Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft: "30 FPS ger bättre spelkänsla"

Assassin's Creed: Unity får på pappret blygsamma grafikinställningar på senaste generationens spelkonsoler. Nu försvarar Ubisoft valet att köra i 30 FPS med att det ger en mer filmisk känsla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna tro att det är den 1 April...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

HHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OMG! "Dev" and "pubs" when are you gonna learn?!?!?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk

Det blir en extreme freddie mercury reverse facepalm på den. Latmaskar

Permalänk
Inaktiv

Konsolfanboysen måste släppa hysterin och inse att konsolerna är för dåliga för 1080p och 60 FPS.

Vill man ha så bra prestanda är det PC som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker bryta mot deras tips och fortsätta och tycka att 60 FPS eller mer ger bättre spelkänsla

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Någon som behöver få sparken?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Sköt sig i fötterna och sa att vi är kompisar och sedan tar de självmord med en kula i huvudet. Ni är inga PC kompisar längre Ubi

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

I have never heard of anything more stupid... Älskar hur man hela tiden talar om "This is Next Gen" eller "FU Nintendo!!! era konsoler klarar inte ens HD!?" Oo hur i helsefyr om jag får vara ärlig menar dom att en åttakärnig processor och åtta gigabyte med ram INTE klarar att producera 1080p med 60 fps? det här är så offantligt klantigt att jag inte vet vad jag skall säga. Å andra sidan hävdar man ju att dessa "next gen" konsolerna mer är som att programmera till PC... och tittar man på Ubisoft så har dom aldrig varit särskilt skickliga på att utveckla kod till PC... Assassins Creed III någon?

// Stora Sture

PS. Jag sitter fortfarande på en gammal socket 775 CPU Q9650, visserligen klockad till 4,2ghz och till det 8gb ram med ett 7950 och jag klarar av att producera 60FPS 1080p i massvis med titlar... och då är min dator häckagammal!... det låter som rent slarv av utvecklarna :/ tycker jag

Permalänk
Medlem

Tack Ubisoft, för att ni håller tillbaka utvecklingen!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Entusiast
Citat:

Nu svarar Ubisoft en del av kritiken, nämligen valet att köra spelet i 30 FPS på båda spelkonsoler. Förutom att det är svårare att nå 60 FPS menar Nicolas Guérin, som leder arbetet för miljöerna i Unity, att 30 FPS ger en mer filmisk känsla. Han jämför mot filmen The Hobbit, som på utvalda biografer spelades upp i 48 FPS istället för standardiserade 24 FPS, vilket har fått ett blandat mottagande.

Det är bara en liiiiten detalj... Man kollar inte på en film, man spelar ett spel....

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kan vart det löjligaste jag hört

Citat:

Alex Amancio, som menar att gamers inte borde bry sig om siffror så länge resultatet ser bra ut.

30 fps ser helt enkelt inte bra ut..

Nu mera är ju knappt 60 fps tillräkligt för pc gamers, 144hz är framtiden.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

I smell bullshit!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inga större problem med 30 fps i tredje persons spel på konsol. Tyckte verkligen inte att det kändes för lågt i assassins creed 4 på PS4. På PC med mus+tb så reagerar jag direkt när det drar under 60. Men 30 fungerar rätt bra på konsol. Det viktiga är att det är stabila 30fps. Men löjligt att försöka rättfärdioga med att det är cinematiskt och liknande. De kör 30 fps för att kunna köra snyggare grafik. Jag tycker att det är en bra avvägning. Men försökt inte ljuga varför ni väljer 30 fps.

Och till de som kommer säga att det är för konsollerna är svaga som de kör 30 fps: Det tror jag inte en sekund på. Konsollerna hade kunnat ha kraften av 780ti, och de skulle med all sannolikhet välja att sätta högre inställningar och 30 fps istället för 60fps och lägre grafikinställningar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Oh ja, 30 FPS ser såå bra ut... man får inte alls sprängande huvudvärk när man sitter och tittar på det för länge...

http://www.testufo.com/#test=framerates

Dags att bara börja bojkotta alla utvecklare och förlag som håller den här attityden. Börjar ju bli ärligt talat arg på allt detta tramset.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Pinsamt uttalande, jag förstår att man som utvecklare måste välja mellan hög uppdateringsfrekvens och bättre grafik då konsoller inte kan göra både. Men kom inte å försöka lura era kunder att mindre är bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Alltså saken är ju den att även om det idagsläget skulle komma ut en nyare spelkonsoll med dubbla prestandan så skulle speltillverkare inte dubbla fps'en. De hade istället valt att ytterligare ökat grafikkvaliten istället.

