Intel Skylake skickas ut för validering – lansering andra kvartalet 2015

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake skickas ut för validering – lansering andra kvartalet 2015

Trots tillverkningstekniska problem under året planerar Intel att redan det andra kvartalet 2015 lansera arkitekturen Skylake, som nu har skickats ut till testare för validering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Devil's Canyon lär inte behöva skämmas prestandamässigt jämte Skylake, men den sistnämnda har ju helt klart det snyggaste namnet någonsin.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att det skulle bli en ny sockel :s fast trevligt med nya grejor ändå

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Är Skylake den som ska ta över efter Haswell Refresh eller är det Broadwell som namnet tyder "well" som ska ersätta Haswell Refresh?

Två stora processorer arkitekturer på samma år och så nära?

Jag är totalt förivrad...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hm gått ifrån lite simplare namn till detta Z170, H170, B150, Q150 och Q170 . Z bör ju vara både upplåst och klockbar, men B och Q då? Varför inte köra vidare med Z97 och H97 som vare lite mer logiskt numrerat börja om med Z17 och H17 snart är dom väl uppe på tusental:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Greenlow, ett stort kliv i rätt riktning. Kudos!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sebastian R:

Är Skylake den som ska ta över efter Haswell Refresh eller är det Broadwell som namnet tyder "well" som ska ersätta Haswell Refresh?

Två stora processorer arkitekturer på samma år och så nära?

Jag är totalt förivrad...

Broadwell -> tick (ny 14nm process, samma µarch som Haswell)
Skylake -> tock (14nm, ny µarch)

Problemen som Intel haft är kring 14nm vilket gjort att Broadwell är försenad men det påverkar inte Skylake då den kör samma tillverkningsnod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Broadwell blir fortsatt k processorn & skylake blir först & främst för bärbart fjoll & enklare datorer ,
Det jag ser fram mot är Skylake-E /DP då börjar det hända lite PCIE4, ddr4 osv(visst jag vet att Haswell-E har ddr4) Ska bli intressant hur den blir, hur många kärnor, hastighet osv klarar mig bra på min x79 fram tills dess. Minns bara att det var först med skylake-E som det kändes värt att uppgradera. när man såg planerad utveckling av processorer/kretsar dessutom så kanske ddr4a mognat lite & priser justerats neråt.
Haswell refresh ska bytas mot broadwell
Skylake ska ersätta haswell i lägre skiktet
X99 byts ut mot Skylake-E men tidigast om ett år

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så Skylake-E ska ersätta X99 eller kommer de köra på samma plattform?
Är en ny Z-krets så denna blir en prestanda plattform?

*Confused*

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hm gått ifrån lite simplare namn till detta Z170, H170, B150, Q150 och Q170 . Z bör ju vara både upplåst och klockbar, men B och Q då? Varför inte köra vidare med Z97 och H97 som vare lite mer logiskt numrerat börja om med Z17 och H17 snart är dom väl uppe på tusental:D

De har ju B och Q nu också. B är för budgetmoderkort och Q är för datorer till företag som behöver vpro funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Så Skylake-E ska ersätta X99 eller kommer de köra på samma plattform?
Är en ny Z-krets så denna blir en prestanda plattform?

*Confused*

Skylake -e kommer tidigast ut slutet 2015 troligvis 2016
Så broadwell ersätter haswell refresh & haswell
Skylake i lägre skiktet & bärbart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Broadwell blir fortsatt k processorn & skylake blir först & främst för bärbart fjoll & enklare datorer ,
Det jag ser fram mot är Skylake-E /DP då börjar det hända lite PCIE4, ddr4 osv(visst jag vet att Haswell-E har ddr4) Ska bli intressant hur den blir, hur många kärnor, hastighet osv klarar mig bra på min x79 fram tills dess. Minns bara att det var först med skylake-E som det kändes värt att uppgradera. när man såg planerad utveckling av processorer/kretsar dessutom så kanske ddr4a mognat lite & priser justerats neråt.
Haswell refresh ska bytas mot broadwell
Skylake ska ersätta haswell i lägre skiktet
X99 byts ut mot Skylake-E men tidigast om ett år

Var det inte precis tvärt om att Broadwell enbart kommer till bärbara och paddor medan Skylake är nästa generation som kommer komma till stationära system.

EDIT: Letade fram en nyhet om det också, så ja, Broadwell är primärt för mobila enheter medan Skylake är den som kommer till stationära.

Citat:

Inom de närmsta veckorna väntas bärbara datorer och hybrider med Broadwell-Y finnas i butik, och detta kommer följas upp av fler varianter för mobilt bruk samt till viss mån även stationärt. Trots att det är en ny arkitektur är en uppföljare att vänta redan till mitten av 2015, där det primära målet inte enbart blir bärbara enheter.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19486-intel-skylake-far-pako...

Permalänk
Medlem

Då blir det ny dator andra kvartalet 2015. Ser jag fram emot Sen är ju 4k ett måste, hoppas det finns bättre grafikkort vid lanseringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Var det inte precis tvärt om att Broadwell enbart kommer till bärbara och paddor medan Skylake är nästa generation som kommer komma till stationära system.

EDIT: Letade fram en nyhet om det också, så ja, Broadwell är primärt för mobila enheter medan Skylake är den som kommer till stationära.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19486-intel-skylake-far-pako...

Nope Broadwell-K processorer för entusiaster & överklockning
http://www.sweclockers.com/nyhet/18858-intel-skylake-far-styr...
Citat" Broadwell ska användas för upplåsta modeller i K-serien medan lägre serier väntas övergå till den nya arkitekturen Skylake."
Däremot så får skylake bättre inbyggd grafik men vem bryr sig.
Väntar som sagt själv på Skylake-E så får vänta 1 till 2 år själv
verkar lite osäkert, början av 2016 ser det ut att komma skylake för överklockning ie k modeller, men först så kommer broadwell-K modeller verkar komma juni 2015 eller nåt sånt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Azodan:

De har ju B och Q nu också. B är för budgetmoderkort och Q är för datorer till företag som behöver vpro funktioner.

B är för Small business. (bra bakåtkompabilitet och ofta även parallell och PS/2 Port).
H110 Är för Budget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på en grafen processor...
Undrar när dom börjar med det?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Datavetare

Kollade igenom vilka kända nyheter som kommer med Skylake, inget lär göra någon revolution i vad som kan göras eller hur snabb denna CPU kommer vara i genomsnitt.

Först och främst kommer HW-stöd för SHA-1 och SHA-256, inte alls oanvändbart men kommer i praktiken märkas i ytterst få applikationer som körs på skrivbordet, GeekBench värdet kommer påverkas positivt av dessa då totalt 4 tester hamrar på SHA-1 och SHA-256 i single resp. multicore, vilket åter igen visar hur totalt irrelevant denna benchmark är som måttstock för hur bra/dåligt en viss CPU presterar i normala program.

Nästa nyhet, ADX, är lite mer generell då den ger positiv boost för alla typer av applikationer som jobbar mer väldigt stora heltal. Nog inte heller något som "vanliga" användare kommer se någon större effekt av, men t.ex. asymmetriska kryptoalgoritmer och aritmetik i programmeringsspråk som använder sig av godtyckligt stora heltal (bl.a. Python, Clojure, Haskell) eller har dessa som tillägg via separata bibliotek (bl.a. C, C++, C# & Java). Intel verkar redan ha lagt till stöd för detta i GMP.

Sista nyheten som nog kommer bli den viktigaste är MPX (Memory Protection Extensions). En stor fördel att jobba i programmeringsspråk som Java och C# är att fel som beror på att man av misstag (bug) eller med vilje (olika former av virus/trojaner/etc) försöker läsa/skriva utanför den area man faktiskt borde hålla sig inom detekteras i dessa miljöer. Nackdelen är att det är kostnader associerade med att ge sådana garantier så det ger en negativ påverkan på prestanda + språk som C och C++ (som alla OS och nästan alla systemprogram är skrivet i) är designade på sådana sätt att man överhuvudtaget inte kan göra motsvara tester. MPX gör det möjligt att låta CPUn ta hand om dessa accesser på ett sätt som även fungerar i C och C++, hastigheten av C/C++ men flera av säkerhetfördelarna med Java/C#. Det krävs i.o.f.s. stöd både i OS-kärnan och kompilatorn men det har Intel redan fixat i Linux och GCC, Win10 borde rimligen få stöd för detta tillsammans med kommande version av MSVC++. Program som använder MPX är binärt kompatibla med äldre CPU-modeller, men då får man naturligtvis inte den extra säkerheten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte tänkt köpa någon entusiast plattform så verkar det ännu vara långt kvar tills jag köper en ny dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Skylake NUC

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

De har ju B och Q nu också. B är för budgetmoderkort och Q är för datorer till företag som behöver vpro funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DavidtheDoom:

B är för Small business. (bra bakåtkompabilitet och ofta även parallell och PS/2 Port).
H110 Är för Budget.

Tack Först går dom åt att göra färre serier och nu kör dom flera i stället:) kommer ihåg när dom lanserade sandy bridge då hade dom H P och Z och sen kom dom på att det var bättre med två H och Z jaja

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ser fram emot Intel Smart Sound Technology DSP i Skylake, då kanske vi äntligen får Siri/Cortana i våra datorer!

Permalänk
Medlem

jaså ny socket igen vad fan allså jobbigt för folk ska behöva köpa nya moderkort hela tiden hoppas dom fixar värmen bättre nu på denna processor så den inte blir som 4790K canyon är ganska likt sin föregångare, som var varm som kärnreaktor
och så tycker jag dom kan göra mer cpu kärnor på dessa skylake processorer ? tycker att 4 cores har funnit bra tag nu på dessa socklar utom socket 2011 leder ju nu..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jaså ny socket igen vad fan allså jobbigt för folk ska behöva köpa nya moderkort hela tiden hoppas dom fixar värmen bättre nu på denna processor så den inte blir som 4790K canyon är ganska likt sin föregångare, som var varm som kärnreaktor
och så tycker jag dom kan göra mer cpu kärnor på dessa skylake processorer ? tycker att 4 cores har funnit bra tag nu på dessa socklar utom socket 2011 leder ju nu..

Det är ju en konsument cpu för privatpersoner och kontor. 2011 är när man ska köra tunga jobb. Om vi ska ta något som är vanligt i forumet, så spelar många och oftast stödjer inte spel mer än 2 kärnor effektivt. Inte ens på kontor behöver man massa kärnor, dessutom går strömförbrukningen upp och kostnad.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tur att Bohemia har Intel som släpper nya generationer så tätt, annars så skulle de behöva renovera sin spelmotor. Om några generationer så kommer vi få bra fps även i Arma 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Kollade igenom vilka kända nyheter som kommer med Skylake, inget lär göra någon revolution i vad som kan göras eller hur snabb denna CPU kommer vara i genomsnitt.

Först och främst kommer HW-stöd för SHA-1 och SHA-256, inte alls oanvändbart men kommer i praktiken märkas i ytterst få applikationer som körs på skrivbordet, GeekBench värdet kommer påverkas positivt av dessa då totalt 4 tester hamrar på SHA-1 och SHA-256 i single resp. multicore, vilket åter igen visar hur totalt irrelevant denna benchmark är som måttstock för hur bra/dåligt en viss CPU presterar i normala program.

Och för övrigt anser du att Kartago borde förstöras.
Du kan bara inte låta bli att hata GeekBench, men en av kvaliteterna med GB är att du alltid kan se alla delresultat i deras browser, och alltså välja att utesluta test som du anser irrelevanta, eller alternativt vikta dem efter smak.

Håller förresten med om att MPX är den kanske intressantaste nyheten för privatanvändare. Plattformen som helhet innehåller intressantare nyheter IMHO än själva processorerna.

Permalänk
Medlem

Bara de nya funktionerna inte blir som TSX som Intel fick stänga av med en bios-uppdatering, för att det var för buggigt ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jaså ny socket igen vad fan allså jobbigt för folk ska behöva köpa nya moderkort hela tiden hoppas dom fixar värmen bättre nu på denna processor så den inte blir som 4790K canyon är ganska likt sin föregångare, som var varm som kärnreaktor
och så tycker jag dom kan göra mer cpu kärnor på dessa skylake processorer ? tycker att 4 cores har funnit bra tag nu på dessa socklar utom socket 2011 leder ju nu..

Finns ingen anledning att lägga mer än 4 kärnor på något annat än prestandasegmentet eftersom väldigt få program och/eller applikationer som riktar sig till privatpersoners normalbruk faktiskt använder sig av det. Få program använder sig mer än 2 cores. Så det är totalt förståeligt att de inte ökar cores i mainstreamsegmentet när det knappt används av varken användarna eller programmen som användarna kör.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skylake -e kommer tidigast ut slutet 2015 troligvis 2016
Så broadwell ersätter haswell refresh & haswell
Skylake i lägre skiktet & bärbart

Skrivet av lanbonden:

Var det inte precis tvärt om att Broadwell enbart kommer till bärbara och paddor medan Skylake är nästa generation som kommer komma till stationära system.

EDIT: Letade fram en nyhet om det också, så ja, Broadwell är primärt för mobila enheter medan Skylake är den som kommer till stationära.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19486-intel-skylake-far-pako...

Den del som har Skylake med K-modeller, dvs. upplåsta multiplikatorer, kommer inte förrän 2016. Skylake-S som det talas om här kommer alltså inte vara för "oss" på forumet som vill klocka etc, utan endast är till för lägre segmentet. precis som Ase säger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Den del som har Skylake med K-modeller, dvs. upplåsta multiplikatorer, kommer inte förrän 2016. Skylake-S som det talas om här kommer alltså inte vara för "oss" på forumet som vill klocka etc, utan endast är till för lägre segmentet. precis som Ase säger.

Hoppas min processor tuffar på tills dess. Känns som ett bra köp hursom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hoppas min processor tuffar på tills dess. Känns som ett bra köp hursom

Jag tror att vi med 2600K kan skatta oss lyckliga, för jag tror att de kommer att tuffa på till dess Kommer möjligen behöva skrämma den till 5ghz men det är inga problem Men ja, min "plan" är ju också att invänta Skylake K-modell

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |