Google köper videoströmningstjänsten Twitch

Permalänk
Melding Plague

Google köper videoströmningstjänsten Twitch

Efter en längre tids tystnad framgår av nya uppgifter att Googles Youtube-division tecknat ett avtal för att köpa den ständigt växande videoströmningstjänsten Twitch.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan nu kommer dem att förstöra twitch också

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Satans j*vla helvete, vart ska alla som använder Twitch för att komma bort från Googles och Youtubes strikta styrning ta vägen nu då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Ännu mer botnet

Varför måste storföretagen lägga vantarna på allt?
Nu får man väl samma hemska reklamupplevelse som på YouTube.

Permalänk
Medlem

JAAA! Nu kanske de kan få några RIKTIGA servrar för att driva tjänsten!

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | GTX 1080 | 32GB 3600Mhz CL16 RAM

Permalänk
Medlem

Google gör ett kap, en miljard är ett pangpris för att ta ledande rollen på den snabbt expanderande live-streamingmarknaden.

Twitch är dessutom inte bara i stort behov av tillgång till Google's enorma serverkapacitet, utan den största fördelen är att de får tillgång till Google's avancerade reklamsystem. Detta kommer oundvikligen leda till ökade reklamintäkter för alla streamare utan att vi tittare ens behöver se mer reklam.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

...

Till de som tror att det blir bättre... har ni provat Youtubes streams för t.ex. LCS ? .... Sååå mycket sämre än Twitch´s egna - de har ju äntligen löst alla problem och nu kommer de skapa en massa nya. Det kommer bli ändringar hur du får streama, vad du får säga, ersättningar m.m och mest troligt inte till det bättre... R.I.P Twitch?

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

Ja det var ju väntat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Praxzy:

JAAA! Nu kanske de kan få några RIKTIGA servrar för att driva tjänsten!

Ja för youtubes system och servrar är sååååå bra.... Eller inte.
Sen Google köpte youtube har bara allt blivit sämre på alla tänkbara sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Undrar vad Linus har att säga om detta på kvällens/nattens (brukar starta runt kl.01:30) The WAN-show som förövrigt går på Twitch....

http://www.twitch.tv/linustech

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Google gör ett kap, en miljard är ett pangpris för att ta ledande rollen på den snabbt expanderande live-streamingmarknaden.

Twitch är dessutom inte bara i stort behov av tillgång till Google's enorma serverkapacitet, utan den största fördelen är att de får tillgång till Google's avancerade reklamsystem. Detta kommer oundvikligen leda till ökade reklamintäkter för alla streamare utan att vi tittare ens behöver se mer reklam.

skulle förvåna mig om google tar bort reklam från twitch...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Varför måste storföretagen lägga vantarna på allt?
Nu får man väl samma hemska reklamupplevelse som på YouTube.

Du menar att Twitch's tendens att spela samma reklamfilm tre gånger på raken är något du kommer sakna? Streamaren får nästan inga pengar då detta sker så det är inte stor skillnad från ifall du skulle haft på ad-block. På Youtube tjänar ifall skaparen pengar att tala om när du ser på reklamen.

***bort/moderator***

språkpolis §1.6
Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Google gör ett kap, en miljard är ett pangpris för att ta ledande rollen på den snabbt expanderande live-streamingmarknaden.

Twitch är dessutom inte bara i stort behov av tillgång till Google's enorma serverkapacitet, utan den största fördelen är att de får tillgång till Google's avancerade reklamsystem. Detta kommer oundvikligen leda till ökade reklamintäkter för alla streamare utan att vi tittare ens behöver se mer reklam.

reklam systemet är det värsta med youtube

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Inaktiv

Nu lär säkert HLS försvinna...enda vettiga sättet att se på direktsändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Sen Google köpte youtube har bara allt blivit sämre på alla tänkbara sätt.

Haha, 360p-tiden FTW!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

reklam systemet är det värsta med youtube

Hurdå? Ser ut som ganska många lyckas på något sätt få någolunda inkomst via Youtube tack vare reklam.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

reklam systemet är det värsta med youtube

Vad som är bra med Youtube's reklamsystem är att skaparen får mycket mer pengar per vising jämnfört med tex. Twitch's nuvarande system. Finns det någon anledning till att se på reklam så är det dess förmåga att inbringa pengar till videoskaparna, och detta gör Youtube bäst per tid vi spenderar framför reklam. Anser du inte detta vara ett ädelt ändamål så kan du lika gärna sätta på Ad-block.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Twitch får köra sitt eget race så mycket som möjligt, tjänsten har förbättrats markant på nästan alla områden bara under de senaste två åren.

Drömscenariot skulle vara att Google hjälper dom att få bort förseningen mellan streamer och chatt. Jag fattar inte hur Twitch tycker det är acceptabelt att streamers är dryga halvminuten efter chatten... allt blir osynkat.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Welp... nu kanske skapare på Twitch också kan få lite pengar för sitt jobb. De borde se det som en lönehöjning. Givetvis kommer det innebära en del förändring, men hur stor roll spelar det egentligen... värsta som kan hända är att twitch-konto kopplas ihop med google+ och alla kommer stortjuta som småbarn ett par veckor.

Värsta med googles uppköp är alla haters som jag nu kommer vara tvungen att moderera på de twitchkanaler jag är mod på... blä på er.

Visa signatur
Permalänk

Snart kommer mitt google-konto ha större betydelse än mitt personnummer.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hurdå? Ser ut som ganska många lyckas på något sätt få någolunda inkomst via Youtube tack vare reklam.

det blir mer reklam hela tiden, man får samma reklam för ofta, man får mer reklam vid varje nytt youtube klipp man ser, ointressant reklam och om man behöver ladda om klippet se får man se reklam igen.

edit: Glömde det att de har förlängt vissa annonserna också.

Sen har youtube buggar som tex. upplösningar över 1080p så får man 360p istället om man inte laddar om sidan och sätter 1440p igen.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Google fick Twitch till ett REA-pris, de blev precis ledande i en marknad som växer exponentiellt. Google blev ledande i allt som har med video på internet att göra, framtiden ser ljus ut för företaget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Jag hoppas verkligen att Twitch får köra sitt eget race så mycket som möjligt, tjänsten har förbättrats markant på nästan alla områden bara under de senaste två åren.

Drömscenariot skulle vara att Google hjälper dom att få bort förseningen mellan streamer och chatt. Jag fattar inte hur Twitch tycker det är acceptabelt att streamers är dryga halvminuten efter chatten... allt blir osynkat.

Det är dom som streamar som ställer in det, kallas delay. Oftast för att folk inte ska ghosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ja för youtubes system och servrar är sååååå bra.... Eller inte.
Sen Google köpte youtube har bara allt blivit sämre på alla tänkbara sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

?

Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om, men det enda jag kan relatera till är att många telia-kunder haft problem med en överbelastad lina i danmark. Detta gjorde att youtube har gått jätterisigt, men det är fixat för mig nu.

Har ALDRIG haft problem att streama 5+ 1080p-videor samtidigt på youtube, ALDRIG behövt buffra.

På twitch har jag DAGLIGEN problem med dåliga servrar, händer ofta att man får dra ner kvalitén när det blir många viewers för att de inte orkar med. Hur skulle det blir sämre för att de går över till google's servrar? För att inte tala om hur kort uppladdningstiden på vod's skulle bli till youtube. Detta är riktigt bra nyheter för streamers/folk som tittar på streams!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Finns alternativ om man inte gillar att google har tagit över http://www.hitbox.tv/

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Skrivet av WoG:

?

Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om, men det enda jag kan relatera till är att många telia-kunder haft problem med en överbelastad lina i danmark. Detta gjorde att youtube har gått jätterisigt, men det är fixat för mig nu.

Har ALDRIG haft problem att streama 5+ 1080p-videor samtidigt på youtube, ALDRIG behövt buffra.

På twitch har jag DAGLIGEN problem med dåliga servrar, händer ofta att man får dra ner kvalitén när det blir många viewers för att de inte orkar med. Hur skulle det blir sämre för att de går över till google's servrar? För att inte tala om hur kort uppladdningstiden på vod's skulle bli till youtube. Detta är riktigt bra nyheter för streamers/folk som tittar på streams!

Jag hade samma problem som dig för ca 1 år sen, men för mig har det blivit oerhört bättre. Nu när jag t.ex. kollade TI4 så var det absolut inga problem med lagg eller kvalité även fast det var 180.000+ som kollade samtidigt, hade inte heller problem när jag kollade EMS one för CSGO och då var det 220.000+ som var inne samtidigt. Men för ett år sen så kunde streams lagga om det var 20.000 inne samtidigt.
Trodde problemet var helt ordnat, men om det är fler som upplever samma som dig så borde Youtube/Google kunna tillföra något till twitch.

För mig är det rädslan om radikal förändring som gör att jag får lite obehags känslor, det aningslösa om vad google har för planer för tjänsten. Jag tycker tjänsten är toppen som den ser ut idag och rör man om för mycket i grytan kan det gå mot det sämre, men självklart kan google om de spelar sina kort rätt få tjänsten att bli ännu bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Chill

Jag tycker att det här börjar blåsa upp för mycket just nu. För det första så är det Obekräftat av google eller twitch, vilket betyder att det än så länge bara är ett rykte. För det andra så tycker jag att artikeln i fråga från Venturebeat är lite sketchy.. Jag gillar inte hur dom inte kan nämna nått om sin "kontakt", och då det ända som står är "confirmed sources familiar with the matter." Så tänker jag varken säga bu eller bä, fram tills nån av parterna går ut med det själva.

Permalänk

Jag ser faktiskt mer fördelar än nackdelar i detta.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Det är dom som streamar som ställer in det, kallas delay. Oftast för att folk inte ska ghosta.

Det är inte bara det. Det är även att videon måste skickas från oss, till twitch och sen till viewers. Det tar nån sekund minst.. Så delay kommer nog i stortsett alltid finnas på live streams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Varför måste storföretagen lägga vantarna på allt?
Nu får man väl samma hemska reklamupplevelse som på YouTube.

Vilken reklam? *host* adblock *host* noscript *host*

Går ju alltid att avaktivera för innehåll som du gillar. T.ex. som sweclockers eller valfria streams du följer.

Synd att några få ska äga allt men så ser det ju ut här i världen. Tror inte google är dumma nog att ändra på ett vinnande koncept som twitch.