Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 9 Technical Preview i läckta skärmdumpar

Nästa stora version av Windows ligger för dörren, i alla fall som testversion. Nu läcker bilder ut med skärmdumpar som avslöjar flera stora nyheter för den klassiska skrivbordsmiljön.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen tillbaka till så som man vill ha det!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Undrar om dom fula rutorna i nya startmenyn går att få bort?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen! Jag längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Go Windows!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Går det att få Windows Classic temat?

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att se att Microsoft backar och lyssnar på kunderna! Det här kan bli riktigt nice .

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Virtuella skrivbord. Halelujah

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Så länge metro läge går att ta bort helt har jag inget att klaga på än.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Riktigt härligt att se att Microsoft backar och lyssnar på kunderna! Det här kan bli riktigt nice .

vad är det du ser för skillnader som gör detta så bra som du antyder, på detta och windows 8/8.1 förutom att det är en inbyggd start-meny från början och att man kan köra apparna i fönster?

Permalänk
Medlem

Vill ha!!

Permalänk
Medlem

Den ser läcker ut.

Som man säger på Engelska:

Hope for the best but prepare for the worst!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Vad använder Microsoft för verktyg i sina OS? Apor som utvecklare och en 16 färger palett? Windows 95 får ju Windows 8/9 att se uråldrigt ut!

ÖRK!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Virtuella skrivbord. Halelujah

Ja, det var verkligen på tiden. Ända sen första gången jag prövade på Debian (10 år sen kanske) har jag alltid undrat varför Windows aldrig haft denna funktion.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag trodde dom som jobba på Microsoft var smarta men det verkar ha slunkit in nån idiot också, bra att det finns folk där som verkar försöka att rätta till alla idiotiska idéer som dom kläcker ur sig. Ser ut som om jag kan skippa W8 å gå på W9 istället

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

vad är det du ser för skillnader som gör detta så bra som du antyder, på detta och windows 8/8.1 förutom att det är en inbyggd start-meny från början och att man kan köra apparna i fönster?

Det kanske handlar mer om Microsofts attityd gentemot sin kundbas än exakt vad de levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad använder Microsoft för verktyg i sina OS? Apor som utvecklare och en 16 färger palett? Windows 95 får ju Windows 8/9 att se uråldrigt ut!

ÖRK!

Skickades från m.sweclockers.com

Smaken är som baken. Jag tror de flesta tycker att de använder sig av ett modernt formspråk vilket inte betyder att alla behöver gilla det.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt också att alla inställningarna finns både i Metro och i vanliga kontrollpanelen så man slipper hålla på och hoppa mellan dom olika världarna.

Permalänk
Medlem

Virtuella skrivbord det var på tiden, tog Microsoft bara 15 år.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Ja, det var verkligen på tiden. Ända sen första gången jag prövade på Debian (10 år sen kanske) har jag alltid undrat varför Windows aldrig haft denna funktion.

Jag är inte bekant med detta. Vad är virtuella skrivbord och vad har man det till?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Windows 8/9 är så ofantligt fult att det blir jobbigt att arbeta i det.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får intrycket av att detta känns halvfärdigt?

Tex, papperskorg ikonen är samma som i W7, "Games" ikonen är i flat design som W8, känns som att det inte riktigt finns någon röd tråd igenom användargränssnittet, de har typ blandat Glossy Aero stilen med den platta W8 designen.

visst det är bara Technical Preview, men jag känner att det är samma sak i W8.

Hoppas det blir bättre på den fronten

Visa signatur

MAIN: i9-10980xe | ASUS Prime X299-DELUXE II | Corsair Dominator 128gb | Samsung 1TB nvme

Permalänk

Tycker väl Win 8.1 fungerar finfint som det är nu med gratis tillägget classic shell.. Slipper ju metro..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

vad är det du ser för skillnader som gör detta så bra som du antyder, på detta och windows 8/8.1 förutom att det är en inbyggd start-meny från början och att man kan köra apparna i fönster?

Du svarade ju själv på vad som va bra med det här

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Riktigt härligt att se att Microsoft backar och lyssnar på kunderna! Det här kan bli riktigt nice .

Mycket bra, det är det!

Värre är det med namnet. Samma kassa namn så som "SimCity" (utan 5), "Command & Conquer" (Utan något annat), "Doom" (utan 4), etc. Förstår inte detta namnmode...

Skrivet av Laxxen.:

Är det bara jag som får intrycket av att detta känns halvfärdigt?

Ehm, test-version.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xburk:

Ja, det var verkligen på tiden. Ända sen första gången jag prövade på Debian (10 år sen kanske) har jag alltid undrat varför Windows aldrig haft denna funktion.

Fanns till XP men man fick installera själv från Microsofts hemsida. Till senare versioner har Microsoft erbjudit ett gratisverktyg från en tredjepartstillverkare. Det distribueras genom Microsoft dock. Så det har funnits men folk har inte orkat leta efter det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen.:

Är det bara jag som får intrycket av att detta känns halvfärdigt?

Tex, papperskorg ikonen är samma som i W7, "Games" ikonen är i flat design som W8, känns som att det inte riktigt finns någon röd tråd igenom användargränssnittet, de har typ blandat Glossy Aero stilen med den platta W8 designen.

visst det är bara Technical Preview, men jag känner att det är samma sak i W8.

Hoppas det blir bättre på den fronten

Jo men halvfärdigt är ju just vad den här utgåvan är.
Man kanske inte ska glömma bort att detta är en betaversion dvs inget som är färdigt, färdiga kommer nästa år...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en gratis "uppdatering" från 8.1 till 9:an.
Finns än så länge inga nyheter som skulle få mig att byta. Virtuella skrivbord har jag ingen användning av, inte heller en startmeny, windows appar vill jag inte använda i någon form.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Slopa versionsnummer? Antar att det är tänkt att Windows ska uppdateras löpande och automatiskt framöver för alla klienter som kör det. Får se om det slutar bra eller dåligt i så fall.

Jobbigt om någon utvecklar ett program för hur windows såg ut och fungerade år 2015, och sedan slutar utveckla programmet så att autouppdaterande Windows till slut inte är kompatibelt längre.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Känns lite platt....

Kul att se evolutionen Från XP, Win7 till Win9

Dold text

Egentligen har det inte hänt så mycket med windows som ex. med "Internet properties" Win95 XP Win7

Dold text

Personligen skulle jag önska att alla inställningar man kan göra i windows skulle vara genomtänkt och fint sammanställt i en och samma plats istället för att vara utspridd. Dessa inställningar skulle jag dessutom önska kunna exporteras och importeras till nya os-installationer som templates.
Exempel visa filändelser, visa fullständig sökväg, stäng av UAC, använd inte enkel fildelning etc som man... jag alltid får pilla vid nyinstallationer
Helt enkelt hoppas jag att det kommer mera underliggande smarta lösningar än bara ytliga shiny stuff, virtuella desktops verkar vara intressant som ett trevligt exempel!

Edit:
korrigerad bildlänk