Oculus Rift utmanas av VR-glasögonen Totem i Kickstarter-kampanj

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift utmanas av VR-glasögonen Totem i Kickstarter-kampanj

Ett kanadensiskt företag tar sikte på virtuell verklighet med glasögonen Totem, som i jämförelse med Oculus Rift ska erbjuda fler finesser och bredare kompatibilitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se lite mer konkurrens dyker upp på VR marknaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Kul att se lite mer konkurrens dyker upp på VR marknaden.

Håller med, oculus har jag sett som en självklarhet, men nu är jag inte lika säker längre.. OM Totem blir så bra som beskrivet så säger jag bara wow.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

all konkurrens är bra konkurrens!

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Låter dock som de översäljer det lite, sen angående kompatibilitet till alla konsoler och liknande är jag lite skeptisk till.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

hans leende är för stort för att vara trovärdigt, vill se mer av detta!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snacka om att FPS gamers kommer få nackskador i framtiden av alla hastiga och snärtande huvudrörelser...

Permalänk
Medlem

mindre fov ? ble

Permalänk
Medlem

Man ska väl alltid vara lite skeptisk när ett företag för en sån där "jämförelselista" för den kommer ju alltid att vara vinklad, men det ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Snacka om att FPS gamers kommer få nackskador i framtiden av alla hastiga och snärtande huvudrörelser...

Worth

Permalänk
Testpilot

Om de klarar av att få igenom den där checklistan så får Oculus och Sony sätta på blåslampan och börja jobba snart!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Låter dock som de översäljer det lite, sen angående kompatibilitet till alla konsoler och liknande är jag lite skeptisk till.

Vad jag förstått så löser det sig med kompatibilitet eftersom hjälmen inte behöver någon extern enhet. För själva enheten ska hjälmen bara vara som en bildskärm. Då behöver bara sjävla spelet eller bildkällan ha stöd, inte enheten i sig. Men jag har inte läst på så mycket så jag kan ha fel.
Men jag känner lite att deras rörelsespårning kan ha en del nackdelar. Tror för övrigt att det är en hel del mer jobb och utvecklingsarbete bakom occulus än vad folk inser. Krävs nog en del mer resurser än så där för att utveckla en jämbördig konkurrent. Occulus har ju hållit på ett tag nu.

Permalänk
Medlem

Kassettband i plytet? Hoppas de gör den lite finare innan det är dags för skarp version:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Förstår det som att den inte har PenTile. Tack!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske något för mig som inte gillar Facebook

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alla dom här manickerna kan ju vara bra när man ska spela Attack Sub 688, eller nåt.

Permalänk
Medlem

enligt FZ är det hdmi anslutning, begränsar inte det till max 60Hz?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140917/oculus-rift-konkur...

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Totems VR-glasögon blir verklighet, konkurrens är aldrig dåligt, och dessa glasögons specs var riktigt bra. Skulle lätt kunna tänka mig köpa ett sånt par.

Permalänk
Medlem

Oculus har ju sagt att CV1 kommer vara minst lika stort steg som från DK1 till DK2, så jag misstänker att den kommer att slå Totem rätt så rejält, redan bekräftat är ju att den kommer att ha högre upplösning, 1080 räcker inte på långa vägar för en bra upplevelse i längden när man kommit över wow-faktorn.

Permalänk
Skrivet av virror:

Oculus har ju sagt att CV1 kommer vara minst lika stort steg som från DK1 till DK2, så jag misstänker att den kommer att slå Totem rätt så rejält, redan bekräftat är ju att den kommer att ha högre upplösning, 1080 räcker inte på långa vägar för en bra upplevelse i längden när man kommit över wow-faktorn.

Helt sant. Efter att ha haft DK2 i två veckor kan jag säga att 2550x1440 är ett minimum, 90 hz är i högsta grad önskvärt för att slippa simulatorsjuka, och 90 grader FOV är för litet. I vilket fall är det dock bra med konkurrens och nya idéer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

enligt FZ är det hdmi anslutning, begränsar inte det till max 60Hz?

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140917/oculus-rift-konkur...

Det beror på är nog det bästa svaret. HDMI är rent tekniskt samma sak som DVI single link, men det finns massa upplösningar/uppdateringsfrekvenser specade kring vad som räknas till HDMI.

Så det är inga hinder att köra en ickestandard upplösning/uppdateringsfrekvens genom kabeln, fast då räknas det inte längre som HDMI.

tl;dr, det fungerar jättebra, det är vad oculus kör just nu med 75Hz

Skrivet av DustPuppy:

Helt sant. Efter att ha haft DK2 i två veckor kan jag säga att 2550x1440 är ett minimum, 90 hz är i högsta grad önskvärt för att slippa simulatorsjuka, och 90 grader FOV är för litet. I vilket fall är det dock bra med konkurrens och nya idéer!

Jag är tveksam till om 1440p räcker om man vill slösurfa, tror nästan man måste upp i 4k för att få en hygglig skärmupplevelse.

Däremot är jag skeptisk till om 90Hz behövs för att undvika simulatorsjuka, tycker det verkar hänga mycket mer på implementationen än hög frekvens. Kört 60Hz-saker som fungerat fint, medan vissa 75Hz-grejer direkt lett till illamående. Helix är ett exempel som gjorde alla mina vänner som prövade simulatorsjuka.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Förstår det som att den inte har PenTile. Tack!!

PenTile är verkligen extreeeeemt jobbigt att titta på. Gråter. Trodde inte Oculus hade det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Utan Facebook? Ja tack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hårdvaran är en sak, mjukvaran något annat...
Oculus ligger före..
Men som sagts, bra att det kommer in andra aktörer.

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Avstängd

CV1 kommer innehålla Note 4 displayen, är väl rätt självklart?
Swec crew har förövrigt redan påpekat att 1440p var inte tillräckligt det heller när de testade Samsung Note 4 VR.

OnT: Ser inget speciellt med dessa glasögons specs. De framstår enbart som bättre än Oculus i jämförelsen på grund utav "highlight"/färg på sin del av kolumen.

Permalänk
Medlem

Det dom har är kamerorna, men det är också det enda som egentligen är "bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Snacka om att FPS gamers kommer få nackskador i framtiden av alla hastiga och snärtande huvudrörelser...

Om head-tracking funkar lika bra som TrackIR eller Freetracker så är det bara dom första dagarna som du kommer vara lite trött i nacken.. sen lär du dig hur du ska röra huvet och blir mer avslappnad. Plus att du också ställt in känsligheten i mjukvaran så du har bra precision utan att behöva vrida på huvet så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

PenTile är verkligen extreeeeemt jobbigt att titta på. Gråter. Trodde inte Oculus hade det.

DK2:s panel är direkt hämtad från Galaxy Note 3, så jo, tyvärr.

Tycker det är lite tråkigt att SweClockers (hittills) aldrig nämnt något om att det är PenTile i Rift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

PenTile är verkligen extreeeeemt jobbigt att titta på. Gråter. Trodde inte Oculus hade det.

Just i VR-tillämpningar och i 1080p är dock pentile att föredra, vilket alla som har DK1 och DK2 och kan jämföra ser direkt.

Skrivet av r3mpuh:

CV1 kommer innehålla Note 4 displayen, är väl rätt självklart?
Swec crew har förövrigt redan påpekat att 1440p var inte tillräckligt det heller när de testade Samsung Note 4 VR.

Med tanke på att CV1 tidigast verkar komma till våren/sommaren 2015 blir det snarare Note 5-skärmen eller en custom-skärm.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

vad är problemet med att öka skärmens upplösning egentligen? Det är ju inte direkt brist på mobilskärmar med superhög upplösning?