Asus Zenbook UX305 med passivt kyld Intel Broadwell prissätts

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook UX305 med passivt kyld Intel Broadwell prissätts

En av de stora snackisarna på årets IFA-mässa var Intels arkitektur Broadwell med tillhörande designvinster och nu hittar instegspriset ut för den kanske hittills mest omtalade.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Zenbook UX31A med en i7-3517U låter som en dammsugare och når utan större problem över 90 grader med aktiv kylning, TDP är 17W.

Hoppas verkligen denna klarar sig bättre, om det nu ens är jämförbart.

Permalänk
Entusiast

En passivt kyld laptop? Lär ju bli ganska varmt i knät om inte annat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Blir nästan kallsvettig när han viftar med laptopen. Själv skulle den hamna på golvet innan ja visste vad som hänt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det där ser ju lovande ut, men en sak förstår jag inte. VARFÖR finns det nästan aldrig bärbara datorer med displayport utgångar istället för HDMI? Det är ju bara att göra som apple, sälj en adapter displayport -> hdmi om folk nu ska ha HDMI.

Detta gör det ju omöjligt att ersätta en stationär dator som arbetsmaskin då man inte kan använda skärmar med vettig upplösning..

Permalänk
99:e percentilen

1,2 kg, Broadwell, 3200x1800, 256 GB SSD, passivt kyld …

GIEF!!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Undrar om det är samma skräpdisplay som på UX303 som har problem med färgerna...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det där ser ju lovande ut, men en sak förstår jag inte. VARFÖR finns det nästan aldrig bärbara datorer med displayport utgångar istället för HDMI? Det är ju bara att göra som apple, sälj en adapter displayport -> hdmi om folk nu ska ha HDMI.

Detta gör det ju omöjligt att ersätta en stationär dator som arbetsmaskin då man inte kan använda skärmar med vettig upplösning..

Klarar inte HDMI av lika höga upplösningar som displayport?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det där ser ju lovande ut, men en sak förstår jag inte. VARFÖR finns det nästan aldrig bärbara datorer med displayport utgångar istället för HDMI? Det är ju bara att göra som apple, sälj en adapter displayport -> hdmi om folk nu ska ha HDMI.

Detta gör det ju omöjligt att ersätta en stationär dator som arbetsmaskin då man inte kan använda skärmar med vettig upplösning..

hp probook och elitebook brukar ha dp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av huttala:

Det där ser ju lovande ut, men en sak förstår jag inte. VARFÖR finns det nästan aldrig bärbara datorer med displayport utgångar istället för HDMI? Det är ju bara att göra som apple, sälj en adapter displayport -> hdmi om folk nu ska ha HDMI.

Detta gör det ju omöjligt att ersätta en stationär dator som arbetsmaskin då man inte kan använda skärmar med vettig upplösning..

Tycker avsaknad av HDMI skapar mer problem än avsaknad av DP. Hur många gånger har man inte velat visa bilder/film/whatever på en TV eller projektor, men så går inte det för att datorn som ska kopplas in är en MacBook? Folk har inte med sig adaptrar.

HDMI är tekniskt efterblivet jämfört med DP, men har ett stort försprång i kompatibilitet: Alla TV-apparater och projektorer har HDMI, men ingen har DP. Tycker därför det borde vara en självklarhet att bärbara datorer har både HDMI och DP, och/eller att TV-apparater har DP.

Ser gärna att HDMI dör en snabb död till förmån för DP, men tills dess har jag gärna kompatibiliteten som HDMI erbjuder, samt att det är trevligt med bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det där ser ju lovande ut, men en sak förstår jag inte. VARFÖR finns det nästan aldrig bärbara datorer med displayport utgångar istället för HDMI? Det är ju bara att göra som apple, sälj en adapter displayport -> hdmi om folk nu ska ha HDMI.

Detta gör det ju omöjligt att ersätta en stationär dator som arbetsmaskin då man inte kan använda skärmar med vettig upplösning..

Min Zenbook har både DP och HDMI, fick med gratis adapter för DP -> VGA.

Permalänk
Medlem

jag vill ha den!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

1,2 kg, Broadwell, 3200x1800, 256 GB SSD, passivt kyld …

GIEF!!!

