Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Marknadsföringsnamnet Retina överförs till det stationära utbudet, där Apple omgående inleder leveranserna av Imac med 5K-skärm eller hela 5 120 x 2 880 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denna ska spanas in direkt när den finns i butik! 5K på 27" skärm Naaajs

Permalänk
Medlem

5K skärm på ett mobilt grafikkort.. Bra jobbat Apple.. *Facepalm*

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Perfekt för Facebook och Youtube. Mycket bra värde!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nerdgasm.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men missa lite av showen.. Men blev det än uppdatering utav Macbook Pro?

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Proffsmobbare

Betyder det att det kommer en Thunderbolt Display med 5K ips nu? Hoppas!

Permalänk
Medlem

För mig som inte är insatt i Mac-världen. Då den nya iMacen är en skärm med datorkomponenter inuti, kommer man att kunna köpa skärmen separat? För att koppla till sin PC alltså. Jag känner dock att jag har tillräckligt bra koll på Apple för att säga att det inte kommer vara möjligt. Skärmen verkar ju fantastisk, så jag hoppas min magkänsla har fel...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Förutom 5k så var det en väldigt medioker uppdatering iMac fick.

Permalänk
Medlem

Wow! Äntligen. Apple visar vägen igen. Hoppas det kommer material till detta då. Ser inga spel köras i 5K dock. Men foton och videos i det lär vara häftigt. Redan glömt bort 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Betyder det att det kommer en Thunderbolt Display med 5K ips nu? Hoppas!

De borde ha släppt den nu. Mac Pro användarna väntar som fan förmodligen!

Skrivet av Zache_:

För mig som inte är insatt i Mac-världen. Då den nya iMacen är en skärm med datorkomponenter inuti, kommer man att kunna köpa skärmen separat? För att koppla till sin PC alltså. Jag känner dock att jag har tillräckligt bra koll på Apple för att säga att det inte kommer vara möjligt. Skärmen verkar ju fantastisk, så jag hoppas min magkänsla har fel...

Det skulle vara om Apple väljer att göra det möjligt att koppla en PC till nästa thunderboltskärm som kommer

Permalänk
Medlem

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Denna ska spanas in direkt när den finns i butik! 5K på 27" skärm Naaajs

http://store.apple.com/se/buy-mac/imac-retina

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

Haha, tror du verkligen att det är en speldator?

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

För mig som inte är insatt i Mac-världen. Då den nya iMacen är en skärm med datorkomponenter inuti, kommer man att kunna köpa skärmen separat? För att koppla till sin PC alltså. Jag känner dock att jag har tillräckligt bra koll på Apple för att säga att det inte kommer vara möjligt. Skärmen verkar ju fantastisk, så jag hoppas min magkänsla har fel...

Varför inte köpa Dell's 27" 5K display istället? Den släpps innan slutat av året.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jaha? Vad ska man spela med denna Imac då? Farm Simulator 2015?

Ja, eller så kretsar kanske inte allting kring spel.

Permalänk
Citat:

Därutöver märks en Intel Core i5-4690 med fyra kärnor i 3,5 GHz (3,9 GHz Turbo), som kan uppgraderas till en Core i7-4790K med fyra kärnor i 4,0 GHz (4,4 GHz) och flertrådstekniken Hyperthreading.

Va?
Varför en K-modell?

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Lite off topic men missa lite av showen.. Men blev det än uppdatering utav Macbook Pro?

Nepp.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Jag antar att du tycker den är överprisad bara för det är apple. Hur kan du tycka det när det inte finns något man kan jämföra den här Imacen med?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

tror inte ens den klarar att leverera 60 fps till 5k i det spelet XD

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Överprisad?

Hitta en skärm med samma upplösning som kostar lika mycket eller mindre...

Det är en designad AIO dator med en riktigt bra skärm.
Men är du ute efter att spela så är dem överprisade, för vanligt kontorsarbete eller som hemmadator är dem perfekta!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Tycker Apple glömmer en viktigt sak.. jag finner ingenstans vad skärmen har för HZ.. Det är rätt bra att veta, för 5K i all ära, men på kanske 30hz, nej nej och åter nej.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Wille1504:

Va?
Varför en K-modell?

Antagligen för att K-modellen är klockad 400 MHz högre än varianten utan K (Core i7-4790, 3,6/4,0 GHz).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

5k, and next year, 6k?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

För mig som inte är insatt i Mac-världen. Då den nya iMacen är en skärm med datorkomponenter inuti, kommer man att kunna köpa skärmen separat? För att koppla till sin PC alltså. Jag känner dock att jag har tillräckligt bra koll på Apple för att säga att det inte kommer vara möjligt. Skärmen verkar ju fantastisk, så jag hoppas min magkänsla har fel...

Du kan alltid installera Windows på den.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Va?
Varför en K-modell?

Högre turbo klock till samma TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Överprisad?

Hitta en skärm med samma upplösning som kostar lika mycket eller mindre...

Det är en designad AIO dator med en riktigt bra skärm.
Men är du ute efter att spela så är dem överprisade, för vanligt kontorsarbete eller som hemmadator är dem perfekta!

25k för en hemmadator som man använder för typ Facebook och Youtube?.. nej, nej och åter nej.. Man är ju helt från vettet om man lägger så mycket på en hemmadator... Eller för den delen kontors arbete..

Är det för typ Photoshop och video redigering så skulle jag kunna svälja det mer.. men kontor och hemma bruk?... puleaze..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

vanligt kontorsarbete eller som hemmadator

Läser du ens vad du själv skriver? Så för vanligt kontorsarbete eller hemmadator behöver man en dator för 25'000kr? Det behöver man inte ens för tung gaming.

Nej, helt sjukt prissatt som vanligt av Apple. Men folk kommer ju köpa det ändå eftersom folk tydligen inte har koll på vad hårdvara ska kosta.

Edit: puck2a

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonatanR:

överprisad som vanligt ser jag också, härligt!

Skrivet av Daumier:

Nej, helt sjukt prissatt som vanligt av Apple. Men folk kommer ju köpa det ändå eftersom folk tydligen inte har koll på vad hårdvara ska kosta.

Hur kan den vara "överprisad" om den är först i sitt slag? Det kallas (brist på) konkurrens.

Om ni hade stått bakom en produkt som var totalt överlägsen alla konkurrenters liknande produkter - hade inte ni tagit rejält betalt för den?