Skärmar med IPS-liknande 144 Hz AHVA i första kvartalet 2015

Permalänk
Melding Plague

Skärmar med IPS-liknande 144 Hz AHVA i första kvartalet 2015

Den som är på jakt efter en snabb gamingskärm kan inom kort lägga till AHVA på listan över lämpliga paneltyper. I början av nästa år presenteras de första modellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den perfekta skärmen nästan!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det knappt finns några IPS skärmar i 120 Hz men dom ska släppa IPS likanande skrämar i 120-144 Hz.
Vad är det med IPS som gör att dom inte har mer än 60 Hz?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Det ger ett positivt intryck, men till dess att jag ser riktiga skärmar som faktiskt kör det till ett vettigt pris så tänker jag visa skepsis.
För egen del är jag mer sugen på 21:9, men trevligt om marknaden och utvecklingen lyckas gå framåt.

Permalänk
Medlem

Jag är iaf helnöjd med min skärm!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Den perfekta skärmen nästan!

Ett steg närmare 1440p 144Hz IPS

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Detta var goda nyheter, får väl stå ut med fulare färger ett tag till med BenQ XL2420T.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra det börjar gå på rätt väg iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LPG:

Ett steg närmare 1440p 144Hz IPS

Föredrar nog nästan en kvalitativ VA isåfall, kontrasten den medför slår färgerna från en IPS.

Detta ser sjukt intressant ut, om man någon dag skulle byta ut sin Eizo så får det nästan bli mot en sådan.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
99:e percentilen

Nu kommer man få höra att ROG Swift var ett korkat köp. Men kan inte den möjligen ha lägre responstid och därmed åtminstone en fördel? Hur som helst så kommer man alltid få vara beredd att casha upp om man ska ha de banbrytande produkterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Nu kommer man få höra att ROG Swift var ett korkat köp. Men kan inte den möjligen ha lägre responstid och därmed åtminstone en fördel? Hur som helst så kommer man alltid få vara beredd att casha upp om man ska ha de banbrytande produkterna.

Varför skulle det vara ett korkat köp? Och varför skulle man bry sig om folk som säger det isåfall?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Nu börjar det gå på rätt håll. Detta låter riktigt intressant även om priset är högt för en skärm.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Fy fan! Sån vill jag ha! xD

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Förstår inte riktigt varför det knappt finns några IPS skärmar i 120 Hz men dom ska släppa IPS likanande skrämar i 120-144 Hz.
Vad är det med IPS som gör att dom inte har mer än 60 Hz?

Ungefär samma sak som gör att vi inte har 10GHz processorer och flygande bilar. IPS-skärmar fungerar annorlunda, syftet med tekniken är att få bättre färger och betraktningsvinklar jämfört med vanliga TN. Just IPS råkar komma med nackdelen att kristallerna reagerar långsammare. Dagens varianter är mycket snabbare än vad IPS var i början, men det är först nu man (tydligen) lyckats göra dem tillräckligt snabba för att det ska fungera att köra i 120Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Firkraag:

Varför skulle det vara ett korkat köp?

"Jag sa ju att det var smartare att vänta på 2560x1440 @ 144 Hz IPS/VA."

Citat:

Och varför skulle man bry sig om folk som säger det isåfall?

Nej jag bryr mig inte så värst mycket. Klart man blir sugen på en sådan skärm, men mina nuvarande skärmar (Swift och Yamakasi Catleap Q270 2B) är bra och duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen noll om skärmar utöver de små standardsakerna man lär sig av att efterforska väldigt smått innan köp samt när man hittar olika inställningar i menyerna man inte förstår sig på som man får googla på, så jag måste fråga....

Citat:

LG IPS (In Plane Switching) och Samsung PLS (Plane to Line Switching)

Varför hör man endast "TN vs IPS", när Samsung, exempelvis är en sån gigant på skärmmarknaden? Har ordet "IPS" helt enkelt blivit en oskriven standard bland datorentusiaster? Jag hör aldrig folk fråga vilken LPS de ska köpa, exempelvis, även om det nödvändigtvis inte är just en LG-skärm de köper.

Permalänk
Medlem

Erbjuder tekniken VA-svärta så kan tekniken faktiskt bidra till någon form av utveckling, i väntan på OLED.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bra nyheten definitivt, men det börjar bli väldigt många paneltypsbegrepp att hålla reda på nu! AHVA, IPS, PLS, osv. Kolla bara på Prisjakts filter för paneltyp!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Skönt att datorskärmsmarknaden har vaknat och tar fram nya attraktiva teknologier! Kommer förmodligen inte ta allt för lång tid för prisnivån att stabilisera sig heller

Permalänk
Medlem

Detta är samma företag som gör panelen till Asus swift. Om man tittar på specifikationerna på tft central (om de nu stämmer), så är swift panelen bra mycket snabbare (Tillverkare, paneltyp, fabrikatiosnnr, upplösning, responstid, kontrastratio, ljusstyrka, viewving angle, ntsc colour gamut, backlight, notes, tillverkningsår) :

AUO TN Film M270Q002 V0 2560x1440 1ms G2G 1000:1 350 170/160 72% W-LED 144Hz 2014
AUO AHVA M270DAN02.3 2560x1440 12ms G2G 1000:1 350 178/178 sRGB W-LED 144Hz IPS type 2014

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Detta är samma företag som gör panelen till Asus swift. Om man tittar på specifikationerna på tft central (om de nu stämmer), så är swift panelen bra mycket snabbare (Tillverkare, paneltyp, fabrikatiosnnr, upplösning, responstid, kontrastratio, ljusstyrka, viewving angle, ntsc colour gamut, backlight, notes, tillverkningsår) :

AUO TN Film M270Q002 V0 2560x1440 1ms G2G 1000:1 350 170/160 72% W-LED 144Hz 2014
AUO AHVA M270DAN02.3 2560x1440 12ms G2G 1000:1 350 178/178 sRGB W-LED 144Hz IPS type 2014

Nyheten sa väl att AHVA panelerna skulle bli mycket snabbare och produkter med fokus på gaming skulle komma ut nästa år? Då är det väl inte konstigt att nuvarande skärmar är långsamma?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

21:9 IPS med 120Hz under 5k så är jag i himmelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Nyheten sa väl att AHVA panelerna skulle bli mycket snabbare och produkter med fokus på gaming skulle komma ut nästa år? Då är det väl inte konstigt att nuvarande skärmar är långsamma?

Nä, detta är den panelen som avses, 144 mhz IPS-typ som är under produktion nu, men inte släppt ännu. Det är möjligt att de kan vässa dem ytterligare i responstid i framtiden, det vet vi ju inget om.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Ungefär samma sak som gör att vi inte har 10GHz processorer och flygande bilar. IPS-skärmar fungerar annorlunda, syftet med tekniken är att få bättre färger och betraktningsvinklar jämfört med vanliga TN. Just IPS råkar komma med nackdelen att kristallerna reagerar långsammare. Dagens varianter är mycket snabbare än vad IPS var i början, men det är först nu man (tydligen) lyckats göra dem tillräckligt snabba för att det ska fungera att köra i 120Hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter konstigt, jag och många andra har haft IPS skärmar som kan köras i +120 Hz i en längre tid.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Får hoppas att en 2560x1600 variant kommer

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Varför hör man endast "TN vs IPS", när Samsung, exempelvis är en sån gigant på skärmmarknaden? Har ordet "IPS" helt enkelt blivit en oskriven standard bland datorentusiaster? Jag hör aldrig folk fråga vilken LPS de ska köpa, exempelvis, även om det nödvändigtvis inte är just en LG-skärm de köper.

IPS är en teknik som inte direkt hör till någon specifik tillverkare, och har funnits sedan mitten av 90-talet. PLS är bara Samsungs variant av IPS, där de infört några ändringar som jag inte kommer ihåg.

De två vanligaste teknikerna är väl just TN och IPS, därav flitigt förekommande i diskussioner, men det finns fler.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Att ha bränt knappt 2500 kr på en qnix som klockar 120 Hz känns plötsligt hyfsat värt!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
SweClockers
Skrivet av backfeed:

IPS är en teknik som inte direkt hör till någon specifik tillverkare, och har funnits sedan mitten av 90-talet. PLS är bara Samsungs variant av IPS, där de infört några ändringar som jag inte kommer ihåg.

De två vanligaste teknikerna är väl just TN och IPS, därav flitigt förekommande i diskussioner, men det finns fler.

Jag tror att det bara är LG kvar som tillverkar IPS-paneler för datorskärmar nuförtiden. Japan Display har IPS-NEO och andra varianter, men det är enbart för mobila enheter (?).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =)(=:

Förstår inte riktigt varför det knappt finns några IPS skärmar i 120 Hz men dom ska släppa IPS likanande skrämar i 120-144 Hz.
Vad är det med IPS som gör att dom inte har mer än 60 Hz?

Panelen klarar helt enkelt inte av det i nog stor utsträckning och utan problem. Detta är ett problem med tekniken.

Skrivet av BoZo:

Låter konstigt, jag och många andra har haft IPS skärmar som kan köras i +120 Hz i en längre tid.

Ändrar fortfarande inte det faktum att majoriteten av IPS panelerna klarar inte 120Hz. Sedan att många har haft över 120Hz vill jag starkt ifrågasätta.. Vad jag har sett har en enorm minoritet lyckats nå 110Hz utan artefakter eller andra problem. 120Hz + har jag aldrig sett en IPS panel gå i helt felfritt.

Skrivet av Luminous:

Att ha bränt knappt 2500 kr på en qnix som klockar 120 Hz känns plötsligt hyfsat värt!

Helt problemfritt? Skulle nog säga att det är väldigt prisvärt ja. Så länge som skärmen fungerar iaf.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att det bara är LG kvar som tillverkar IPS-paneler för datorskärmar nuförtiden. Japan Display har IPS-NEO och andra varianter, men det är enbart för mobila enheter (?).

Ok, det var mer än jag visste. Intressant.

Visa signatur

5950X, 3090