Nvidia Geforce GTX 980 får tre Displayport för G-Sync Surround

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 980 får tre Displayport för G-Sync Surround

Nvidias synkroniseringsteknik G-Sync är i dagsläget begränsat till en skärm per grafikkort, men det kan det bli ändring på med kommande Geforce GTX 980 som begåvas med tre Displayport.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 rog swift till och 2 eller 3 gtx 980 incoming

Permalänk
Medlem

Tänk om det är DP 1.3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Proffsmobbare

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Men alla vi som kanske bara har DVI på våra skärmar då, ska vi bli tvungna att skrota våra skärmar då eller?!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Men alla vi som kanske bara har DVI på våra skärmar då, ska vi bli tvungna att skrota våra skärmar då eller?!

fast det går ju endå att lösa med adaptrar

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Och marknadens alla miljoner 144hz dual-link dvi skärmar, hur hade du tänkt driva dom? Från vattenblocket eller?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ostbiten:

Men alla vi som kanske bara har DVI på våra skärmar då, ska vi bli tvungna att skrota våra skärmar då eller?!

Köp adapter

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Och marknadens alla miljoner 144hz dual-link dvi skärmar, hur hade du tänkt driva dom? Från vattenblocket eller?

Från displayport??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Även jag har ju enbart DVI på min 2560x1440 skärm, så e inte direkt ett säljknep för nya gpu:er att ta bort den enda porten man använder

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fjaman:

Även jag har ju enbart DVI på min 2560x1440 skärm, så e inte direkt ett säljknep för nya gpu:er att ta bort den enda porten man använder

Adapter DVI- fulla pinns?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Ostbiten:

Men alla vi som kanske bara har DVI på våra skärmar då, ska vi bli tvungna att skrota våra skärmar då eller?!

Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Och marknadens alla miljoner 144hz dual-link dvi skärmar, hur hade du tänkt driva dom? Från vattenblocket eller?

Skrivet av Fjaman:

Även jag har ju enbart DVI på min 2560x1440 skärm, så e inte direkt ett säljknep för nya gpu:er att ta bort den enda porten man använder

Detta med DVI-port var tydligen ett känsligt ämne. Jag har inte använt en DVI-kontakt på många år nu, så jag har problem att sätta mig in i era behov av att använda en.

DVI, DVI D-L, HDMI. Det går att omvandla allt som är digitalt från Displayport. Går väl till och med omvandla en DP till 3st DVI om man vill det.
Jag menar på att det vore vettigare (i mitt huvud iallafall) att ha en universal kontakt (t.ex. DP) och sedan leverera eller be folk köpa anpassade adapters, då får man ett kort som fungerar till i princip alla kontaktstandarder och dessutom inte behöver ta upp två eller fler kortplatser.

Detta är bara min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Synd bara att DVI är bättre än HDMI. HDMI i dagsläget är ju begränsat till 60 Hz (?) DVI klarar ju 144 Hz vad jag vet. Dessutom är HDMI helt åt ****. Därför kör jag HELLRE kör VGA än HDMI på TV'n. HDMI fuckar upp hela skiten, man vill väl ändå komma in på BIOS, få vettig bild (med HDMI blir det bara aningen suddigt och skärmens upplösningar funkar ej, så det blir egna upplösningar) och alla skärmar har inte HDMI

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Synd bara att DVI är bättre än HDMI. HDMI i dagsläget är ju begränsat till 60 Hz (?) DVI klarar ju 144 Hz vad jag vet. Dessutom är HDMI helt åt ****. Därför kör jag HELLRE kör VGA än HDMI på TV'n. HDMI fuckar upp hela skiten, man vill väl ändå komma in på BIOS, få vettig bild (med HDMI blir det bara aningen suddigt och skärmens upplösningar funkar ej, så det blir egna upplösningar) och alla skärmar har inte HDMI

Ingen har dock sagt nå om HDMI, det är DP som är kungen!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Ingen har dock sagt nå om HDMI, det är DP som är kungen!

Jodå så länge skärmen tar upplösningen.

Själv använder jag HDMI o då får jag ljud ur skärmen.. funkar inte lika bra med DP som skärmen inte ens tar emot.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Detta med DVI-port var tydligen ett känsligt ämne. Jag har inte använt en DVI-kontakt på många år nu, så jag har problem att sätta mig in i era behov av att använda en.

DVI, DVI D-L, HDMI. Det går att passivt omvandla allt som är digitalt från Displayport. Går väl till och med omvandla en DP till 3st DVI om man vill det.
Jag menar på att det vore vettigare (i mitt huvud iallafall) att ha en universal kontakt (t.ex. DP) och sedan leverera eller be folk köpa anpassade adapters, då får man ett kort som fungerar till i princip alla kontaktstandarder och dessutom inte behöver ta upp två eller fler kortplatser.

Detta är bara min personliga åsikt.

Det går inte alls att konvertera DP till HDMI passivt. Det är helt olika signaler som kräver en aktiv adapter. HDMI och DVI har däremot samma digitala signaler och där går det med en passiv adapter. Det finns däremot en version av Displayport som kan skicka HDMI/DVI-signal också som kallas Dualmode Displayport. Då fungerar en passiv adapter. Det är dock singel link DVI så höga frekvenser stöds inte. För att få ut full bandbredd på DVI måste du ha en aktiv adapter.

Sen håller jag med om att det vore trevligt om man kunde slänga HDMI all världens väg och enbart köra DP på alla digitala kontakter men det kommer dröja. DVI var länge standard och det finns väldigt många som har skärmar för det. Vidare är det sista standarden som fortfarande har en analog signal för de som faktiskt fortfarande behöver VGA. Folk vill inte tvingas slänga sina gamla fungerande skärmar bara för att de köper ett nytt grafikkort. Speciellt inte om de sitter på lite finare grejer. Det gör också uppgraderingen av grafikkortet betydligt dyrare eftersom du måste räkna med kostnaden för ny skärm. Sen hade du nog kunnat glömma att de körde en singleslot plåt på ändå. Hade de dumpat DVI hade den ersatts med en till DP och du hade fortfarande haft ett högt kort. Först om de går ner och kör enbart mini-DP får de plats med alla kontakter på en slot utan problem. Fast då hade plåten fortfarande varit hög eftersom du har en stor kylare på. Men då hade du i alla fall kunnat dra fram sågen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zotamedu:

Det går inte alls att konvertera DP till HDMI passivt. Det är helt olika signaler som kräver en aktiv adapter. HDMI och DVI har däremot samma digitala signaler och där går det med en passiv adapter. Det finns däremot en version av Displayport som kan skicka HDMI/DVI-signal också som kallas Dualmode Displayport. Då fungerar en passiv adapter. Det är dock singel link DVI så höga frekvenser stöds inte. För att få ut full bandbredd på DVI måste du ha en aktiv adapter.

Tack för att du klarar upp detta, redigerade mitt tidigare inlägg i enlighet med detta.

Skrivet av Zotamedu:

Sen håller jag med om att det vore trevligt om man kunde slänga HDMI all världens väg och enbart köra DP på alla digitala kontakter men det kommer dröja. DVI var länge standard och det finns väldigt många som har skärmar för det. Vidare är det sista standarden som fortfarande har en analog signal för de som faktiskt fortfarande behöver VGA. Folk vill inte tvingas slänga sina gamla fungerande skärmar bara för att de köper ett nytt grafikkort. Speciellt inte om de sitter på lite finare grejer. Det gör också uppgraderingen av grafikkortet betydligt dyrare eftersom du måste räkna med kostnaden för ny skärm.

Förstår tanken bakom detta, en del sitter kanske fortfarande på något i stil med VGA-matade EIZO men även dessa skärmar har väl ett bästföredatum? Intervallerna mellan kalibrering bör väl bli kortare och kortare när panelerna åldras, och är inte VGA-standarden redan något åldrad när det kommer till färgdjup?

Något där VGA verkligen har relevans skulle väl i så fall vara äldre projektorer, men även där undrar jag om målgruppen för GTX980 (referens) verkligen är den med behovet? Mini-VGA är något jag ser rätt ofta på laptops idag, även detta vore väl en vettigare lösning än en stor kontakt.

Skrivet av Zotamedu:

Sen hade du nog kunnat glömma att de körde en singleslot plåt på ändå. Hade de dumpat DVI hade den ersatts med en till DP och du hade fortfarande haft ett högt kort. Först om de går ner och kör enbart mini-DP får de plats med alla kontakter på en slot utan problem. Fast då hade plåten fortfarande varit hög eftersom du har en stor kylare på. Men då hade du i alla fall kunnat dra fram sågen.

Roligt att du nämner mini-DP, det jag vill se är en ny tappning av HD 5870 Eyefinity 6 Edition. Det finns säkert andra nackdelar med att bara ha DP, men jag kan inte se vilka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

tänka sig att det finns fler användare än du i världen med andra "krav"

Skrivet av sQuille:

fast det går ju endå att lösa med adaptrar

det går även att lösa med att bygga in det direkt...visst ja, det är ju det de har gjort

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Är det verkligen helt sant? Iofs ett GTX970, men det finns ingen anledning till att GTX980 inte kommer med samma bestyckning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Det känns så 2007 att sitta med DVI, det var verkligen på tiden att någon tog steget att minska ner antalet!

Tyvärr kommer vi antagligen tvingas lyssna till samma klagokörer som begrät VGA-kontaktens död.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Hardware guy:

Är det verkligen helt sant? Iofs ett GTX970, men det finns ingen anledning till att GTX980 inte kommer med samma bestyckning.

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/09/16/Phantom2.jpg?...

Jag vet inte om det är bevis nog, men referensdesignen ser på många håll ut att komma med staplade DVI-kontakter.

I Sweclockers nyhet nämns även detta.

Citat:

Nvidias iögonfallande referenskylare återkommer även i den nya 900-serien. Det inbegriper skal av silverfärgad metall, akrylfönster över flänsarna och radialfläkt i bakkant. Utöver texten GTX 980 är en synbar skillnad att kylaren numera även kapslar in den nedre delen av DVI-kontakterna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Tack för att du klarar upp detta, redigerade mitt tidigare inlägg i enlighet med detta.

Förstår tanken bakom detta, en del sitter kanske fortfarande på något i stil med VGA-matade EIZO men även dessa skärmar har väl ett bästföredatum? Intervallerna mellan kalibrering bör väl bli kortare och kortare när panelerna åldras, och är inte VGA-standarden redan något åldrad när det kommer till färgdjup?

Något där VGA verkligen har relevans skulle väl i så fall vara äldre projektorer, men även där undrar jag om målgruppen för GTX980 (referens) verkligen är den med behovet? Mini-VGA är något jag ser rätt ofta på laptops idag, även detta vore väl en vettigare lösning än en stor kontakt.

Roligt att du nämner mini-DP, det jag vill se är en ny tappning av HD 5870 Eyefinity 6 Edition. Det finns säkert andra nackdelar med att bara ha DP, men jag kan inte se vilka.
http://images.anandtech.com/doci/3621/miniDP.jpg

Fast det kan väl mycket väl sitta folk som drar en VGA-kabel till en projektor utöver sina spelskärmar. Vidare är det ju inte enbart färgkorrekta skärmar som kräver DVI utan som sagt även många skärmar med högre uppdateringsfrekvens. Det är i allra högsta grad målgruppen till GTX 980. Sen är det lite mer komplicerat än så också. Vilka interface som stöds ligger inbakat i en del hårdvara på själva kortet. Så det blir fler saker att ändra mellan Geforce och Quaddro till exempel. Slutligen finns det ju i princip ingen nackdel med kontakten. Den enda nackdelen är ju att du inte kan köra singelslot-vattenkylning som du nämner men det brukar komma specialversioner som inte är referens för just sådana lösningar. Så det är inget problem i praktiken.

AMD har fortfarande kort med massa mini-DP men de ligger under Firepro. Så det finns stöd i hårdvara för det men ingen tillverkare verkar vara intresserad av att släppa ett sådant Radeon. Antagligen är marknaden för liten eftersom folk envisas med att ha kvar gamla skärmar med DVI och HDMI :p.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Men alla vi som kanske bara har DVI på våra skärmar då, ska vi bli tvungna att skrota våra skärmar då eller?!

Qnix första PLS modell t ex, endast DVI. 120 Hz funkar bra, men med en adapter kanske det blir sämre klockningspotential.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Skrivet av sQuille:

fast det går ju endå att lösa med adaptrar

Skrivet av tvelander:

Köp adapter

Går ej om man kör 2560x1440 @ 120 Hz eller liknande. Jag är jättetacksam att grafikkorten fortfarande har DVI, så att jag kan använda min Catleap, som kostade mig 4 500 kr.

Däremot hade jag gärna sett att det alltid fanns minst en (bra) variant utan DVI, av just den anledning du påpekar, JaZid, för jag vill gärna att det ska finnas bra alternativ för alla. Kort som är tänkta att vattenkylas hade till exempel gärna fått skrota DVI enligt mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Qnix första PLS modell t ex, endast DVI. 120 Hz funkar bra, men med en adapter kanske det blir sämre klockningspotential.

Precis, det jag tänkte på, då jag har just en sådan skärm.

Skrivet av Alling:

Går ej om man kör 2560x1440 @ 120 Hz eller liknande. Jag är jättetacksam att grafikkorten fortfarande har DVI, så att jag kan använda min Catleap, som kostade mig 4 500 kr.

Däremot hade jag gärna sett att det alltid fanns minst en (bra) variant utan DVI, av just den anledning du påpekar, JaZid, för jag vill gärna att det ska finnas bra alternativ för alla. Kort som är tänkta att vattenkylas hade till exempel gärna fått skrota DVI enligt mig.

Håller helt med.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Laine:

Förstår verkligen inte meningen med att ha kvar DVI-porten, det förhindrar bara möjligheten att få det till single slot med vattenblock.

Man kan göra saker med DVI som inte HDMI och DP klarar.

Tex köra med flera skärmar, utan att få alla fönster runtflyttade och inknölade på en av skärmarna varje gång dom stängs av eller går i standby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Man kan göra saker med DVI som inte HDMI och DP klarar.

Tex köra med flera skärmar, utan att få alla fönster runtflyttade och inknölade på en av skärmarna varje gång dom stängs av eller går i standby.

Jasså! Så det är därför detta har hänt i min jobblaptop som är kopplad till en 21:9 29" (tyvär 1080p, jag som vant mig vid 1440p) skärm via displayport. Jag undrade varför i herrans namn detta hände.

OnTopic: Jag är nog en av få som faktiskt är kär i 21:9. Detta innebär att jag faktiskt väntar på riktig 4k, inte UHD. Eller iaf nära riktig 4k då 4k inte är 21:9 (21:9 skärmar är inte ens 21:9 egentligen men nära nog). Men jag vill få en 21:9 skärm på 2160p. Detta innebär ännu fler pixlar att tänka på. Därför hoppades jag på att 980 skulle bli mycket starkare än 780 Ti, inte bara lite starkare (om ens det).

Har inte räknat på det än men tror att 4GB ska vara tillräckligt för 4k i 21:9?

Just nu har jag en 34" med 3440x1440 upplösning så jag ska nog nöja mig än så länge och vänta på bättre tider.
Framförallt eftersom det kommer att dröja tills ett G-Sync skärm i 34" med 21:9 på 2160p kommer ut. Det låter som att jag kommer att byta till AMD då dom på sistone har haft kort med riktigt bra med minne som är starka och verkar kunna klara 4k. Då behöver jag iaf inte tänka på G-sync heller utan adaptive sync vilket verkar vara lättare att fixa än G-sync. Antar att nästa AMD korten kommer att vara rätt för mig. Men ärligt talat, efter att ha spelat på 21:9 på en 34" skärm så kan jag inte gå tillbaka. Föredrar detta över 120 hz på 16:9/16:10. TN vs IPS bryr jag mig om men inte super mycket. TN på 120 Hz känns mer värd (pyttelite mer) än IPS med 60 Hz men ska man vara realistisk lär det dröja innan man kan köra riktigt höga upplösningar på 120Hz och jag föredrar upplösningen över frekvensen.

Så jag väntar gärna på vad Nvidia visar på fredag och kommer att fortsätta vänta tills AMD visar vad freesync går för. Om freesync inte är lika bra som G-Sync så stannar jag hos Nvidia trots allt (Förutom om det dröjer för mkt tills skärm med G-sync i 21:9 ratio).

Permalänk
Avstängd

Ok så kortet är föråldrat redan vid release med tanke på att de inte har DP 1.3. Det ska vara 4K 120 fps annars är det inte värt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MatsSvensson:

Man kan göra saker med DVI som inte HDMI och DP klarar.

Tex köra med flera skärmar, utan att få alla fönster runtflyttade och inknölade på en av skärmarna varje gång dom stängs av eller går i standby.

Har mindre problem med DP i Nvidia Surround vs DVI, DVI är et helvete enligt mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Tack för att du klarar upp detta, redigerade mitt tidigare inlägg i enlighet med detta.

Förstår tanken bakom detta, en del sitter kanske fortfarande på något i stil med VGA-matade EIZO men även dessa skärmar har väl ett bästföredatum? Intervallerna mellan kalibrering bör väl bli kortare och kortare när panelerna åldras, och är inte VGA-standarden redan något åldrad när det kommer till färgdjup?

Något där VGA verkligen har relevans skulle väl i så fall vara äldre projektorer, men även där undrar jag om målgruppen för GTX980 (referens) verkligen är den med behovet? Mini-VGA är något jag ser rätt ofta på laptops idag, även detta vore väl en vettigare lösning än en stor kontakt.

Roligt att du nämner mini-DP, det jag vill se är en ny tappning av HD 5870 Eyefinity 6 Edition. Det finns säkert andra nackdelar med att bara ha DP, men jag kan inte se vilka.
http://images.anandtech.com/doci/3621/miniDP.jpg

Citerar igen för jag tror du är intresserad av detta. Nya DP 1.3 har lagt till en hel del saker så nu ska det tydligen ha betydligt bättre stöd för att fungera tillsammans med HDMI. Tidigare har DP inte haft specifikt stöd för DRM-funktioner och CEC till exempel utan det har man fått ljuga in i den dedikerade datakanalen. Nu finns det officiellt stöd för det och en del andra saker för att man enklare ska kunna få in DP i ett ekosystem som annars domineras av HDMI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24