LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Permalänk
Melding Plague

LG slår sista spiken i kistan för plasma-tv

Efter en långsamt tynande tillvaro är tv-apparater med plasmateknik officiellt historia. Som sista tillverkare meddelar LG Electronics att all tillverkning upphör i slutet av november.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch, då var det tur att jag hann köpa en nu i år.

Permalänk
Medlem

Synd men förståeligt. Hoppas bara att vi får se prispressade OLED-apparater i en snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Bra. Då hoppas vi LCD går i graven snart också så OLED får fritt fram.

Permalänk
Medlem

Köpte en Panasonic för ett par år sedan och jag vill verkligen inte köpa en ny förrän jag har råd med en OLED. ***bort/mod***

Ovårdat språk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Köpte en Panasonic för ett par år sedan och jag vill verkligen inte köpa en ny förrän jag har råd med en OLED. ***bort/mod***.

Bra bild men drygt med inbränningar. Har stora problem med min VT50. Blir inbränningar hela tiden. Visst de försvinner efter några timmar men ändå drygt värre. Har man väl sett dem så är det svårt att ignorera dem.

Permalänk
Medlem

Sitter på en ST60Y sen 1½ år tillbaka och den kommer jag hålla i bra länge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så grymt trist att det slutades med Plasma. Ljusår bättre bild än LCD. Tur man hann skaffa sig en Panasonic förra året innan de la ner.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att folk inte köper tillräckligt med plasma för att hålla produktionen igång. Har inte riktigt råd att stödköpa så mycket själv Vad ska jag hitta på om min nuvarande dör, och OLED inte är moget än? Och vad hände med SED?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är ruskigt sugen på 60-tummaren som länkas i artikeln. Använder nästan uteslutande tv till serier och filmer så man kanske borde passa på innan det är för sent...

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Bra bild men drygt med inbränningar. Har stora problem med min VT50. Blir inbränningar hela tiden. Visst de försvinner efter några timmar men ändå drygt värre. Har man väl sett dem så är det svårt att ignorera dem.

Jag har haft en ST60 sedan i mars och än så länge inte sett en enda inbränning, inte ens en temporär.

Min gamla LG plasma visade ofta temporära inbränningar som försvann efter 10-15 minuter, men nya Panasonic ST60 är helt förskonad. Nice.

edit: så ofta var det inte en gång varannan vecka kanske jag märkte det. Och då oftast om jag pausat något program för länge.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas att min plasma håller sig tills o-led:arna kommer ner i pris!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av distortion10000:

Jag har haft en ST60 sedan i mars och än så länge inte sett en enda inbränning, inte ens en temporär.

Min gamla LG plasma visade ofta temporära inbränningar som försvann efter 10-15 minuter, men nya Panasonic ST60 är helt förskonad. Nice.

Temporära inbränningar får jag "hela tiden" på min ST50. Nu kanske de gjorde amazing stuff och lagade ALLT till ST60, men skulle tro att du kommer/kan få en del också. Beror ju givetvis på vad man gör och hur statiskt material det handlar om.

I början av veckan kunde jag till exempel njuta av Destiny-GUI:t i mitt nedre vänstra hörn..
http://instagram.com/p/ukkkwyvcuP/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

För de som känner sig sugna: nej svärtan är inte perfekt, och ja den har bara 1 HDMI ingång (använd hdmi switch) men LG's PB560V på 60" är ett sanslöst kap, och ger man den lite kärlek i bildinställningarna så kan det bli riktigt trevlig bild. Ja menar, 5500 kr, KÖP.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

RIP PDP. <3

Visa signatur

CPU= Intel Core i7 6700k
PSU= EVGA Supernova G2 750W
Moderkort= ASUS Z170 Pro Gaming
GPU= ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX
Minne= Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 (2x8GB)

Permalänk
Medlem

Sitter med en LED på 50" men det skulle inte sitta fel med 4K OLED. När får vi se sådana manicker som är relativt prisvärda i övrigt tro?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

tråkigt att EU ska behöva larva sig såhär men men... Tur nog har vi fått hem senaste serien av panasonics plasma-tv. Kanske man kan njuta av film på tv:n ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

Bara att läsa på forumen ex. minhembio.com
Väldigt många som provat LG's oled modeller nu när det har varit såpass billiga ett tag.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=319789&pid...

alt.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=63093&pid=...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

Verkar som att stora delar av utvecklingen går till små skärmar till mobiltelefoner. Nu var det ett tag sedan jag hörde något men tidigare så gick de på högsta kapacitet och lyckades ändå inte leverera tillräckligt till mobilsidan. Så det kan vara så att smartphones säljer för bra samtidigt som efterfrågan på stora paneler inte är så stor. TV säljer ju generellt på pris och de har rätt tydliga prissegment som har gällt sedan färg-TVn först uppfanns. En färg-TV har alltid kostat 5000 kr.

Skrivet av jaxan:

tråkigt att EU ska behöva larva sig såhär men men... Tur nog har vi fått hem senaste serien av panasonics plasma-tv. Kanske man kan njuta av film på tv:n ett tag till!

Det är inte EUs fel att så få köper plasma att det inte är ekonomiskt försvarbart att fortsätta tillverka dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Temporära inbränningar får jag "hela tiden" på min ST50. Nu kanske de gjorde amazing stuff och lagade ALLT till ST60, men skulle tro att du kommer/kan få en del också. Beror ju givetvis på vad man gör och hur statiskt material det handlar om.

I början av veckan kunde jag till exempel njuta av Destiny-GUI:t i mitt nedre vänstra hörn..
http://instagram.com/p/ukkkwyvcuP/

Intressant, hur lång tid skulle du säga att du haft det statiska GUI?

