Bredbandsbolagets modem från Zyxel innehåller bakdörr

Permalänk
Melding Plague

Bredbandsbolagets modem från Zyxel innehåller bakdörr

En allvarlig och ovanligt uppenbar sårbarhet upptäcks i Bredbandsbolagets modem från Zyxel. Några av de vanligaste modellerna innehåller ett förinställt och dolt administratörskonto.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad härligt att vi fick hem och installerade ett 2601 i måndags! Nu känner man sig säker.

Permalänk
Medlem

De borde bara skicka ut nya modem till alla drabbade direkt utan skitsnack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Jisses, Kung? Vem fan tillät att ett sådant konto kom förinställt. Jag hade krävt ett nytt modem direkt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Har inte Telia också master accounts till sina modem?

Permalänk
Medlem

"Upplev mer med bredbandsbolaget" fick just en helt annan innebörd...

Klantigt av BBB.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

"Kung"? Låter som någon gjort det här medvetet för att underlätta för supportpersonalen och hoppats att det skulle slinka igenom. Eller så är det en hemlig överenskommelse med PTS/FRA. Skönt att man har Bahnhof så man slipper alla former av elände.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SayZk:

Vad härligt att vi fick hem och installerade ett 2601 i måndags! Nu känner man sig säker.

Ja stäng av säkerheten på wifi också och tillåt fjärråtkomst utan inloggning så blir det optimalt
Det har ju varit lugnt ett tag nu sedan Comhem hade sina WPS problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De borde bara skicka ut nya modem till alla drabbade direkt utan skitsnack.

Förvisso är det väl knappast så att alla deras ca 500000 kunder nyttjar något av dessa modem - då BBB har andra lösningar också. Men jag tvivlar på att de sitter på flera tiotusentals reservmodem bara sådär om utifall, så det är nog inte bara att byta vind för våg... Även om det vore möjligt så är väl sannolikt de modem BBB skulle haft på lager även dem förprogrammerade på samma sätt så det hade ju inte hjälpt direkt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jisses, illa nog med dolda bakvägar men att döpa kontot till "kung" ger en aningar om hur seriös och mogen personen som beslöt om detta är.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Borde det inte hjälpa om man bryggar modemet och ansluter en fristående router tex pfSense?

Permalänk

Och vår bostadsförening bytte precis från Ownit till BBB... Fråga mig inte varför.

Permalänk
Avstängd

Dette er jo mye verre enn da det tidligere ble klart at en masse dsl modem hadde samme login og passord satt som default.

Er nok *veldig* mange i norge som benytter Zyzel dsl modem med liknende, om ikke likt navn. Om utstyret og programvare/firmware er helt lik vet jeg ikke. Det kan jo se ut som om at dette er noe for svenskene da, med "kung" som login.

Hvor har DN.se dette fra lurer jeg på, for dette nevnes ikke i artikkelen av hva jeg kan se?

Permalänk
Medlem

De får ersätta kunderna med varsitt modermodem istället. Det är ju trots allt det som är själva hjärtat i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Även Glocalnet har Zyxel 2601, gäller det dem också?

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tuvok:

Borde det inte hjälpa om man bryggar modemet och ansluter en fristående router tex pfSense?

Inte särskilt mycket om angriparen kan logga in i modemet, det ska vara att du kör vpn eller liknade då så trafiken är krypterad när den passerar modemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft något så värdelöst som routern BBB gav mig, är så glad att jag har Bahnhof och en Asus router nu!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

haha bytte ut min direkt, trodde aldrig den skulle klara 1Gbps så jag köpte en egen router. men sen visade det sig att den visst klarar hastigheten men då hade jag redan köpt den så..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

"Efter DN:s avslöjande om säkerhetsbrister i modem inleder nu Post- och telestyrelsen (PTS) ett tillsynsärende mot Bredbandsbolaget.

”Det verkar finnas en risk att abonnenters uppgifter kommer i orätta händer”, säger Staffan Lindmark, jurist på PTS."

Nu börjar saker hetta till!

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/risk-att-abonnenters-uppgifter-kommer-i-oratta-hander/

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Dum och dummare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Dum o Dummare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaoskadosk:

Och vår bostadsförening bytte precis från Ownit till BBB... Fråga mig inte varför.

Båda ägs av Telenor, 'nuff said.

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på Dum & Dummare
I samarbete med Prisjakt.nu"

Detta dök upp som produkt relaterad till detta inlägget... Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmafixar-DJ/musikproducent, gillar du Electro-trance/House eller liknande så ta en titt på min YouTube-kanal: http://www.youtube.com/user/McBengt?feature=mhw5

//aerix

Permalänk

Alltele har liknande kontroll över mina föräldrars ADSL-modem. De kunde till och med sätta ett nytt "under-admin" lösenord på den när jag ringde och frågade om hjälp.. De har själva superadmin-lösen.

Permalänk
Medlem

Sakta i backarna nu, hur många som har BBB har just dessa modem? Och är det klantigt av BBB eller Zyxel? Eller båda? Många har lätt att kasta skit utan att tänka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aerix:

"Bästa pris på Dum & Dummare
I samarbete med Prisjakt.nu"

Detta dök upp som produkt relaterad till detta inlägget... Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Läs kommentarerna före ditt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

De borde bara skicka ut nya modem till alla drabbade direkt utan skitsnack.

Låter billigare och snabbare att skicka ut en uppdatering som tar bort konton med bristfällig säkerhet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förinställda konton är ju inte speceillt ovanligt när det kommer till den hårdvara operatörer skickar ut till sina kunder. Underlättar supportens jobb.

Permalänk
Medlem

kul att man har suttit på ett 2601 i ett par år då..... visste om att dom hade ett support acc men fan inte att det skall vara så lätt å knäcka....

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Zyxel är värdelöst. Vi har även testat deras APs/management system och fyfabian det åkte tillbaka illa kvickt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB