Microsoft-chef bekräftar Windows 9 till nästa veckas evenemang

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-chef bekräftar Windows 9 till nästa veckas evenemang

Ett av de stora frågetecknen kring nästa Windows-version är kanske inte finesserna utan namnet. Nu bekräftar den franska Microsoft-chefen Alain Crozier Windows 9 för nästa veckas evenemang.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det en gratis uppdateringar för vi som fått genomlida Windows 8?
Blir det i så fall även gratis för de med Windows 7 (osäker om vill byta dock, men vissa appar finns bara för Windows 8 och då borde de även fungera med Windows 9, exempelvis Readly).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Om dom gör nå slags extrapris för alla med Win7 oxå så tar det nog inte många dagar innan majoriteten flyttat över

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag sa att Windows 8 skulle bli ett misstag. Jag säger också att ge nya versionen av Windows ett annat namn än Windows 9 är ett misstag. Vad ska de kalla versionen efter? Detsamma eller New Windows som med iPad? Sen Newest Windows? Newer Windows Than The Ones We Made Before?

Det känns också fånigt att lägga Modern UI i startmenyn (istället för att tex ha det som desktop) men visst, det är säkert nåt man kan leva med om OS:et i sig är bra.

År 2020
- Hej, kan du hjälpa mig med en installation på min dator
- Vilken version av Windows har du?
- Jag har Windows
- Det finns 5 versioner av Windows, vilken av dom
- Jag har Windows
*click*

"This software runs on Windows"
- On my phone, desktop, xbox? All?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

BOOM!

längtar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Oavsett vad de väljer att kalla det så lär Windows 9 bli det allmänt använda namnet.

du han före mig!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Förhoppningarna på ett bra Windows efter Windows 8 är för mig mycket små.

Det är kanske högst subjektivt, men så känner jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Windows 9.5 så är cirkeln komplett

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Jag är hyfsat säker på att det blir bara "Windows". När har man senast döpt en betaversion till något och ändrat namnet senare? Klockrent att köra med bara Windows tycker jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Man kanske återgår till årtal igen (såsom Windows 2000, Office 2010 o.s.v.) så det kanske blir Windows 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag sa att Windows 8 skulle bli ett misstag. Jag säger också att ge nya versionen av Windows ett annat namn än Windows 9 är ett misstag. Vad ska de kalla versionen efter? Detsamma eller New Windows som med iPad? Sen Newest Windows? Newer Windows Than The Ones We Made Before?

Det känns också fånigt att lägga Modern UI i startmenyn (istället för att tex ha det som desktop) men visst, det är säkert nåt man kan leva med om OS:et i sig är bra.

Du säger först att Windows 8 skulle bli och är ett misstag, sen säger du att något eventuellt kommer vara fel i gränssnittet i Windows 9, men något du kan leva med om resten av OS:et är bra?

Vad är då fel med Windows 8 som på ALLA punkter är bättre än Windows 7. Att man inte gillar gränssnittet hör ju inte hit eftersom om man inte gillar det, så kan man leva med det bara OS:et är bra. Vilket Windows 8 är i jämförelse med Windows 7.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är hyfsat säker på att det blir bara "Windows". När har man senast döpt en betaversion till något och ändrat namnet senare? Klockrent att köra med bara Windows tycker jag.

Tycker du det är lika bra när apple kallar sina ipads för "the new ipad"? Själv tycker jag det är en fruktansvärd utveckling om allt bara ska heta "new" i framtiden. Tänk dig, new linux, new Android, new ios etc.

Permalänk
Medlem

Windows One

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så är det klokt. Jag har svårt att se att bara "Windows" skulle få fäste ute på företagen där man är helt beroende av ett mer förutsägbart, trögflutande ekosystem men man vet ju aldrig. Men det känns "smidigare" om de döper det till Windows 9.

Hur som helst.. Bara en redig rejäl startmeny från Microsoft är med från början så är jag nöjd. Att behöva göra grova ingrepp i interfacet bara för att få en fungerande miljö är för mig oacceptabelt, men den "nya" startmenyn ser helt OK ut tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Att köra en exe fil kan väl knappast kallas för grova ingrepp?
En sak om det hade varit jobbigt, nu är det ju bara en fix idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Windows One

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scared:

Tycker du det är lika bra när apple kallar sina ipads för "the new ipad"? Själv tycker jag det är en fruktansvärd utveckling om allt bara ska heta "new" i framtiden. Tänk dig, new linux, new Android, new ios etc.

Nä det är en värdelös idé med "the new iPad" tycker jag. iPad är dock hårdvara vilket inte kan uppgraderas på samma sätt som mjukvara kan. Det skrämmer alldeles för många användare att byta Windowsversion till något nyare. Därför tycker jag att det vore smart om Microsoft slutar med nummer för Windowsversioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt, hoppas det blir rätt denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är hyfsat säker på att det blir bara "Windows". När har man senast döpt en betaversion till något och ändrat namnet senare? Klockrent att köra med bara Windows tycker jag.

Att bara kalla det Windows blir snyggt i marknadsföringen ett par år, men det blir ohållbart i längden. Vad händer när nästa version släpps? Ska den också heta bara Windows? Om den nya versionen innehåller funktioner som inte finns på den äldre, så kommer support att bli ett rent helvete. Program kanske kräver funktionalitet som bara finns i den senaste versionen. Eller sitter med gammal hårdvara som inte stöds av den senaste versionen. Men folk har ingen aning om vilken version de kör eftersom allt heter Windows.

Precis som huxflux exempel ovan så kommer det att bli en massa totalförvirrade supportsamtal i den stilen.

- Hjälp, funktion X funkar inte!
- Du måste ha den Windows som släpptes 2021-04-23 för att kunna använda funktion X.
- Ja men jag har Windows
- Vilken version?
- Vadå version? Jag har Windows

Det kommer att sluta med att man gömmer undan ett versionsnummer nånstans i en meny som folk måste leta upp varje gång de har en fråga.
Då är det bättre att vara tydlig från början och kalla det Windows 9, så att folk vet vad de har. Om MS sen vill gå över till tätare, mindre släpp så kan de heta SP1, SP2, SP3 eller 9.1, 9.2, 9.3, eller 10, 11, 12 eller vad som helst. Bara det går att hålla isär dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Att köra en exe fil kan väl knappast kallas för grova ingrepp?
En sak om det hade varit jobbigt, nu är det ju bara en fix idé

Vi har helt olika syn på det där, och det vet du.

Du anser att eventuella problem som Microsoft ställer till med får man fixa själv.

Jag anser att Microsoft inte skall ställa till med problem, punkt.

Dessutom är det många företag som inte accepterar tredjepartsprogram hur som helst, så det är även skönt för dem om systemet är OK "out of the box". Men den diskussionen har du och jag haft så många gånger så vi snart kan vara med i antikrundan. Vi kommer inte längre i våra respektive resonemang.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Då jag för första gången känner att jag är nöjd med min lilla hårdvara så är detta en väldigt välkommen uppgradering till min PC. Gillar allt i win 8 förutom startmenyn (för desktops, för min Yoga hybrid är det perfekt).

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Var det inte redan bekräftat att eventet skulle handla om Windows? Vad är nyheten? Den franska chefen har nog lika lite aning om vad nästa Windows ska heta som vi har.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BigMomma:

Att bara kalla det Windows blir snyggt i marknadsföringen ett par år, men det blir ohållbart i längden. Vad händer när nästa version släpps? Ska den också heta bara Windows?

Ja det är precis vad jag tror. Det kommer inte finnas någon "nästa version" av Windows utan Windows kommer kontinuerligt uppdateras för all framtid i små etapper varje vecka eller månad. Användare ska inte behöva ta reda på vilken version de använder utan det ska fungera ändå. Det är redan idag så att de flesta användare inte har någon aning om vilken version av Windows de kör och det fungerar fint ändå.

Så här fungerar det redan på Xbox One och Windows Phone i stor utsträckning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

längtar, blir till att ominstallera speldatorn och jobbdatorn så fort betan anländer! (inte för att jag inte gillar 8.1, men för att det är nytt!)

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är precis vad jag tror. Det kommer inte finnas någon "nästa version" av Windows utan Windows kommer kontinuerligt uppdateras för all framtid i små etapper varje vecka eller månad. Användare ska inte behöva ta reda på vilken version de använder utan det ska fungera ändå. Det är redan idag så att de flesta användare inte har någon aning om vilken version av Windows de kör och det fungerar fint ändå.

