Samsung lovar åtgärda prestandaproblem i 840-serien SSD med ny firmware

Permalänk
Melding Plague

Samsung lovar åtgärda prestandaproblem i 840-serien SSD med ny firmware

Efter mängder av användarrapporter om att prestandan sjunker med tiden agerar Samsung och utlovar nya versioner av mjukvaran för 840-serien SSD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt med en snabb lösning till detta problem.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Ljusskygg

Bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyvärr är det en rätt trist historia att firmware-uppgradera samsungdiskarna om man har dem raidade. Väldigt märkligt att samsung faktiskt inte verkar intresserad av att lösa det heller för det är långt ifrån ovanligt att man vill raida sina diskar.

Nu måste man plocka bort raiden från diskarna i bioset, boota upp en boot-skiva och flasha. Sedan sätta tillbaka raid-läget.
Det är inget jag gärna vill göra.

Permalänk
Inaktiv

Skönt

Permalänk
Medlem

Skönt besked.

Permalänk
Medlem

Detta gäller väl inte 840 pro? Jag har inte märkt av något fel med min i alla fall?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Detta gäller väl inte 840 pro? Jag har inte märkt av något fel med min i alla fall?

nope bara 840 och 840 EVO

Riktigt nice att samsung löser detta så snabbt! Trodde först dem bara skulle försöka mörka det och skylla på något annat.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Inaktiv

Så nu med denna firmware så paketerar de in problemet med julklappspapper?

Permalänk
Medlem

Nu är bara frågan om fixen blir fullgod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Så nu med denna firmware så paketerar de in problemet med julklappspapper?

Ehm.........va?

Permalänk

Helgen är räddad!!! Yuppiiiiiiiii!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Så nu med denna firmware så paketerar de in problemet med julklappspapper?

Haters gonna hate?
Själv är jag glad att en lösning är på g, annars hade jag reklamerat mina diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Så nu med denna firmware så paketerar de in problemet med julklappspapper?

De flesta tillverkare brukar ju fixa buggar med uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Fick mail om detta för någon timme sen ungefär även jag, väldigt skönt att höra måste jag säga. Svårt att rekommendera de diskarna annars, och det känns som om att det inte finns något annat riktigt lika prisvärt alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Tveksamt om detta beror på buggar. Det är nog snarare att minnet börjar ge upp eftersom det är TLC. Det skulle dock Samsung aldrig erkänna, även om det vore fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

De flesta tillverkare brukar ju fixa buggar med uppdateringar.

Ja men det var väl ett hårdvaruproblem och inte mjukvaruproblem eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Tveksamt om detta beror på buggar. Det är nog snarare att minnet börjar ge upp eftersom det är TLC. Det skulle dock Samsung aldrig erkänna, även om det vore fallet.

TLC har lägre livlängd än MLC men problemen kommer efter ca en månad för vissa? (3mån för mig) Tror inte TLC-minnen har såå kort livslängd att dem redan börjar ge upp.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

damage done...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

damage done...

snarare tvärtom då dem fixar det så snabbt och erkänner problemet.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Tveksamt om detta beror på buggar. Det är nog snarare att minnet börjar ge upp eftersom det är TLC. Det skulle dock Samsung aldrig erkänna, även om det vore fallet.

Du tror alltså att de skulle ge tre års garanti på disken trots att den inte håller mer än några månader? Låter som en dålig affär enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

De flesta tillverkare brukar ju fixa buggar med uppdateringar.

Skrivet av ianmoon123:

snarare tvärtom då dem fixar det så snabbt och erkänner problemet.

Det tar ju ett tag att ens bekräfta felet då det tar ca 1 månad innan det ens uppstår. Så att det tar lite tid att fixa är (och måste) vara förståeligt. Sen säger de preliminär test för de vill vara säkra på att inte nya buggar ska ske som gör saken värre. Finns i mina ögon inget värre än en tillverkare som skyndar ut en lösning som gör det värre.

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar det men jag hoppas de också talar om vad felet beror på, så vi slipper sväva i ovisshet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Tveksamt om detta beror på buggar. Det är nog snarare att minnet börjar ge upp eftersom det är TLC. Det skulle dock Samsung aldrig erkänna, även om det vore fallet.

Det är helt uppenbart ett mjukvaruproblem eftersom det drabbar filer som sällan läses och det går att återställa enheten om man rensar den. Så det är helt uppenbart inte minnet som börjar ge upp. Det hade också tydligt synts i andra typer av tester. Till exempel borde det synts på de stresstester som gjorts på 840. De har kompenserat den sämre skrivtåligheten med större extrautrymme. Hade det varit cellerna som gav upp hade det synts direkt i det här testet:
http://techreport.com/review/26058/the-ssd-endurance-experime...
Där har de skrivit 600 TB till en 250 GB 840 och de hittar ingen negativ påverkan på prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bra då kan jag "unboxa" min 840evo jag har liggandes på hyllan.
Körde förövrigt koll på mina Corsair diskar och symptomet kan inte ses där.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

lite olustigt med tanke på att samsung är ju den enda ssd man kan lita på i dagsläget, men detta känns ju inte så förtroendeingivande typ som att dom har ingen koll vad dom själva sysslar med ?
Får hoppas att den nya firmwaren inte kommer leda till strul..som det gjort för så många andra tillverkare..

/840 evo användare

Permalänk
Medlem

Vilket program ska jag använda för att kolla om min nuvarande disk har drabbats av detta? antar att prestandatesten i samsung magician inte ger konkreta svar

Permalänk
Skrivet av Keh:

Vilket program ska jag använda för att kolla om min nuvarande disk har drabbats av detta? antar att prestandatesten i samsung magician inte ger konkreta svar

HD Tune funkar bra.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Immersion:

lite olustigt med tanke på att samsung är ju den enda ssd man kan lita på i dagsläget

Intels SSD:er är väl minst lika bra?

Skrivet av Samsung:

Vi är medvetna om den senaste tidens problematik som uppdagats kring SSD-disken 840 EVO.

Utgår från, och förväntar mig, att de även släpper en fix för 840.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag har en Samsung 840 120GB och har haft den i 21 månader.

Har inte märkt något alls att den skulle vara seg, tills denna nyhet kom upp.

Jag körde samma test och såg då att den inte hade så bra prestanda, men det är dock inget jag upplever i alla fall.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4