AMD A6-7400K – Kaveri med två kärnor

Permalänk
Melding Plague

AMD A6-7400K – Kaveri med två kärnor

Genom att kapa bort hälften av beräkningsenheterna skapar AMD en udda fågel med processorn A6-7400K. SweClockers undersöker om nykomligen kan utmana i budgetklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt G3258

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tråkigt AMD, enda gruppen som kommer köpa denna är de som vill ha HTPC med lite gamingmöjligheter i en liten formfaktor. Typ för emulatorer och äldre/enklare spel. Hoppas verkligen de kommer med någonting bättre snart.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Att välja mellan denna och G3258 är ju en nobrainer. Hade inte förväntat mig så mycket av en processor i denna arkitektur.
Det är bara att vänta till att Zen släpps :/

Permalänk
Medlem

AMD kommer aldrig med något som utmanar Intel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

var är A10-7850k för laptops ???

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

AMD kommer aldrig med något som utmanar Intel.

Om du kollar på speltestet så ser du att den ibland vinner över i3an och i3an är dyrare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du kollar på speltestet så ser du att den ibland vinner över i3an och i3an är dyrare.

Det har dock att göra med GPU'n som den besitter som är mycket snabbare än den i Intel G3258 och inte ren CPU-prestanda.
CPU-mässigt så är ju G3258 snabbare än 7400K men om man nu är en person som är ute efter en (nästan dubbelt så snabb) GPU som G3258 så är ju 7400K ett värdigt val.

Allt handlar om vad man prioriterar och många vill nog hellre ha en starkare CPU samt ett dedikerat grafikkort men visst finns det köpare till den här med.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Va fan testar dom inte grejerna innan dom lanserar, dom måste ju vetat att dom skulle få pisk, kan tänka mig att dom typ känner sig desperata men varför ens släppa något sånt här?

Riktigt tråkigt faktiskt, vore kul att ha några alternativ på CPU marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer besvikelserna att fortsätta till AMD lanserar ny arkitektur, det lär väl inte hända förens 2015 så det är bara att hålla ut och hoppas att nästa blir riktigt bra, annars blir det ordentliga problem för dom att komma igen.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Denna kan man tänka sig om man bara vill ha en HTPC för film, inga spel.
I övrigt passar den inte bra till nått.
Grafikdelen är ganska bra, men CPU delen är för seg för att bli en intressant CPU.
Som grädde på moset är den på tok för dyr..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det har dock att göra med GPU'n som den besitter som är mycket snabbare än den i Intel G3258 och inte ren CPU-prestanda.
CPU-mässigt så är ju G3258 snabbare än 7400K men om man nu är en person som är ute efter en "nästan dubbelt så snabb" GPU som G3258 så är ju 7400K ett värdigt val.

Allt handlar om vad man prioriterar och många vill nog hellre ha en starkare CPU samt ett dedikerat grafikkort men visst finns det köpare till den här med.

Jo den är inte lika snabb i vanliga CPU grejer men nu är det en APU så huvudsyftet är ju inte CPU prestanda utan en kompromiss med tillräckligt av både CPU och GPU.
Riktigt bra i ex Mini ITX system där grafikkort inte får plats eller om expansionsplatsen går till ett bra ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo den är inte lika snabb i vanliga CPU grejer men nu är det en APU så huvudsyftet är ju inte CPU prestanda utan en kompromiss med tillräckligt av både CPU och GPU.
Riktigt bra i ex Mini ITX system där grafikkort inte får plats eller om expansionsplatsen går till ett bra ljudkort.

Knepiga är att denna inte har tillräckliga CPU prestanda, bara OK GPU prestanda.
Är syftet enbart HTPC för filmuppspelning är den OK dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Knepiga är att denna inte har tillräckliga CPU prestanda, bara OK GPU prestanda.
Är syftet enbart HTPC är den ganska OK dock.

Håller jag inte med om.
Denna CPU passar mera till något mittenting mellan en HTPC och en liten speldator.

Man skulle ju kunna tänka sig att att man har en liten diskret dator i vardagsrummet med denna APU som både visar upp film samt kan spela lite enklare spel via till exempel en trådlös handkontroll då och då.
Skulle man vilja ha en renodlad HTPC så skulle man ju inte välja en processor med snabbare GPU för det behövs ju inte, det man eftersöker då är ju låg strömförbrukning, tystnad samt tillräckligt CPU-prestanda.

Det som dock är riktigt synd är att den ska vara så dyr...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Läste fel först, "Haveri med två kärnor"... näfan gamla i7 2600k får tuffa vidare ett tag till:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Knepiga är att denna inte har tillräckliga CPU prestanda, bara OK GPU prestanda.
Är syftet enbart HTPC för filmuppspelning är den OK dock.

Den har ju tillräckligt med cpu prestanda för att utmana i3 4330 i speltesten till en billigare slant. Ska du bara köra film är den överdrivet "stark" Om man vänder på det så är ju intel värdelösa för de har ju släppt en kass gpu med bra cpu del😉

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt den för 300-400 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå meningen bakom en processor som denna. Antingen har man behov av spelprestanda och då är den helt enkelt för vek för att vara ett alternativ. Och lägger man till ett grafikkort blir processorn flaskhalsen.

Eller också har man inget behov av spelprestanda och då är Intels alternativ vettigare. Lite dyrare, men istället får man mycket längre livslängd.

