Globalfoundries tar över IBM:s fabriker

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries tar över IBM:s fabriker

Efter åratal av rykten står det klart att Globalfoundries tar över IBM:s verksamhet för tillverkning av halvledare och ingår ett långsiktigt partnerskap för tillverkningen av IBM:s serverprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dåligt insatt i hur sådana här stora affärer fungerar men det låter lite komiskt att IBM betalar för att bli av med fabrikerna?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trazer:

Dåligt insatt i hur sådana här stora affärer fungerar men det låter lite komiskt att IBM betalar för att bli av med fabrikerna?

Jag vet inte hur stora förlusterna är, men om man räknar på det och är kreativ med siffror så kommer de antagligen tjäna på det när affären är slutförd.

Permalänk

Detta känns som ett smart drag av IBM även om de kommer behöva betala stora summor till Globalfoundries ett tag men på längre sikt kommer detta att ge pengarna tillbaka känns det som.

Kommer AMD kunna dra nytta av dessa fabrikerna eller är det helt reserverat till IBM serverprocessorer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det var som tusan. Gör IBM överhuvudtaget någonting nuförtiden?

(Ja, jag vet att de pysslar en hel del med forskning och har som jag förstått det feta kontrakt med amerikansk offentlig sektor, m.m., jag gör mig bara lustig.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skall IBM betala Globalfoundries 1,5 miljarder dollar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skall IBM betala Globalfoundries 1,5 miljarder dollar?

Undrade precis samma sak. De får alltså Fabriken, patenten, beställningar + 1,5 Miljarder? Grymt bra affär isof.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Det var som tusan. Gör IBM överhuvudtaget någonting nuförtiden?

(Ja, jag vet att de pysslar en hel del med forskning och har som jag förstått det feta kontrakt med amerikansk offentlig sektor, m.m., jag gör mig bara lustig.)

Deras huvudsakliga verksamhet verkar vara att producera patent och snickra vidare på Skynet och Deep Thought.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Undrade precis samma sak. De får alltså Fabriken, patenten, beställningar + 1,5 Miljarder? Grymt bra affär isof.

Som jag tolkar det är motkravet från IBM att Globalfoundries ska tillverka de kretsar som IMB behöver med relevant tillverkningsteknik de kommande 10 åren, gissningsvis väldigt förmånligt eller till och med utan extra kostnad för specifika volymer av kretsar enligt avtalet.

Ska man relatera siffrorna lite så kostar det många (har för mig Intel sköt till typ 4 miljarder dollar för att snabba på övergången till större wafers i sin nya fabrik) gånger mer att uppgradera en fabrik för tex 14nm tillverkning än de 1.5 miljarderna som IMB fick betala för att vara säkra på att få kretsar med relevant tillverkning. Det är helt enkelt så dyrt att gå vidare till nästa tillverkningsnod att man måste vara riktigt stor för att ha råd med det och IBM hade helt enkelt för liten tillverkning för att det någonsin skulle vara relevant att ens fundera på sålänge de inte var sugna på att ge sig in på marknaden med tsmc och samsung/globalfoundries.

Permalänk
Avstängd

Hur går det för IBM?

Dom säljer sin IBM DeskStar serie av hårddiskar till Hitatchi.
Dom sålde sin IBM ThinkPad serie av laptops till Lenovo.
Dom sålde sina x86 servrar till Lenovo.
Nu säljer dom sina halvledarfabriker till GlobalFoundries.

IBM verkar ju sälja allt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Hur går det för IBM?

Dom säljer sin IBM DeskStar serie av hårddiskar till Hitatchi.
Dom sålde sin IBM ThinkPad serie av laptops till Lenovo.
Dom sålde sina x86 servrar till Lenovo.
Nu säljer dom sina halvledarfabriker till GlobalFoundries.

IBM verkar ju sälja allt...

De hade en omsättning på 99 miljarder dollar förra året och en vinst på 16 miljarder dollar så det verkar gå rätt bra. Det är större omsättning än Microsoft till exempel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av rektor:

Hur går det för IBM?

Dom säljer sin IBM DeskStar serie av hårddiskar till Hitatchi.
Dom sålde sin IBM ThinkPad serie av laptops till Lenovo.
Dom sålde sina x86 servrar till Lenovo.
Nu säljer dom sina halvledarfabriker till GlobalFoundries.

IBM verkar ju sälja allt...

Jag skulle vilja säga att det gå riktigt bra för dom. Detta är ett sätt att slippa stå för tillverkningen själv som Intel gör och låta Globalfoundries stå för tillverkningen istället. Det blir säkert billigare så speciellt när det ska utvecklas nya mer avancerade tillverkningstekniker så IBM gör helt rätt här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Deras huvudsakliga verksamhet verkar vara att producera patent och snickra vidare på Skynet och Deep Thought.

Man kan fundera på om Skynet redan existerar och vad IBM egentligen gör är att återupprätta kontakt med entiteten. Det vill säga infrastrukturen i rymdväven är redan igång sedan länge och är i vänteläge på att puny Life forms ska göra aha-upplevelsen. Eller så är människan skapelsens krona och...

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag skulle vilja säga att det gå riktigt bra för dom. Detta är ett sätt att slippa stå för tillverkningen själv som Intel gör och låta Globalfoundries stå för tillverkningen istället. Det blir säkert billigare så speciellt när det ska utvecklas nya mer avancerade tillverkningstekniker så IBM gör helt rätt här.

Men IBM har pushat utvecklingen frammåt genom R&D, dom har lagt mycket på forskning och har flest patent i industrin tror jag.

Det vore tråkigt om IBM bara sålde av allt, och outsourca allt, och lät andra stå för R&D.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Men IBM har pushat utvecklingen frammåt genom R&D, dom har lagt mycket på forskning och har flest patent i industrin tror jag.

Det vore tråkigt om IBM bara sålde av allt, och outsourca allt, och lät andra stå för R&D.

Fast det är ju lite motsatsen, de säljer av och outsourcar produktionen så de kan fokusera mer på R&D, läser du artikeln så var deras kretstillverkning mest en stor utgift.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Men IBM har pushat utvecklingen frammåt genom R&D, dom har lagt mycket på forskning och har flest patent i industrin tror jag.

Det vore tråkigt om IBM bara sålde av allt, och outsourca allt, och lät andra stå för R&D.

De har legat etta på listan över antal patent i USA i 21 år i rad och de verkar fortsätta så. Det här handlar om att sälja av foundryverksamheten. Alltså den rena tillverkningen. De kommer fortfarande ha kvar hela designbiten av företaget. Det är som AMD gjorde när de knoppade av sin foundryverksamhet som blev GlobalFoundries. De har inte slutat investera i R&D för det utan de kan fokusera på processordesign. Det har blivit så episkt dyrt att krympa att det är svårt att få ekonomi i det. Intel har sänkt många många miljarder i sina fabriker. TSMC ska gå ihop med Samsung för sina framtida noder så de kan dela på kostnaden. Så IBM jobbar vidare med sina processorer fast de kommer låta någon annan tillverka dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Fast det är ju lite motsatsen, de säljer av och outsourcar produktionen så de kan fokusera mer på R&D, läser du artikeln så var deras kretstillverkning mest en stor utgift.

Jo, fast då kommer ju inte IBM lägga någon forskning på kretstillverkning.
Så undrar om det blir några optiska processorer eller safir.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag skulle vilja säga att det gå riktigt bra för dom. Detta är ett sätt att slippa stå för tillverkningen själv som Intel gör och låta Globalfoundries stå för tillverkningen istället. Det blir säkert billigare så speciellt när det ska utvecklas nya mer avancerade tillverkningstekniker så IBM gör helt rätt här.

Som jag fått det förklarat för mig av folk som designar CPUer så tappar man möjligheten till vissa typer av optimeringar om man inte utvecklar sin design tillsammans med den fabrik som senare ska bygga kretsen. Vet inte hur stor denna effekt är, men nu blir det svårare för någon att riktigt matcha Intel på de mest avancerade kretsarna då ingen annan kontrollerar både designen av CPU-kretsen och fabriken den byggs i. Samsung äger i.o.f.s. sina fabriker, men än så länge kör de med ARMs referens CPU/GPU och oavsett är det inte precis "high-end" prylar man designar.

Undrar om IBM ens själva tror att POWER kommer har någon relevant marknadsandel förbi de 10 år man nu har en deal för. Backar man 10-15 år var x86 överhuvudtaget inte nära de typ av servers som körde POWER, idag är det överhuvudtaget inte självklart att POWER är snabbare än Xeon trots en betydligt högre prislapp på ett POWER-baserat system, 250W TDP och klockade till runt 5GHz. Marknaden för POWER-server har väldigt snabbt tagits över av x86 då dessa är mycket billigare och har fått allt fler av de tidigare unika egenskaper POWER haft inom RAS.

