Silverstone Raven RV05

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Raven RV05

Den femte inkarnationen av datorlådan Silverstone Raven tar plats i SweClockers testlabb, med finesser som en vriden moderkortsplåt och många möjligheter till ökat luftflöde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Gillar det inte! :/ såg riktigt konstigt ut och verkar bara jobbigt att bygga i. Men tack Jonas för en bra Chassi recension

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med dina chassi-recensioner Jonas!
Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Silverstone gör bra chassin, men Ravens design är bara... ugh... Inte snyggt alls. RV02 är det enda chassit i serien som ser bra ut IMO. RV05 är definitivt i rätt riktning med tanke på storlek och vikt (vi behöver inte 15kg monsters idag ens med SLI riggar, SSDer och externa NAS slimmar ner allt). Men utseendet är ju rent förskräckligt.

Permalänk
Medlem

En uppgång från rv03 minsann

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Oboy! Skaka fram en FT05a nu också, även om det bara är utsidan som skiljer kan det vara kul att se

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta in ft05

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dang, smått offtopic men fy fan vad stilig du är, Jonas

Permalänk
Inaktiv

Ett problem med detta chassits layout kan vara att de flesta glidlagrade fläktarna inte är gjorda för att installeras vågrätt och kan inbegripa missljud över tid.

Permalänk
Entusiast

Filter som man drar ut från framsidan är ju genialt. Rengör nästan aldrig det i mitt R4 för att det kräver att jag lyfter ner datorn från datorhållaren vilket är en minst sagt jobbig manöver. Tur att det inte landar så mycket damm under men hade ändå varit trevligt att kunna rengöra från framsidan.

Designen med en slimline var kul. Lite dyrare för de som vill ha en optisk läsare men den är inte i vägen. Skivor som inte går att köra i slot in har väl dessutom försvunnit helt vid det här laget?

Blev lite sugen på att modda in röda dioder i fronten så kommer den se ut som en Cylon.

Sitter och funderar på hur en ljuddämpat version hade sett ut. Designen med två gigantiska fläktar borde ju öppna för relativt tyst gång om man kör dem långsamt. Sen dämpade sidor och modifierad topp som inte är lika öppen. Borde ju gå att ha en tunnel som tvingar luften bakåt. Tunneldesignen borde ju öppna för passiv kylning av CPU och rätt kraftig GPU.

Sen det där med att blåsa nerifrån och upp för att varm luft stiger, det kommer inte spela någon större roll. Den konvektiva delen är minimal och drunknar helt i flödet från alla fläktar. Fördelen med designen är snarare att man får ett mer ohindrat flöde genom chassit. Normalt är ju att trycka in merparten av luften i fronten och dra ut den i toppen och längst upp i bakkant vilket betyder att luften måste byta håll. I fronten ska den också igenom hårddiskar och grafikkortet sitter och blockerar flödet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Ett problem med detta chassits layout kan vara att de flesta glidlagrade fläktarna inte är gjorda för att installeras vågrätt och kan inbegripa missljud över tid.

Man får ju hoppas att Silverstone förbättrad designen på dom med tanke på att det är deras egna fläktar...

Men visst, deras 180mm är inget vidare. Har en SG09 och bytte direkt ut skrället med en 140mm Noctua fläkt. Betydligt behagligare ljud (när jag orkar ha den igång dvs, topfläkt behövs inte ens i SG09 lol).

Permalänk
Medlem

Gillar den inre lösningen som skulle passa perfekt för mitt behov, använder inga hårddiskar bara SSD och är old-school och har gärna en DVD-brännare. Kanske kan bli ett köp när Fortress FT05 dyker upp som ser så vansinnigt mycket bättre ut och ska dessutom vara ljuddämpad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Om det är så FT05 ser ut så är jag ritkigt sugen på en

känns som att FT05 passar mig väldigt bra, även RV05 är riktigt trevligt!

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut för ft05
Börjar kännas som mitt ft02 är lite för stort.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Fattar inte varför man ska slopa optiska läsare för, bara idiotiskt, varför?. Det är ju alltid bra och en ifall det kommer till användning. Te,x som man hittar en gammal dvd-skiva, hmm undra vad som finns på denna tänker man , och sen!! Just det ja , jag har ju ingen dvd-rom i mitt chassi!! -.-

Nej, min åsikt.. dumt att chassi tillverkare skrotar optiskt läsare, dom är och förblir en stor användning Bra video Jonas!!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Fattar inte varför man ska slopa optiska läsare för, bara idiotiskt, varför?. Det är ju alltid bra och en ifall det kommer till användning. Te,x som man hittar en gammal dvd-skiva, hmm undra vad som finns på denna tänker man , och sen!! Just det ja , jag har ju ingen dvd-rom i mitt chassi!! -.-

Nej, min åsikt.. dumt att chassi tillverkare skrotar optiskt läsare, dom är och förblir en stor användning Bra video Jonas!!

Det är därför man köper sig en extern som du kan ha till alla dina datorer (istället för 20 interna) den gången du behövde kolla vad du hade på din DVD-skiva. Det är ju knappast något man behöver göra flera gånger i månaden, så det lilla jobbet att koppla in sin externa stör knappast. (ett annat alternativ är ju att skriva på skivan vad den innehåller vid bränning...)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Fattar inte varför man ska slopa optiska läsare för, bara idiotiskt, varför?. Det är ju alltid bra och en ifall det kommer till användning. Te,x som man hittar en gammal dvd-skiva, hmm undra vad som finns på denna tänker man , och sen!! Just det ja , jag har ju ingen dvd-rom i mitt chassi!! -.-

Nej, min åsikt.. dumt att chassi tillverkare skrotar optiskt läsare, dom är och förblir en stor användning Bra video Jonas!!

Då skaffar man en billig extern skivläsare med usb-anslutning. Problemet löst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Ett problem med detta chassits layout kan vara att de flesta glidlagrade fläktarna inte är gjorda för att installeras vågrätt och kan inbegripa missljud över tid.

Fläktarna som följer med chassit är kullagrade så vitt jag vet, och vad man väljer till cpu-kylaren är ju upp till en själv förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Fattar inte varför man ska slopa optiska läsare för, bara idiotiskt, varför?. Det är ju alltid bra och en ifall det kommer till användning. Te,x som man hittar en gammal dvd-skiva, hmm undra vad som finns på denna tänker man , och sen!! Just det ja , jag har ju ingen dvd-rom i mitt chassi!! -.-

Nej, min åsikt.. dumt att chassi tillverkare skrotar optiskt läsare, dom är och förblir en stor användning Bra video Jonas!!

Därför att du kan få en extern bluray bränna som är hälften så stor som en intern läsare för under tusenlappen. Vill du "bara" ha en DVD brännare så kommer du ner i ca 300 spänn.

Med tanke på att bärbara börjar bli så tunna så att inte interna läsare får plats, är det helt naturligt att använda en extern läsare till både till desktop och laptop. Själv har jag inte ens använt en CD skiva på typ 2 år, lol. Och ja, jag har en extern DVD brännare ifall det skulle behövas, liggandes på en hylla. Använde den till gamla chassit, använder den till nuvarande och kan använda den till vilket som helst jag skaffar i framtiden.

NAS är exakt samma argument.

Dom håller ju till och med på att försöka få till externa grafik kort, lol....

Jag ser definitivt en framtid där våra datorer är stora som en telefon, sen om du behöver ruskigt maffig grafik pluggar du din lilla låda med ett GTX3880 i din USB5.0 kontakt och vidare till skärmen.

Citat:

Fläktarna som följer med chassit är kullagrade så vitt jag vet, och vad man väljer till cpu-kylaren är ju upp till en själv förstås.

Dom har sleeve bearing har jag för mig? Inte ball bearing eller oil bearing.

Permalänk

En optisk läsare tar väl knappast stor plats i ett stort chassi? bättre att låta dom vara kvar. En annan fråga angående chassi :). Nån som vet om man kan köpa en sidopanel till cm storm stryker utan fönster?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

En optisk läsare tar väl knappast stor plats i ett stort chassi? bättre att låta dom vara kvar

Det är inte bara storleken som är problemet - en fullstor läsare lägger ju på typ 0.6-0.8kg på din dator.
På ett mindre chassi som väger 4-7kg är det en hel del och helt onödigt baggage. På dom som väger 15kg+ så visst då är det inga större problem. Då har du ju ändå en gaffeltruck i huset för att placera chassit.

Permalänk
Medlem

Snälla silverstone, ge oss en nytappning av TJ07.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Därför att du kan få en extern bluray bränna som är hälften så stor som en intern läsare för under tusenlappen. Vill du "bara" ha en DVD brännare så kommer du ner i ca 300 spänn.

Med tanke på att bärbara börjar bli så tunna så att inte interna läsare får plats, är det helt naturligt att använda en extern läsare till både till desktop och laptop. Själv har jag inte ens använt en CD skiva på typ 2 år, lol. Och ja, jag har en extern DVD brännare ifall det skulle behövas, liggandes på en hylla. Använde den till gamla chassit, använder den till nuvarande och kan använda den till vilket som helst jag skaffar i framtiden.

NAS är exakt samma argument.

Dom håller ju till och med på att försöka få till externa grafik kort, lol....

Jag ser definitivt en framtid där våra datorer är stora som en telefon, sen om du behöver ruskigt maffig grafik pluggar du din lilla låda med ett GTX3880 i din USB5.0 kontakt och vidare till skärmen.

Dom har sleeve bearing har jag för mig? Inte ball bearing eller oil bearing.

Jag gillar hur du tänker. Instämmer i allt.
Tänk när man sitter där på hemmet på ålderns höst med stans minsta dator. Behövs mer kraft hämtar man ut kraftlådan ur garderoben och röjer loss med sitt VR-headset och mördar fjortonåringar i BF18.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om silverstone skalade ned detta chassiet till Micro-ATX och gav det samma utformning exteriört som FT03 och FT03 mini så hade jag blivit glad...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Inte ett chassi som riktar sig till mig men VARFÖR är det inte fler som gör att man ta loss fläktfiltret i botten framifrån???

Dock gillar jag verkligen vad dom gjort med många saker och vill man överklocka och köra SLI/Crossfire verkar det vara otroligt bra kylning på ganska liten storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Om silverstone skalade ned detta chassiet till Micro-ATX och gav det samma utformning exteriört som FT03 och FT03 mini så hade jag blivit glad...

Håller med, ATX är bara onödigt stort. Dom kanske kan skala ner till mini-ITX när dom ändå håller på

Till alla som klagar på chassin som slopar CD/DVD-läsare: Ni är medvetna om att detta chassi kommer med plats för CD/DVD-läsare...? Ingen anledning att fläska på med en 5.25"-läsare när man kan köra med en slimline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Håller med, ATX är bara onödigt stort. Dom kanske kan skala ner till mini-ITX när dom ändå håller på

Till alla som klagar på chassin som slopar CD/DVD-läsare: Ni är medvetna om att detta chassi kommer med plats för CD/DVD-läsare...? Ingen anledning att fläska på med en 5.25"-läsare när man kan köra med en slimline.

TJ07 i mATX skulle vara en dröm, dubbla 360 eller 240 rads i botten.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av pålis:

Håller med, ATX är bara onödigt stort. Dom kanske kan skala ner till mini-ITX när dom ändå håller på

Till alla som klagar på chassin som slopar CD/DVD-läsare: Ni är medvetna om att detta chassi kommer med plats för CD/DVD-läsare...? Ingen anledning att fläska på med en 5.25"-läsare när man kan köra med en slimline.

Funderade på köpa en slimline till mitt sugo sg10... men du får 12st 16gb usbminnen för en slot in läsare, så det känns ju bara som ren förlust att skaffa en. Sen bränner man en skiva i halvåret max. Så håller med varför ska man klaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Håller med, ATX är bara onödigt stort. Dom kanske kan skala ner till mini-ITX när dom ändå håller på

Till alla som klagar på chassin som slopar CD/DVD-läsare: Ni är medvetna om att detta chassi kommer med plats för CD/DVD-läsare...? Ingen anledning att fläska på med en 5.25"-läsare när man kan köra med en slimline.

Hade dock inte blivit ett så litet chassi med tanke på att dom måste lägga till 20cm på toppen för sladdar.
---

Usch vad plastigt det var med hoppas det såg bättre ut i verkligheten men på bild och film så är det inget vidare med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

En uppgång från rv03 minsann

Skickades från m.sweclockers.com

Lådan ser väldigt mycket Batman ut. Kan tänka mig att du gillar den?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma