Google Nexus Player är mediaenhet med Android TV från Asus

Permalänk
Melding Plague

Google Nexus Player är mediaenhet med Android TV från Asus

Nykomlingarna Nexus 6 och 9 får sällskap av ännu en medlem i Nexus-familjen. Det handlar om en stationär mediaenhet med Android TV, som även kan användas som spelkonsol.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter underbart. Så länge alla androidappar kan köras.

Permalänk
Medlem

Håller med till fullo, den där produkten är riktigt intressant.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig en enkel burk för media och streaming, låter definitivt intressant.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Konsolgrävare

Emulator tv konsol <3

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Intel Atom ?

Nejtack!
Har inte tillverkarna lärt sig något alls?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Var kan man streama media ifrån? Tex serier och filmer. NAS? Jag vill inte streama från nån nättjänst. Går det få in XBMC? (jag vet är det har bytt namn..)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Intel Atom ?

Nejtack!
Har inte tillverkarna lärt sig något alls?

Vad är det för fel på en 4-kärning atom i en mediaspelare?

Med det sagt så hade tegra k1 varit intressant också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus? I Sverige slutet av 2015 med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Var kan man streama media ifrån? Tex serier och filmer. NAS? Jag vill inte streama från nån nättjänst. Går det få in XBMC? (jag vet är det har bytt namn..)

Plex funkar bra på chromecast så borde också funka på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

Plex funkar bra på chromecast så borde också funka på denna.

Med tanke på att Plex appen syns i bilden i artikeln så bör det fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hmm. Kanske är intressant, jag har inte alltför bra koll på vad AndroidTV är för något men om det är fokus på mediauppspelning istället för appar så kan det kanske vara vettigt.

Skrivet av Operatören:

Intel Atom ?

Nejtack!
Har inte tillverkarna lärt sig något alls?

Atom låter väl som ett utmärkt val eller vad är det du syftar på? Utveckla gärna varför du tycker "Nejtack!" när du skriver sådana inlägg.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Snusfri

Om Kodi fungerar på enheten så kan den bli riktigt intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Hmm. Kanske är intressant, jag har inte alltför bra koll på vad AndroidTV är för något men om det är fokus på mediauppspelning istället för appar så kan det kanske vara vettigt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18976-google-presenterar-and...

Permalänk

Man ska det vara så svårt att sätta dit ethernet?

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Var kan man streama media ifrån? Tex serier och filmer. NAS? Jag vill inte streama från nån nättjänst. Går det få in XBMC? (jag vet är det har bytt namn..)

Streama till den med hjälp av Plex. Släng in Plex server på din dator där du har dina filer, använd klienten i den här prylen eller klienten i din platta/telefon och streama till den via Chromecast-funktionen.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Det som är ofta nackdelen med android baserade media spelare är väldigt dåligt stöd för flerkanals ljud. Det står ingen om det alls, men eftersom chromcast stödjer DD+ åtminstone förmodar jag att det finns här oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Intel Atom ?

Nejtack!
Har inte tillverkarna lärt sig något alls?

Skulle kunna tro att det är den kraftfullaste processorn som har ett acceptabelt TDP värde för passiv kylning i detta format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Man ska det vara så svårt att sätta dit ethernet?

Kunde inte sagt det bättre själv. Att behöva lägga strömmande trafik till en stationär enhet över wi-fi käns ju knappast som en optimal lösning. Hade precis som du påpekar velat hålla den trafiken över en kabelanslutning och faktiskt använt bandbredden i luften till mer mobila enheter som inte ens har möjlighet att vara kabelanslutna. Förstår att det ska verka smidigare att bara ansluta till WLAN och sedan var det klart. Men att ge inte ens ge möjligheten att ansluta med kabel är lite snålt kan man tycka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scirocco:

Det som är ofta nackdelen med android baserade media spelare är väldigt dåligt stöd för flerkanals ljud. Det står ingen om det alls, men eftersom chromcast stödjer DD+ åtminstone förmodar jag att det finns här oxå.

Står det inte med finns det med all sannolikhet inte i enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Måste man köpa en speciell proprietär handkontroll?

Eller funkar det med vilken vanlig handkontroll som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Var kan man streama media ifrån? Tex serier och filmer. NAS? Jag vill inte streama från nån nättjänst. Går det få in XBMC? (jag vet är det har bytt namn..)

Ptja. XBMC är ju officiellt portat till Android så det känns inte alls långsökt.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Vilken skojig liten sak, hoppas de funkar att lägg in Kodi och svenska play kanaler då blir kalas samt har stöd för dts/5.1 ljud.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Var kan man streama media ifrån? Tex serier och filmer. NAS? Jag vill inte streama från nån nättjänst. Går det få in XBMC? (jag vet är det har bytt namn..)

Med tanke på att det är en x86 processor i den, och nexus serien varit ganska hackervänlig, så borde inte en openelec installation vara omöjlig. Eller en ren linux installation för den delen. Bara dom inte låser ner den som t.e boxee box (som också hade en x86 atom processor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Man ska det vara så svårt att sätta dit ethernet?

Skrivet av Ga22be:

Kunde inte sagt det bättre själv. Att behöva lägga strömmande trafik till en stationär enhet över wi-fi käns ju knappast som en optimal lösning. Hade precis som du påpekar velat hålla den trafiken över en kabelanslutning och faktiskt använt bandbredden i luften till mer mobila enheter som inte ens har möjlighet att vara kabelanslutna. Förstår att det ska verka smidigare att bara ansluta till WLAN och sedan var det klart. Men att ge inte ens ge möjligheten att ansluta med kabel är lite snålt kan man tycka!

Finns USB-LAN adapter och tyvärr begränsad till max 480 mbps. Fast det är väldigt snålt med så lite kontakt möjligheter. 2 USB portar för extern HDD och LAN port är inte fel.
8GB är riktigt dumsnålt, hur många spel kommer det att räcka till och appar? Spelen ligger numera mellan 1-3GB och meningslöst att ha spel på den.
Hur jävla svårt är det att lägga till 16-64GB utrymme, kostar inte många kronor extra och inte är väl 8GB flash minne större än 16-64Gb minnen?
Varför ska dom alltid snåla in utrymmet?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Den här ser riktigt intressant ut. Jag är i behov av en ny HTPC då min Fusion-burk börjar bli för slö - det här kan bli nåt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

någon som vet hur det funkar med refreshrate? Kan den ändra?

Permalänk
Medlem

Var inte poängen med Android TV jämfört med Google TV (gamla alltså) att appar inte behöver portas? Det här borde alltså vara android men med ett mediavänligare skin. I så fall borde ju XBMC/Kodi funka out of the box, och likaså t.ex. VLC, Spotify, uTorrent och alla andra appar som man är van vid.

Dock är det nog ett problem att den endast har 1Gb ram och 8Gb lagring. Det kan ju vara möjligt att det går att expandera, och Google Drive funkar helt okej, men dessa löser inte problem med appar. Android TV ligger antagligen på ca 2,5Gb, och om man sätter in ett par stora spel fyller man snabbt upp 8Gb. Vill man dessutom lagra HD-video lokalt får man problem.

1Gb ram lär ju knappast heller räcka långt, speciellt om man kör några appar i bakgrunden och spelar ett mer krävande spel på samma gång. Personligen skulle jag också se en optisk utgång, så att jag kan köra t.ex. spotify utan att ha tv:n på. Det funkar ju med en receiver med hdmi passthrough, men en sådan har jag tyvärr inte :/

Men, som tur är kommer det ju andra varianter från andra tillverkare, så att man kan välja den som passar en bäst! Det är ju fördelen med Googles modell jämfört med t.ex. Apple.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Intel Atom ?

Nejtack!
Har inte tillverkarna lärt sig något alls?

Duger gott och väl...

Permalänk
Skrivet av Sando:

Var inte poängen med Android TV jämfört med Google TV (gamla alltså) att appar inte behöver portas? Det här borde alltså vara android men med ett mediavänligare skin. I så fall borde ju XBMC/Kodi funka out of the box, och likaså t.ex. VLC, Spotify, uTorrent och alla andra appar som man är van vid.

Dock är det nog ett problem att den endast har 1Gb ram och 8Gb lagring. Det kan ju vara möjligt att det går att expandera, och Google Drive funkar helt okej, men dessa löser inte problem med appar. Android TV ligger antagligen på ca 2,5Gb, och om man sätter in ett par stora spel fyller man snabbt upp 8Gb. Vill man dessutom lagra HD-video lokalt får man problem.

1Gb ram lär ju knappast heller räcka långt, speciellt om man kör några appar i bakgrunden och spelar ett mer krävande spel på samma gång. Personligen skulle jag också se en optisk utgång, så att jag kan köra t.ex. spotify utan att ha tv:n på. Det funkar ju med en receiver med hdmi passthrough, men en sådan har jag tyvärr inte :/

Men, som tur är kommer det ju andra varianter från andra tillverkare, så att man kan välja den som passar en bäst! Det är ju fördelen med Googles modell jämfört med t.ex. Apple.

Köra appar i bakgrunden samtidigt som du spelar? Du har ju missförstått hela vitsen med Nexus player...
Folk är så underliga.