Twitch tar bort ljudspår i videoklipp med upphovsrättsskyddat material

Permalänk
Melding Plague

Twitch tar bort ljudspår i videoklipp med upphovsrättsskyddat material

Kort efter det ryktade uppköpet av Google börjar Twitch ta bort ljudspår i videoklipp med upphovsrättsskyddat material. Samtidigt utförs förändringar i hur länge sändningar sparas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket är helt ofantligt korkat. Redan förstört många vods.

Att sen tro att någon tittar på streams för musiken är också tragiskt dumt.

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite diverse VoD's från olika kanaler/streamers.
Har bland annat hittat en 10 ½ timme lång VoD, varenda minut = "muted".
Bra där Twitch.

Samt

"WELCOME TO TWITCH TEAM, WE DEAL WITH STREAMS AND VOD'S WE THINK! WTF IS AN AUTOMATIC CONTENT FLAGGER!?"

Dold text

Men det bästa av allt är ju som sagt att deras -egna- kanal fick klipp flaggade

Permalänk
Avstängd

Inte så konstigt, alla stackars skivbolagsdirektörer måste ju ha kaviar och champagne till lunch. Annars så svälter ju dom stackarna.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

jahopp då vart Twitch helt ointressant nu då.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Får se om hitbox.tv kan komma öka i popularitet efter detta. Tydligen hade deras servrar krashat igår på grund av högt tryck av nyregistrerade.

Permalänk
Medlem

Är väl bara en tidsfråga tills detta börjar gälla för själva livestreamingen också. Som jag förstår det är det "bara" för VODs än så länge?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Inte så konstigt, alla stackars skivbolagsdirektörer måste ju ha kaviar och champagne till lunch. Annars så svälter ju dom stackarna.

Och som Weird Al en gång sjöng "And another solid gold humvee"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Än så länge gäller det bara VODs men är bara en tidsfråga innan dom börjar aktivt stänga ner kanaler i realtid..
Youtube dealen är ju om gott som klar.

Permalänk
Medlem

Usch vad systemet är korkat utformat. Med risk för att bli politisk, det är på tiden att det sker förändringar i detta område!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Lite jobbigt om en streamer har musik på och så mutas hela Voden? Snart kommer väl detta till livestreaming också, snart får dom inte spela spel heller om dom inte har en licens för det

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Precis som man fruktade. Bra jobbat Google... Först YouTube och nu Twitch.

Permalänk
Medlem

Ska man behöva gå över till Azubu nu eller?

Permalänk
Snusfri

Vem vill egentligen höra musik när någon spelar?
Är det musik i spelet så det hör ihop så är det helt okej, men inte vill jag höra random dubstep eller så när jag kollar på en stream eller VOD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Precis som man fruktade. Bra jobbat Google... Först YouTube och nu Twitch.

Skyll på politiken som drivs inte på Google som måste följa våra lagar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

And so it begins.

Permalänk
Medlem

Det är väl synd, men gör det så mycket så länge inte direktsändning påverkas?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Commander:

Skyll på politiken som drivs inte på Google som måste följa våra lagar.

Exactly !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

RIP Twitch

Permalänk
Medlem

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

Permalänk
Medlem

Bra.. Onödigt att snåljåparna får någon gratisreklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vem vill egentligen höra musik när någon spelar?
Är det musik i spelet så det hör ihop så är det helt okej, men inte vill jag höra random dubstep eller så när jag kollar på en stream eller VOD.

Väldigt, väldigt många vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

*** raderat ***

Hur är detta deras fel? Ge er någon gång.

"ÅÅååh, google är så dumma och dåliga som väljer att följa lagen så att de inte ryker på en miljard-stämning. Oj så dumma de är"

Herregud.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

Men sättet de bestämmer över musikens användning är fast i åttiotalet. Att folk använder musik i sina videor är bara gratis publicitet och är win-win för bolaget, artisten och streamern. De är bara för lata för att ändra sig. De tror att de eventuellt kommer betala för den som stora filmbolag vilket är osannolikt när det inte ens finns något enkelt sätt att göra det.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

För att automatisk identifikation av copyright skyddade låtar är rätt så dålig, tex så har skaparna av crypt of the necrodancer inte skrivit på något men ändå så blir VODs med ljud från spelet drabbade, det hände tom på deras egna twitch vods.

Så det är dåligt för det är något dom bevisats gång på gång att det drabbar oskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skyll på politiken som drivs inte på Google som måste följa våra lagar.

Det är sorgligt att så många inte förstår skillnaden. Eller vill dessa människor ha stora företag som skiter i lagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vem vill egentligen höra musik när någon spelar?
Är det musik i spelet så det hör ihop så är det helt okej, men inte vill jag höra random dubstep eller så när jag kollar på en stream eller VOD.

Ett av de stora problemen är när systemet träffar fel och tar bort ljudet på en video utan skyddad musik. Händer relativt ofta på YouTube.

Sen är hela idén med att automatiskt skjuta först och fråga varför folk blir förbannade sen så otroligt puckad.

Men vad som irriterar mig mest är hur Google har blivit tvingad till att använda ett automatiskt filter av amerikanska skivbolag. Det har lett till att jag kollar upp vilket skivbolag en artist tillhör innan jag köper musik, är de en del av RIAA eller på något annat sätt har ett ohälsosamt hat mot kopiering så köper jag helt enkelt inte musiken och lyssnar på något annat istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Men sättet de bestämmer över musikens användning är fast i åttiotalet. Att folk använder musik i sina videor är bara gratis publicitet och är win-win för bolaget, artisten och streamern. De är bara för lata för att ändra sig. De tror att de eventuellt kommer betala för den som stora filmbolag vilket är osannolikt när det inte ens finns något enkelt sätt att göra det.

Visst är det så, men nu är det ju så lagen ser ut. Det styr väl inte Google över heller?
Detta var ju bara en tidsfråga innan det hände.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Plösligt blev Azubu väldigt intressant.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Varför tycker så många att det här är ett problem? Självklart måste den som äger musiken få bestämma över hur den används. Att få bestämma över någonting som man har skapat är en fundamental del av vårt samhälles uppbyggnad och att många ifrågasätter det skrämmer mig.

Jag tror inte att det är det som är problemet.
Problemet är deras system för att läsa av ifall det används skyddat material kommer slå igenom massa fel och sabba för folks VOD's och säkert deras streams senare och flagga dom så att ljudet försvinner.

Det är ju också det att dom mutar ju inte biten programmet känner igen utan dom mutar en hel halvtimme bar därför att, det är inget bra system.

Det är samma problem som på youtube där folk fortfarande får deras videos flaggade hejvilt fastän inget olagligt eller fel begås och person som laddat upp en video kan typ inget göra om dom inte är skitstora.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||