Intel riktar blickarna mot 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel riktar blickarna mot 7 nanometer

Halvledarjätten Intel har nyligen introducerat Broadwell på 14 nanometer och är på god väg mot 10 nanometer. Under IDF riktas blickarna mot avlägsna 7 nanometer, där ekonomi snarare än tekniska problem kan sätta stopp för tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

7 nanometer! Hade inte väntat mig att det skulle komma så snart.

Permalänk

Jaså Intel får det kämpigt med 7nm rent ekonomiskt? dom sitter ju bra mycket mer pengar än AMD så det är ju lite förvånande.

Men det är klart, 7nm är ju inte alls stort, snarare väldigt lite!

Känns som Intel håller på att slå i en vägg som kallas atomer

Permalänk
Avstängd

Vi kommer till gränsen där vi inte kan gå längre.
Vi måste lämna kisel, och hitta något nytt. Grafen, safir, optik, eller något...

Efter 7 nm så förväntas man försöka gå ner till 5 nm vilket beräknas runt 2020. Men sen blir det inte mindre än så...

Permalänk
Medlem

och var är mjukvarans svar på 7nm? Känns som att tekniken springer åttor runt alla förlegade mjukvaror som kör 32-bit singeltrådat..

Permalänk

Undrar vad som händer efter 1 NM Hur ska man bygga då ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jaså Intel får det kämpigt med 7nm rent ekonomiskt? dom sitter ju bra mycket mer pengar än AMD så det är ju lite förvånande.

Men det är klart, 7nm är ju inte alls stort, snarare väldigt lite!

Känns som Intel håller på att slå i en vägg som kallas atomer

Låter som att du menar att intel som är så rika borde ha råd att ta fram 7nm.
Tror inte riktigt det var detta som man ville ha fram i artikeln utan snarare att de kan tillverka 7nm snart men att det finns tveksamheter i hur lönsam tillverkningen kommer bli. Iaf initialt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacon-Matte:

Undrar vad som händer efter 1 NM Hur ska man bygga då ?

bara o bygga det som e mindre en nano? altså Pico som e 10^-12 (I andra ord jävla tight) men det kommer nog ta ett par år fram tills dess, iaf inte innan 2025

Permalänk
Medlem

450mm-wafers är kraftigt försenade, och kommer kanske aldrig komma. Hur påverkar det lönsamheten för dessa små tillverkningstekniker?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Man kollar nog febrilt efter andra lösningar istället för att fortsätta krympa, kanske blir det högre frekvenser i framtiden med något annat material eller teknik som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bacon-Matte:

Undrar vad som händer efter 1 NM Hur ska man bygga då ?

Det går inte så som jag förstått det, att göra en transistor mindre än 5-7 NM

Eller var det 5-7 atomer...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kraniet:

och var är mjukvarans svar på 7nm? Känns som att tekniken springer åttor runt alla förlegade mjukvaror som kör 32-bit singeltrådat..

Mycket av det vi kör på våra datorer går inte att köra annat en enkeltrådat. Eller det går men det skulle göra det långsammare. Det finns en anledning till att vi landat på 4 kärnor och stannat där så länge och det är för att det är ytterst få saker som faktiskt skalar bra bortom det. En av sakerna är videokonvertering men det körs oändligt mycket effektivare med dedikerad hårdvara, vilket finns integrerat i alla moderna grafikkretsar, inklusive integrerade.

Skrivet av anon177532:

bara o bygga det som e mindre en nano? altså Pico som e 10^-12 (I andra ord jävla tight) men det kommer nog ta ett par år fram tills dess, iaf inte innan 2025

Högst tveksamt med tanke på att atomerna man bygger med har en storlek på 111 pm för kisel och 128 pm för koppar. Det vill säga ca 0,1 nm. Fast det är inte riktigt hela sanningen heller eftersom koppar har ett kubiskt kristallmönster så avståndet mellan två atomer är 0,36 nm. Tittar vi på kisel som har en mer komplicerad kristallstruktur så är den minsta enheten i kristallen 0,54 nm. Så ska man bygga något av koppar som är nere under nanometerskala så handlar det om några fåtal atomer. Det går att bygga så små saker men det är väldigt dyrt. Nästa stora problem är kvantmekanik som sätter käppar i hjulen. I så här små skalor måste man börja ta hänsyn till kvantmekaniska fenomen som tunnling. Det är lite jobbigt när elektronerna inte stannar där de ska vara utan tunnlar hit och dit genom transistorerna. Det finns iof transistorer som använder tunneleffekten för att fungera vilket gör dem extremt effektiva. Men det gäller ju att du har full kontroll på var och när det sker. Det får inte vara slumpmässiga händelser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Undrar vad som händer efter 1 NM Hur ska man bygga då ?

Skrivet av Zotamedu:

Mycket av det vi kör på våra datorer går inte att köra annat en enkeltrådat. Eller det går men det skulle göra det långsammare. Det finns en anledning till att vi landat på 4 kärnor och stannat där så länge och det är för att det är ytterst få saker som faktiskt skalar bra bortom det. En av sakerna är videokonvertering men det körs oändligt mycket effektivare med dedikerad hårdvara, vilket finns integrerat i alla moderna grafikkretsar, inklusive integrerade.

Högst tveksamt med tanke på att atomerna man bygger med har en storlek på 111 pm för kisel och 128 pm för koppar. Det vill säga ca 0,1 nm. Fast det är inte riktigt hela sanningen heller eftersom koppar har ett kubiskt kristallmönster så avståndet mellan två atomer är 0,36 nm. Tittar vi på kisel som har en mer komplicerad kristallstruktur så är den minsta enheten i kristallen 0,54 nm. Så ska man bygga något av koppar som är nere under nanometerskala så handlar det om några fåtal atomer. Det går att bygga så små saker men det är väldigt dyrt. Nästa stora problem är kvantmekanik som sätter käppar i hjulen. I så här små skalor måste man börja ta hänsyn till kvantmekaniska fenomen som tunnling. Det är lite jobbigt när elektronerna inte stannar där de ska vara utan tunnlar hit och dit genom transistorerna. Det finns iof transistorer som använder tunneleffekten för att fungera vilket gör dem extremt effektiva. Men det gäller ju att du har full kontroll på var och när det sker. Det får inte vara slumpmässiga händelser.

Sen är det väl problem eftersom man inte kan observera positionen utan att ändra utfallet? (Superposition?)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Det går inte så som jag förstått det, att göra en transistor mindre än 5-7 NM

Eller var det 5-7 atomer...

Den minsta transistorn som gjorts är av en enda fosfor-atom och mäter endast 0,1nm. http://www.purdue.edu/newsroom/research/2012/120219KlimeckAto...

Tvivlar dock på att det går att trycka in massor av sådana transistorer bredvid varandra. Själv så gissar jag att transistorerna för integrerade kretsar inte kommer bli mindre än 1nm i alla fall. Då kommer quantum tunelling problem bli för stora och produktionen kommer bli för kostsam. Då får vi förmodligen börja hitta andra vägar, vaför inte flera lager av transistorer.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha min fungerande kvantdator nån gång så sätt fart med dom istället så jag hinner få en inom min livstid

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_vasagos:

Jag vill ha min fungerande kvantdator nån gång så sätt fart med dom så jag hinner få en sån inom min livstid

http://www.dwavesys.com/

Deras senaste dator, D-wave 2 kostar bara 15 miljoner dollar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://www.dwavesys.com/

Deras senaste dator, D-wave 2 kostar bara 15 miljoner dollar.

Det är väl dock ingen "äkta" kvantdator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

http://www.dwavesys.com/

Deras senaste dator, D-wave 2 kostar bara 15 miljoner dollar.

Jag får googla fram någon rabattkupong och om jag hittar nån blir det en beställning
Roligt att dom kommit så långt då kanske det finns hopp att man har en till pensions ålder eller så ..27 år dit så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Det är väl dock ingen "äkta" kvantdator?

Definitionsfråga. Det är en dator som använder kvantfenomen men den klarar bara vissa typer av problem. Specifikt en klass av optimeringsproblem där man kan hitta minvärden väldigt väldigt effektivt. Så på så sätt är det en kvantdator. Men den är inte så generell som vissa vill att den ska vara för att kallas kvantdator. Den som är cynisk kan ju dock påpeka att även en "äkta" kvantdator är väldigt smal då det bara är en handfull algoritmer och typer av problem som vi faktiskt kan köra på en kvantdator. I alla fall om vi vill utnyttja de speciella egenskaperna som kvantbitar ger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Låter som att du menar att intel som är så rika borde ha råd att ta fram 7nm.
Tror inte riktigt det var detta som man ville ha fram i artikeln utan snarare att de kan tillverka 7nm snart men att det finns tveksamheter i hur lönsam tillverkningen kommer bli. Iaf initialt.

Det var inte så jag menade, jag menade att Intel antagligen kommer få ta fram nya knep för att nå större framsteg!

ber om ursäkt att det inte var så tydligt, har en dålig idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Det går inte så som jag förstått det, att göra en transistor mindre än 5-7 NM

Än sålänge?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av MaZteR:

Den minsta transistorn som gjorts är av en enda fosfor-atom och mäter endast 0,1nm. http://www.purdue.edu/newsroom/research/2012/120219KlimeckAto...

Tvivlar dock på att det går att trycka in massor av sådana transistorer bredvid varandra. Själv så gissar jag att transistorerna för integrerade kretsar inte kommer bli mindre än 1nm i alla fall. Då kommer quantum tunelling problem bli för stora och produktionen kommer bli för kostsam. Då får vi förmodligen börja hitta andra vägar, vaför inte flera lager av transistorer.

Huh, det var som fasen. jag visste om kvantdatorer, men detta verkar ju vara ett mellanting mellan en vanlig transistor och en kvanttransistor. ballt

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Definitionsfråga. Det är en dator som använder kvantfenomen men den klarar bara vissa typer av problem. Specifikt en klass av optimeringsproblem där man kan hitta minvärden väldigt väldigt effektivt. Så på så sätt är det en kvantdator. Men den är inte så generell som vissa vill att den ska vara för att kallas kvantdator. Den som är cynisk kan ju dock påpeka att även en "äkta" kvantdator är väldigt smal då det bara är en handfull algoritmer och typer av problem som vi faktiskt kan köra på en kvantdator. I alla fall om vi vill utnyttja de speciella egenskaperna som kvantbitar ger.

Ja, kvantdatorer kommer aldrig ta över vanliga datorer.
Jag kan tänka mig att man eventuellt har en dator med 1-2 kvantkärnor i framtiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Ja, kvantdatorer kommer aldrig ta över vanliga datorer.
Jag kan tänka mig att man eventuellt har en dator med 1-2 kvantkärnor i framtiden.

Man måste bara lösa ett sätt att få dem att fungera utan att behöva kyla med flytande Helium-3 vid 0,2 K först. Hur svart kan det vara?

Skrivet av BrutalSwede:

Sen är det väl problem eftersom man inte kan observera positionen utan att ändra utfallet? (Superposition?)

Jag har aldrig hört något om problem med superposition vid normala temperaturer. Jag överlåter det till en fysiker som är mer insatt på kvantmekanik än vad jag är. Var är phz när man behöver honom?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Det är kiselskivor som används för att göra transistorer. 7nm är storleken på transistorerna som tillverkas av kisel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Skrivet av Laykith:

Det är kiselskivor som används för att göra transistorer. 7nm är storleken på transistorerna som tillverkas av kisel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kisel

Det är en Wafer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Det är en "wafer", eller kiselplatta.

Till Tomten: Jag önskar att Sweclockers lägger in så nya svar i en tråd publiceras automatiskt med Ajax så jag inte behöver se ut som en åsna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Det är kiselskivorna som kretsarna produceras på. Tittar man på en sådan på nära håll går det att se varje enskild krets. Det enda som är kvar där är att såga ut de enskilda kretsarna ur skivan, sen är de klara för att testas och paketeras så som vi ser dem.

Lite rekommenderad läsning om du är intresserad av tillverkningsprocessen på enklare nivå, riktigt bra artikel faktiskt: http://www.sweclockers.com/artikel/6188-fran-sand-till-krets-en-processors-fodelse

Permalänk
Entusiast
Skrivet av El_Raspberry:

Jag har aldrig förstått vad det är för skivor de håller upp, och som finns på denna bild. Kan någon förklara?

Det är vad som kallas för wafers. Det är tunna skivor av kisel och det är på dem man bygger processorer och andra kretsar med halvledare. Om du tittar på bilden så ser du ett fyrkantigt mönster. Varje fyrkant är en processor. Så de tillverkas på de där runda skivorna och sedan sågar man sönder dem för att få de enskilda processorerna. Själva tillverkningsprocessen är i sig väldigt komplicerad eller rätt lätt, beroende på hur man ser på saken. I grund och botten är det nästan som att etsa kretskort. Fast oändligt mycket mer komplicerat. Intel har en bra genomgång om hur det fungerar med fina färgglada bilder: http://www.intel.com/content/www/us/en/history/museum-making-...

Så varför är de runda då? Det verkar lite opraktiskt när man tillverkar rektangulära processorer. Jo det beror på tillverkningsprocessen av kislet. Kisel är ett väldigt vanligt grundämne, ett av de vanligaste på jorden. Det ingår i väldigt mycket bergarter så där du ser sand och sten så ser du mer eller mindre mängder kisel. Fast för att tillverka processorer med detaljer som är något hundratal atomer breda så måste kislet vara extremt rent och ha en väldigt ren kristallstruktur. Så man utvinner kisel från sand och sedan smälter man det. I denna smälta doppar man sedan en pytteliten kiselkristall som används som ett frö. Kristallstrukturer behöver nämligen ofta något att börja bygga på för att de ska komma igång. Det ligger massa avancerad termodynamik bakom som vi inte går in på. Detta lilla kiselfrö sitter på en pinne som roterar. När man doppar den i kiselsmältan så börjar kristallen växa ut från fröet. Då drar man sakta den roterande pinnen uppåt så att kristallstrukturen fortsätter växa och växa. Till slut har man en stor cylinder, som kallas ingot, som är en mer eller mindre perfekt kiselkristall. Man brukar prata om monokristallint kisel eftersom allt är en enda stor kristallstruktur. Den sågar man sedan upp till skivor som man stoppar in processen för att tillverka processorer.

Här har du en illustrativ bild på hur processen för att tillverka en sådan cylinder går till. Ärligt stulen från Wikipedia:

Så här ser de ut när de är redo att sågas upp i skivor som är strax under en millimeter tjocka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24