Känns som jag börjar bli gammal. Får slå i Urban Dictionary stup i kvarten här på forumet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

har asus kvar sin rangliga ladd-kontakt som första zenbook hade?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tycker avsaknad av HDMI skapar mer problem än avsaknad av DP. Hur många gånger har man inte velat visa bilder/film/whatever på en TV eller projektor, men så går inte det för att datorn som ska kopplas in är en MacBook? Folk har inte med sig adaptrar.

HDMI är tekniskt efterblivet jämfört med DP, men har ett stort försprång i kompatibilitet: Alla TV-apparater och projektorer har HDMI, men ingen har DP. Tycker därför det borde vara en självklarhet att bärbara datorer har både HDMI och DP, och/eller att TV-apparater har DP.

Ser gärna att HDMI dör en snabb död till förmån för DP, men tills dess har jag gärna kompatibiliteten som HDMI erbjuder, samt att det är trevligt med bakåtkompatibilitet.

Dock så stöter man på samma problem när datorn har en micro-HDMI istället. Adapter går att använda hemma, men aldrig nån annanstans för ingen bär ju runt på tillbehör när man köper en dator som ska vara så lätt och bärbar som möjligt.

Permalänk

ser ut att vara bra grejer

Permalänk
Medlem

Intressant maskin, speciellt när den finns med matt skärm utan pekskärm, batteriet kunde gärna fått vara lite större dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som jag börjar bli gammal. Får slå i Urban Dictionary stup i kvarten här på forumet

Samma sak för mig.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Undra vad den lite mer påkostade modellen med 1800p kommer kosta. Såg inget om det?

Lite synd om den mer påkostade modellen inte går att få utan pekfunktion.

Verkar vara en grym dator annars, har allt som man drömt om verkar det som. Får se om man orkar hosta upp cash för den eller om man skall vänta en generation till, till Skylake.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ser ut som 1800p kommer finnas utan touch om man skall tro denna länken https://www.youtube.com/watch?v=J7X3m4Oo6BY

Får hoppas att dom säljer bra av den så dom fortsätter på det spåret med helt passivt kylda.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som jag börjar bli gammal. Får slå i Urban Dictionary stup i kvarten här på forumet

Skrivet av Josef:

Samma sak för mig.

Ni är definitivt inte ensamma!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

4 gb minne skulle vilja see 8gb vara standard istället.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Nu vill man ju inte vara negativ. För det ser ut som en trevlig maskin. Men jag föredrar faktiskt ett lite mer "osmidigt" format med ett riktigt tangentbord och varför inte ett lite större batteri., plats för en riktigt tyst fläkt (när den behövs) osv...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

En passivt kyld laptop? Lär ju bli ganska varmt i knät om inte annat.

Men tänk så mycket pengar du kommer spara på att slippa köpa luft på burk varannan vecka.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Men tänk så mycket pengar du kommer spara på att slippa köpa luft på burk varannan vecka.

De va värst vad folk är luft-på-burk-beroende. jag tror jag gjort av med en burk på typ 3år här hemma. Blåser ni rent datorn varje dag eller?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

4 GB är lite snålt med minne.
Acer hade ju 3000-4000 kronors budgetlaptops med 6 GB RAM för flera år sedan.

Hade gärna sett att den hade både HDMI och DisplayPort.
Hade gärna sett den högupplösta varianten utan touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

4 GB är lite snålt med minne.
Acer hade ju 3000-4000 kronors budgetlaptops med 6 GB RAM för flera år sedan.

Hade gärna sett att den hade både HDMI och DisplayPort.
Hade gärna sett den högupplösta varianten utan touch.

Hade också vilja sett lite mer minne än 4GB, 6 Skulle vara helt OK
Primära är nog för dessa laptops att dom är smidiga, tysta, lätta, bra batteritid, men med ganska blygsamma prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De va värst vad folk är luft-på-burk-beroende. jag tror jag gjort av med en burk på typ 3år här hemma. Blåser ni rent datorn varje dag eller?

Tangentbordet en gång i månaden, datorn var tredje månad, mobiltelefonens skarvar då o då, blir en del i slutändan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tangentbordet en gång i månaden, datorn var tredje månad, mobiltelefonens skarvar då o då, blir en del i slutändan.

Oj, jag kanske borde börja blåsa rent i tangentbordet. Skymtar resterna av en Big Clock burgare under spacebar, så det var ett tag sedan

Permalänk
Medlem

Nu var det lite otydligt men jag hoppas att man kan konfigurera den med 8GB minne och 1080p. Ser fram emot release och om recensioner inte visar på några värmeproblem så är det här ett givet köp för mig.