Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-D15 – bjässe till processorkylare

Det blir ett tronskifte i sortimentet när den populära Noctua NH-D14 följs upp av den nya bjässen NH-D15. Häng med när SweClockers testar en processorkylare utöver det vanliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Noctua fortsätter imponera.
Är dock inte störtförtjust i deras färger, men man får väl tänka choklad istället för, ni vet...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Synd att den är så pass tung. Men kvalitet väger

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tänkte precis säga att det är synd på den otroliga smaklösa färgen... Jag stör mig såpas att jag har byt ut dem för att de ser förjxvliga ut..

Permalänk
Skäggig legend

Här ska läsas! <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har en NH-D14 som bara ligger, kylde fint men är skitful med sina beige-bruna fläktar och passar inte in nånstans, NH-D15 var inte mycket bättre.

Permalänk

Man kan ju använda den som passiv kylning fan...

Permalänk
Medlem

För folk som inte kör med chassin som har insyn, vem bryr sig om färgen..? (men er som gör det kan jag ha viss förståelse för, även om jag själv tycker att de är snygga) - Noctua fortsätter leverera. Toppklass!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men jag kommer nog aldrig gå tillbaka till tegelstenar efter att ha kört med vattenkylning. De är bara ett helvete att montera och man måste ha överseende med kringliggande komponenter så inte de är i vägen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag använder min TR Silver Arrow med PWM styrning. Och i jämförelse med NH-D15 i PWM läge var Noctua'n en halv grad/dB lägre. Inte mycket att byta upp sig emot, om man så skulle vilja

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

En fråga som brukar väcka debatt bland kompisarna när man pratar om tunga kylare; Tar moderkortet skada av att ha en sådan skapelse hängandes på sig? Nej tycker vissa, det tål moderkortet, medans vissa hävdar att kopparbanorna går av.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Fan är det bara jag som tycker Noctuas fläktar ser bra ut?

Kör typ 8 stycken i mitt R4 som är vitt och det går så bra ihop att jag hellre kör utan sidopaneler och ställer datorn på tvären.

Surt bara att fläktarna och kylarna är så larvigt dyra.
Men som tidigare nämnts så levererar Noctua igen. How unusual.

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Varför fick inga phanteks-kylare vara med i listan?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Väldigt fin fläkt. En sådan skulle jag behöva till min FX-8120.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Letat febrilt efter en ny kylare, en sån här blir det.
Tack för rescensionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

En fråga som brukar väcka debatt bland kompisarna när man pratar om tunga kylare; Tar moderkortet skada av att ha en sådan skapelse hängandes på sig? Nej tycker vissa, det tål moderkortet, medans vissa hävdar att kopparbanorna går av.

Vad tycker ni?

Nej. Det har jag inte märkt. Lite försiktig ska man väl vara ändå? Moment och sånt. Tror risken generellt är större att t.ex. en vattenkylning springer läck och har sönder komponenter?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag använder min TR Silver Arrow med PWM styrning. Och i jämförelse med NH-D15 i PWM läge var Noctua'n en halv grad/dB lägre. Inte mycket att byta upp sig emot, om man så skulle vilja

Nej, men nu vet vi i allafall vilken som är bäst?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

MEH, e nöjd med min blåa Phanteks ph-tc14pe, Billigare, MYCKET snyggare, och kyler ungefär lika bra.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på kylpaste-fronten nu förtiden?

Är det fortfarande AS5 som man ska köra på?
Dags för ett test kanske?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

För folk som inte kör med chassin som har insyn, vem bryr sig om färgen..? (men er som gör det kan jag ha viss förståelse för, även om jag själv tycker att de är snygga) - Noctua fortsätter leverera. Toppklass!

Jag kan bara hålla med. Är jättenöjd med min NH-D14 som fortfarande kyler gammelburken men jag har å andra sidan inte något fönster i den.

Kör nu ett vattenkylt corsair-kit som jag tycker brummar och vibrerar alldeles för mycket. Det blir antingen en NH-D15 eller riktig vattenkylning nästa gång det ska byggas.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Nice att den är så bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna kylare häromdagen lite på känn; tyckte den såg bra ut. Att den presterade så här bra var ju väldigt positivt

Att så många bryr sig om hur en kylare ser ut gör mig förvånad. För mig är datorn ett arbetsverktyg(inkl spel) som skall fungera och inte ses. Sitter folk och tittat på sin dator?

Permalänk
Medlem

Kudos till er för intressant läsning!

..men inget forum utan diskussion

Menar ni att NH-D15 vid 7v kyler lika bra som TR Silver Arrow vid 12v? Det gör mig lite förbryllad. Vid 7 volt snurrar NF-A 15 i ca 700 rpm samtidigt som TY-141 snurrar i 1300 rpm vid 12 volt. TY-141 är dessutom en erkänt bra fläkt med högt statiskt tryck.
Ett annat frågetecken är NH-D15 vid 7 v, (och full belastning) mot densamma vid 12 v, (och full belastning) och då en skillnad i temp på bara 2 grader. Det skulle jag ha lättare att acceptera om det gällde en kylare med färre och/eller glesare kylflänsar men inte ett flaggskepp som denna.

