Apple Macbook Air med ny design går in i produktion

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Air med ny design går in i produktion

Nya modeller av Apples Macbook Air uppges ha gått in i produktion, för en lansering senare i sommar. Förseningen av Intel Broadwell gör dock att den omtalade 12-tummaren kan dröja.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter så konstigt att det ska finnas en 11, 12 och 13-tums Macbook air varav 12-tummaren kommer ha annorlunda egenskaper än de andra två modellerna :S

Kanske, kanske får den heta något annat.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Dags att pensionera storburken och köpa en air tror jag. Blir inte något spelande mera ändå. Hoppas på en bra skärm - i så fall blir det köp direkt!

Permalänk
Medlem

"nya skärmar"
Om det betyder att MacBook Air får IPS paneler i skärmarna så vore det verkligen på tiden. Välkommen in i matchen Apple!

Permalänk
Skäggig legend

Nya skärmar - Ja tack! Det som kräver för att jag ska köpa mig en Macbook… Air alltså.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

De har säkert väntat på en bra IPS som kostar lite och drar lite ström. Man vill ju inte förlora huvudsakliga poängen med den - batteritiden. Men som sagt den skärmen som finns i dagsläget är på tok för dålig för priset de vill ha.

Permalänk
Medlem

Är sugen på en Air med men ja, ni kommer skratta åt mig nu men jag har hela tiden undvikit att köpa en bara pga bezeln runt skärmen, vill ha som på min MBP med svart bezel å helst glas över hela ytan. Vill ha en supertunn Air med liknande design som rMBP

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Låter så konstigt att det ska finnas en 11, 12 och 13-tums Macbook air varav 12-tummaren kommer ha annorlunda egenskaper än de andra två modellerna :S

Kanske, kanske får den heta något annat.

Skulle snarare gissa på att i förlängningen kanske det bara blir 12-tummaren som är kvar när halva 2015 gått. De har två 13-tummare (MBA och MBP) som inte är långt ifrån varandra i varken pris eller storlek. Men när väl Broadwell MBA'n är släppt så tror jag de andra försvinner till förmån för den. Men allt är en gissning i nuläget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Vadå att tillverkare tvingas lägga nya modeller på hyllan i väntan på de första processorleveranserna?

När Haswell kom, så tog det typ ett halvår innan dom släppte nåt med Haswell och försökte då mest fortfarande kränga Ivy Bridge.

Den ända som var snabbt ute med Haswell var ju Apple.
Dom andra bara segade och fortsatte kränga Ivy Bridge.
Hoppas det inte blir likadant med Broadwell.

Jag gillar inte Apple, men får medge att MacBook är lockade, det är en modern och snygg dator.

Ett halvår efter Broadwell kommer så kommer väl dom andra tillverkarna att släppa sina Broadwell datorer.
Med optiska läsare, USB 2 och VGA portar. Upplösningen kommer va skräp, om man skulle vara glad om man får 1080p för antagligen får man inte ens det.
Dell och HP kommer att släppa med VGA portar.
MSI kommer släppa med en ful, 3 cm tjockis som väger som bly.
Dom kommer säkert kosta skjortan och ha 4 GB snålt RAM.

Permalänk
Medlem

Happ, då får jag väl retunera min Mba jag beställde förra veckan.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Dell och HP kommer att släppa med VGA portar.

Kan inte tala för HP, men Dell har display-port, HDMI och endast USB3 på sina XPS modeller (USB3 har man haft sedan 2011). Kanske något för dig som tar upp USB3 i varenda artikel om laptops?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

13" måste ha minst 1080p IPS för att jag ska köpa den. Annars är det bara samma skräp återigen. Tunnhet och estetik spelar ingen roll när skärmen, saken man använder mest, är den billigaste komponenten i en ytterst dyr maskin.
Kom igen Apple, SKÄRP ER!

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte blir alltför mycket nytt bara. Om ha-behovet blir för stort kanske jag måste sälja min nuvarande MBA

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ett halvår efter Broadwell kommer så kommer väl dom andra tillverkarna att släppa sina Broadwell datorer.
Med optiska läsare, USB 2 och VGA portar. Upplösningen kommer va skräp, om man skulle vara glad om man får 1080p för antagligen får man inte ens det.
Dell och HP kommer att släppa med VGA portar.
MSI kommer släppa med en ful, 3 cm tjockis som väger som bly.
Dom kommer säkert kosta skjortan och ha 4 GB snålt RAM.

Du vet att det fortfarande är väldigt många konferensrum och liknande som kör på VGA till projektorerna och liknande. Ja det finns adaptrar och det kör man till ultrabooks men det är tyvärr fortfarande behov av VGA.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

aldrig ägt en egen apple produkt men deras macbooks är i en klass för sig. Skulle aldrig lägga samma mängd pengar på något annat om jag ska skulle köpa en premium dator
Surface pro kvalite gillas starkt, dock har dom ju bara en produkt i sin serie, än så länge. Windows 8 behöver förbättras väldigt mycket dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Du vet att det fortfarande är väldigt många konferensrum och liknande som kör på VGA till projektorerna och liknande. Ja det finns adaptrar och det kör man till ultrabooks men det är tyvärr fortfarande behov av VGA.

Jepp, VGA-projektorer med 1024x768 som inte duger till något överhuvudtaget, det finns det gott om. Dags för alla datortillverkare att fullständigt sluta med VGA, och även avbryta all produktion av VGA-adaptrar, så tvingas snålrövarna med skitprojektorerna att uppgradera till något vettigt (särskilt då en fullt duglig 1920x1080 med digitala anslutningar är så gott som gratis)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

13" måste ha minst 1080p IPS för att jag ska köpa den. Annars är det bara samma skräp återigen. Tunnhet och estetik spelar ingen roll när skärmen, saken man använder mest, är den billigaste komponenten i en ytterst dyr maskin.
Kom igen Apple, SKÄRP ER!

Lär ju vara det här som de råder bot på... Finns inte mycket annat att förbättra!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

13" måste ha minst 1080p IPS för att jag ska köpa den. Annars är det bara samma skräp återigen. Tunnhet och estetik spelar ingen roll när skärmen, saken man använder mest, är den billigaste komponenten i en ytterst dyr maskin.
Kom igen Apple, SKÄRP ER!

Macbook i 13" modellen med retina har 2560x1600 så vad klagar du på? Eller är det kanske över din budget?
Var av den anledningen också som jag valde just Apple, pga att dom har klämt in 2880x1800 pixlar på 15,4" och IPS
Mer än vad man får i en vanlig ultrabook, där man får vara glad om man får tag i en 1080p med dålig kontrast.
Apple gör bra och smarta produkter och ett grymt bra operativsystem som äter windows till frukost.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raffe:

Du vet att det fortfarande är väldigt många konferensrum och liknande som kör på VGA till projektorerna och liknande. Ja det finns adaptrar och det kör man till ultrabooks men det är tyvärr fortfarande behov av VGA.

Apple verkar ju inte ha några problem med det?

Hur många har någonsin pluggat in en laptop i en projektor?
En minoritet som då kan ha adapter istället.

Permalänk
Medlem

Blir det bättre graffakort denna gång? Den förra modellen gick knappt spela Quake 3 (ett spel från 1999 lol) på med ordentlig fps.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Apple verkar ju inte ha några problem med det?

Hur många har någonsin pluggat in en laptop i en projektor?
En minoritet som då kan ha adapter istället.

Anektdotiskt och roligt nog så har det enl min erfarenhet oftast blivit ägaren av en macbook som kopplat upp sig till projektorn i ett konferensrum. och då har antingen macbook-ägaren en dongel eller så har nån redan tejpat fast en på vga-kontakten redan.

Icke-problem imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Blir det bättre graffakort denna gång? Den förra modellen gick knappt spela Quake 3 (ett spel från 1999 lol) på med ordentlig fps.

Nej, kommer fortfarande ha den integrerade grafiken som Intel erbjuder. Sen din Quake kommentar förstår jag inte riktigt, Intels integrerade grafik är inte så jävla dålig som du påstår, klarar Quake 3 riktigt enkelt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jepp, VGA-projektorer med 1024x768 som inte duger till något överhuvudtaget, det finns det gott om. Dags för alla datortillverkare att fullständigt sluta med VGA, och även avbryta all produktion av VGA-adaptrar, så tvingas snålrövarna med skitprojektorerna att uppgradera till något vettigt (särskilt då en fullt duglig 1920x1080 med digitala anslutningar är så gott som gratis)!

Raffe pratade om konferensrum, ingen biograf. Dessa behöver inget annat, vill man ha annat så finns det lösningar för det med

Skrivet av rektor:

Apple verkar ju inte ha några problem med det?

Hur många har någonsin pluggat in en laptop i en projektor?
En minoritet som då kan ha adapter istället.

De är långt ifrån en minoritet, hur många konferensrum tror du det finns i världen? 2 eller kanske 3, någonstans runt den siffran?

Skrivet av kemuffkamelen:

Blir det bättre graffakort denna gång? Den förra modellen gick knappt spela Quake 3 (ett spel från 1999 lol) på med ordentlig fps.

Vem köper en MBA för att spela på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Vadå att tillverkare tvingas lägga nya modeller på hyllan i väntan på de första processorleveranserna?

När Haswell kom, så tog det typ ett halvår innan dom släppte nåt med Haswell och försökte då mest fortfarande kränga Ivy Bridge.

Den ända som var snabbt ute med Haswell var ju Apple.
Dom andra bara segade och fortsatte kränga Ivy Bridge.
Hoppas det inte blir likadant med Broadwell.

Jag gillar inte Apple, men får medge att MacBook är lockade, det är en modern och snygg dator.

Ett halvår efter Broadwell kommer så kommer väl dom andra tillverkarna att släppa sina Broadwell datorer.
Med optiska läsare, USB 2 och VGA portar. Upplösningen kommer va skräp, om man skulle vara glad om man får 1080p för antagligen får man inte ens det.
Dell och HP kommer att släppa med VGA portar.
MSI kommer släppa med en ful, 3 cm tjockis som väger som bly.
Dom kommer säkert kosta skjortan och ha 4 GB snålt RAM.

Procent av alla Haswell-datorer:

8 Gb RAM eller mer = 64

1920 x 1080 eller högre = 55

Utan optisk läsare = 51

Utan VGA port = 47

Alla dessa kriterier tillsammans = 14

Tycker du är ganska orättvis med dina antaganden. Om man jämför med statistik med Sandy- och Ivy Bridge-laptops så kommer dessa siffror se ännu bättre ut för Broadwell och jag tycker det redan ser ganska bra ut.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Macbook i 13" modellen med retina har 2560x1600 så vad klagar du på? Eller är det kanske över din budget?
Var av den anledningen också som jag valde just Apple, pga att dom har klämt in 2880x1800 pixlar på 15,4" och IPS
Mer än vad man får i en vanlig ultrabook, där man får vara glad om man får tag i en 1080p med dålig kontrast.
Apple gör bra och smarta produkter och ett grymt bra operativsystem som äter windows till frukost.

Om jag inte har fel är Retina endast för MacBook Pro och inte Air vilket är den modellen nyheten tar upp. Air har 1440x900 på 13" så jag tycker att DU kan sluta hacka på folk när de ger korrekt information. Air på 13" behöver verkligen en ny panel med minst 1080p.

https://www.apple.com/se/macbook-air/specs.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Om jag inte har fel är Retina endast för MacBook Pro och inte Air vilket är den modellen nyheten tar upp. Air har 1440x900 på 13" så jag tycker att DU kan sluta hacka på folk när de ger korrekt information. Air på 13" behöver verkligen en ny panel med minst 1080p.

https://www.apple.com/se/macbook-air/specs.html

Skickades från m.sweclockers.com

Det var exakt den han skrev om, "Macbook i 13" modellen med retina har 2560x1600" = MacBook Pro 13", jämför du då priset på MacBook Air 13" och MacBook Pro 13" med Retina skärm så kostar de nästan lika mycket

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Apple verkar ju inte ha några problem med det?

Hur många har någonsin pluggat in en laptop i en projektor?
En minoritet som då kan ha adapter istället.

Har du ett jobb och är tjänsteman (vilket är väldigt vanligt i dagens Sverige) kommer detta vara väldigt vanligt. Vilket förklarar varför hemmamodeller sällan har VGA idag men betydligt dyrare "företags-modeller" fortsätter med VGA-kontakten så länge de inte är så tunna att den inte får plats.

Skrivet av Teddis:

Anektdotiskt och roligt nog så har det enl min erfarenhet oftast blivit ägaren av en macbook som kopplat upp sig till projektorn i ett konferensrum. och då har antingen macbook-ägaren en dongel eller så har nån redan tejpat fast en på vga-kontakten redan.

Icke-problem imho.

Som Mac-ägare bör man alltid bära med sig en VGA-dongel, men som du säger är MBP/MBA idag tillräckligt vanliga för att det i princip alltid ska finnas någon med VGA-till-DP adapter i närområdet när det kniper

Att VGA-kontakten aldrig försvinner just från konferensrums-projektorer tror jag har att göra med att man inte alls kan ha lika lång sladd till DVI/HDMI. Samt det vanliga att VGA är etablerat och tillräckligt bra för den upplösning man typiskt kör på en projektor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att VGA-kontakten aldrig försvinner just från konferensrums-projektorer tror jag har att göra med att man inte alls kan ha lika lång sladd till DVI/HDMI. Samt det vanliga att VGA är etablerat och tillräckligt bra för den upplösning man typiskt kör på en projektor.

Tycker mig att jag sett 7m DVI som fungerat bra.
Har för mig att jag sett trådlösa system för HDMI också (har dock ingen koll på räckvid.)

om inte annat bör det finnas repeaters.

Tror snarare att folk är bekvämare med den välanvända och mindre "brytbara" VGA-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Om jag inte har fel är Retina endast för MacBook Pro och inte Air vilket är den modellen nyheten tar upp. Air har 1440x900 på 13" så jag tycker att DU kan sluta hacka på folk när de ger korrekt information. Air på 13" behöver verkligen en ny panel med minst 1080p.

https://www.apple.com/se/macbook-air/specs.html

Skickades från m.sweclockers.com

Och du brydde dig inte om hur tunn datorn var, utan endast hur bra skärmen är eftersom det är den man använder mest?
Så varför ens kolla på air som är en snålvariant? pro är ändå tunna numera. endast 18mm hög i hopfälld.
Men vist dom kan behöva uppdatera sina snåldatorer med, men snålvarianten är inget jag skulle vilja köpa iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var exakt den han skrev om, "Macbook i 13" modellen med retina har 2560x1600" = MacBook Pro 13", jämför du då priset på MacBook Air 13" och MacBook Pro 13" med Retina skärm så kostar de nästan lika mycket

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

8 000kr och 11 000kr känns inte som "nästan lika mycket".

Skickades från m.sweclockers.com