Intel gör Unidimm till Skylake med stöd för både DDR3 och DDR4

Permalänk
Melding Plague

Intel gör Unidimm till Skylake med stöd för både DDR3 och DDR4

När Skylake lanseras tar Intel DDR4-standarden till den breda massan, men det ska även finnas stöd för DDR3. Nu planerar bolaget en ny form av minnesmodul med stöd för båda standarder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så för att lösa förvirringen skapar Intel ännu ett ram minne? Det var nog det mest korkade jag läst på länge..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så för att lösa förvirringen skapar Intel ännu ett ram minne? Det var nog det mest korkade jag läst på länge..

Det är inte till för att lösa någon förvirring. Det är väl inte någon förvirring alls till att börja med. Det är för att bland annat HP bara ska behöva ha unidimm-moduler till sina datorer. Lagerhållningen på minnen är en kostnad, och brist på komponenter är faktiskt inte ovanligt. Det försvårar eventuellt för svensson att byta minne själv, men det kommer nog finnas unidimm att köpa på Inet också.

Permalänk
Medlem

Buu för icke standardiserade minnen! Tur att det verkar bara vara för bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Usch nej. Håll er till standarder.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

jag tycker denna artikel var fett luddig.

Alltså ska det skapas en HELT NY krets? eller kan man använda befintliga ddr3 sodimm? och om man skapar ett nytt ram minne, varför skulle detta hjälpa lagerhållningen?

luktar som att någon högsittande nisse fått extra cash i fickan för detta. ser ingenting bekvämt med detta om det inte går att använda befintliga ddr3 SOdimm i dessa unidimm minnesplatser.

Sweclockers, ni e alltid bra på att skriva artiklar, men jag blev bara förvirrad av denna artikel. Förklara gärna vad detta kan innebära för oss konsumenter tex (oroa er inte för fel, inget är skrivet i sten!)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag tycker denna artikel var fett luddig.

Alltså ska det skapas en HELT NY krets? eller kan man använda befintliga ddr3 sodimm? och om man skapar ett nytt ram minne, varför skulle detta hjälpa lagerhållningen?

luktar som att någon högsittande nisse fått extra cash i fickan för detta. ser ingenting bekvämt med detta om det inte går att använda befintliga ddr3 SOdimm i dessa unidimm minnesplatser.

Sweclockers, ni e alltid bra på att skriva artiklar, men jag blev bara förvirrad av denna artikel. Förklara gärna vad detta kan innebära för oss konsumenter tex (oroa er inte för fel, inget är skrivet i sten!)

"Den nya modultypen kommer med 260 pinnar"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

"I bottenskiktet kommer DDR3-varianter i 1 866 MHz och för DDR4 gäller 2 667 MHz, vilket även blir den standardfrekvens som stöds av Skylake. Det ska även komma mer påkostad varianter klockade till 2 133 respektive 2 993 MHz.

Intel Skylake lanseras någon gång i mitten av 2015."

För Skylake med DDR4 minnen borde inte standardfrekvens stöd vara 2133 mhz ej 2667 mhz som artikeln påstår.

Känns också konstigt att mer överklockade minnen är 2133 mhz.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skønt att det bara gæller Budget & mittensegmentet & inte Skylake-E som blir mitt næsta inkøp.
Ser dock ingen mening med detta kør ddr3 på dessa & låt skylake ...k & e processorerna vara ddr4 enkel løsning på problemet.
fast var væl prat om att næsta k processor(ersættaren till haswell refresh skulle bli broadwell & skylake blir før bærbart fjoll tills de riktiga skylake processorerna dyker upp)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gtoxed:

jag tycker denna artikel var fett luddig.

Alltså ska det skapas en HELT NY krets? eller kan man använda befintliga ddr3 sodimm? och om man skapar ett nytt ram minne, varför skulle detta hjälpa lagerhållningen?

luktar som att någon högsittande nisse fått extra cash i fickan för detta. ser ingenting bekvämt med detta om det inte går att använda befintliga ddr3 SOdimm i dessa unidimm minnesplatser.

Sweclockers, ni e alltid bra på att skriva artiklar, men jag blev bara förvirrad av denna artikel. Förklara gärna vad detta kan innebära för oss konsumenter tex (oroa er inte för fel, inget är skrivet i sten!)

Så här förstod jag det hela.

DDR4 SO-DIMM använder fler pinnar (260st) än DDR3 SO-DIMM (204st), så för att stödja DDR4 är man tvungen att ha 260 pinnar. Så vad Unidimm erbjuder är möjlighet till att använda DDR3 kretsar med paketeringen för DDR4 SO-DIMM. Fördelen är då att man ska skapa laptops som levereras med DDR3 då priset på DDR4 är väldigt högt för tillfället, när/om man uppgraderar i framtiden finns då ändå möjligheten att gå till DDR4.

D.v.s. ingen ny krets/paketeringen, utan det är ett sätt att kunna använda DDR3 kretsar med SO-DIMM paketering för DDR4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

"I bottenskiktet kommer DDR3-varianter i 1 866 MHz och för DDR4 gäller 2 667 MHz, vilket även blir den standardfrekvens som stöds av Skylake. Det ska även komma mer påkostad varianter klockade till 2 133 respektive 2 993 MHz.

Intel Skylake lanseras någon gång i mitten av 2015."

För Skylake med DDR4 minnen borde inte standardfrekvens stöd vara 2133 mhz ej 2667 mhz som artikeln påstår.

Känns också konstigt att mer överklockade minnen är 2133 mhz.

Det är de högre klockade ddr3 som kommer vara 2133 MHz.

Alltså DDR3 på 1866 eller 2133 MHz, ungefär som nu, samt DDR4 på 2667 eller 2993 Mhz precis som går att köpa nu

Det ända som är nytt eller speciellt är att dessa minnen kommer vara tillverkade på SO-DIMM kort där både DDR3 och DDR4 varianten passar i samma RAM sockel och båda stöds av samtliga Skylake CPUer och moderkort med aktuell RAM sockel.
Detta ger alltså tillverkaren möjlighet att använda samma moderkort i fler olika modeller vilket minskar kostnaderna samtidigt som de slipper risken att någon av minnes typerna tar slut.

Och om jag förstod det rätt så är 260pin SO-DIMM sockel samma som används till DDR4 i vanliga fall så det blir inte ens en ny standard utan bara ddr3 paketerade i ddr4 förpackning.

Skrivet av virtual void:

Så här förstod jag det hela.

DDR4 SO-DIMM använder fler pinnar (260st) än DDR3 SO-DIMM (204st), så för att stödja DDR4 är man tvungen att ha 260 pinnar. Så vad Unidimm erbjuder är möjlighet till att använda DDR3 kretsar med paketeringen för DDR4 SO-DIMM. Fördelen är då att man ska skapa laptops som levereras med DDR3 då priset på DDR4 är väldigt högt för tillfället, när/om man uppgraderar i framtiden finns då ändå möjligheten att gå till DDR4.

D.v.s. ingen ny krets/paketeringen, utan det är ett sätt att kunna använda DDR3 kretsar med SO-DIMM paketering för DDR4.

Samma tolkning som jag gjorde så verkar fullt rimligt då det drar ner på antalet modeller av moderkort OEM tillverkarna behöver även om risken blir att DDR3 i DDR4 paketering blir dyrare än vanliga ddr3?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Så här förstod jag det hela.

DDR4 SO-DIMM använder fler pinnar (260st) än DDR3 SO-DIMM (204st), så för att stödja DDR4 är man tvungen att ha 260 pinnar. Så vad Unidimm erbjuder är möjlighet till att använda DDR3 kretsar med paketeringen för DDR4 SO-DIMM. Fördelen är då att man ska skapa laptops som levereras med DDR3 då priset på DDR4 är väldigt högt för tillfället, när/om man uppgraderar i framtiden finns då ändå möjligheten att gå till DDR4.

D.v.s. ingen ny krets/paketeringen, utan det är ett sätt att kunna använda DDR3 kretsar med SO-DIMM paketering för DDR4.

Ja så förstod jag också det som. Jag hade tidigare en bräda för Intel C2D (GA-P35C-DS3R) som hade "Unidimm" eller "Combo" som det kallades, och då priserna på DDR3 vart mycket högre än DDR2 så valde jag då att köpa DDR2 med avsikt att gå över till DDR3 senare (Vilket aldrig skedde, utan det blev ny plattform istället).

Jag välkomnar oftast valmöjligheter, fast SO-DIMM/DIMM inte särskilt mycket.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Smart! Smidigt av Intel att låta datortillverkare/användare välja vilken minnestyp de har behov av och vill betala för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/