Asus Geforce GTX 970 Strix på bild

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 970 Strix på bild

Det är inte långt kvar till lanseringen av de Maxwell-baserade grafikkorten Geforce GTX 980 och GTX 970. Nu hittar Asus semipassiva grafikkort Geforce GTX 970 Strix ut på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Man blir sugen på ett kort när man ser den där kylaren

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

ser snyggt ut

Permalänk
Medlem

tysta grafikkort FTW

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hur var prisutvecklingen på motsvarande kort i 700-serien första månaderna efter lansering... Höll sig priserna på samma nivå eller sjönk de nämnvärt?

Jag är sugen på att uppgradera men har egentligen inget behov av det förrän Evolve och GTA kommer nästa år. Men det kan ju ändå vara kul att uppgradera så snart som möjligt Fast om det är tänkbart att priserna sjunker kan jag lika gärna vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hur var prisutvecklingen på motsvarande kort i 700-serien första månaderna efter lansering... Höll sig priserna på samma nivå eller sjönk de nämnvärt?

Jag är sugen på att uppgradera men har egentligen inget behov av det förrän Evolve och GTA kommer nästa år. Men det kan ju ändå vara kul att uppgradera så snart som möjligt Fast om det är tänkbart att priserna sjunker kan jag lika gärna vänta.

Tyckte de höll sig på samma nivå typ i ett halvår, några hundra lappar skiljde bara. Talar dock om korten i den högre klassen: 770 4GB och uppåt.

Sålde mitt 770 4GB för nästan samma pris som jag köpte det efter 4 månader och skaffade ett 780ti som kostar bara en femhundring mindre idag än när jag köpte det.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hur var prisutvecklingen på motsvarande kort i 700-serien första månaderna efter lansering... Höll sig priserna på samma nivå eller sjönk de nämnvärt?

Jag är sugen på att uppgradera men har egentligen inget behov av det förrän Evolve och GTA kommer nästa år. Men det kan ju ändå vara kul att uppgradera så snart som möjligt Fast om det är tänkbart att priserna sjunker kan jag lika gärna vänta.

Prisjakt har prishistorik för alla produkter så kolla där är ett hett tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hur var prisutvecklingen på motsvarande kort i 700-serien första månaderna efter lansering... Höll sig priserna på samma nivå eller sjönk de nämnvärt?

Så här ser prisutveckling ut för Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC. I slutet av oktober sänkte nvidia priserna pga lanseringen av Radeon 200-serien.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Riktigt vackert kort!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

Någon som vet när 980 kommer med eftermarknadskylare?

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Så här ser prisutveckling ut för Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC. I slutet av oktober sänkte nvidia priserna pga lanseringen av Radeon 200-serien.

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=2015204&s=lar...

Sweet, tackar så mycket

Hade förstås funderat på att kika där själv, men var inte helt säker på om ett kort i mängden skulle kunna vara representativt för prisutvecklingen för hela serien. Så nu fick jag väl ett heltäckande svar istället.

Följdfrågan blir väl kanske hur det ser ut på AMD-fronten framöver...Kommer de hinna slaska upp några nya kort som kan tänkas bidra till en liknande prissänkning som den du nämner? Jag är med på att Tonga har lanserats men har inte så bra koll på lanserings-roadmappen framöver.

Permalänk
Medlem

"Nytt grafikkort fångat på bild" måste ju vara den tröttaste tekniknyheten. En smygtagen bild på ett kort med två till tre fläktar eller om man har riktigt tur en suddig bild på kisel med kryptisk text på kommer aldrig vara särdeles upphetsande.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Snusfri

Hoppas på test av 970/980 imorgon av Swec

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

"Nytt grafikkort fångat på bild" måste ju vara den tröttaste tekniknyheten. En smygtagen bild på ett kort med två till tre fläktar eller om man har riktigt tur en suddig bild på kisel med kryptisk text på kommer aldrig vara särdeles upphetsande.

I detta fall är det ju en pressbild som klart och tydligt visar en färdig produkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag tror det är varmt i Sweclockers nya lokaler - i alla fall nu innan lanseringen av 970/980.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett grafikkort....

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Verkar mycket, mycket intressant. Inte omöjligt att jag slår till på ett sådant. Dags att byta upp sig från 560Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas på test av 970/980 imorgon av Swec

Hoppas på det! Kanske redan efter midnatt! Kanske någon rolig tävling i samband med det också!

Grafikkortstester av nya arkitekturer är nog det roligaste att läsa om i hårdvaruvärlden!

Permalänk
Medlem

Synd att de nuvarande Strix korten finns i så få butiker och för att inte nämna priset..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Släng upp GTX 980 nu vafan. Så man kan börja smida planer och få lite tester.

Annars blir det 780 Ti igen....

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Sweet, tackar så mycket

Hade förstås funderat på att kika där själv, men var inte helt säker på om ett kort i mängden skulle kunna vara representativt för prisutvecklingen för hela serien. Så nu fick jag väl ett heltäckande svar istället.

Följdfrågan blir väl kanske hur det ser ut på AMD-fronten framöver...Kommer de hinna slaska upp några nya kort som kan tänkas bidra till en liknande prissänkning som den du nämner? Jag är med på att Tonga har lanserats men har inte så bra koll på lanserings-roadmappen framöver.

NP I nuläget finns det inte alls mycket information om AMDs nästa generation grafikkort, så antagligen är en lansering från dem ganska långt bort. Därför kan nog Nvidia hålla ganska höga priser på 900-serien tills AMD släpper sina kort. Googlade lite och hittade detta:

"At this stage there's not much that can be gathered about AMD's upcoming flagship graphics cards, other than they're looking at drastically improving the reference cooler. The R9 290X was a hot, loud card when cooled by the weak stock cooler, so moving to a hybrid cooler will allow it to push the performance boundaries while keeping cool.

It's rumored that the Radeon R9 390X, the high-end card that'll likely use this cooler, will launch in early 2015 equipped with a Volcanic Islands-series 'Fiji' GPU. Specifications at this stage are unknown, as AMD is clearly still in the development phase for the card.

"

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte någon förklara vad som är så speciellt med Strix som gör att den kan köras passivt? Varför kan man inte köra ett vanligt DC2 eller Matrix passivt upp till en viss temperatur med en helt vanlig fläktkurva? Dessa kort har ju en artificiell nedre begränsing av fläkthastigheten, men varför är det så?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte någon förklara vad som är så speciellt med Strix som gör att den kan köras passivt? Varför kan man inte köra ett vanligt DC2 eller Matrix passivt upp till en viss temperatur med en helt vanlig fläktkurva? Dessa kort har ju en artificiell nedre begränsing av fläkthastigheten, men varför är det så?

Vissa modeller har mer VRAM men annars så har jag ingen aning om vad som är "bättre" än den vanliga DirectCU II varianten.

Det går tydligen att modifiera sitt DCII för att få semi-passiv fläktkurva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte någon förklara vad som är så speciellt med Strix som gör att den kan köras passivt? Varför kan man inte köra ett vanligt DC2 eller Matrix passivt upp till en viss temperatur med en helt vanlig fläktkurva? Dessa kort har ju en artificiell nedre begränsing av fläkthastigheten, men varför är det så?

Det verkar gå att göra ett vanligt DC2/Matrix med. Handlar bara om OEM som bestämmer. Garantin ryker ju om du provar antar jag

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2207111/convert-asus-directcu-asus-strix-0db.html

En som provat med GTX 680 DC2

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hoppas gtx 960 får 3GB GDDR5. 2GB är rätt lite för den prisklassen i dagens läge.

Permalänk

Jag har 290x borde jag köpa ett 980/970 och sälja mitt 290x eller köpa ett till 290x?