Microsoft Windows sammanfogas till ett operativsystem med nästa version

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows sammanfogas till ett operativsystem med nästa version

Nästa stora version av Windows kommer sammanfoga alla versioner av operativsystemet till ett gemensamt, men kommer släppas i olika utgåvor beroende på bland annat inmatningsmetod.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

låter intressant, ser framemot Windows 9

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Jag blir nog lite ledsen om jag inte får ha det klassiska skrivbordet på min 8" tablet. Men man får väl se vad som händer.
Det jag är mest intresserad av är vad som kommer att ändras under ytan, kanske boot från refs? WIMboot kamske blir default?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge inte användarupplevelsen på respektive plattform inte blir lidande av den ena eller andra finns det bara fördelar. Men det hänger på de som skriver programmen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så jäkla bra, ett grymt uppsving för Windows Phone.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

Eller låta en större mängd människor få gå då det kräver en mycket mindre arbetskraft att hålla operativsystemet fungerande och polerat.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19063-microsoft-sager-upp-18...

Samtliga var ju inte från Nokia.

Permalänk
Medlem

Microsoft: Ett enda OS, men ändå inte....

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Microsoft: Ett enda OS, men ändå inte....

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem

Folk kommer fortsätta slänga ut datorerna genom fönstret med nästa windows version...

Det behövs ett professionellt operativ som går att använda på arbetsplatser också. Windows 7 är det som gäller fortfarande på seriösa arbetsplatser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftet är att ha ett operativsystem som passa "skärmar av alla storlekar", från smarta telefoner upp till surfplattor, persondatorer och Xbox.

Ska "the glorious masterrace" köra samma operativsystem som en "peasant-box"!!?

Skämt åsido, tror detta kan vara bra, med olika versioner för touch och mus/tangentbord osv.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

Den stor a fördelen är väl ändå inte att Microsoft får det enklare, de gör ju redan ett par jobb med uppgraderingar. Den största fördelen blir ju för alla dom utvecklar appar etc för Windows då man helt plötsligt får en enorm potentiell kundkrets och Windows phone inte blir en marginalspelare. Tycker jag i alla fall, även om jag personligen inte är en stor app-användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*gäsp*

Så Microsoft gör det som Apple(?) och linux har gjort länge?

De får nog ta och trimma rullatorn rätt bra om de ska fortsätta vara intressanta även utanför speldatorer...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Hur menar du nu?

Att Microsoft påstår att allt blir ett enda OS men ändå att det kommer släppas i olika utgåvor beroende på vilken plattform du sitter på. Med andra ord som det redan är idag.

Ett enda OS hade det varit om det inte fanns några som helst begränsningar. T.ex. att du kan lira Xbox spel på din PC och tvärtom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av d0b:

*gäsp*

Så Microsoft gör det som Apple(?) och linux har gjort länge?

De får nog ta och trimma rullatorn rätt bra om de ska fortsätta vara intressanta även utanför speldatorer...

På vilket sätt har Apple gjort det? Sist jag kollade var IOS och OSX olika operativsystem.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Inaktiv

Ska de ge sig in på det när de inte ens kan få nuvarande produkter att fungera Okej, god natt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

*gäsp*

Så Microsoft gör det som Apple(?) och linux har gjort länge?

De får nog ta och trimma rullatorn rätt bra om de ska fortsätta vara intressanta även utanför speldatorer...

Hur menar du nu? På vilket sätt har apple och linux enhetliga OS över samtliga enheter? Linux har väl inte ens något "eget" OS för mobiler och plattor, om man inte räknar med att vissa kör linuxkärna för jag tycker i alla fall inte att android räknas som ett linux-OS.
Eller menar du något annat? Du får gärna utveckla ditt påstående.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

På vilket sätt ger det Microsoft en "enorm konkurrensfördel"? På den marknad där Microsoft är i stort behov av att göra framsteg är de frånkörda med några års marginal (inget överdrift, utan det är verkligheten på mobila enheter). Vidare så betyder inte det att mängden av hårdvara krympte, utan samma arbete måste ju ändå göras. Kanske krävs det tvärtom ännu mer testning för att säkerställa att varje version verkligen fungerar på alla typer av enheter det är tänkt för?

Kanske kan Microsoft få ner takten på Chromebook-försäljningen (Microsoft har återigen börjat med något dylikt "Get the facts"). Än om Chromebook och Android framstår som två olika operativsystem, drar ju Google redan nytta av att Linux stödjer i princip allt du slänger på det och begränsar arbetet till att mest handla om skalet ovanpå.

Om ingen konkurrent redan dragit nytta av något som enhetligt har stöd för allt möjligt, hade det kanske kunnat ses som en enorm fördel. Nu handlar det om att ta igen förlorad mark och långsamt försöka äta upp lite av det som förlorats.

Däremot är det helt rätt av Microsoft att försöka anpassa sin marknadsmodell.