Har fått för mig att inbränning är något permanent medan image retention är just temporär skuggbild. Oavsett vad så har jag haft par Plasma apparater sen tidigare och Panasonic har helt klart varit svårast att få image retention i. Jag har lyckats få någon image retention på min Panasonic 60ST60 när den haft statisk bild en kväll men detta försvann efter 1-2 dagars normal användning.

En annan negativ del med Plasma är banding som är främst synbart med ex Windows. Som tur är så syns det väldigt lite vid normalt TV/film tittande.

Det som dock imponerar på mig är bildkvaité och då främst svärta. Man ser mycket med detaljer i mörka områden och man kan nå en helt annan svärta. Svärta första gången lika svart som den svarta ramen runt panelen. Varje gång sluttexterna rullar så blir man imponerad av kontrasten, d.v.s den riktiga svärtan mot det vita utan någon typ av bleeding.

Sen är så klart view angle oslagbart jämfört med LCD som är generellt skräp.

Däremot fick jag se en OLED i butiken för någon vecka sen, OJ! Fick samma imponerande känsla för svärtan som jag fått på min Plasma här hemma dessutom var den nere på 20 000 kr så för mig är det inte omöjligt att få en bättre TV än Plasma om ett par år för rimlig summa. LCD ger jag dock inte ett öre för, det duger generellt bara till Köket och sovrummet

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Synd =( Jag kommer i alla fall hålla hårt i min Panasonic Plasma tills den dör!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur går det med OLED egentligen? Tycker det varit ganska tyst om det länge och det finns enbart till väldigt dyra TV apparater. Angående plasma har jag inte haft det men tänker genast på inbränd bild när jag hör plasma faktiskt. Annars verkar LG vara dom som satsar mest på OLED vilket är bra men det verkar vara problem med att få ner priserna.

Haft Samsung plasma tv i fyra år och har bara positivt att säga om den, inga som helst problem.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jimmy:

Intressant, hur lång tid skulle du säga att du haft det statiska GUI?

Har fått för mig att inbränning är något permanent medan image retention är just temporär skuggbild. Oavsett vad så har jag haft par Plasma apparater sen tidigare och Panasonic har helt klart varit svårast att få image retention i. Jag har lyckats få någon image retention på min Panasonic 60ST60 när den haft statisk bild en kväll men detta försvann efter 1-2 dagars normal användning.

En annan negativ del med Plasma är banding som är främst synbart med ex Windows. Som tur är så syns det väldigt lite vid normalt TV/film tittande.

Det som dock imponerar på mig är bildkvaité och då främst svärta. Man ser mycket med detaljer i mörka områden och man kan nå en helt annan svärta. Svärta första gången lika svart som den svarta ramen runt panelen. Varje gång sluttexterna rullar så blir man imponerad av kontrasten, d.v.s den riktiga svärtan mot det vita utan någon typ av bleeding.

Sen är så klart view angle oslagbart jämfört med LCD som är generellt skräp.

Däremot fick jag se en OLED i butiken för någon vecka sen, OJ! Fick samma imponerande känsla för svärtan som jag fått på min Plasma här hemma dessutom var den nere på 20 000 kr så för mig är det inte omöjligt att få en bättre TV än Plasma om ett par år för rimlig summa. LCD ger jag dock inte ett öre för, det duger generellt bara till Köket och sovrummet

Ja, huruvida man vill kalla det för temporära inbränningar eller image retention är väl något av en smaksak. Effekten är ju dock densamma oavsett uttryck - en bild stannar kvar kortare eller längre tid.

Det där är efter bra många timmars spelande, skulle tro 50-100 över några veckor. Normalt omväxlar jag mellan andra spel, tv och annat, men av olika anedningar har det blivit mest Destiny nu. I vanliga fall märker jag sällan av problem, även om jag en period hade "ljusa fält" i nederkant efter att frun tittade mycket Netflix med undertexter.

Generellt är jag dock ett stort plasma-fan, tycker fördelarna med bildkvalitet och svärta uppväger nackdelarna. Att tekniken inte är/var felfri känns dock ganska givet, även om problemen säkert varierar beroende på modell och användningsområde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Herregud! Jag bli stressad.
Missade Panasonic tåget precis (finns några fåtal kvar som jag överväger).

Ska man bara ge upp och köpa sig en LG? Eller finns det några bra alternativ kvar?
Kollar man på prisjakt är det tomt som i kyrkan på lördagar

Permalänk
Medlem

Får hoppas min håller tills OLED blivit bättre och större samt kommit ner i pris.

Till skillnad från artikelförfattaren så tycker jag utvecklingen mestadels har gått bakåt när det gäller tv då plasma fortfarande återger en bild bäst ( http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm ). Bildkvalite har på senare tid åsidosatts till fördel av funktioner som "smart-tv" och idiotiskt böjda skärmar.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd

Det finns die-hard plasma TV anhängare som anser att plasma TV har fördelar över andra TV apparater byggda på andra tekniker.

Nu 2014, gäller det fortfarande?

Är nyaste LCD och OLED skärmar fortfarande inte lika bra som plasma i alla avseenden?

Permalänk

OLED dödar både LCD och Plasma.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Herregud! Jag bli stressad.
Missade Panasonic tåget precis (finns några fåtal kvar som jag överväger).

Ska man bara ge upp och köpa sig en LG? Eller finns det några bra alternativ kvar?
Kollar man på prisjakt är det tomt som i kyrkan på lördagar

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Eller så köper du dig en LED TV, bättre på alla fronter.

Eller inte... http://www.hdtvtest.co.uk/news/result-201406013793.htm

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....