Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Den svenska succésagan Minecraft med bolaget Mojang AB kan bli förvärvat av Microsoft, detta enligt två separata rapporter från Wall Street Journal och Bloomberg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför inte 14 triljoner kronor? Ungefär lika löjlig summa

Jag hoppas förstås att affären blir av då jag vill se en universell Windows-app för Windows 8/Windows Phone 8 osv.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vad ska de med minecraft till? Finns det ens någon utvecklingspotential kvar i det spelet? Känns som att det mesta man kan tänkas vela ha redan är där.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Avstängd

14 miljarder för Mojang?
Sjukt ovärt.

Minecraft i all ära, men Mojang är ett one-hit wonder.

Permalänk
Medlem

Är inte 14 miljarder Kronor väldigt lite för ett av de mest framgångsrika spelföretagen på ett antal år?

Jag hoppas de inte säljer. Tycker inte Mojang är ett sånt företag som förknippas med pampiga företag som Microsoft

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

På tog för mycket pengar. Minecraft börjar redan kännas avdankat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Vad ska de med minecraft till? Finns det ens någon utvecklingspotential kvar i det spelet? Känns som att det mesta man kan tänkas vela ha redan är där.

Att äga rättigheterna till Minecraft är en stor sak när folk vill göra filmer, leksaker, med mera. De licenspengarna som finns att tjäna utanför själva spelet är just nu helt sanslös...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Rapporten överraskar då Notch generellt varit öppet kritisk till storföretag,..

För en stor del av 14 miljarder är det lätt att glömma en princip eller två..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte "slutskedet av förhandlingarna" i det här fallet kanske bara betyder "lämnar ett sista bud och se om det accepteras"?

Fel kan jag givetvis ha men jag hoppas inte det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte lite på det förresten... Mojang har 40 anställda och om företaget säljs för 14 miljarder...det blir ca 350 miljoner per skalle

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

säg nej, notch! det här är din bebis!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tråkigt sälja sig till microsoft ja menar räcker inte pengarna redan eller? och sen ska han avgå.. haha

Permalänk
Medlem

Det här bådar inte gott, det gör det sällan när en jätte blandar sig i sådana här fenomenala spel.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hmm... Minecraft 2.0 - baserad på frostbite?
Eller någon annan motor?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Får inga bra vibbar av detta.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag gillar detta. Microsoft hatar PC gaming.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

På kort sikt vore det dåligt för Mojang och deras spelar bas tror jag. På lång sikt kan det va bra då Microsoft har kapital och erfarenhet. Men det finns risker att dom försöker knyta det till Xbox och inte Windows Sedan skulle jag säga 14 miljarder är för mycket då Mojang antagligen kommer själv dö. Det vore synd för jag gillar dom generellt.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Meh, MC är ju redan "klart", eller? Så det enda som microsoft kan göra är väl att förhindra att det kommer en sequel från Mojang.

Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera mojäng. .. grattis

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Förstår om man säljer men MS lär väll fucka upp skiten och mjölka tills det är förstört ...drabbar inte mig då jag är en av dom få som inte spelar det men har inget större tilltro till ms ..eller ea och många andra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så bevisar det att allt och alla kan köpas för pengar. FAN!

Jag som tyckt så bra om Notch efter hans kritik av Windows 8, och nu säljer han sig?

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Recommended specs:
-AMD/Intel 2ghz
-1 gb ram
-10gb HD
-Microsoft Silverlight

Permalänk
Medlem

om detta sker så tappar ju bolaget, snubben, och kanske även spelet halva sitt värde. Det balla med Minecraft är ju att det varit just en sanslös indie-grej,

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

På kort sikt vore det dåligt för Mojang och deras spelar bas tror jag. På lång sikt kan det va bra då Microsoft har kapital och erfarenhet. Men det finns risker att dom försöker knyta det till Xbox och inte Windows Sedan skulle jag säga 14 miljarder är för mycket då Mojang antagligen kommer själv dö. Det vore synd för jag gillar dom generellt.

Jag tror inte du kan applicera Microsofts erfarenhet som företaget ser ut idag till utveckling av ett spel som Minecraft.

Jag tror att om Notch vill sälja sitt företag så är det hög tid nu, företaget kommer kanske stiga i värde lite till, men marknaden för Minecraft bör inom 1-2 år vara tillgodosedd i stort sett, varav värdet på Mojang kommer stagnera och sedan sjunka i brist på nya killer-apps. Det är i princip omöjligt att följa upp en succé som Minecraft.

Men vi kan ju säga hejdå till gratis patcher, tar Microsoft över så kan jag nästan garantera att nya typer av block kommer kosta 50:- styck eller liknande. Vem vet de kanske gör om det till subscription-based med stöd för större servrar och fler spelare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det mest obegripliga är hur de tänker sig få tillbaka de pengarna? Det måste ju vara helt omöjligt med tanke på hur gammalt Minecraft börjar bli.

Vad är det MS ser som ingen annan ser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer så bevisar det att allt och alla kan köpas för pengar. FAN!

Jag som tyckt så bra om Notch efter hans kritik av Windows 8, och nu säljer han sig?

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Är nog svårt att nobba 14 miljarder (4.6 om dom ska splitta mellan dom 3 ägarna).
Jag hade då fan inte nobbat, men jag skulle sälja min mamma för rätt pris :P.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte att ske. Notch har enligt han själv tidigare tackat nej till $2 miljarder. Han har ju tillräckligt mycket med pengar idag, vad ska han göra med ännu mer pengar?

Förresten är Minecraft inte bara ett spel. Skulle ni säga att Super Mario är bara en spelserie? Det är ju ett otroligt stort varumärke, och det är Minecraft också. Det är där värdet ligger.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Tror notch har mjölkat mc tillräckligt så de smartaste för han är nog att sälja och ta nån miljard o börja med något nytt istället då har han ett bra startkapital att göra vafasen han vill

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tycker att det mest obegripliga är hur de tänker sig få tillbaka de pengarna? Det måste ju vara helt omöjligt med tanke på hur gammalt Minecraft börjar bli.

Vad är det MS ser som ingen annan ser?

Kanske pengarna som finns att tjäna runt spelet, eller som tidigare nämnt kanske till och med ett Minecraft 2.0, eller en spinoff? Inte en aning, men det ser intressant ut.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av random1234:

Recommended specs:
-AMD/Intel 2ghz
-1 gb ram
-10gb HD
-Microsoft Silverlight

Silverlight har lagts ner av Microsoft så det känns inte så troligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Silverlight#Silverligh...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...