Tycker det är riktigt trist då jag håller POWER och PowerPC som den trevligaste och mest genomtänkta arkitektur som tillverkats, IBM visste verkligen vad de höll på med. Men det är andra saker som i praktiken är viktigare, vilket ARM inte minst visar trots att det är en design som känns som ett riktigt ihop-kok av idéer som lät bra för stunden (64-bitars ARM verkar dock betydligt bättre). Att POWER/PowerPC numera är en öppen design tror jag har mer att göra med att IBM lite gett upp hoppet, håller tummarna att det tar fart men ser inte hur speciellt många skulle välja PPC över ARM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av virtual void:

Som jag fått det förklarat för mig av folk som designar CPUer så tappar man möjligheten till vissa typer av optimeringar om man inte utvecklar sin design tillsammans med den fabrik som senare ska bygga kretsen. Vet inte hur stor denna effekt är, men nu blir det svårare för någon att riktigt matcha Intel på de mest avancerade kretsarna då ingen annan kontrollerar både designen av CPU-kretsen och fabriken den byggs i. Samsung äger i.o.f.s. sina fabriker, men än så länge kör de med ARMs referens CPU/GPU och oavsett är det inte precis "high-end" prylar man designar.

Undrar om IBM ens själva tror att POWER kommer har någon relevant marknadsandel förbi de 10 år man nu har en deal för. Backar man 10-15 år var x86 överhuvudtaget inte nära de typ av servers som körde POWER, idag är det överhuvudtaget inte självklart att POWER är snabbare än Xeon trots en betydligt högre prislapp på ett POWER-baserat system, 250W TDP och klockade till runt 5GHz. Marknaden för POWER-server har väldigt snabbt tagits över av x86 då dessa är mycket billigare och har fått allt fler av de tidigare unika egenskaper POWER haft inom RAS.

Tycker det är riktigt trist då jag håller POWER och PowerPC som den trevligaste och mest genomtänkta arkitektur som tillverkats, IBM visste verkligen vad de höll på med. Men det är andra saker som i praktiken är viktigare, vilket ARM inte minst visar trots att det är en design som känns som ett riktigt ihop-kok av idéer som lät bra för stunden (64-bitars ARM verkar dock betydligt bättre). Att POWER/PowerPC numera är en öppen design tror jag har mer att göra med att IBM lite gett upp hoppet, håller tummarna att det tar fart men ser inte hur speciellt många skulle välja PPC över ARM.

Verkar vara lite av standard att bäst optimerade lösningar dör medan hopkok av allt och lite till blir segrande.

IBM och GF har ju haft ett nära samarbete länge så jag skulle inte bli förvånad om IBM fortfarande har tillräckligt bra samarbete för att kunna utföra optimeringar du nämnde. Å andra sidan är sådant bra lättare när det hela är inom ett och samma företag.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att IBM fortsätter lägga ner tillverkning av hårdvara, då dom var en förebild för hela branschen i välbyggda hållbara maskiner med fantastisk ingenjörskonst. Men å andra sidan är de ju typ det äldsta företaget i branschen också, dom har säkert större planer för världen...

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Deras huvudsakliga verksamhet verkar vara att producera patent

IBMs patent är grymt lönsamma. Man förstår varför IBM fokuserar så mycket på patent efter att man läst några av dessa historier. IBM = största patenttrollet som existerat.
http://www.forbes.com/asap/2002/0624/044.html
http://nighthacks.com/roller/jag/entry/quite_the_firestorm
http://arstechnica.com/information-technology/2010/04/ibm-bre...

Permalänk
Medlem

IBM verkar satsa mer och mer på AI/Watson och liknande projekt och allt mindre på hårdvara som de ändå inte har någon stark konkurrenskraft på. Det gäller att vara ute i god tid med omstruktureringar så man inte hamnar i den situation HP, Microsoft mfl hamnat i med konstant krishantering. Jag tror att vi kommer få se allt färre kretstillverkare kommande år. Kanske finns det bara Intel, GF, Samsung och TSMC kvar om tio år när övriga inte längre har tillräckliga fortskningsavdelningar för att hänga med.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

IBM verkar satsa mer och mer på AI/Watson och liknande projekt och allt mindre på hårdvara som de ändå inte har någon stark konkurrenskraft på. Det gäller att vara ute i god tid med omstruktureringar så man inte hamnar i den situation HP, Microsoft mfl hamnat i med konstant krishantering. Jag tror att vi kommer få se allt färre kretstillverkare kommande år. Kanske finns det bara Intel, GF, Samsung och TSMC kvar om tio år när övriga inte längre har tillräckliga fortskningsavdelningar för att hänga med.

Känns som att IBM kan leva långt på bara patenter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jo, fast då kommer ju inte IBM lägga någon forskning på kretstillverkning.
Så undrar om det blir några optiska processorer eller safir.

