Samsung S27D590C är välvd 27-tummare med VA-panel

Permalänk
Melding Plague

Samsung S27D590C är välvd 27-tummare med VA-panel

Skärmpaneler med kurvatur dyker upp på alla håll och kanter, där konceptet framförallt blivit stort på tv-marknaden. Nu släpper Samsung en välvd datorskärm med VA-panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välvd TV känns onödigt. Man sitter ju ofta långt bort och är dessutom flera.
Välvd skärm gillar jag skarpt.
Men skulle vilja ha det i 21:9. 1080 låter mitt grafikkort överleva så det passar mig.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tycker 27 på platt skärm funkar bra. Men hur blir effekten med flera skärmar?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Nej tack till 1080 på en 27-tummare...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Urg, 1080p på 27"..... VARFÖR envisas tillverkare med att ha "FULL HD" istället för det som är bättre än full HD är beyond me... Är det någon här som testat krökt datorskärm? Är det trevligt att använda eller är det lika dumt som det ser ut?

Permalänk
Medlem

Stilren! Frågan är om den är praktisk.

Permalänk
Avstängd

Is this shit legit?

Vävda paneler, är väl bara en gimmick för att sälja?

Vävda är väl sämre?
Vore det inte bättre om det vore platt?

Permalänk
Medlem

Väld datorskärm känns ju mer meningsfullt än välvd TV. Man sitter närmare och oftast ensam i centrum.
Däremot skulle den vara bredare, 21:9 och 3440x1440!

Permalänk
Medlem

21:9 och ni har en köpare.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Stilren! Frågan är om den är praktisk.

Lär vara mer praktisk än välvda TV-apparater i alla fall då man med till skillnad från en TV arbetar nära en monitor, och får i och med detta en panoramabild som kan underlätta arbetet rent ergonomiskt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av rektor:

Is this shit legit?

Vävda paneler, är väl bara en gimmick för att sälja?

Vävda är väl sämre?
Vore det inte bättre om det vore platt?

Det finns en välvd TV på Webhallen Sveavägen, gick dit med samma uppfattning som du har nu.

Blev faktiskt positivt överraskad! Jag vågar inte uttala mig om bildkvalitet och paneler, men när man satte sig i sweetspot så var det faktiskt en häftig upplevelse, detta med en redan negativ bild av produkten innan jag gick dit. Det kanske inte är en vettig produkt i sig, men det var faktiskt roligt att prova på! När man gör panelen välvd vinner man mer i periferiseende än vad man tror, det krävs rätt många centimeter extra i bredd för att få samma effekt på en platt panel.

Permalänk
Medlem

Så länge man har icke brett 16:9 format så är nog 27" för litet för vdvläa paneler (stavade också fel *host*).

Permalänk
Medlem

På vissa datorskärmar (kanske VA, minns inte) så kan man få färgskiftningar när man tittar på skärmen från sidan jämfört med rakt framifrån. Det kan se bra ut mitt framför huvudet men inte på sidorna av skärmen. Möjligen kan detta fenomen minskas genom att ha välvd skärm. Egentligen skulle man väl i så fall även vilja ha den välvd i höjdled, alltså som en parabolantenn.

Har varit skeptisk till det här med välvda skärmar på TV-apparater men på en datorskärm kan det finnas vissa fördelar när man tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns en välvd TV på Webhallen Sveavägen, gick dit med samma uppfattning som du har nu.

Blev faktiskt positivt överraskad! Jag vågar inte uttala mig om bildkvalitet och paneler, men när man satte sig i sweetspot så var det faktiskt en häftig upplevelse, detta med en redan negativ bild av produkten innan jag gick dit. Det kanske inte är en vettig produkt i sig, men det var faktiskt roligt att prova på! När man gör panelen välvd vinner man mer i periferiseende än vad man tror, det krävs rätt många centimeter extra i bredd för att få samma effekt på en platt panel.

Hur stor var den?

Var in i en butik som hade en 55" välvd samsung TV. När man var <1m ifrån den började det märkas, annars var det bara dumt.
Lär ju behövas minst 40" på skrivbordet för att vara värt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns en välvd TV på Webhallen Sveavägen, gick dit med samma uppfattning som du har nu.

Blev faktiskt positivt överraskad! Jag vågar inte uttala mig om bildkvalitet och paneler, men när man satte sig i sweetspot så var det faktiskt en häftig upplevelse, detta med en redan negativ bild av produkten innan jag gick dit. Det kanske inte är en vettig produkt i sig, men det var faktiskt roligt att prova på! När man gör panelen välvd vinner man mer i periferiseende än vad man tror, det krävs rätt många centimeter extra i bredd för att få samma effekt på en platt panel.

Ja bor man själv så och sitter precis i sweetspot.. Annars är det bara en nackdel.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Entusiast

Ni som klagar på upplösningen, tänk på att det är en VA panel. Vissa skulle gärna gå ner i upplösning för bättre färger och kontrast(!) som dessa ger. Om ni känner till en högupplöst IPS/VA med 120hz(som denna troligtvis kommer att ha) upplys gärna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Kan någon klargöra för den oinsatte vad det är som är fördelen med dessa välvda skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swingrope:

Kan någon klargöra för den oinsatte vad det är som är fördelen med dessa välvda skärmar?

Mer klirr i kassan för Samsung.

Nyheter får försäljningen att öka för en tid för att sedan falla tillbaka till normala nivåer.

Först var det LED som hypades för att dra upp försäljningen. Nu är det standard även på de billigaste LCD.
Sedan kom 3D. Nu möts det med en gäspning. Något nytt måste till för att locka köpare, och något ljushuvud kom på välvda skärmar. Vi får se hur länge den hypen varar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ni som klagar på upplösningen, tänk på att det är en VA panel. Vissa skulle gärna gå ner i upplösning för bättre färger och kontrast(!) som dessa ger. Om ni känner till en högupplöst IPS/VA med 120hz(som denna troligtvis kommer att ha) upplys gärna.

Eh, då det mig veterligen bara finns en enda skärm med VA-panel och hög uppdateringsfrekvens (EIZO 240någonting) så finner jag det extremt osannolikt att även denna skulle ha det utan att de gör reklam för Super Ultimate Gaming.

Edit: On topic, förstår verkligen inte hypen med välvda skärmar jag heller, speciellt inte till TV men även datormskärmar förlorar sin exakthet vid ritande och när det är viktigt att bedöma sakers form och vinklar. Som ren konsumtionsskärm kan jag dock förstå det så där passar ju TV bättre in, men TV står för långt bort för att det ska ha önskad effekt i mitt tycke.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Bjöd skärm, då måste det ju vara denna som står högst på önskelistan/köplistan. Beroende på ekonomi.
http://www.nordichardware.se/IFA2014/lg-34uc97-vi-suktar-efte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Mer klirr i kassan för Samsung.

Nyheter får försäljningen att öka för en tid för att sedan falla tillbaka till normala nivåer.

Först var det LED som hypades för att dra upp försäljningen. Nu är det standard även på de billigaste LCD.
Sedan kom 3D. Nu möts det med en gäspning. Något nytt måste till för att locka köpare, och något ljushuvud kom på välvda skärmar. Vi får se hur länge den hypen varar.

Undra när hypen om "raka" skärmar har lagt sig.

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att den funkar i sovrummet då man ligger nära varann och tittar. Men i vardagsrummet? Nej nej nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det finns en välvd TV på Webhallen Sveavägen, gick dit med samma uppfattning som du har nu.

Blev faktiskt positivt överraskad! Jag vågar inte uttala mig om bildkvalitet och paneler, men när man satte sig i sweetspot så var det faktiskt en häftig upplevelse, detta med en redan negativ bild av produkten innan jag gick dit. Det kanske inte är en vettig produkt i sig, men det var faktiskt roligt att prova på! När man gör panelen välvd vinner man mer i periferiseende än vad man tror, det krävs rätt många centimeter extra i bredd för att få samma effekt på en platt panel.

Men kul att sitta i soffan med polarna och kolla på TV.
Då kan ju inte alla sitta i mitten, då måste man sitta på sidorna längs hela soffan.

Permalänk
Avstängd

Såg denna på mässa idag:
http://i.imgur.com/e6HKq5A.jpg 105" i UDH-upplösning...och gillar inte riktigt att först ska de vara platta och nu ska de inte vara det längre.

