Apple lanserar Ipad Air 2 och Mini 3

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Ipad Air 2 och Mini 3

En ny generation surfplattor tillkommer i familjen Ipad. Huvudnyheten är fingeravtrycksläsaren Touch ID, men även den nya processorn Apple A8X med rekordhöga tre miljarder transistorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

Permalänk
Medlem

Blir nog till att uppgradera från min iPad 3, nu har det ju hänt en del grejer

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

5K bitches.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

40% högre CPU-prestanda och 2,5 ggr högre GPU-prestanda var det jag hörde dock...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Ser rätt så intressant ut, kanske får slänga iväg en beställning när dom lanserar den här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på apples hemsida så är den enda skillnaden mellan ipad mini 3 och 2 att 3an har Touch-id för annars ser det ut att vara samma. Ipad mini 3 får behålla A7 processorn till skillnad från Ipad Air 2

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Does it bend? That is the question

Permalänk
Medlem

undra hur det är att böja den ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av dählie:

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

2GB i IOS skulle inte göra särskilt stor skillnad då det är ett väldigt resurssnålt OS. Ser hellre att de håller den grymma batteritiden och satsar på hårdvara som gör plattan snabbare i stället. Den lilla bildbehandlingsdemo de visade där de körde någon content aware fill såg väldigt lovande ut. Tog väl högst 2 sekunder för den, med bra resultat dessutom. Kanske inte är i klass med en arbetsdator, men väldigt bra för en liten surfplatta.

Nu är frågan bara, Nexus 9 eller Air 2? Blir till att kolla massvis med jämförelsevideos de kommande veckorna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

En apparat till som samlar in fingeravtryck. Nej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dählie:

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

Ökat ram innebär också att äldre modeller av Ipads blir utdaterade ännu snabbare. Så det är väl ett dubbeleggat svärd

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Fortfarande nästan 1500:- billigare i staterna, tur man ska dit igen i November

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Enligt apple själva:
Apple A8 (dual-core ARM64 "mobile SoC") 2,000,000,000 transistors@20nm manufacturing totalling 89 mm2 die size.

Vart kom tre miljarder ifrån? Allt jag hittat visar att det är två miljarder transistorer.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Okay, gå till kiosken i america: I want an Ipad air two! Do you want an Ipad Air too? Yes I want an Ipad Air 2!. *Ger Ipad Air. *Åker hem* Vad FAN ÄR DET HÄR !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

2GB i IOS skulle inte göra särskilt stor skillnad då det är ett väldigt resurssnålt OS. Ser hellre att de håller den grymma batteritiden och satsar på hårdvara som gör plattan snabbare i stället. Den lilla bildbehandlingsdemo de visade där de körde någon content aware fill såg väldigt lovande ut. Tog väl högst 2 sekunder för den, med bra resultat dessutom. Kanske inte är i klass med en arbetsdator, men väldigt bra för en liten surfplatta.

Nu är frågan bara, Nexus 9 eller Air 2? Blir till att kolla massvis med jämförelsevideos de kommande veckorna.

Då får de väl optimera IOS bättre så det kan använda 2GB RAM Riktig multi-tasking kräver mycket RAM oavsett vilket operativsystem som körs. Finns väl få saker som är så irriterande som när sidor behöver laddas om bara för att man växlade till en annan app lite kort. Oavsett hur snabb de gör hårdvaran går det alltid fortare att hämta sidan direkt från RAM än att ladda in den igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av danedi:

Enligt apple själva:
Apple A8 (dual-core ARM64 "mobile SoC") 2,000,000,000 transistors@20nm manufacturing totalling 89 mm2 die size.

Vart kom tre miljarder ifrån? Allt jag hittat visar att det är två miljarder transistorer.

Kan ha att göra med att du snackar om A8, inte A8X som den nya heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Då får de väl optimera IOS bättre så det kan använda 2GB RAM Riktig multi-tasking kräver mycket RAM oavsett vilket operativsystem som körs. Finns väl få saker som är så irriterande som när sidor behöver laddas om bara för att man växlade till en annan app lite kort. Oavsett hur snabb de gör hårdvaran går det alltid fortare att hämta sidan direkt från RAM än att ladda in den igen.

Visst hade riktigt multitasking varit trevligt, men innan vi ser det i IOS så är 2GB bara onödigt. IOS 9 kanske? Någon gång måste de ju uppfinna riktig multitasking

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressant att Wi-Fi versionen blev 200:- dyrare och Wi-Fi plus 3G/4G blev 400:- dyrare än förut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

1GB ram är så 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av dählie:

Fortfarande bara 1GB ram-minne?! Min gamla iPad 2 börjar vara väldigt trött, men får allt vara minst 2GB ram innan det blir uppgradering. Får ladda om webbläsarens flikar ideligen på både iPad 2 och föräldrarnas iPad Air.

Apple annonserar aldrig mängden RAM i deras presentationer. Vänta på en riktig teardown.

Permalänk
Medlem

But...will it bend?

EDIT: attans nån han före.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns med studentrabatt vid release för den som är intresserad.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Finns med studentrabatt vid release för den som är intresserad.

http://i.imgur.com/08VPse0.png

150kr lägre bara eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebaggen:

150kr lägre bara eller?

16gb air 2 med studentrabatt = 4.507,50kr
16gb air 2 utan studentrabatt = 4.695kr

Jag låter er räkna själva

Vad jag var helt inställd på var en mini 3 då jag kan tycka 9,7 e för stort om man vill ligga i sängen å läsa en bok på paden (gjort på en ipad 4 iof så lite tyngdskillnad) men att mini 3 får behålla A7an ist för att få det nya A8X var ju inte alls bra.. får se om det inte blir en air 2 ändå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När kan man köpa den i butiker?

Kan man få studentrabatt i vanliga butiker eller bara genom applestore?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

Varför kan de inte ge iPad Mini lite mer kärlek?
802.11ac kunde man väl fått åtminstone...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Apple visar varför man inte behöver toppnotch-hårdvara, men varför måste det kosta så in i bomben? :/

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ska du lansera Apple Sim i Sverige? tror att apple glömde att säga att de här plattor använder speciell Sim kort som kallas Apple Sim och tillgänglig bara i USA och UK just nu. weird !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem

När kan man beställa? Står att det ska öppna idag men än går det inte att lägga en order (www.apple.se).