Förfalskade grafikkort upptäcks i Tyskland

Permalänk
Melding Plague

Förfalskade grafikkort upptäcks i Tyskland

Flera tyska internetbutiker är indragna i en bedrägerihärva, där Geforce GT 440 märkts om för att säljas som dyrare Geforce GTX 660 till ovetande kunder.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte folk se att dom inte fått samma produkt som på bilden och skicka tillbaka produkten?
Man måste va riktigt lättlurad om man går för det här

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är att det enda jag kommer att tänka på är hur jobbigt det hade varit att felsöka varför någon på ett forum bara får 40FPS på medium i BF4..
(redigerade formuleringen lite)

Permalänk
Medlem

Häng dem högt!

Hoppas Nvidia kan reda ut soppan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av zZerf:

Borde inte folk se att dom inte fått samma produkt som på bilden och skicka tillbaka produkten?
Man måste va riktigt lättlurad om man går för det här

Det är troligt att en del hamnat i färdigbyggda datorer där användaren aldrig ser grafikkortet. Många har säkert ingen aning om vad det är för grafikkort som borde sitta i burken och ännu färre har specialkunskaperna som krävs för att upptäcka bluffen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zZerf:

Borde inte folk se att dom inte fått samma produkt som på bilden och skicka tillbaka produkten?
Man måste va riktigt lättlurad om man går för det här

Tänk om det gick att ändra utseendet på ett grafikkort på något sätt. För det är ju helt omöjligt att byta kylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Det är troligt att en del hamnat i färdigbyggda datorer där användaren aldrig ser grafikkortet. Många har säkert ingen aning om vad det är för grafikkort som sitter i butiken och ännu färre har specialkunskaperna som krävs för att upptäcka bluffen.

Det ser alltså ut som ett 440 (endast mjukvaruändringar), inte en 440-processor som monterats på ett kretskort för 660?

Det senare är jag är inte säker på att jag skulle genomskåda. Om kortet ser ut som ett 660 och beter sig som ett 660 i windows är det väl bara prestandan som visar att något är fel. Vilket inte skulle vara kul att felsöka...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Vad säger tex GPU-Z?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DeluxXxe:

Vad säger tex GPU-Z?

GPU-Z skulle säga att det är ett Geforce GTX 660, men rapportera andra specifikationer. T.ex. färre CUDA-cores.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Hoppas dom får reda på vilka som är skyldiga

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det sorgliga är att det enda jag kommer att tänka på är hur jobbigt det hade varit att felsöka varför någon på ett forum bara får 40FPS på medium i BF4..
(redigerade formuleringen lite)

Ja precis, det är ju knappast det första man tänker på då prestandan ej lever upp till specifikationerna. Jag visste knappt om att denna typ av "re-branding" förekom, och att man går så långt som att t.o.m. förfalska firmware gör ju det hela mycket svårare att upptäcka till en början.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tror inte nvidia kommer att blanda sig i detta, det är med 99,99% säkerhet säljaren som fifflat och inte de som tillverkat grafikkorten, så att blanda in pov eller zotac eller vem som nu har tillverkat korten skulle skada pov/zotac fast dom knappast har något med detta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tror inte nvidia kommer att blanda sig i detta, det är med 99,99% säkerhet säljaren som fifflat och inte de som tillverkat grafikkorten, så att blanda in pov eller zotac eller vem som nu har tillverkat korten skulle skada pov/zotac fast dom knappast har något med detta att göra.

Tror det är väldigt sannolikt att nvidia kommer blanda sig i, detta påverkar deras rykte. De kommer nog hjälpa till att få fast de skyldiga, men precis som du tror jag inte att de kommer hänga ut vilken tillverkare det rör sig om, då tillverkaren säkert är oskyldig.

Permalänk
Medlem

Lågpresterande OEM-versioner var något nVidia började med för några år sedan. Nya GTX660 OEM spec Gen2 Ti OC FTW Green* för den ultimata spelupplevelsen.

Det är säkert inget annat än JHH som kommit på ett sätt att kränga gamla överblivna fermikretsar. Rebranding FTW.

*) Green för den låga strömförbrukningen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant att se vart det leder. Hoppas skyldig part får en rejäl minnesbeta för det hela.

§1.6
Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

GPU-Z skulle säga att det är ett Geforce GTX 660, men rapportera andra specifikationer. T.ex. färre CUDA-cores.

Så hur vet man att man inte har fått rätt produkt? Då och då kanske man kollar GPU-Z, men står det ett kort där så litar man på det, kan inte vara allt för många som har koll på hur många CUDA-kärnor kortet "ska ha".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Nej nej, det står ju klart och tydligt att det är ett standard 770 med 550 MHz clock och ddr3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nej nej, det står ju klart och tydligt att det är ett standard 770 med 550 MHz clock och ddr3

Skickades från m.sweclockers.com

"Note:this card is new, just for games, but not that good as the original, anyway, the original need hundreds and Thousands, this just $53.68! so please Don't compare with the original! "

Detta ska inte jemföras med originalet. LOL? Det är inte ens en kopia av originalet, det är ett helt annat kort. Jäkla scammer.

Permalänk
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Snabbt GDDR3 ram på hela 384bit bus och förpackas med 2G (en mobil på köpet tro?);)

Matchar nästan denna artikel http://www.sweclockers.com/recension/19170-asus-geforce-gtx-7...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snabbt GDDR3 ram på hela 384bit bus och förpackas med 2G (en mobil på köpet tro?);)

Matchar nästan denna artikel http://www.sweclockers.com/recension/19170-asus-geforce-gtx-7...

Tittar man längst ner står det:

Citat:

Note:this card is new, just for games, but not that good as the original, anyway, the original need hundreds and Thousands, this just $53.68! so please Don't compare with the original!

Men det känns ändå som det skulle gå som vilseledande marknadsföring

edit: oops, missade några inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Tror det är väldigt sannolikt att nvidia kommer blanda sig i, detta påverkar deras rykte. De kommer nog hjälpa till att få fast de skyldiga, men precis som du tror jag inte att de kommer hänga ut vilken tillverkare det rör sig om, då tillverkaren säkert är oskyldig.

Egentligen har nvidia inget med detta att göra men samtidigt måste dom förmodligen försvara sig på något sätt vilket är märkligt eftersom dom är oskyldiga!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Lite offtopic egentligen, men den här scammen borde ju kunna appliceras på grafikkretsarna i datorer te.x Toshiba och Sony Vaio. Den sistnämnda vet jag har inte uppdaterat sina grafikdrivrutiner på ett antal år...och AMD's egna går inte.

Men kan en firmware sträng lura drivrutinerna så hade man kunnat fortsätta använda datorn till något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lite offtopic egentligen, men den här scammen borde ju kunna appliceras på grafikkretsarna i datorer te.x Toshiba och Sony Vaio. Den sistnämnda vet jag har inte uppdaterat sina grafikdrivrutiner på ett antal år...och AMD's egna går inte.

Men kan en firmware sträng lura drivrutinerna så hade man kunnat fortsätta använda datorn till något vettigt.

Det med VAIO kan ju bero på att VAIO projektet såldes vidare.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Haha eller denna som är alla möjliga kort, i specs står det till och med att det är ett GTX780Ti.

http://m.aliexpress.com/item/2025236136.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tänk om det gick att ändra utseendet på ett grafikkort på något sätt. För det är ju helt omöjligt att byta kylare.

kretskortet är väl dock väldigt mycket mindre och kylaren skulle inte passa?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Egentligen har nvidia inget med detta att göra men samtidigt måste dom förmodligen försvara sig på något sätt vilket är märkligt eftersom dom är oskyldiga!

Stämmer de har egentligen inte något med brottet att göra och därför inte måste 'försvara sig':
Jag ser det mer som deras plikt att, om det inte medför för stora problem, hjälpa till med att sätta dit personerna som drabbat deras slutkunder. <- I kundernas intresse.

Därutöver så vill de kanske motverka att folk, utan att reflektera över det, tänker nvidia + bedrägerier. I sådana fall vill de nog visa handlingskraft typ: nvidia + 'motverkar bedrägerier' eller något sådant. <- I nvidias intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

"Note:this card is new, just for games, but not that good as the original, anyway, the original need hundreds and Thousands, this just $53.68! so please Don't compare with the original! " <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Geforce GTX 770 - 350kr! bara att slå till!!!

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-game-graphics-gr...

Kan väl inte finnas några fake-kort!?!?!?

Påminner mig om ett USB-minne jag köpte på tradera för några år sedan, (säljaren hade självfallet köpt in dessa från kina).

Jag fick det aldrig att fungera så när jag sprättat upp minnet så hittar jag en jädra mutter i skalet och inget annat.

Permalänk
Medlem

Nvidia undersöker nog men kommer aldrig offentligt peka ut Point of view/Zotac eller någon annan stor tillverkare, dom är ju viktiga kunder. Kanske om det är någon liten okänd rackare av Nvidias kunder kan dom göra nåt offentligt uttalande ackompanjerat av utfästelser att aldrig mer sälja kretsar till den kunden.

Skulle vara intressant att nån gång få reda på detta gått till dock.