Ifixit plockar isär Ipad Air 2

Permalänk
Melding Plague

Ifixit plockar isär Ipad Air 2

Hemmafixarna Ifixit plockar isär Apples nya Ipad Air 2 och bekräftar 2 GB primärminne. Samtidigt konstateras att användningen av bindemedel försvårar eventuella reparationsingrepp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Ifixit startade ju som en rörelse emot Apples gamla iPod som det inte gick att byta batteri på.

Men men, alltid trevligt att se att ni rapporterar från dom, gillar deras jobb verkligen!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ja den slutsatsen var ju inte förvånande. Apple verkar ju vara en stor drivkraft till "slit och släng"-tänket, synd egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Faktiskt knepigt att även i "prestanda" segmentet har slit o släng tagit sig in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ja den slutsatsen var ju inte förvånande. Apple verkar ju vara en stor drivkraft till "slit och släng"-tänket, synd egentligen.

Då tycker ja du skall läsa på lite eller formulera om dig.. Finns flertalet surfplattor som är ännu värre eller lika dåliga att de inte ens knappt är lönt att försöka laga.

Sedan är det användarna som vill ha mindre produkter. Till slut tar platsen för traditionella skruvar slut och eller att tillverkningskostnaden skulle bli mycket högre. Inte heller något som användarna vill betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Användandet av silvertejp har sjunkit drastiskt till förmån av eländigt lim.

"Remember, if women dont find you handsome they should at least find you handy"

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då tycker ja du skall läsa på lite eller formulera om dig.. Finns flertalet surfplattor som är ännu värre eller lika dåliga att de inte ens knappt är lönt att försöka laga.

Sedan är det användarna som vill ha mindre produkter. Till slut tar platsen för traditionella skruvar slut och eller att tillverkningskostnaden skulle bli mycket högre. Inte heller något som användarna vill betala.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första sa jag inte att Apple är den enda drivkraften, inte heller att alla andra är mycket bättre av anledningen att dem inte är det, vissa gör ett bättre jobb än andra helt enkelt. Varför ska jag formulera om mig när det jag skriver inte är lögn?

För det andra så har apple själva sagt att dem kan göra en produkt lika tunn som en surfplatta utan att använda lim i och med iphone 6 och 6+, men dem glömde nog det för air 2, "the sleek chassis is utterly devoid of screws." -Ifixit. Iphone 6+ får 7/10 med kommentarer som "While proprietary screws are not our favorite, we are happy that we don't have to go straight to heat.". För "moderkortet" säger dem "It's about time we remove the logic board, secured tightly to the rear case enclosure by a few screws." för iphone 6+ och "Unfortunately, the logic board is still glued in" för Air 2.

Vidare så hade dem kunnat designa Air 2 för större möjligheter till reparation, men med tanke på deras designval samt möjligheter så för det mig att dra slutsatsen att dem helt enkelt inte vill att den ska repareras, vilket är katastrofalt.

Slutligen så självklart vill användarna ha tunnare produkter, i många fall, men vart går gränsen för lagom tunn och "för tunn"? Själv så tror jag vi börjar närma oss den gränsen nu och då är det fortfarande fullt möjligt att använda skruvar istället för lim vid montering av många produkter, som Apple själva bevisat men struntat i för Air 2.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Språktips

Skrivet av Marticus:

För det första sa jag inte att Apple är den enda drivkraften, inte heller att alla andra är mycket bättre av anledningen att dem inte är det, vissa gör ett bättre jobb än andra helt enkelt. Varför ska jag formulera om mig när det jag skriver inte är lögn?

Hej Marticus, bra och påläst inlägg, jag håller med om vad du skriver. Jag vill bara rent språkligt tipsa om att på alla 6 ställen där du skriver "dem" ska det egentligen stå "de". Om du inte orkar/kan lära dig skillnaden, så ser det mycket bättre ut om du konsekvent skriver talspråkets "dom", eller bara chansar och skriver "de" hela tiden, eftersom du oftare träffar rätt då. Du är absolut inte ensam om det, men det skulle underlätta för oss som är lite språkkänsliga. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hej Marticus, bra och påläst inlägg, jag håller med om vad du skriver. Jag vill bara rent språkligt tipsa om att på alla 6 ställen där du skriver "dem" ska det egentligen stå "de". Om du inte orkar/kan lära dig skillnaden, så ser det mycket bättre ut om du konsekvent skriver talspråkets "dom", eller bara chansar och skriver "de" hela tiden, eftersom du oftare träffar rätt då. Du är absolut inte ensam om det, men det skulle underlätta för oss som är lite språkkänsliga. Tack.

Tack, ska komma ihåg dem tipsen!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Tack, ska komma ihåg dem tipsen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

ja den slutsatsen var ju inte förvånande. Apple verkar ju vara en stor drivkraft till "slit och släng"-tänket, synd egentligen.

De är tvärtom, Apple driver ett väldigt utbrett miljöarbete och återvinner de gamla, du borde läsa på mer om dem

https://www.apple.com/se/recycling/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De är tvärtom, Apple driver ett väldigt utbrett miljöarbete och återvinner de gamla, du borde läsa på mer om dem

https://www.apple.com/se/recycling/

Synd bara att det är mycket bättre ur miljösynpunkt att återanvända än att återvinna. Och om man konstruerar så att det bara är att slänga i soptunnan, ursäkta återvinningen, så kan det var läge att gå tillbaks till konstruktören och klaga.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lideri:

Synd bara att det är mycket bättre ur miljösynpunkt att återanvända än att återvinna. Och om man konstruerar så att det bara är att slänga i soptunnan, ursäkta återvinningen, så kan det var läge att gå tillbaks till konstruktören och klaga.

Återanvänder är precis vad de gör, varför tror du t.ex iPhone 5 (inte 5S eller 5C, utan 5) har hittat ut i butikerna igen med namnet iPhone 5 (Certified Pre-Owned)?

http://www.elgiganten.se/search?SearchTerm=iPhone+5+16+GB+App...

http://www.verizonwireless.com/prepaid/4g-smartphone-plans/ap...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.