Windows Thresholds startmeny och appar i fönster på bild

Permalänk
Melding Plague

Windows Thresholds startmeny och appar i fönster på bild

Microsoft arbetar på nästa huvudversion av Windows och denna gång står skrivbordsanvändare i centrum. Nu läcker nya bilder på den återinförda startmenyn och appar i fönster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har tagit microsoft patetiskt mycket tid att göra detta.
ÄNTLIGEN

Permalänk

Startmenyn ser ändå förj**lig ut är ju mer eller mindre Metro i menyn.
Hoppas att det kommer finnas så att det går att välja win7 skin och classic skin till menyn.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hoppas på mer ändringar för desktop användare.
Mindre touch optimerat skräp, bättre gui.

Permalänk
Medlem

Vill ha gamla startmenyn, inte denna fula "ny kompakt version av startskärmen"

Förhoppningsvis kan startmenyn tas bort så man kan använda nått av dom tredjepartsprogram som finns istället.

Vad jag ogillar ända sen 8.0 är det nya designspråket, kanske bra på en surfplatta, men inte vad man vill ha på en traditionell dator.
Att startmenyn inte finns/funnits är ett mindre problem, men det nya GUI är inte acceptabelt någonstans.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Fortfarande samma kantiga fula design som windows 8. Nej 90 talet ringde och vill ha tillbaka sina kanter...

Permalänk
Medlem

Ganska likt windows 8 ändå...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den kantiga designen är snygg. Rundade hörn är så gammalt och tråkigt, allt ser ut som en barnsäkrad lägenhet.

Lite märkligt med att ha två olika designvarianter i startmenyn, tror att MS hoppas att fler och fler program ska gå över till metro-style knappar och att det blir den primära MEN det sagt så har jag absolut inga som helst problem med en lite större start meny, inte speciellt ofta jag behöver kolla på ikonerna på skrivbordet när jag har öppet start menyn. Bara bättre med större så att man kan snabbare komma åt fler program.

Permalänk
Inaktiv

Det är redan för sent! Har kört Ubuntu 14.04 smärtfritt sedan April 2014!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det är redan för sent! Har kört Ubuntu 14.04 smärtfritt sedan April 2014!

mac os x för mig dock speldator som brummar på med win8.1

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Så här borde det sett ut från första början och nog hade de vunnit på det istället för slösa kopiöst med pengar och tid på ett hybrisbaserat naivt försök att ta över en plattmarknad som redan var etablerad och mättad från första början. Var i den planen snilleblixten att skeda in ett pekskärmsgränssnitt på datorer där det inget tillför sågs som en bra idé kan vi nog alla undra?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker startmenyn är som bäst just nu och att de ska ge en alternativet att köra som det är i 8.1 just nu för det är så effektivt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är jag den ende här som tycker att Windows-versionerna kommer lite väl frekvent nuförtiden? Det känns lite som EA-strategi att släppa nytt istället för att förbättra det nuvarande. Men kanske är jag fortfarande van vid hur länge Windows XP fanns och hur bra den fungerade.

Permalänk
Medlem

Appar i fönster, äntligen! Nu kanske man går vidare från Win7.

Permalänk

Fy farao vad hemskt det skär sig i färgerna. Tacka vet jag Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker den nya startmenyn ser kanon ut jag, till och med bättre än nuvarande.

Saken är att med "metro" varianten i högra spalten, kan man förhoppningsvis välja egna knappar, storlek samt sortera efter eget tycke på ett kompakt sätt. Medan med dagens (Win7) meny är den högra spalten ganska statisk så att säga. Isåfall är det helt klart en uppgradering.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Bort med startmenyn hel och hållet, det är dags att gå vidare.

Ojj vad jag längtar tillbaka till OSX-

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Appar i fönster, äntligen! Nu kanske man går vidare från Win7.

Förstår inte varför nån överhuvudtaget skulle vilja använda metro appar, om det nu inte är en ren surfplatta då.

Fast Microsoft vill kanske vrida tiden tillbaka till 1990 i både utseende och funktionalitet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Varför all denna fokus på UI hos Microsoft?
Det är väl det som är lättast att ändra på för användare och det som inte ska standardiseras.

Finns två saker som gör att jag inte vill ha Win9 i vårt hems datorer (Som iallafall byts ut mot Linux, Chromebook och Android surfplattor och mobiler).
1. All bloat som följer med Windows.
2. Identifiering av datorn snarare än registrering av Licens kod.

Win9 lockar mindre än Winphone-mobiler och Win?-surfplattor. Tvärtom verkar det som Win7 blev det sista Operativsystemet från Microsoft, Win 8/9 verkar vara mer ett medium för Microsoft tillägg och reklamintäkter.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

Tycker fortfarande det platta, kantiga utseendet är fruktansvärt fult och oanvändarvänligt. Ser alltjämt ingen som helst anledning att kasta ut Aero, som är vackert och bra på alla vis. Det är såklart min högst personliga åsikt, men rent objektivt tror jag inte någon kan tycka att det är en fördel att man t ex inte kan läsa fönstertitlar om man kör svarta fönster.

Om någon känner till ett sätt att få Windows 8 och framåt att få Aero-utseendet (med eller utan Glass) ner till minsta pixel så visa gärna det. Ingen har gjort det hittills.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte bara gör så man kan öppna startskärmen i en mindre bubbla eller något. Finns ingen anledning att den ska ta upp hela skärmen. Gillar inte att det går tillbaka till det gamla. Har aldrig använt startmenyn på det viset tidigare och kan inte se mig själv göra det sen heller. Ge oss åtminstone alternativ, är inte det hela grejen med pc?

Permalänk

Jag vet att det finns många som gillar utseendet på Windows 8/9, men jag är inte en av dem. Ser så platt och tråkigt ut, och färgerna är alltid så fuuuula.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Gillar själv det platta kantiga utseendet väldigt mycket och trycker det runda är fruktansvärt fult men det är ju min åsikt så det bästa skulle vara om man ficka välja själv... Men tydligen är det inte så Windows fungerar, det verkar vara ett för alla eller sedan ett annat för alla i en ny version.

Permalänk
Medlem

Jag blir allderles varm i kroppen varje gång en nyhet av det här slaget publiceras

"Startmenyn kan ni bara glömma, den kommer aldrig tillbaka. Startskärmen är framtiden för alla!"

Joråsåatteh...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Så här borde det sett ut från första början och nog hade de vunnit på det istället för slösa kopiöst med pengar och tid på ett hybrisbaserat naivt försök att ta över en plattmarknad som redan var etablerad och mättad från första början. Var i den planen snilleblixten att skeda in ett pekskärmsgränssnitt på datorer där det inget tillför sågs som en bra idé kan vi nog alla undra?

Ja, det kan ju de lärda få spekulera om.
Fast konsekvensen vet vi vad det blev. Ballmer och hans innersta gäng fick lämna Microsoft, andra blev omplacerade. Win8, WinPhone och Surfplatte-Windows. Har dragit ner varandra, är man inte nöjd kund/tänkt kund med det ena, så går man ju inte och köper det andra. Även om tanken var tvärtom och stora vinster och marknadsandelar till MS
Vilket gjort att Microsoft nu går kräftgång på alla (konsument)marknader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förstår inte varför nån överhuvudtaget skulle vilja använda metro appar, om det nu inte är en ren surfplatta då.

Fast Microsoft vill kanske vrida tiden tillbaka till 1990 i både utseende och funktionalitet

Vissa av dem är det inget fel på, jag använder bl.a mail-appen (där jag har både gmail, min universitets-mail, och min live-mail), onedrive-appen (smidigare än att logga in på webben eller rota runt i onedrive-foldern) och en väder-app.

Permalänk
Medlem

Platt och tråkigt

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vissa av dem är det inget fel på, jag använder bl.a mail-appen (där jag har både gmail, min universitets-mail, och min live-mail), onedrive-appen (smidigare än att logga in på webben eller rota runt i onedrive-foldern) och en väder-app.

Jag kör även netflix app

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk

Håppas att windows 10 blir intressant

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Är jag den ende här som tycker att Windows-versionerna kommer lite väl frekvent nuförtiden? Det känns lite som EA-strategi att släppa nytt istället för att förbättra det nuvarande. Men kanske är jag fortfarande van vid hur länge Windows XP fanns och hur bra den fungerade.

MS har (eller hade i alla fall så länge Steve B satt vid rodret) en uttalad strategi att det aldrig ska gå längre än 3 år mellan två större Windows-uppgraderingar. Denna plan gällde även under WinXP tiden, men den variant av Windows som gick under namnet "Longhorn" där en av de absolut viktigaste finesserna var att OS-services och framtida applikationer skulle vara "managed code" (.Net). 2-3 år in i det projektet började man inse att "managed code" för OS-services som det finns många av och som måste vara väldigt snabba/slimmade.

Vid det läget startade man i princip helt om med det som till slut blev Vista. Tänk Vista fast betydligt mer resurshungrigt så får ni en bild av varför Longhorn helt enkelt inte kunde lanseras. Inget fel på tekniken kring "managed code" i sig men den ska nog hålla sig på servers där man redan har rejält med HW och där antal instanser av VM-en är typiskt en eller i alla fall ytterst få.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer