Nvidia fyrdubblar upplösningen i VR-headset genom stapling av LCD-paneler

Permalänk
Melding Plague

Nvidia fyrdubblar upplösningen i VR-headset genom stapling av LCD-paneler

Genom att stapla två billiga LCD-paneler går det att fyrdubbla upplösningen och samtidigt ge högre uppdateringsfrekvenser i VR-headset, visar forskning från Nvidia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det här är ju inte direkt nytt.

Permalänk
Medlem

Hur blir 2 560 x 1 600 en fyrdubbling av 1 280 x 800?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Hur blir 2 560 x 1 600 en fyrdubbling av 1 280 x 800?

4096000 pixels vs 1024000 pixels = fyrdubbling.

Du får plats med 4 av den mindre på den större.

Tänk att den är dubbelt så stor på höjden och dubbelt så stor på bredden. Då får den mindre plats fyra gånger i den stora

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Hur blir 2 560 x 1 600 en fyrdubbling av 1 280 x 800?

1280 x 800 = 1024000 pixlar

2560 x 1600 = 4096000 pixlar.

4x så många.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Intressant som teknik. Visste inte att man kunde göra så utan att också behöva genomskinliga skärmar. Den högre upplevda uppdateringsfrekvensen lär ju bli ungefär som en interlaced signal, där var annan pixel uppdateras var annan gång.

Hoppas dock fortfarande på att Samsung (eller nån annan) kan tillhandahålla högupplösta OLEDs till Oculus Rift.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Intressant som teknik. Visste inte att man kunde göra så utan att också behöva genomskinliga skärmar. Den högre upplevda uppdateringsfrekvensen lär ju bli ungefär som en interlaced signal, där var annan pixel uppdateras var annan gång.

Hoppas dock fortfarande på att Samsung (eller nån annan) kan tillhandahålla högupplösta OLEDs till Oculus Rift.

Jag tror att alla LCD:er är genomskinliga om man plockar bort bakgrundsbelysning. Annars skulle de ju inte kunna släppa igenom ledljuset/ccfl-ljuset.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Känns som att tekniken kommer lite sent. Tror mer på kvalitativ Oled. Huvudsaken är att NVIDIA inte börjar utveckla VR-headsets, det skulle inte vara bra för marknaden.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Hur blir 2 560 x 1 600 en fyrdubbling av 1 280 x 800?

1 280*2 x 800*2 = 1 280 x 800 *4 = fyra gånger så många pixlar

Permalänk
Medlem

Beror på hur vad man anser en n-dubbling av x vara. x*n eller x*(2^n). Det sistnämnda skulle innebära 2^4 = 16 gånger så många pixlar. "Fyrfaldigas" hade kanske varit ett mer specifikt ord.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv

Om det kan appliceras på annat än VR, så är ju detta något som de nya konsolerna kan dra nytta av (bortsett från att de använder AMD teknik...). För, majoriteten av de få spel som släppts, är det sällan grafiken kan bli direkt imponerande. Med denna tekniken kan man kanske lura ögat till mer än de futtiga 30fps som erbjuds?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns som att tekniken kommer lite sent. Tror mer på kvalitativ Oled. Huvudsaken är att NVIDIA inte börjar utveckla VR-headsets, det skulle inte vara bra för marknaden.

Nvidia vill nog sälja grafikkort. T.ex 2 560 x 1 600 är ju inte det enklaste att dra runt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om det kan appliceras på annat än VR, så är ju detta något som de nya konsolerna kan dra nytta av (bortsett från att de använder AMD teknik...). För, majoriteten av de få spel som släppts, är det sällan grafiken kan bli direkt imponerande. Med denna tekniken kan man kanske lura ögat till mer än de futtiga 30fps som erbjuds?

Eller är jag helt ute och cyklar?

FPS är hur många frames som hårdvaran levererar så det är så klart ingen skillnad där. Tvärt om skulle dem få 4 gångar så många pixlar att beräkna.

Detta handlar om att möjligtvis få en 60Hz-skärm att upplevas som om att den hade betydligt högre frekvens. Dock är konsolerna begränsade rent prestandamässigt och skulle ha svårt att utnyttja den ökade frekvensen. Så det hela är mer av en PC-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om det kan appliceras på annat än VR, så är ju detta något som de nya konsolerna kan dra nytta av (bortsett från att de använder AMD teknik...). För, majoriteten av de få spel som släppts, är det sällan grafiken kan bli direkt imponerande. Med denna tekniken kan man kanske lura ögat till mer än de futtiga 30fps som erbjuds?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Men fps ökar inte bildkvalitén på spelet mer än förbättrat flyt, och i nyheten står det ingenting om förbättrad fps utan enbart en känsla av ökad hz, men är det låst till 30fps så spelar det ingen roll hur många hz skärmen har.

Däremot skulle nog konsolerna dra väldigt stor nytta av en känsla av ökad upplösning, där det ibland är låst till 720p.

Jag kan också ha läst helt fel i artikeln, men det var så jag förstod det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns som att tekniken kommer lite sent. Tror mer på kvalitativ Oled. Huvudsaken är att NVIDIA inte börjar utveckla VR-headsets, det skulle inte vara bra för marknaden.