Permalänk
Medlem

Antar att min gamla Athon II X2 250 fortfarande är snabbare än denna? (Sitter i min HTPC)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du kollar på speltestet så ser du att den ibland vinner över i3an och i3an är dyrare.

Syftade mer på i5 och i7.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Singelmodul. Hade inte varit så vackert om Intel släppt en singlecore heller. Men jaja, duger till enkla saker, morsans HTPC typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Läste fel först, "Haveri med två kärnor"... näfan gamla i7 2600k får tuffa vidare ett tag till:P

Trodde först jag hamnat på childclockers när jag läste ditt inlägg!

OnT: Förmodligen har AMD identifierat en efterfrågan av denna APU!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Tyvärr kommer besvikelserna att fortsätta till AMD lanserar ny arkitektur, det lär väl inte hända förens 2015 så det är bara att hålla ut och hoppas att nästa blir riktigt bra, annars blir det ordentliga problem för dom att komma igen.

Nej, 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Tyvärr kommer besvikelserna att fortsätta till AMD lanserar ny arkitektur, det lär väl inte hända förens 2015 så det är bara att hålla ut och hoppas att nästa blir riktigt bra, annars blir det ordentliga problem för dom att komma igen.

Skrivet av Viceroy:

Nej, 2016.

Som Viceroy säger så skall det smälla 2016. Och då hoppas jag både för Intel´s och AMD´s skull att det gör det rejält.
Dom har tydligen anställt fölk som skall vara riktigt skillade på CPU´er.
Så jag och MÅNGA med mig håller tummarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den har ju tillräckligt med cpu prestanda för att utmana i3 4330 i speltesten till en billigare slant. Ska du bara köra film är den överdrivet "stark" Om man vänder på det så är ju intel värdelösa för de har ju släppt en kass gpu med bra cpu del😉

Jo det är sant med ovan, men bägge är dåliga på spel.

Skaffar man en i3 4330 kan man lägga till ett prisbilligt grafikkort för att få upp spelprestandan.
Men med A6 APU så kommer den halta hur man än gör PGA för klen CPU del.

Vill man få prestanda för enklare spel är det nog en A10 man vill ha i en kompakt och billig burk, inte denna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Som Viceroy säger så skall det smälla 2016. Och då hoppas jag både för Intel´s och AMD´s skull att det gör det rejält.
Dom har tydligen anställt fölk som skall vara riktigt skillade på CPU´er.
Så jag och MÅNGA med mig håller tummarna.

Jag håller också tummarna. Konkurrens är alltid bra, och just nu ligger AMD långt bakom Intel på processorsidan.

Intel lyckas ju klämma ut lite mer prestanda och bibehållen låg energiförbrukning för varje generation medan AMD bara verkar överklocka/underklocka gamla processorer och kalla dom nya.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag håller också tummarna. Konkurrens är alltid bra, och just nu ligger AMD långt bakom Intel på processorsidan.

Intel lyckas ju klämma ut lite mer prestanda och bibehållen låg energiförbrukning för varje generation medan AMD bara verkar överklocka/underklocka gamla processorer och kalla dom nya.

AMD gör ju inte så mycket iom att dom har Zen på gång, känns ju lite dumt att börja utveckla något mellanting ifall det ändå blir helt nytt 2016.

tror dom haft Zen i tanke rätt länge, därav att dom inte byggde vidare på AM3+

men det sista är ren spekulationer på min sida, dom insäg nog att bulldozer arkitekturen inte var så bra för den marknaden den riktades på. finns ställen där bulldozer faktikst presterar bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Håller jag inte med om.
Denna CPU passar mera till något mittenting mellan en HTPC och en liten speldator.

Man skulle ju kunna tänka sig att att man har en liten diskret dator i vardagsrummet med denna APU som både visar upp film samt kan spela lite enklare spel via till exempel en trådlös handkontroll då och då.
Skulle man vilja ha en renodlad HTPC så skulle man ju inte välja en processor med snabbare GPU för det behövs ju inte, det man eftersöker då är ju låg strömförbrukning, tystnad samt tillräckligt CPU-prestanda.

Det som dock är riktigt synd är att den ska vara så dyr...

Fast för det syftet passar väl en 5350 betydligt bättre.
Moderkort för Mini-ITX + processor för under 800 kronor? Det är ju inte så att 5350 saknar prestanda för det.

Motsvarande Mini-ITX för FM2+ och en 7400K kostar över 1400:-

Det är ju inte många spel som är spelbara med endera processors inbyggda GPU ändå (om du inte är jättesugen på 720p).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Verkar vara en väldigt nischad produkt, men jag vet inte riktigt vilken nisch.

Vill man inte spela är ju G3220 snabbare, billigare och snålare.

Vill man spela men har inte plats för ett grafikkort så tror jag nog att det är värt att spendera 217 kr mera för A8-7600. Den är ju mycket snabbare i alla de testade spelen.

Med ett separat grafikkort är ju G3220 igen snabbare, billigare och snålare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast för det syftet passar väl en 5350 betydligt bättre.
Moderkort för Mini-ITX + processor för under 800 kronor? Det är ju inte så att 5350 saknar prestanda för det.

Motsvarande Mini-ITX för FM2+ och en 7400K kostar över 1400:-

Det är ju inte många spel som är spelbara med endera processors inbyggda GPU ändå (om du inte är jättesugen på 720p).

Det är ju faktiskt sant, 7400K hör i vilket fall inte till en HTPC.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