Även rent upplösningsmssigt är det tveksamt om de hade ökat denna. Troligen hade de fortsatt renderat spelet i en lägre upplösning för att istället kunna safta på med än mer ögongodis och sen skala upp det hela för de anser att helheten ser bättre ut så.

TOM den gamla hederliga xbox (inte 360) har inofficiellt stöd för 1080p men för det såg vi inte några spel som renderades i den upplösningen, vilket iofs hade vart möjligt.

en av anledningarna till att vi inte såg några sådana spel (förutom det faktum att ingen hade full hd tv apparater då) är att de hade fått kompromissa på så mycket annat att det som helhet hade sett sämre ut.

nej folk, vi får nog vänja oss med att konsoller kommer hushålla med både fps och upplösning för att istället kunna safta på med bättre texturer, skuggor, molj, dynamisk ljussättning, kantutjämning och dylikt. Det är inte en teknisk begränsning, det är ett medvetet val som spelutvecklarna tycker ser bättre ut.

Som en liten jämförelse så ni kanske förstår hur utvecklarna tänker:

Vad föredrar du själv rent grafikmässigt. Tetris i 1080p 60fps eller bf4 i 720p med 4x kantutjämning och allt på high?

Trots den lägre upplösningen och säkerligen lägre fps kommer de flesta högst antagigen säga bf4.

Permalänk
Medlem

Så dumt att man inte tror att det är sant!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Brb ska plocka fram mina popcorn, det här kommer bli underhållande att läsa!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

"Next-gen consoles".
Har gått nästan ett år innan konsolerna kom ut och man börjar redan pressa ur dem rejält!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem

"Inte helt oväntat får han medhåll av spelets Creative Director, Alex Amancio, som menar att gamers inte borde bry sig om siffror så länge resultatet ser bra ut."

Tycker inte dessa personer borde bry sig om siffror i deras lönespecifikation, så länge de har råd att äta...

Vad är detta för sk!t snack!?. Tror det att man införde 100Hz TVn för skojs skull? eller att man valde 24fps på filmer för att det såg bättre ut? De valde 24fps för att det var de minsta man kunde komma undan med, och det ändå var "okej", och då billigt.

Permalänk
Medlem

Om de vill ha en mer filmisk känsla i sina spel kan de väl göra en film eller ta en hundring för spelet precis som en biobiljett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst, vi borde inte bry oss om siffror sålänge de ser bra ut, men 60FPS är ett måste för att de ska se bra ut

Permalänk
Medlem

Pinsamt värre, PC all the way!

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Surt för 144Hz-användare som då i framtiden kanske får modda PC-portade spel för att få någon nytta av panelen. Hade inte varit så glad själv om jag hade ägt en sådan.

Håller med att spel och film är olika saker och att vissa typer av spel definitivt drar nytta av högre bildrutefrekvens. Jag kan däremot förstå att ett spel kan ha ett filmiskt tema, att framerate faktiskt har stort inflytande på "look and feel" på en speltitel, och att det faktiskt är upp till de kreativa nissarna bakom en titel att få sätta en framerate som man tycker att ens verk fungerar bra i.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Jag håller helt med dem, det ser helt enkelt inte äkta ut utan hackiga panoreringar och rörelser, ni vet, precis som det är i verkligheten...

De kan inte bara stå för att konsolerna är alldeles för svaga, och för att grafiken inte ska bli pinsamt ful så måste de kompromissa.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Käfteennnn! Ärligt talat, lever utvecklare och utvigare i en egen liten bubbla? Läser de feedback från gamers överhuvudtaget? Jag kan inte förstå hur sådana utlåtanden ens hittar ut på internet! Det är som att skjuta sig själv i benen! Sämre PR får man leta efter. Att en VD för ett enormt företag som Ubisoft ens godkänner ett sådant utlåtande är helt sinnessjukt!!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skäggig legend

Nä NU har de skitit i de blåa skåpet!!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Allt vettigt folk kör väl redan på PC med xbox-kontroll eller motsvarande, så de som kör på konsol får väl skylla sig själva om de inte gillar att det blir sämre prestanda.

Dessutom är spelen till PC är billigare win win!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen när det är limit till 30. Var något annat spel för många år sen jag spelade mycket som hade 30 fps limiter men ibland droppade det ned till 24 typ på min dator av någon konstig anledning och det var ingen bra spelupplevelse måste jag säga...
Gick dock att ändra nånstans eller hur det var så det gick upp till 60 eller kanske till och med mer.
Men jag ändrat droppade det aldrig sådär konstigt mer. Detta var ju däremot PC. Kan det ha vart C&C tro?.
Vilket som, Nejtack! Jag klarar inte ens av att spela vissa spel på konsol för jag tycker dom känns så "hackiga"

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||