"Overall then, the deal sees GlobalFoundries taking on everything related to semiconductor manufacturing from IBM except for IBM’s semiconductor R&D division, which IBM will hold on to. This means GlobalFoundries is acquiring IBM’s existing fabs in Fishkill and Essex Junction, IBM’s engineers and other technical experts outside of their retained R&D division, IBM’s extensive semiconductor patent pool, and their commercial microelectronics (contract manufacturing) business. The importance of IBM’s manufacturing expertise in particular should not be understated, as while IBM hasn’t been a cutting-edge foundry, their expertise will be an important factor in helping GlobalFoundries narrow the gap with its competition and prosper. Meanwhile to cap things off, GlobalFoundries will also be acquiring IBM’s foundry patronage, with IBM signing up to use GlobalFoundries for their 22nm, 14nm, and 10nm chips for the next 10 years."

http://www.anandtech.com/show/8631/globalfoundries-acquires-i...

Ser ut som om IBM håller kvar i R&D-avdelningen ett tag till av någon anledning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur går det för IBM?

Dom säljer sin IBM DeskStar serie av hårddiskar till Hitatchi.
Dom sålde sin IBM ThinkPad serie av laptops till Lenovo.
Dom sålde sina x86 servrar till Lenovo.
Nu säljer dom sina halvledarfabriker till GlobalFoundries.

IBM verkar ju sälja allt...

Hårdvara är inget man vill pyssla med. Stålarna finns inom mjukvara och konsulttjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mooter:

Hårdvara är inget man vill pyssla med. Stålarna finns inom mjukvara och konsulttjänster.

Hmm, kan vara så.
Men trist, för det är viktigt att ny hårdvara och tekniker tas fram.

Safir istället för silikon. Optiska kretsar istället för elektroniska kretsar. Analoga kretsar.
Massivt parallella processorer med tusentals kärnor. Kvantdator. Trinära datorer.
Non-volatile minnen som är snabbt som DRAM men inte förlorar data när den tappar ström.
Lagringsdensitet på SSD som är större än den hos mekaniska diskar. Asynkrona mikroprocessorer.

Permalänk
Skrivet av virtual void:

Som jag fått det förklarat för mig av folk som designar CPUer så tappar man möjligheten till vissa typer av optimeringar om man inte utvecklar sin design tillsammans med den fabrik som senare ska bygga kretsen. Vet inte hur stor denna effekt är, men nu blir det svårare för någon att riktigt matcha Intel på de mest avancerade kretsarna då ingen annan kontrollerar både designen av CPU-kretsen och fabriken den byggs i. Samsung äger i.o.f.s. sina fabriker, men än så länge kör de med ARMs referens CPU/GPU och oavsett är det inte precis "high-end" prylar man designar.

Undrar om IBM ens själva tror att POWER kommer har någon relevant marknadsandel förbi de 10 år man nu har en deal för. Backar man 10-15 år var x86 överhuvudtaget inte nära de typ av servers som körde POWER, idag är det överhuvudtaget inte självklart att POWER är snabbare än Xeon trots en betydligt högre prislapp på ett POWER-baserat system, 250W TDP och klockade till runt 5GHz. Marknaden för POWER-server har väldigt snabbt tagits över av x86 då dessa är mycket billigare och har fått allt fler av de tidigare unika egenskaper POWER haft inom RAS.

Tycker det är riktigt trist då jag håller POWER och PowerPC som den trevligaste och mest genomtänkta arkitektur som tillverkats, IBM visste verkligen vad de höll på med. Men det är andra saker som i praktiken är viktigare, vilket ARM inte minst visar trots att det är en design som känns som ett riktigt ihop-kok av idéer som lät bra för stunden (64-bitars ARM verkar dock betydligt bättre). Att POWER/PowerPC numera är en öppen design tror jag har mer att göra med att IBM lite gett upp hoppet, håller tummarna att det tar fart men ser inte hur speciellt många skulle välja PPC över ARM.

Hej igen virtual_void!

Framtiden för power 8 ser ut såhär. Du måste sluta tänka RS/6000, hur najs de maskinerna än var!

I min kristallkula ser jag ett "tock" från samsung med 14 nm finFET, kalla det power8+. Sen även ett modifierat centaurchip med stöd för HMC. Det skulle göra att samsung kontrollerar lanseringen av HMC o inte behöver anpassa sig till när intel lägger in en övergång från DDR4 till HMC i sin roadmap. Notera att IBM, samsung och micron alla är medlemar i hybrid memory cube consortium OCH i openPOWER foundation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur går det för IBM?

När Big Blue gör någonting så har de tänkt efter före, var så säker.

Det finns anledningar till att IBM fortfarande har ca 430k anställda och gör vinst med ca 125 miljarder SEK, och det är inte för att de avyttrat och avyttrar teknikdivisioner med dålig lönsamhet.