Så här fungerar det redan på Xbox One och Windows Phone i stor utsträckning.

Office click-to-run kör ju precis detta nu, det är inte 2010 eller 2013 osv, det är Office CTR och den patchas med nya builds löpande. samma sak kommer ju hända med Windows

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Xbox One:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vi har helt olika syn på det där, och det vet du.

Du anser att eventuella problem som Microsoft ställer till med får man fixa själv.

Jag anser att Microsoft inte skall ställa till med problem, punkt.

Dessutom är det många företag som inte accepterar tredjepartsprogram hur som helst, så det är även skönt för dem om systemet är OK "out of the box". Men den diskussionen har du och jag haft så många gånger så vi snart kan vara med i antikrundan. Vi kommer inte längre i våra respektive resonemang.

Det är naivt att tro att man kommer få alla nöjda hur man än gör, det är allt. Det är bara du som skapar problem när lösningen redan finns. Och ja, antingen väger fördelarna över eventuella nackdelar när man köper produkten och sedan löser man själv det som går att lösa eller så håller man sig undan Svårare än så är det inte.

Däremot hade tyckt det var gräsligt kul om detta operativsystem som lanseras nu kommer vara specifikt mot just Enterprise, stora företag, och inte mot privatpersoner som åttan kanske är mer riktad mot. Då hade jag garvat käkarna ur led

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är naivt att tro att man kommer få alla nöjda hur man än gör, det är allt.

Att få "alla nöjda" är en lite väl högt ställd ambition, men man bör kunna sikta på att inte göra majoriteten missnöjda utan större svårigheter

Citat:

Det är bara du som skapar problem när lösningen redan finns. Och ja, antingen väger fördelarna över eventuella nackdelar när man köper produkten och sedan löser man själv det som går att lösa eller så håller man sig undan Svårare än så är det inte.

Nej det tycker jag absolut inte. Då låter man ju företag härja fritt och hitta på vilka dumheter som helst, viket i förlängningen leder till "största möjliga vinst med minsta möjliga ansträngning", vilket naturlightvis är en stor fördel för företagen, men inte för kunderna.

Lek för en stund med tanken att ingen hade uttryckt att de var missnöjda med MUI. Det hade kunnat leda till att desktop på sikt försvinner. Men nu har istället massvis av människor uttryckt missnöje, och visat att desktop och den klassiska startmenyn är centralt för deras användarupplevelse, och då får Microsoft vika sig och lyssna på kunden. Det är konsumentmakt och demokrati när den är som finast.

Citat:

Däremot hade tyckt det var gräsligt kul om detta operativsystem som lanseras nu kommer vara specifikt mot just Enterprise, stora företag, och inte mot privatpersoner som åttan kanske är mer riktad mot. Då hade jag garvat käkarna ur led

Det hade kanske blivit så om alla gjort som du vill och hållit käften om sitt missnöje, men som tur är så är ingen belagt med munkavle så det lär aldrig hända, Men visst.. Den preview som släpps påstås ju fokusera på Enterprise, så det är väl ingen omöjlighet, men jag tror Microsoft skjutit sig i foten så många gånger nu att de börjar få slut på kulor, så det är nog lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Som vanligt en massa svammel och påhitt utan belägg.

Majoritet? Enligt dig?
Största möjliga vinst via lägsta omkostnad = grundläggande företagskunskap

Nu är du inne på svart och vitt igen självklart är en del missnöjda med MUI, på samma sätt som andra är nöjda. Det är alltid så att de som klagar hörs mest. Att man viker sig är bara ung vänster propaganda, i sanning vad är alternativen? De är faktiskt ganska så dåliga. Konsumentmakt är bara larv när företag i Microsofts storlek diskuteras - man gjorde de facto ett rekordår 2013 och det finns inte så mycket att säga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det är precis vad jag tror. Det kommer inte finnas någon "nästa version" av Windows utan Windows kommer kontinuerligt uppdateras för all framtid i små etapper varje vecka eller månad. Användare ska inte behöva ta reda på vilken version de använder utan det ska fungera ändå. Det är redan idag så att de flesta användare inte har någon aning om vilken version av Windows de kör och det fungerar fint ändå.

Så här fungerar det redan på Xbox One och Windows Phone i stor utsträckning.

Perfekt!

Varför införde de inte denna strategi redan med XP?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”