Euclideon visar mer video från grafikmotorn Unlimited Detail

Permalänk
Melding Plague

Euclideon visar mer video från grafikmotorn Unlimited Detail

Grafikmotorn Unlimited Detail skapar detaljrika digitala världar, men än syns inga tecken på ett Euclideon lyckats övervinna de största hindren för att kunna använda tekniken i spel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de får gärna släppa ett demo för deras spelmotor då men tills man får se något sådant så är jag kritisk.

Permalänk
Avstängd

Denna "spelmotor" är en utmärkt konkurrent till Google Maps Streetview.
Det går nog att skapa enastående 3D-städer som kan vandra runt i. Men
för spel med animationer, dynamisk ljussättning, och så vidare, så är jag också
kritisk som många andra i tidigare videoklipp från dessa. Upp till bevis nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag, tycker det är något som känns konstigt i deras demon, kan inte sätta fingret på exakt vad men det är något skumt med perspektivet, speciellt i scenen i skogen där det ser ut som en stor textur-sfär i bakgrunden bara.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Nytt Day-Z med Occulus Rift och denna grafikmotor :D...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

kändes plastigt och inte alls så vackert.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schluug:

Jag vet inte jag, tycker det är något som känns konstigt i deras demon, kan inte sätta fingret på exakt vad men det är något skumt med perspektivet, speciellt i scenen i skogen där det ser ut som en stor textur-sfär i bakgrunden bara.

skogsscenen såg ut som ett hemskt flash spel

Permalänk
Medlem

Näe, vaporware. Det ser ut som helt statiska scener. Inget dynamiskt ljus, något är off med perspektivet som påpekat ovan.
Det känns som att de laserscannat och sen lagt på platta texturer, inget mer.

Permalänk
Medlem

själv tycker jag det såg grötigt ut och inte alls realistiskt, det var solklart att det inte var "verklighet" redan innan han "släppte bomben" att det var deras grafikmotor och inte film.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Denna "spelmotor" är en utmärkt konkurrent till Google Maps Streetview.
Det går nog att skapa enastående 3D-städer som kan vandra runt i. Men
för spel med animationer, dynamisk ljussättning, och så vidare, så är jag också
kritisk som många andra i tidigare videoklipp från dessa. Upp till bevis nu!

Tycker också det hela ser ut att påminna mycket om Streetview. I demot ser man inte att personen rör sig i djupled så mycket utan man panorerar mest samt rör sig lite i sidled, och ibland lite lite i djupled. Frågan är hur det skulle se ut om man rörde sig igenom en hel spelvärld - blir det suddigare och mindre detalj ju mer man rör sig i djupled från ursprungsläget, ungefär som när man zoomar in i en bild?`

Om det saknas stöd för animationer ser jag inte det som något jätteproblem - tekniken borde gå att kombinera med vanliga polygon-baserade modeller för animationer och ljuseffekter. Visst det skulle inte passa alla genrer av spel men det gör väl knappast någon grafikmotor?

Om de nu har ett fungerande demo, varför inte släppa det för allmänheten?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

haha, underbart bästa pris under artikeln "Jönsonligan dyker upp igen".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker också det hela ser ut att påminna mycket om Streetview. I demot ser man inte att personen rör sig i djupled så mycket utan man panorerar mest samt rör sig lite i sidled, och ibland lite lite i djupled. Frågan är hur det skulle se ut om man rörde sig igenom en hel spelvärld - blir det suddigare och mindre detalj ju mer man rör sig i djupled från ursprungsläget, ungefär som när man zoomar in i en bild?`

Om det saknas stöd för animationer ser jag inte det som något jätteproblem - tekniken borde gå att kombinera med vanliga polygon-baserade modeller för animationer och ljuseffekter. Visst det skulle inte passa alla genrer av spel men det gör väl knappast någon grafikmotor?

Om de nu har ett fungerande demo, varför inte släppa det för allmänheten?

jag ser också problem med att skapa virtuella platser... alla spel vill ju inte 3d skanna in verkligheten... vilket jobb skule det inte at att få lov att 3dskanna ett helt militärfartyg till en battlefield map? först köpa skanners, och sen få tillgång till platsen man vill skanna in, låter skitjobbigt ju.

och om man vill ha ett rymdskeep? ska man bygga en gigantisk replika först och sen skanna in?

har dom verktyg så du kan skapa miljöer utan att skanna in? det är frågan.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ser förjävligt ut i skogen. Nu kan spelbranschen skrattandes gå vidare och köra stenhårt på polygoner och högupplösta texturer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Okreativt men snyggt. Men det är ju ingen spelmotor. Så vad ska man ha det till? Satsa istället på google streetview stuff, eller en semester app till occulus rift :P. Visuellt är geometrin oslagbar, men jämfört med en avancerat spelmotor så är Euclideon många steg bakom, och det i mina ögon gör denna motorn rätt billig och tråkig, det finns ingen anledning och jämföra det med spel motorer vilket han Belle eller Delle på Euclideon verkar vilja göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om de nu har ett fungerande demo, varför inte släppa det för allmänheten?

Därför att det nog inte fungerar så bra i praktiken. Men det hindrar inte Bruce Dell från att hypa loss:

"When we release animation [...], it will the best animation anyone has ever seen."
följt av: "For now though, I have nothing to show you, sorry." Oslagbart

http://www.youtube.com/watch?v=j5vbLmH8YS0 (31:15)

Någon annan som tycker han påminner ganska mycket om en real life Ricky Gervais i The Office?

Permalänk
Medlem

När man besöker Euclideons hemsida så får man inte direkt intrycket av att de siktar på en spelmotor i första hand utan snarare ett tillämpligt verktyg för ingenjörer så de kan visualisera miljöer i 3D iför olika byggprojekt och liknande.
Någon ovan nämnde Google Maps och det är väl inte en helt främmande tanke på tillämpning - fast Google kommer väl göra sin egen version i sådana fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Bla bla bla.. Klaga hit och klaga dit... Själv är jag imponerad av denna teknik!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg snyggt ut. Är väl bara för en artist att fixa till skavankerna som lasern inte plockade upp korrekt. Lägga till egna ljuskällor och komplettera med polygonmodeller för dynamiska modeller.

Whats the problem folks`?

Permalänk
Medlem

Problemet med t ex skogsdemot är ju att de tagit en scan av området som man sedan går runt i men eftersom det är som att man går runt i ett "3D foto" så blir allt extremt statiskt och saknar totalt atmosfär, ungefär som att tiden står still. Hade de tänkt att dra många scans som körs i en viss FPS och sedan loopas i ett spel eller vad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast

Man ser en del skavanker i de första klippen från kyrkan. Där är upplösningen inte helt bra och det ser pixligt (voxligt?) ut. Den klarar inte raka linjer bra på den upplösningen heller eftersom det är ett moln av sfärer. Så väldigt regelbundna mönster ser fel ut. Tekniken passar bättre för oregelbundna saker där punktmolnet kan smälta in.

Men för att vara en laserscanning av verkliga scener ser det bra ut. Om deras säljsnack stämmer och mycket är automatiserat så har de nog helt klart en marknad där. Kan de göra det lika enkelt för kunden som att ta panoramabilder som projiceras på en sfär så kan de nog sälja bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg sjukt skumt.. Såg ut som om man va inne på Eniro och använde sig av gatuvy... Inte så jätte imponerad är som använda google street och göra ett spel av det.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Ser otroligt platt ut då det saknas dynamik i den 3D-värld de har byggt upp. Det här lämpar sig inte speciellt bra för spel men däremot kan jag se en marknad i representationer av verkliga byggnader. Jag kan jag tänka mig att det här hade varit en cool inslag i Google's Street View där man även kan vandra in i viktiga byggnader och se hur de ser ut på insidan.
När det gäller polygonantalet (eller Voxels(?) i det här fallet) så verkar det imponerande men där är det främst just laserskannern som sköter jobbet och inte en människa som det annars är i vanliga spel, därav så kan jag inte se hur denna "motor" ska tillämpas i spel på samma sätt som det gör här.

Det ser helt enkelt ut som att de har projicerat (och till viss del lågupplösta) texturer på en laserskanning av en viss plats. Hur det hänger ihop med att skapa en spelmotor som de själva påstår förstår jag mig inte alls på och det är helt enkelt upp till bevis.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Det som visas på videon är laserskannat, antagligen går det inte få det perfekt från alla vinklar och dyligt. Mycket måste fyllas in via kod/artister.
Det kommer se så sjukt mycket bättre ut med individuellt skannade object/3D modelerade objekt från artister. Hur svårt är det att förstå? Det som visas på video är inte ens meningen att det ska vara som ett spel så sluta GNÄLL ffs.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Det som visas på videon är laserskannat, antagligen går det inte få det perfekt från alla vinklar och dyligt. Mycket måste fyllas in via kod/artister.
Det kommer se så sjukt mycket bättre ut med individuellt skannade object/3D modelerade objekt från artister. Hur svårt är det att förstå? Det som visas på video är inte ens meningen att det ska vara som ett spel så sluta GNÄLL ffs.

Säg åt Euclidion då att sluta hypa och lova skyarna när dom bara visar mark. Dom har grävt sin egen grop.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Mja, på ett sätt ser det ju snyggt ut, men samtidigt börjar man ju misstänka att statiska miljöer är allt de klarar av.
Det är klart intressant med alternativa tekniker för datorgrafik dock, men nu vill jag se lite dynamiska miljöer och saker som rör på sig.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ser förjävligt ut i skogen. Nu kan spelbranschen skrattandes gå vidare och köra stenhårt på polygoner och högupplösta texturer.

Kan du förklara lite närmare vad du menar ser förjävligt ut i skogen? Vart har du sett en mer realistisk skog? Jag tycker det ser sjukt realistiskt ut. På nära håll verkar texturerna dock vara suddiga, och filmen laggar också lite, vilket tar ifrån lite av realismen.

Skrivet av thunderboy88:

kändes plastigt och inte alls så vackert.

Troligtvis för att det såg för realistiskt ut, och du är van vid att ett spel ska se ut som ett spel, och inte som verkligheten, som inte alltid är så vacker.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Imponerande.
Det man lätt glömmer bort är att denna teknik inte använder GPU för att bygga upp miljöer.

Permalänk
Medlem

Kan dom bara visa upp vad som helst i animation-väg, det behöver inte vara ett storslaget eller långt demo.... bara vad som helst!
Eller något litet klipp med dynamisk ljussättning...

Less på den där VD:n...

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony32:

Det som visas på videon är laserskannat, antagligen går det inte få det perfekt från alla vinklar och dyligt. Mycket måste fyllas in via kod/artister.
Det kommer se så sjukt mycket bättre ut med individuellt skannade object/3D modelerade objekt från artister. Hur svårt är det att förstå? Det som visas på video är inte ens meningen att det ska vara som ett spel så sluta GNÄLL ffs.

Sluta fall för företagsreklam ffs? Tills det finns ett fungerande demo så SKA varje vettig person vara skeptisk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sluta fall för företagsreklam ffs? Tills det finns ett fungerande demo så SKA varje vettig person vara skeptisk.

Det är ju ganska tydligt att perspektivproblemen ligger hos skanningstekniken. Perspektiv är väldigt enkelt matematiskt och ett företag hade inte kommit så här långt på en spelmotor om de inte klarade av att läsa en Wikipediasida med matte på gymnasienivå.

I miljöerna i filmen har de tagit en eller ett par skanningar från ett eller ett par perspektiv. Det är klart att man inte bara kan vrida på ett foto och se från ett annat håll bara så där. Om detta någonsin kommer till ett stadie där den klarar av att användas som spelmotor så kommer objekten självklart vara inskannade var för sig i 360 grader.

VDn har hela tiden poängterat att de först och främst är en grafikmotorutvecklare, inte grafiska designers. Detta är en uppvisning av motorn, inte Sankt Peters kyrkan.

Visa signatur

The cake is a pie.