Varför inte?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Ändå lite intressant teknik. Man dubblerar antalet pixlar och i vissa fall får man ut 4 gånger fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Ändå lite intressant teknik. Man dubblerar antalet pixlar och i vissa fall får man ut 4 gånger fler.

Ummm tror att du har missförstått något nu. det är 4 lager, dvs 4 ggr så många pixlar. Nyheten handlar om att man kan få hög upplösning mycket billigare än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns som att tekniken kommer lite sent. Tror mer på kvalitativ Oled. Huvudsaken är att NVIDIA inte börjar utveckla VR-headsets, det skulle inte vara bra för marknaden.

Åh nej, fler tillverkare att välja mellan. Fan ta dig, konkurrens!!!

Nvidia är helt klart inne på en intressant bana. Slår knappast en native-upplösning men det kan vara ett väldigt billigt alternativ då en extra LCD-panel inte är så dyr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Åh nej, fler tillverkare att välja mellan. Fan ta dig, konkurrens!!!

Nvidia är helt klart inne på en intressant bana. Slår knappast en native-upplösning men det kan vara ett väldigt billigt alternativ då en extra LCD-panel inte är så dyr.

I alla fall billigare på kort sikt. Det känns mer som en övergångsteknik fram tills vi faktiskt kan tillverka billiga paneler med rätt upplösning och frekvens.

Permalänk
Skrivet av CTH:

Ummm tror att du har missförstått något nu. det är 4 lager, dvs 4 ggr så många pixlar. Nyheten handlar om att man kan få hög upplösning mycket billigare än tidigare.

Nja, enligt artikeln är det två lager som därmed resulterar i en upplevd fyrdubbling av upplösningen:

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

I alla fall billigare på kort sikt. Det känns mer som en övergångsteknik fram tills vi faktiskt kan tillverka billiga paneler med rätt upplösning och frekvens.

Helt klart, detta känns som ett steg bakåt. Interlacing känns inte som något som hör hemma på 2010-talet.

Permalänk
Avstängd

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Får ha en motvikt i nacken. Tar inte länge att träna upp musklerna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gramner:

Beror på hur vad man anser en n-dubbling av x vara. x*n eller x*(2^n). Det sistnämnda skulle innebära 2^4 = 16 gånger så många pixlar. "Fyrfaldigas" hade kanske varit ett mer specifikt ord.


Japp, fyrfaldig upplösning heter det egentligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Jag vet inte hur stor inverkan vikt egentligen har då jag inte testat VR. Men det är ju inga problem att ha tunga hjälmar (militära/MC) på huvudet eller kanske mer snarlikt olika typer av bildförstärkare som används av militär och räddningstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Vad har du för belägg gällande att vikten består till så stor del av massan från skärmpaneler?

Det finns nog en hel del föreståelse i branschen gällande vikten(göteborgare undanbes) av vikt på ett VR-headset, med tanke på vad till exempel represeanter från Oculus VR(som trots allt är störst inom denna marknad) uttalat sig gällande detta. Det kan verka som en ganska grov antydan att påstå att vikten fördubblas, bara sådär utan belägg och eftertanke gällande hur man utför konstruktionen och sammansättning av två lager paneler i ett VR-headset.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Vikten kanske är en faktor, men jag tror att motion blur från lcd-panelerna är ett större problem för VR. Föresten så dubblas ju inte vikten för hela headsetet bara för att man sätter i en lcd-panel till, men det kanske inte var det du menade.

En av de stora fördelarna med att använda oled för VR är avsaknaden av motion blur och den näst intill obefintliga responstiden

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Nvidia vill nog sälja grafikkort. T.ex 2 560 x 1 600 är ju inte det enklaste att dra runt.

Skrivet av Gender Bender:

Åh nej, fler tillverkare att välja mellan. Fan ta dig, konkurrens!!!

Nvidia är helt klart inne på en intressant bana. Slår knappast en native-upplösning men det kan vara ett väldigt billigt alternativ då en extra LCD-panel inte är så dyr.

Det är inte antalet tillverkare som är problemet, det är vilka tillverkare som gör det. NVIDIA är ett stort företag inom grafik och rendering. Skulle de då göra VR-headsets så skulle de vara som vem som helst i deras ställe och utforma produkten till att ge en fördel ihop med deras andra produkter. Detta skulle innebära en stor klyfta även här. Jag vill ha fler tillverkare än Oculus och Sony, men det ska vara oberoende parter som inte beblandas med AMD, NVIDIA eller Intel.

Idiotförklara mig om du vill, men om jag säger Mantle, FreeSync eller G-sync? Säger det er något? Ett totalt misslyckande inom branschen där en organisation som VESA hade varit en mer lämplig utformare. Elektronikbranschen kräver standarder och helst oberoende standarder.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon179444:

Vikten dubblas med två paneler.
Vikt som placeras absolut längst ut på hävstången och som ska bäras upp av någons ansikte

DET är dealbreakern för tekniken.

Dealbreakern är att din fru kommer att slå ihjäl dig, om du sätter dig med en svart skokartong fastspänd framför ansiktet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Nja, enligt artikeln är det två lager som därmed resulterar i en upplevd fyrdubbling av upplösningen:

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/07/29/Nvidia_Cascad...

Upplevd ja, för en dubbling av informationen (två skärmar istället för en) kan rimligen inte ge en fullständigt fyrfaldig ökning av visuell information.