Dell Venue 11 Pro blir fläktlös med Broadwell

Permalänk
Melding Plague

Dell Venue 11 Pro blir fläktlös med Broadwell

Surfplattan tillika hybriden Dell Venue 11 Pro uppdateras inom kort med Intel Core M-processor, vilket medför en fläktlös design. Samtidigt väntas kompatibilitet med tidigare kringutrustning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men jag kanske föredrar en liten dammsugare :c

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Men jag kanske föredrar en liten dammsugare :c

Finns inget som hindrar dig alls

OnTopic/

Fläktlös design som fixar biffen, är väl det vi alla eftersträvar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns inget som hindrar dig alls

OnTopic/

Fläktlös design som fixar biffen, är väl det vi alla eftersträvar.

Jo fläktlöst är trevligt fast vem vet nån kanske tycker om fläktljud c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hoppas det ingår programvara som simulerar fläktljud ur högtalarna. Annars blir det inget köp.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jo fläktlöst är trevligt fast vem vet nån kanske tycker om fläkt ljud c:

Fläktlöst är alltid trevligt. Det är väl det vi alla eftersträvar.
"Någon" kanske tycker om fläktljud, men merparten här försöker undvika fläktljud!

***bort/moderator***

Trams/§1.6
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fläktlöst är alltid trevligt. Det är väl det vi alla eftersträvar.
"Någon" kanske tycker om fläktljud, men merparten här försöker undvika fläktljud!

***bort/moderator***

On-topic, det blir trevligt om desktop datorer bli fläktlösa någon gång i framtiden

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

On-topic, det blir trevligt om desktop datorer bli fläktlösa någon gång i framtiden

Inget hindrar dig från att bygga en passivt kyld stationär.

typiskt moderatorer att ta bort starttaggen för citatet :P
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Inget hindrar dig från att bygga en passivt kyld stationär.

om det fanns bra grafikkort passivt kylda skulle jag självklart köpt det, men inga passiva 780s för mig...

Edit: eller 4760ks... så det måste vara något som hindrar mig, eller har jag fel?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daark:

om det fanns bra grafikkort passivt kylda skulle jag självklart köpt det, men inga passiva 780s för mig...

Edit: eller 4760ks... så det måste vara något som hindrar mig, eller har jag fel?

Ptja, det finns ju fläktlösa GTX 750 Ti'n och det är ju ändå en hel del fläktlös prestanda om du frågar mig men visst kan man ju alltid vilja ha mer.
Grejen är att det i stort sett endast är low end kort som GTX 750 Ti som kan bli fläktlösa då övriga grafikkort ofta offrar TDP för mera prestanda och så kommer det nog fortsätta.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ptja, det finns ju fläktlösa GTX 750 Ti'n och det är ju ändå en hel del fläktlös prestanda om du frågar mig men visst kan man ju alltid vilja ha mer.
Grejen är att det i stort sett endast är low end kort som GTX 750 Ti som kan bli fläktlösa då övriga grafikkort ofta offrar TDP för mera prestanda och så kommer det nog fortsätta.

det är väldigt sant att bara low-end är passivt, det är självklart, men man kan ju alltid hoppas att high-end kanske blir passivt någon gång i i våran livstid c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daark:

det är väldigt sant att bara low-end är passivt, det är självklart, men man kan ju alltid hoppas att high-end kanske blir passivt någon gång i i våran livstid c:

Man kan ju alltid hoppas, Maxwell är ju i alla fall helt klart ett stort framsteg!
Men personligen så bryr jag mig inte om min stationäras ljudnivå vid spelande lika mycket som jag gör vid idle, då ska det banne mig vara tyst

När det gäller mobilt ska det dock väldigt gärna vara passivt för min del varför jag också äger en Dell Venue 11 Pro som artikeln handlar om fast med Atom, Broadwell är riktigt imponerande men personligen så klarar jag mig med min Atom för det jag gör som tur är och jag kan tänka mig att dessa nya Venue 11 Pro kommer kosta skjortan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Man kan ju alltid hoppas, Maxwell är ju i alla fall helt klart ett stort framsteg!
Men personligen så bryr jag mig inte om min stationäras ljudnivå vid spelande lika mycket som jag gör vid idle, då ska det banne mig vara tyst

När det gäller mobilt ska det dock väldigt gärna vara passivt för min del varför jag också äger en Dell Venue 11 Pro som artikeln handlar om fast med Atom, Broadwell är riktigt imponerande men personligen så klarar jag mig med min Atom för det jag gör som tur är och jag kan tänka mig att dessa nya Venue 11 Pro kommer kosta skjortan.

Ja maxwell är ett stort framsteg i prestanda per watt och det är kul att se och laptops ska fan vara tysta och relativt tunna men då kostar det också en hjärnhalva :/ Fast jag har inget behöv av en laptop i nuläget, kanske på gymnasiet nästa år men meh c: och om man vill ha en tyst stationär så måste man vattenkyla skiten med 4 kvadratmeter i radiator yta så man kan ha fläktarna på ett lågt varvtal :c

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

om det fanns bra grafikkort passivt kylda skulle jag självklart köpt det, men inga passiva 780s för mig...

Edit: eller 4760ks... så det måste vara något som hindrar mig, eller har jag fel?

Skrivet av Uzanar:

Ptja, det finns ju fläktlösa GTX 750 Ti'n och det är ju ändå en hel del fläktlös prestanda om du frågar mig men visst kan man ju alltid vilja ha mer.
Grejen är att det i stort sett endast är low end kort som GTX 750 Ti som kan bli fläktlösa då övriga grafikkort ofta offrar TDP för mera prestanda och så kommer det nog fortsätta.

Skrivet av Uzanar:

Man kan ju alltid hoppas, Maxwell är ju i alla fall helt klart ett stort framsteg!
Men personligen så bryr jag mig inte om min stationäras ljudnivå vid spelande lika mycket som jag gör vid idle, då ska det banne mig vara tyst

När det gäller mobilt ska det dock väldigt gärna vara passivt för min del varför jag också äger en Dell Venue 11 Pro som artikeln handlar om fast med Atom, Broadwell är riktigt imponerande men personligen så klarar jag mig med min Atom för det jag gör som tur är och jag kan tänka mig att dessa nya Venue 11 Pro kommer kosta skjortan.

Helt rätt.

När jag spelar så har jag lurar på öronen, eller ljudet ut i högtalarna som överröstar ljudnivån från burken, Ljudnivå vid spelande, tänker jag never ever på.

IDLE är en en helt annan sak, klart det är ljudlöst då, annars är det något fel.

Även vid lättare saker som surf/redigering etc, klart att den är ljudlös då, fast det är väldigt sällan jag surfar på min speldator.
Rätt dator till rätt syfte i datorparken är mitt motto

Vill man fixa ett fläktlöst system som orkar väldigt mycket, är det inga problem idag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt rätt.

När jag spelar så har jag lurar på öronen, eller ljudet ut i högtalarna som överröstar ljudnivån från burken, Ljudnivå vid spelande, tänker jag never ever på.

IDLE är en en helt annan sak, klart det är ljudlöst då, annars är det något fel.

Även vid lättare saker som surf/redigering etc, klart att den är ljudlös då, fast det är väldigt sällan jag surfar på min speldator.
Rätt dator till rätt syfte i datorparken är mitt motto

Vill man fixa ett fläktlöst system som orkar väldigt mycket, är det inga problem idag.

nu har jag ju bara en dator som är till mycket, och jag har inte dem bästa fläktarna i burken så den låter lite men inte mycket, man måste stänga av allt annat ljud för att höra det och man har ju väldigt ofta annat på

Visa signatur

En dator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Daark:

nu har jag ju bara en dator som är till mycket, och jag har inte dem bästa fläktarna i burken så den låter lite men inte mycket, man måste stänga av allt annat ljud för att höra det och man har ju väldigt ofta annat på

Själv har jag en manuell fläktkontroller som jag stänger av samtliga fläktar med när jag surfar/kollar på film (till och med processorfläkten).
Den enda fläkten som då är igång är mitt grafikkorts fläkt men som tur är så absorberar sidopanelens ljudabsorberande material det ljudet helt och hållet och vips så blev datorn "passiv"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Fläktlös låter hett för låren.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cokeman 1337:

Fläktlös låter hett för låren.

Nej då, för komponenterna sitter ju bakom skärmen och inte under tangentbordet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Själv har jag en manuell fläktkontroller som jag stänger av samtliga fläktar med när jag surfar/kollar på film (till och med processorfläkten).
Den enda fläkten som då är igång är mitt grafikkorts fläkt men som tur är så absorberar sidopanelens ljudabsorberande material det ljudet helt och hållet och vips så blev datorn "passiv"

Så kan man också göra jag kommer nog skaffa en NZXT fan hub grej och plugga alla fläktar in med 7-volt adapter, jag tycker inte fläktar låter så mycket på 7 volt så det blir bra för mig c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Off topic: Tittat på Mcubeds chassin plus heatpipes om man vill bygga fläktlöst ....
Inga problem att ladda hyffsade grafikkort i dem inte

On Topic: Jag hoppas på lite bättre prestanda än i tidigare Venue pro. Fick in några för utvärdering för ett tag sen och jössus, en förlamad sköldpadda var snabbare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort/redigerat tramsinlägg, språkpoliser undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Off topic: Tittat på Mcubeds chassin plus heatpipes om man vill bygga fläktlöst ....
Inga problem att ladda hyffsade grafikkort i dem inte

On Topic: Jag hoppas på lite bättre prestanda än i tidigare Venue pro. Fick in några för utvärdering för ett tag sen och jössus, en förlamad sköldpadda var snabbare

Ehm.. lycka till att lägga över flera hundra watt värme i deras kylflänsar. Kommer bränna upp hela huset om datorn inte smälter först.

Men skulle du sätta 2stk nära på heltysta 120mm fläktar på utsidan så skulle det nog gå bra. Tyst så att örat knappt kan höra det, men kanske inte lika snyggt.

Nåja vill man absolut ha en tyst dator finns det många specialkylningar för att lösa det problemet även med dagens hårdvara. Om man inte hittar nåt som passar får man väl göra som i gamla goda tider och modda lite. Helt apatiska har väl folk inte blivit ändå?

Permalänk
Medlem

Det går att lasta ett par hundra W utan problem. Metall smälter inte i första taget vet du och det gör inte graikkort heller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har en Dell Venue Pro 11 med Bay trail. Måste säga att prestandan funkar i stort sett bra, men ibland märker man att den sackar. Tyvärr!

Väldigt välkommet om det nu kommer komma Core M med helt passiva lösningar (precis som Bay Trail). Blir spännande att se hur prestandan blir på dessa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare

Har också Bay Trail-T versionen av Dell Venue 11. Håller med om att prestanda faktiskt duger rätt långt för vardagsbruk, kör även Ubuntu under Virtual Box med OK resultat. Visst märker man att enkeltrådprestanda inte alls är i nivå med Core-modellerna, men har inte sett inte 15h+ batteritid med vettig ljusnivå och när man aktivt använder dator vilket man får med V11P om man har tangentbord med extra batteri.

Blir väldigt intressant att se batteritiden på Core-M tillsammans med tangentbordsdockan. Synd bara att man inte ökade upplösningen på skärmen, 1920x1080 på 11" är OK för de flesta program men är för lågt när man ska läsa PDF-dokument på skärmen, inte alls lika trevligt som t.ex. på Ipad eller på en laptop med HiPPI-skärm. 2560x1440 hade varit perfekt på V11P.

Tycker V11P är en riktigt bra portabel laptop/pekplatta, förbättringarna som man ändå kan önska i fallande prioritet är: mer RAM (2GB på BT), högre upplösningen samt snabbare CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Inget hindrar dig från att bygga en passivt kyld stationär.

Förutom värme?