Microsoft bekräftar Windows 9 av misstag

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Windows 9 av misstag

Nästa stora version av Windows är i antågande och trots att en första testversion ligger nära i tiden saknas ett officiellt namn. Nu bekräftas Windows 9 av Microsoft på sociala medier.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkligen supernyfiken vad som är nytt , inte bara startmenyn !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

vad råkade de bekräfta? att de ska släppa ett nytt OS vid namn Windows 9?
vilken nyhet!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

BRICKS MORE BRICKS!!!!

Kommer bli kanon det här

Permalänk
Medlem

Så kommer Windows 9.5 and the circle of blue screens is complete!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Gillar inte feelingen på loggan... känns som om den kommer vara ännu mer låst och inriktat till touch och Metro.

Permalänk

Inte det minsta sugen på Windows 9. Fixa 8:an istället Microsoft!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Inte det minsta sugen på Windows 9. Fixa 8:an istället Microsoft!

Istället för att kalla det 8.2, blir det 9. De får bort Windows 8-namnet (som får sägas dras med mycket negativitet), samtidigt som de kan ta betalt för en mindre uppdatering för befintliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Inte det minsta sugen på Windows 9. Fixa 8:an istället Microsoft!

Finns säkert ekonomiska anledningar bakom det hela. Om de släpper en helt ny version finns inte det dåliga ryktet 8 har kvar för 9an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror att startmenyn i det nedre vänstra hörnet kommer att återvända, eftersom jag tror att Microsoft är ett företag som trotts allt vill överleva.

Bra även att de skrotar Windows 8 istället för att släppa 8.2 eller något annat skit. Windows 8 är ett kontaminerat varumärke som de gör helt rätt i att slakta snarast möjligt.

Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så det blir tyst på de som envisas med att hävda att det inte är det. Om Microsoft tyckt att Windows 8 varit lyckat och ansåg att folk generellt också tyckt det finns ingen anledning att ändra namnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

windows 9, dx12, startmeny samt mer inställningar för att stänga av allt onödigt krafs som i w8 krävdes 3e partsprogram för och mindre fokus på floppande windows store? vinnande koncept microsoft!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Spännande, men vad blev namnet då?

Artikeln känns halvfärdig. Hoppades på veta namnet på Windows 9 men icke....

Permalänk
Medlem

Vilket jävla tjat det var om startmenyn.
Det är fan så jag hoppas att dom inte tar tillbaka den bara för att alla klagar så mycket

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att MS denna gång gör ett skrivbordsOS som är gjort för skrivbordsanvändare, med mus och tangentbord. Så blir det en ny laptop (helt utan fläktar, kanske rentav, och absolut ingen touchskärm) i början av nästa år med Broadwell och Win 9. Annars blir den väl med Win 7.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag ser fram mot detta som en pojk på julafton, så hoppas de inte blir några mjukapaket om man säger så.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skönt även då ett skrotande av "8" innebär att Microsoft själva erkänner att tillräckligt många tycker att Windows 8 är en flopp så.

Var Windows 7 också en flopp med det resonemanget?

Nej, Windows 9 kommer nu då Microsoft sa vid 8:a launchen att uppdateringstiden kommer vara kortare än vad den varit innan.

Om de väljer att lägga till startmenyn så hoppas jag att det är ett valbart alternativ att välja bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Var Windows 7 också en flopp med det resonemanget?

Nej, Windows 9 kommer nu då Microsoft sa vid 8:a launchen att uppdateringstiden kommer vara kortare än vad den varit innan.

Om de väljer att lägga till startmenyn så hoppas jag att det är ett valbart alternativ att välja bort den.

Eh.. Va...?

Windows 7 bytte namn till 7 eftersom Vista var en flopp. (Annars hade troligen Windows 7 hetat Windows Vista R2 för att följa mönstret på server-sidan.)

Att 8 hette 8 har troligen att göra med att skillnaderna i underliggande kod är stora (vilket inte var fallet mellan vista och 7, och vad det verkar inte heller ser ut att bli fallet mellan 8.1 och 9). Så nej, Windows 7 var inte en flopp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Finns säkert ekonomiska anledningar bakom det hela. Om de släpper en helt ny version finns inte det dåliga ryktet 8 har kvar för 9an.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktet på Sweclockers forum eller verkligheten?

Permalänk

Lika överraskande som att det kommer ett nytt mariospel tyvärr…

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Jag som var helt säker på att det skulle heta Windows One...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eh.. Va...?

Windows 7 bytte namn till 7 eftersom Vista var en flopp. (Annars hade troligen Windows 7 hetat Windows Vista R2 för att följa mönstret på server-sidan.)

Att 8 hette 8 har troligen att göra med att skillnaderna i underliggande kod är stora (vilket inte var fallet mellan vista och 7, och vad det verkar inte heller ser ut att bli fallet mellan 8.1 och 9). Så nej, Windows 7 var inte en flopp.

han var nog ironisk tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nej, Windows 9 kommer nu då Microsoft sa vid 8:a launchen att uppdateringstiden kommer vara kortare än vad den varit innan.

Njae, fram till för några månader sedan så var det inget snack om någon 9:a. Utan det skulle bli 8.2 osv. Det med uppdaterings takten var just det, att de skulle släppa X.1 X.2 X.3 osv...
Men eftersom Windows 8 har fått ett sådant rykte som det har, så väljer de att starta om med nytt huvudversionsnummer, trots att ändringarna är minimala, just för att få bort detta rykte.

Tekniskt sett är vi fortfarande på Windows 6 dock... men som andra påpekat, Vista blev en flopp, och de valde då att göra precis samma sak, lansera om med nytt namn, som blev Windows 7

Notera att Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1, Windows 8 är 6.2 och troligen är Windows 9 antingen 6.2 fortfarande, eller 6.3 om de väljer att byta, trots att de inte gjort ändringarna som normalt gör nytt versionsnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

windows 9, dx12, startmeny samt mer inställningar för att stänga av allt onödigt krafs som i w8 krävdes 3e partsprogram för och mindre fokus på floppande windows store? vinnande koncept microsoft!

Mindre fokus på Windows store kommer aldrig hända, snarare ännu mer fokus. Deras egen store och medföljande WinRT-API är framtiden för Windows, tyvärr. Nedlåst ekosystem a'la Apple är var pengarna finns (verkar iaf vara vad MS tror). Frågan är när/om dom vågar droppa Win32-support. Kanske om deras nya Windows-Phone/Windows RT hybrid blir populär. Den lär ju iaf garanterat sakna Win32-support.

Permalänk
Medlem

Jag håller tummarna för att Windows 9 blir bra så att jag kan byta ut Windows 7 på nya datorn. Det vore trevligt att få del av alla underliggande förbättringar som Windows 8 trots allt erbjöd men slippa interfacet. Det är mycket möjligt att 8.1 har rättat till många fel men båten sjönk för långt innan alla hål täpptes till, bättre att vänta på den nya fina båten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae, fram till för några månader sedan så var det inget snack om någon 9:a. Utan det skulle bli 8.2 osv. Det med uppdaterings takten var just det, att de skulle släppa X.1 X.2 X.3 osv...
Men eftersom Windows 8 har fått ett sådant rykte som det har, så väljer de att starta om med nytt huvudversionsnummer, trots att ändringarna är minimala, just för att få bort detta rykte.

Tekniskt sett är vi fortfarande på Windows 6 dock... men som andra påpekat, Vista blev en flopp, och de valde då att göra precis samma sak, lansera om med nytt namn, som blev Windows 7

Notera att Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1, Windows 8 är 6.2 och troligen är Windows 9 antingen 6.2 fortfarande, eller 6.3 om de väljer att byta, trots att de inte gjort ändringarna som normalt gör nytt versionsnummer.

dessutom så är det ju mycket mer spännande med ett helt nytt versionsnummer än att bara öka .x med ett. det säljer bättre helt enkelt, även om det inte hade haft dåligt rykte.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

han var nog ironisk tror jag.

Möjligen men isåfall är det väl maskerat. Sedan hjälper det inte att det finns folk som vägrar acceptera att Windows 8 på det stora hela är en flopp bara för att de gillar det själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Förstår inte hur folk kan klaga så extremt på Windows 8 än idag då skillnaderna ifrån Windows 7 är så pass små bortsett från Metro UI vad gäller vardagligt användande.

Vad gäller startmenyns vara eller icke så är det ganska ointressant egentligen då den inte tillför något speciellt jämfört med dagens meny i nedre vänstra hörnet. Ikoner/genvägar kan ju med enkelhet fästas på skrivbordet eller än mer lättåtkomliga på aktivitetsfältet... antingen direkt eller via undermenyer.

det är inte det yttre vi/jag menar. det är det inre.
det första jag märkte när jag fixade windows 8.1 på min bärbara var en hel hög med obotliga buggar (som dessutom fortfarande finns kvar). bland annat så hittar den inte de nätverksenheter den ska hitta, och hittar istället grannens surfplatta mm. som inte ens är på mitt nätverk.
även systemet för skrivare är otroligt mycket sämre i 8 än i 7. sen finns det endel småbuggar som jag stör mig enormt på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Förstår inte hur folk kan klaga så extremt på Windows 8 än idag då skillnaderna ifrån Windows 7 är så pass små bortsett från Metro UI vad gäller vardagligt användande.

Ja, själva användargränssnittet i ett operativsystem borde ju inte ha nån som helst inverkan på vad folk tycker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae, fram till för några månader sedan så var det inget snack om någon 9:a. Utan det skulle bli 8.2 osv. Det med uppdaterings takten var just det, att de skulle släppa X.1 X.2 X.3 osv...
Men eftersom Windows 8 har fått ett sådant rykte som det har, så väljer de att starta om med nytt huvudversionsnummer, trots att ändringarna är minimala, just för att få bort detta rykte.

Tekniskt sett är vi fortfarande på Windows 6 dock... men som andra påpekat, Vista blev en flopp, och de valde då att göra precis samma sak, lansera om med nytt namn, som blev Windows 7

Notera att Vista är 6.0, Windows 7 är 6.1, Windows 8 är 6.2 och troligen är Windows 9 antingen 6.2 fortfarande, eller 6.3 om de väljer att byta, trots att de inte gjort ändringarna som normalt gör nytt versionsnummer.

Kanske bara jag som varit beredd på att Windows 9 DP skulle komma denna höst sen de presenterade Windows 8...

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför folk gnäller så mycket... använder Windows 7 på jobbet och 8.1 Hemma, tycker inte det är några konstigheter alls. Fäst dina favoritprogram på aktivitetsfältet, inte ens på jobbet använder jag starmenyn längre...

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz