammal och stel i tankesättet ;). Hänger inte med i svängarna här.

Då den verkar ha exakt samma spec som MiPad så lär den också ha sdkort läsare så man kan utöka minnet med upp till 128gb om det skulle behövas.

/Jonas

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Rätt bra faktiskt, klicka på tabben "reviews" en bit ned på sidan.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131900...

*Suck* Inte ett ord om K1 Denver dock. :-/ bläh.

Hmm ser det också.

Det bästa jag kunde hitta är följande.

Här får man ett litet hum om prestandan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Såg på Android Police att mer information har läckt:
http://www.androidpolice.com/2014/07/18/pretty-much-every-det...

Kommer släppas i USA den 29:e juli och i EU den 14:e augusti.

Price: $299 for Wi-Fi 16GB, $399 for LTE 32GB (Shield Controller is $59, sold separately)
Tegra K1 (quad-core A15) clocked at 2.2GHz
2GB RAM
Wi-Fi and LTE models (Wi-Fi is A/B/G/N with 2x2 MIMO support)
LTE (US) model: bands 2, 4, 5, 7, 17 (AT&T and T-Mobile basically) - there is also a world LTE model (bands 1, 3, 7, 20)
32GB of storage (LTE model) / 16GB storage Wi-Fi only model
8" 1920x1200 IPS LCD display
NVIDIA DirectStylus 2 included
Front-facing stereo speakers with dual bass reflex ports
MicroSD slot
5MP front camera, 5MP rear camera
Bluetooth 4.0 LE
GPS
Mini HDMI 1.4a port
19.75 Watt-hour battery (10 hours video playback estimated)
Direct OTA updates from NVIDIA

Permalänk
Entusiast

Så nu har mer läckt. Bilderna är på en lös handkontroll och ingen integrerad i plattan och det ingår ingen handkontroll. Så billigaste är 258 USD för platta och handkontroll. Hur ska man då använda den? Utan handkontroll är det ju bara en platta och man vill inte spela avancerade spel på en pekskärm. Då får man använda den som en stream box men då är ju skärmen redundant. Då kunde de gjort den billigare genom att bara bygga en HDMI-dongel. Vet inte riktigt om Nvidia har tänkt igenom det här hela vägen. Det känns som om de missade varför folk faktiskt köpte förra Shield. Det var antingen som billig dedikerad streaming eller för att spela androidspel med fysisk kontroller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Meh.

När dom kör på en x64 Tegra platform med Win8 Pro som operativ, då skulle prestandan bli intressant (borde vara tillräckligt för att köra en hel drös med Steam spel, framförallt mindre indie spel).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av murklor:

Meh.

När dom kör på en x64 Tegra platform med Win8 Pro som operativ, då skulle prestandan bli intressant (borde vara tillräckligt för att köra en hel drös med Steam spel, framförallt mindre indie spel).

Du har en poäng där. Kanske dags att damma av Ion igen. Atom är ju fullt användbar som det ser ut nu. Airmont och Maxwell hade ju kunnat ge en rätt intressant plattform. Borde räcka för att streama spel via Steam till exempel och via Nvidias egna lösning om man vill ha något mer avancerat. Undrar om man kan få in en sådan plattform i en HDMI-dongel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

ser ut som en förstorad HTC

Kom hit för att kommentera detta. Slående likt!