Bara en till..
Menar ni att Intels stockkylare hade en lägre dBA än TR Silver Arrow vid full belastning?
För de som inte känner till Thermalright´s TY-141 så lägger jag till en länk;
https://www.youtube.com/watch?v=VXzdLRcb6aI

Jag menar inte att det var ett dåligt test utan vill bara belysa hur svårt det är att göra ett rättvist sådant Mer av den sorten!!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Hur ser det ut på kylpaste-fronten nu förtiden?

Är det fortfarande AS5 som man ska köra på?
Dags för ett test kanske?

http://skinneelabs.com/thermal-paste/2011-2012-thermal-paste-... Lite gammal nu men dom har extremt utförliga tester!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt fin fläkt. En sådan skulle jag behöva till min FX-8120.

Utöver fläkten behöver du ett kyltorn också.

-Språkpolisen

Permalänk

Tack för recensionen, jag är imponerad och kan helt klart tänka mig detta monster i min burk. Däremot håller jag faktiskt inte med Emil, som tar upp "saftig prislapp" som ett minus i slutsatsen. Jag tycker 800 riksdaler är fullt rimligt för en kylare av sådan rang!

Permalänk
Medlem

trevligt priset tycker inte jag är dyrt 2 riktigt kvalitets fläktar som kan gå 24/7 bra många år sen skicka noctua ut gratis fästen vid nya plattformar helt fantastiskt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Riktigt imponerande för att vara luft!

På tal om testet så är Något som skulle varit intressant att se med i tabellen ett färdigt "custom" vattenkylningskitt som tex detta http://www.inet.se/produkt/5331136/ek-kit-l360 från EK då rätt många verkar börja sin karriär inom riktig vattenkylning med dessa budget kitt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cray-1:

Kudos till er för intressant läsning!

..men inget forum utan diskussion

Menar ni att NH-D15 vid 7v kyler lika bra som TR Silver Arrow vid 12v? Det gör mig lite förbryllad. Vid 7 volt snurrar NF-A 15 i ca 700 rpm samtidigt som TY-141 snurrar i 1300 rpm vid 12 volt. TY-141 är dessutom en erkänt bra fläkt med högt statiskt tryck.
Ett annat frågetecken är NH-D15 vid 7 v, (och full belastning) mot densamma vid 12 v, (och full belastning) och då en skillnad i temp på bara 2 grader. Det skulle jag ha lättare att acceptera om det gällde en kylare med färre och/eller glesare kylflänsar men inte ett flaggskepp som denna.

Bara en till..
Menar ni att Intels stockkylare hade en lägre dBA än TR Silver Arrow vid full belastning?
För de som inte känner till Thermalright´s TY-141 så lägger jag till en länk;
https://www.youtube.com/watch?v=VXzdLRcb6aI

Jag menar inte att det var ett dåligt test utan vill bara belysa hur svårt det är att göra ett rättvist sådant Mer av den sorten!!

Menar och menar, det är värdena jag får enligt metoden jag använder. Håller med om att det är svårt att få rättvist, speciellt med kylare där kapacitet och resultat skiljer mellan olika processorer.

Något vi gör annorlunda mot "många andra" är till exempel att räkna snitt över alla kärnor snarare än att ta den varmaste, samt att avrunda till heltal då jag anser mätosäkerheten vara för stor annars. Sådana mindre detaljer kan ibland få effekten att saker ser mer lika ut eller mer annorlunda än vad de faktiskt är, vilket på sitt sätt kan översättas till att skillnaderna egentligen är rätt irrelevanta. Rätt eller fel är helt klart en smaksak, det är dock vägen jag valde för den här omgången tester.

När det gäller Intel-kylaren tycker jag du tolkar lite skevt. Modellen landar visserligen lite under TR Silver Arrow, men det är endast för att Intel valt att begränsa varvtalet extremt hårt på senare års varianter (tror det är runt 1 300 RPM?). Resultatet är ju att temperaturen springer iväg till ohållbara nivåer som syns i andra tabellen.

Nämnvärt är att det här är näst sista testet i den här serien. Det finns ett till jag har alla siffror och foton klara för som kommer publiceras kommande veckorna, efter det blir det en längre paus från kylartester. Anledningen är helt enkelt att vi byter till ny lokal med nya temperatur- och ljudförhållanden, vilket gör de gamla tabellerna oanvändbara.

I samma veva ska vi även se över huruvuda någon hårdvara i riggen behöver bytas ut. Preliminärt kommer 2600K få leva vidare då jag fortfarande tycker att det är en bra processor för syftet, men moderkortet kommer garanterat bytas ut. Förhoppningsvis kan vi få fram två identiska varianter så ett exemplar kan ligga i reserv ifall (när) det första går sönder. Jag kommer även börja mäta fläktarnas varvtal med laser för att eliminera osäkerheten där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att phanteks ph-tc14pe inte figurerade i tabellerna då den framstår som en av de närmsta konkurrenterna. Men bra recension som vanligt annars

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.