Permalänk
Medlem

Vad gäller vidareutvecklingen av store och apparna däri är nog detta en rätt hyfsad idé ändå. Plötsligt kan ju den potentiella kundbasen bli enorm jämfört med hur det ser ut idag, vilket kanske gör det mer attraktivt för utvecklare.
Samtidigt har det väl också lite att göra med hur de tänker prissätta operativsystemet, utan att ha kollat närmare på det känns det lite som att folk generellt inte är så intresserade av att betala lika mycket för OS idag som tidigare - åtminstone när det handlar om lösa köp. Men kör de samma taktik vid släpp som med Windows 8 är det ju en minst sagt överkomlig summa det handlar om.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

Hur många operativsystem tillhandhåller Google förutom just sitt Android och Chrome och interna Ubuntu?
Står ju i artikeln att varje enhet kommer få sitt utseende beroende på vilken typ av enhet det är. (Dator med mus, dator med touch etc) .

Enda skillnaden jag kan tänka mig är att de mergar x86 samt ARM där endast kompileringen kommer bestämma vilken version det skall bli i slutändan men ser inte denna ändring som något enorm, kommer fortfarande kräva från Microsoft att ha alla olika enheter på plats och testa varje ny grafisk del på alla dessa enheter och hålla reda på att X inte förstör för Y osv.

Apple har dock den största fördelen då deras OS körs bara på handfull av datorer mot Windows och Linux så den fördelen kommer Apple alltid ha.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag blir nog lite ledsen om jag inte får ha det klassiska skrivbordet på min 8" tablet. Men man får väl se vad som händer.
Det jag är mest intresserad av är vad som kommer att ändras under ytan, kanske boot från refs? WIMboot kamske blir default?

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte jag läst fel, så kommer "klassiska skrivbordet" finnas med i alla utgåvor (även dom mobila, med pekskärm), men kommer vara avstängt som standard. Den händige, kan säkerligen återaktivera funktionen

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

På vilket sätt ger det Microsoft en "enorm konkurrensfördel"? På den marknad där Microsoft är i stort behov av att göra framsteg är de frånkörda med några års marginal (inget överdrift, utan det är verkligheten på mobila enheter). Vidare så betyder inte det att mängden av hårdvara krympte, utan samma arbete måste ju ändå göras. Kanske krävs det tvärtom ännu mer testning för att säkerställa att varje version verkligen fungerar på alla typer av enheter det är tänkt för?

Kanske kan Microsoft få ner takten på Chromebook-försäljningen (Microsoft har återigen börjat med något dylikt "Get the facts"). Än om Chromebook och Android framstår som två olika operativsystem, drar ju Google redan nytta av att Linux stödjer i princip allt du slänger på det och begränsar arbetet till att mest handla om skalet ovanpå.

Om ingen konkurrent redan dragit nytta av något som enhetligt har stöd för allt möjligt, hade det kanske kunnat ses som en enorm fördel. Nu handlar det om att ta igen förlorad mark och långsamt försöka äta upp lite av det som förlorats.

Däremot är det helt rätt av Microsoft att försöka anpassa sin marknadsmodell.

På vilket sätt är det frånkörda? iOS eller Android har inga bra hanteringar av enheterna anpassad för företag utan man måste etablera tredjeparts lösningar som både är komplexa och dyra. Igenom att man möjliggör samma OS på flera klienter kommer man både kunna öka kontrollen av enheterna och säkerheten. Kör man redan sin infrastruktur baserad på Microsoft (Vilket majoriteten av dagens företag gör), kommer kostnaderna att minska drastiskt

För att inte prata om utvecklingen av applikationer, det är en stor brist på marknaden av .NET-utvecklare och igenom att kunna styra utvecklingen av applikationer, utan att behöva porta dessa till iOS eller Android, företagen kommer styra hela livscykeln får utveckling till utrullning av applikationer. Vilket inte existerar idag, iallafall inte med enkelhet som man kan erbjuda här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Om inte jag läst fel, så kommer "klassiska skrivbordet" finnas med i alla utgåvor (även dom mobila, med pekskärm), men kommer vara avstängt som standard. Den händige, kan säkerligen återaktivera funktionen

Ja, det verkar logiskt. Då får man hoppas att man är tillräckligt händig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Win 9 är vad Win 8 borde ha varit, på samma sätt som Win 7 är vad Win Vista borde ha varit. Win 8 är en bra operativsystem nu, men den var under all kritik när det släpptes utan alla uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Om det betyder att de lovar att aldrig mer röra startmenyn och som bonus att classic-temat kommer tillbaka som valmöjlighet så är jag helnöjd sedan.

Store och appar är de lite sent ute med för min del. Jag kan inte se mig själv lämna android för något annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft varför måste ni skjuta er själva i foten?
Det finns ingen mening med Windows store på en stationär burk, vi har haft program väldigt länge.

Hade mina förhoppningar om att Windows 9 inte skulle vara dåligt, detta uttalandet stärker inte mina förhoppningar..

För chansen måste vara väldigt liten att dom faktiskt tar åt dig absolut all kritik vad som är "fel" mellan 7an-8an.
Om dol fortfarande har som mål att allt blir bättre om man bara slår ihop det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindhunter:

På vilket sätt är det frånkörda? iOS eller Android har inga bra hanteringar av enheterna anpassad för företag utan man måste etablera tredjeparts lösningar som både är komplexa och dyra. Igenom att man möjliggör samma OS på flera klienter kommer man både kunna öka kontrollen av enheterna och säkerheten. Kör man redan sin infrastruktur baserad på Microsoft (Vilket majoriteten av dagens företag gör), kommer kostnaderna att minska drastiskt

För att inte prata om utvecklingen av applikationer, det är en stor brist på marknaden av .NET-utvecklare och igenom att kunna styra utvecklingen av applikationer, utan att behöva porta dessa till iOS eller Android, företagen kommer styra hela livscykeln får utveckling till utrullning av applikationer. Vilket inte existerar idag, iallafall inte med enkelhet som man kan erbjuda här.

Det jag syftade på och som tydligt framgår av sammanhanget är marknadsandelen. Att MS inte förlorat några år i det här sammanhanget antar jag vara odiskutabelt; MS är trots allt en aktör som redan hade halva foten inne på det som blev marknaden för smartatelefoner, men när steget verkligen skulle tas gick mycket i stå.

iOS är ändå långt större än Windows dito inom företagsvärlden, just därför att de upplevs ha tillräckligt stöd för företagssäkerhetslösningar. Sedan säger det sig självt att om du utgår ifrån en homogen Windows-miljö är det ju ingen sensation att Windows-lösningar har bäst integration, vilket jag antar du syftar på; annat vore väl katastrof? Däremot handlar de större förändringarna i Androids nästa version om att förbättra operativsystemets funktionalitet i företagsmiljöer. Google arbetar inte isolerat på den fronten utan har hjälp ifrån t ex VMware och Citrix.

Sedan vet jag inte riktigt vad det sistnämnda syftar på. In-house lösningar baserade på .NET? Om så, kan det kanske vara ett alternativ för dem som vill ha det, men det blir ändå kostsamt och något som inte är aktuellt för kreti och pleti. Om det ska bli aktuellt kommer du troligen behöva genomgå kostsamma övergångar ifrån nuvarande mobila lösningar till Windows-baserade. Jag ser inte hur detta i sig plötsligt ger det enorma övertag strejf åsyftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Microsoft varför måste ni skjuta er själva i foten?
Det finns ingen mening med Windows store på en stationär burk, vi har haft program väldigt länge.

Hade mina förhoppningar om att Windows 9 inte skulle vara dåligt, detta uttalandet stärker inte mina förhoppningar..

För chansen måste vara väldigt liten att dom faktiskt tar åt dig absolut all kritik vad som är "fel" mellan 7an-8an.
Om dol fortfarande har som mål att allt blir bättre om man bara slår ihop det.

Tycker du allvarligt talat att det är ett bra system att man ska Googla upp sin applikation, försöka hitta den faktiska download länken bland alla DOWNLOAD HERE ads, och till slut uppmärksamma alla steg i installern för att se till att man inte råkade installera 3 toolbars och annan skit på köpet?

Tycker du också att Google och Apple ska ta bord Google Play / App Store för att det är ett bättre system att alla ska få leta upp sina applikationer och sideloada dem själva?

Hoppas bara att de fattar nu att de borde uppmuntra (och själva tänka över och ta fram guidelines för) ett annorlunda interface för skrivbordet, så att det inte bara blir tablet applikationer i fönster. Visserligen så är det bättre än att tvinga alla att köra i fullscreen, men de flesta applikationer lär komma att kännas väldigt portade. Att de tillåter applikationer som autostartar med datorn, kör i bakgrunden och liknande kommer också att vara viktigt för att täcka allt behov, men de måste se till att det sker under kontrollerade former (typ, tvinga att autostart vid boot måste vara ett användarval.).

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det här är fantastiska nyheter och något som kommer ge Microsoft en enorm konkurrensfördel gentemot andra så som Apple och Google. Det faktum att man endast kommer behöva underhålla ett operativsystem istället för tre kommer göra att Microsoft kan utveckla mycket snabbare än tidigare och släppa nya funktioner och tekniska förbättringar med ett rasande tempo.

Alltså inte för att vara sån men hela det här inlägget känns som det kunde vara tagit från vilken Microsoft presentation som helst.

Nu när vi ändå snackar convergence eller operativsystem som går från dator till telefon har Canonical gjort det bäst med Ubuntu och de andra stora som Microsoft tex tar efter det tänket men de har inte lyckats så bra.

Jag själv ser verkligen fram emot Ubuntu telefonerna som ska komma.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Låter nog bra detta, dock gillar fortfarande inte designspråket på Win 8 och framåt någonstans, väljer tex bort mobiler med WP helt PGA av det, även om dom i övrigt kan vara bra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300