Microsoft släpper Chromecast-utmanaren Wireless Display Adapter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Chromecast-utmanaren Wireless Display Adapter

Mjukvarujätten Microsoft tar upp kampen om trådlös strömning med den egna adaptern Wireless Display Adapter, som nyttjar den vida tillgängliga standarden Miracast.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går det att använda Miracast med Chromecast?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Underbart, detta gör allt romecast gör, men allt därtill och mycket bättre!

Där chromcasten har ett fåtal enstaka appar som fungerar till den stödjer denna skärmspegling rakt av, oavsett app och oavsett modell.

Får de ner priset lite, jag då ska jag faktiskt till skillnad från en chromecast faktiskt köpa denna!

Permalänk
Medlem

Ser fint ut på pappret men hur är det i praktiken?
Detta ska följas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kommer den bara streama eller kan man, likt chromecast, stänga av telefonen efter att man har startat det man vill se?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Chromecast och inväntar det utlovade VLC stödet till den.

Men nice med lite konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Är nöjd med min Chromecast och inväntar det utlovade VLC stödet till den.

Men nice med lite konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det VLC stödet har det ju pratats om länge, precis som spotify stödet.

Permalänk
Medlem

Skeptisk. Miracast har jag aldrig sett fungera ordentligt. Inte ens Apple lyckas ju spegla skrivbordet från Mac till AppleTV med godkänd prestanda (spela en film till exempel). Och då har Apple ändå slipat ganska många år på den funktionen nu.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Vilket fyndigt namn.

Permalänk
Medlem

Hur kommer denna skilja sig med Nokias version? Är NFC den enda skillnaden?

Permalänk
Avstängd

Verkar rätt dumt.
Vad har den här som Chromecast inte har?

Den är dyrare än Chromecast, och Chromecast är mer beprövad och jag antar att den har mer utbrett stöd?

Bättre att köpa Chromecast istället.

Permalänk
Medlem

Deal breaker blir priset. Jag spår att om den är dyrare än chrome cast kommer folk inte köpa den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Chromecast stödjer också skärmspegling om man vill men största fördelen är att du kan starta och styra uppspelningen från telefonen utan att man behöver streama från den utan det sköter Chromecasten om. Funkar utmärkt med Netflix, SVT play och Viaplay för mig och om man vill kan man köra Plex också.

Permalänk
Medlem

Min Miracast störs lätt ut av annat trådlöst omkring. Men där den funkar så ser det ok ut. Lite ryck och lagg i bilden är det och det kan ju bli lite irriterande. Orsaken till detta är jag inte helt 100% säker på än dock. Det kan ju vara störningar eller begränsning i bandbredd.

Jag har en MiraCast Adapter RTSD5000. Den speglar windows bildskärmen rakt av. Är lätt att koppla och kan köra DLNA eller P2P(Miracast mode) så länge den inte störs ut.

Ganska mycket inputlag och inte tillräckligt jämn fps i dagsläget ( utan att ha testat störningsfri miljö ) skulle jag säga.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Deal breaker blir priset. Jag spår att om den är dyrare än chrome cast kommer folk inte köpa den.

Du behöver inte spå, iallfall inte om prispunkten, för i artikeln finns följande information:
"Microsoft Wireless Display Adapter har ett rekommenderat pris på 59,95 dollar eller 25 dollar mer än Google Chromecast, som är vida butikstillgänglig för 310 kronor. "

Permalänk
Medlem

kunde de inte ha kommit på ett bättre namn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Underbart, detta gör allt romecast gör, men allt därtill och mycket bättre!

Där chromcasten har ett fåtal enstaka appar som fungerar till den stödjer denna skärmspegling rakt av, oavsett app och oavsett modell.

Får de ner priset lite, jag då ska jag faktiskt till skillnad från en chromecast faktiskt köpa denna!

Kan inte tänka mig fler appar jag behöver än Netflix, Plex och Youtube. Skulle vara Spotify men tror inte det funkar till Miracast heller? Sen så ser jag inte någon anledning att använda Spotify över Play Music heller. Vad behöver du mer?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Asus miracast dongle, inga problems alls att clona bilden och visa 1080p material från mis MsP2 - tv/förstärkare.

Skrivet av bärplockaren:

Ser fint ut på pappret men hur är det i praktiken?
Detta ska följas.

Anser att miracast är bättre än Chromecast. Då man i princip bara får en "ny" skärm som man kan klona, utvidga. Behöver alltså inte något särskilt stöd från specifika program som man behöver med Chromecast.

Det är så skönt att ligga i sängen och streama en film från sin platta och om man vill samtidigt arbeta med annat medans filmen rullar på Tv´n

EDIT: även störtskönt att kunna streama spel som Asphalt 8 till TV då bilen svänger genom att tilta på plattan.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Kan inte tänka mig fler appar jag behöver än Netflix, Plex och Youtube. Skulle vara Spotify men tror inte det funkar till Miracast heller? Sen så ser jag inte någon anledning att använda Spotify över Play Music heller. Vad behöver du mer?

All media ska kunna strömmas, mer likt airplay till appleTV , dessutom en brist att inte kunna spela upp lokalt innehåll från telen om man önskar.

Begränsningen består väl i tekniken att det är chromecasten som hämtar matrialet istället för att telen skickar det. Antar att det krävs en del för att ge stöd åt det hos tex vanliga svenska playkanaler.

Visa signatur

\\XooX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hur kommer denna skilja sig med Nokias version? Är NFC den enda skillnaden?

Microsoft = Nokia

Vet ingenting on Nokias version men det kan ju tänka sig att det är en vidareutveckling kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Microsoft = Nokia

Vet ingenting on Nokias version men det kan ju tänka sig att det är en vidareutveckling kanske?

Mycket väl medveten om det, och det är anledningen till varför jag är förvirrad över detta

Enda skillnaden verkar vara NFC

Permalänk
Medlem

Om de hittar på ett bättre namn och skrapar av $10 på priset så kanske den kan utmana chromecasten. Men det blir nog svårt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Kan inte tänka mig fler appar jag behöver än Netflix, Plex och Youtube. Skulle vara Spotify men tror inte det funkar till Miracast heller? Sen så ser jag inte någon anledning att använda Spotify över Play Music heller. Vad behöver du mer?

ALLT fungerar med miracast.

Det miracast gör är att skicka bild och ljud - precis som en hdmi kabel - trådlöst. Du får således en exakt spegling eller utökning av skrivbordet på den anslutna enheten.

Kör du PC kan du, precis som med en extra skärm, välja spegling eller utöka skrivbordet. Kör du android så speglas skärmen som standard, och allt du ser på mobilen ser du på den anslutna enheten. Vissa program, ex videospelaren, skickar dock filmen direkt till den anslutna enheten, och visar skärmkontroller på mobilen istället.

Nackdel med miracast? Ja, det blir givetvis inte lika bra bild som med en riktig hdmi kabel. Märks främst vid mycket snabba scener där det kan se lite komprimerat ut, ungefär som att en sämre fultankad avi film på 700 mb inte ser lika bra ut som en blueray rip på 50GB. Men det är fullt fungerbart även för filmer och rörligt material sålänge man inte strävar efter förlustfri 4K i 120fps.

Permalänk
Medlem

Vore ju inte så dumt om den klarade högre upplösning än full hd så den är lite framtidssäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Återstår att se om denna mediaspelare får något brett stöd från de största streaming tjänsterna annars är det bara en mediaspelare i mängden och helt överflödig.
Börjar bli trött på att ingen mediaspelare kommer med brett stöd från streaming tjänster.
Såg att Netflix satsar på 1,6 miljoner betalande kunder i Sverige och det verkar vara den ända tjänstleverantör som fattar att alla kunder är bra för affärerna, Netflix finns ju till och med till Windows Phone och snart kan du väl se Netflix i kylskåpet.
Den bästa plattformen just nu måste ändå vara Xbox360 som har Netflix, Viaplay, HBO Nordic samt Youtube medans på de andra plattformarna måste man alltid ge avkall på någon eller några av tjänsterna.
Synd bara att Xbox One inte fått samma utbud som sin föregångare än.

Permalänk
Medlem

Ser man till hur alla andra lösningar där man speglar skärmen fungerar så är jag måttligt intresserad.
Delay/screentearing/flimmer.

Det ända som fungerar riktigt bra är att streama film/youtube via DLNA liknande program så som chromecast, bubblePNP eller VLC direkt etc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Snart släpps airtame. Dock är det lite dyrare, speciellt nu i början innan de fått upp produktionen. Med airtame kan du streama från de flesta enheter. Stödjer spegling också om man vill ha samma bild på många skärmar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Återstår att se om denna mediaspelare får något brett stöd från de största streaming tjänsterna annars är det bara en mediaspelare i mängden och helt överflödig.

Det är ingen mediaspelare ffs! Läs vad guos89 skrev.

Detta borde passa perfekt för företag där man vill kunna koppla upp sig till en TV/proj och visa powerpoint etc utan att behöva fippla med kablar och diverse adaptrar för VGA/DVI/HDMI/Mini-HDMI/Micro-HDMI/DP/MiniDP....

Permalänk
Medlem

Om den skulle bli djupt integrerad i Windows och att den skulle funka med Plex server så skulle det vara najs. Det ända jag saknar med Chromecast är mer support i Windows, skulle vara härligt och bara kunna högerklicka på vilken fil som helst och spela upp/visa.
Och Plex server support är ett måste

Men kunde de inte kommit på ett bättre namn

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd

Undrar hur de resonerade när de utvecklade den.
-What if we made a short wire, where one end is extra large.
-And then.... We call the wire, a wireless adapter!
-Yes, Yes! An excellent idea! Let´s do that!