OLED däremot var mycket mer imporerande, svärtan var fantastiskt bra, tyvärr så var den lite välvd också.. men skulle inte säga nej
http://i.imgur.com/3DUWiqC.jpg

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men kul att sitta i soffan med polarna och kolla på TV.
Då kan ju inte alla sitta i mitten, då måste man sitta på sidorna längs hela soffan.

Du får helt enkelt skaffa 3-4 TV apparater

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CGD:

Bjöd skärm, då måste det ju vara denna som står högst på önskelistan/köplistan. Beroende på ekonomi.
http://www.nordichardware.se/IFA2014/lg-34uc97-vi-suktar-efte...

21:9 är ett vidrigt format... vilket ser coolare ut än vad det är praktiskt... faktum är att jag finner 16:9 mycket bättre då media och webben i allmänhet är mer anpassat för 16:9.

Väldigt lite antal filmar jag hittade täckte hela skärmen oftast resulterarde det i betydligt större sorgkanter..
Ja 21:9 var vidrigt helt enkelt kan inte direkt säga att jag såg någon fördel med det..Lg's mjukvara för att dela skärmyta med olika program är ett skämt.. t.e.x klarar den inte av att dela program om man försatt det helskärms läge.. t.e.x en film på vänster sida och broswer på höger.. Hoppas 21:9 inte blir nästa hype nu... 16:9 är fan bätter på alla sätt.. tanken med att man får 2 skärmar i en med 21:9 formetet är god.. jag gick på det..men fan vad besviken jag blev.. blev mest frusterad faktiskt..

Men ja... nästa skärm som jag köper ska vara böjd helt klart... det måste den vara.. samt 16:9 och högre upplösning än 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns en välvd TV på Webhallen Sveavägen, gick dit med samma uppfattning som du har nu.

Blev faktiskt positivt överraskad! Jag vågar inte uttala mig om bildkvalitet och paneler, men när man satte sig i sweetspot så var det faktiskt en häftig upplevelse, detta med en redan negativ bild av produkten innan jag gick dit. Det kanske inte är en vettig produkt i sig, men det var faktiskt roligt att prova på! När man gör panelen välvd vinner man mer i periferiseende än vad man tror, det krävs rätt många centimeter extra i bredd för att få samma effekt på en platt panel.

Intressant. Du nämner sweetspot, hur långt från TV:n skulle du säga att den var?
(Känns som den måste vara rätt nära med tanke på böjningen eller?)

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av BergEr:

Hur stor var den?

Var in i en butik som hade en 55" välvd samsung TV. När man var <1m ifrån den började det märkas, annars var det bara dumt.
Lär ju behövas minst 40" på skrivbordet för att vara värt.

Har ingen aning om hur stor den var, men det fanns bara en och den var avspärrad (man kom väl någon meter från skärmen), vet inte om omgivningen spelar in men den upplevdes som väldigt stor. Det är kanske en väldigt nischad teknik för en mindre målgrupp, lite som 21:9.

Absolut, det är kanske ingen vettig produkt i sig, men tekniken var något som var roligt att få testa på.

Skrivet av Scepticer:

Intressant. Du nämner sweetspot, hur långt från TV:n skulle du säga att den var?
(Känns som den måste vara rätt nära med tanke på böjningen eller?)

Jag skulle uppskatta det till ca. en meter från vad jag kan minnas, rullade någon speciell demo på den så det var väl bara till skärmens fördel. Trots allt folk runtomkring kändes det som en intimare upplevelse än skärmarna som satt runt om på väggarna. Det var en OLED-panel iallafall, så svärtan var riktigt fin även från mindre optimala vinklar.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ostbiten:

Nej tack till 1080 på en 27-tummare...

Jag bara skakade på huvudet när jag såg det...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag bara skakade på huvudet när jag såg det...

Är skärmen riktad mot gamers finns det en poäng i att "bara" ha 1080. Många har inte datorer som klarar av att driva spelen i högre upplösningar. Och man vill ju kunna köra native-upplösningen i spelen. Annars blir ju bildkvaliteten så dålig att alla pengar man lagt för att få en ny skärm i princip är slängda i sjön.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB