Windows 10 Technical Preview får MKV-stöd

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Technical Preview får MKV-stöd

Microsoft släpper en sista stor uppdatering av Windows 10 innan årsskiftet. Bland nyheterna märks allehanda buggfixar och mindre förändringar samt utökat mediastöd.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wohooo, har hittills inte använt sökikonen en enda gång, skönt att slippa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

MKV stöd direkt i mediaplayer är något jag ser fram emot stort.

Visst kan man installera vlc, mpc-hc och köra dessa program, vilket även jag gör för tillfället, men det vore mycket trevligt om operativsystemet klarade detta från start, så slipper man installera dessa program på enklare surfdatorer som enbart ibland visar HD material.

Sedan har jag också stört mig på att mkv filer inte får någon ikon i explorer som vanliga avi filer sår, vilket jag antar att de får nu. Trevligt då det underlättar att se vilken fil som är vilken!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av guos89:

Sedan har jag också stört mig på att mkv filer inte får någon ikon i explorer som vanliga avi filer sår, vilket jag antar att de får nu. Trevligt då det underlättar att se vilken fil som är vilken!

De heter ju filnamn.mkv annars, då ser du?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

MKV-stöd finns i bygge 9860. Både tumnaglar och stöd i Windows Media Player finns.

Ser fram emot de övriga justeringarna.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket kompabilitetsproblem windows inbyggda MKV codecs kommer att få med populära mediaprogram.

Permalänk
Medlem

Funderar väldigt mycket på om det inte snart är dags att köra windows 10. Sitter ju kvar med 7an vilket fungerar bra men är det verkligen så stor skillnad i prestanda?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Våren kan inte komma snart nog! Även om många säger att Technical Preview är rejält stabil i bruk, det är just technical preview så man får vänta

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Hm, de verkar uppdatera mediaplayer. Undrar om det fortfarande hänger sig när man försöker sortera 1000+ mp3-filer. Någon med stort mediabibliotek som har testat. Får annars testa själv.
Mediamonkey som används för just musik bryr sig inte trots cirka 15000 filer

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Funderar väldigt mycket på om det inte snart är dags att köra windows 10. Sitter ju kvar med 7an vilket fungerar bra men är det verkligen så stor skillnad i prestanda?

Jag rekommenderar alla att gå över till 10, det fungerar enligt mig helt perfekt.. Nu är vi alla olika och någon har säkert andra åsikter, men för en vanliga användare så är det inga problem!

Vad gäller prestanda så märker iaf jag en markant skillnad på uppstartstid.. Med SSD, moderkort med Fastboot samt en windows installation i UEFI så har jag inloggninsruta på 6-7 sekunder..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Välkommen in i 2000-talet Microsoft! Windows 10 ser verkligen ut att bli ett ganska stort framsteg, tänker då framförallt på virtuella skrivbord.

Jag ser riktigt fram emot att få uppgradera till 10an men så länge får det nog bli att fixa fram en VHD-image att boota Technical Preview genom.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Funderar väldigt mycket på om det inte snart är dags att köra windows 10. Sitter ju kvar med 7an vilket fungerar bra men är det verkligen så stor skillnad i prestanda?

Jag sitter med samma tankar, känns som W10 blir nästa steg för mig.

Vet inte varför Microsoft gör vartannat OS attraktivt att köpa för min del?
Jag illustrerar:
XP: Javisst
Vista: Usch!
W7: Jadå
W8: Njae...
W10: Mjo...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Snusfri

Lite smått sugen att slänga in det på någon av burkarna.
Hade tidigare builden på en gammal labburk, men den kör just nu Ubuntu.

Känns dock lite väl tidigt att köra det som enda OS på mainriggen dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Definitivt ett steg i rätt riktning, vore härligt om de lägger till stöd för flac ocskå! (Framförallt för att få metadata i explorer)

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

Jag rekommenderar alla att gå över till 10, det fungerar enligt mig helt perfekt.. Nu är vi alla olika och någon har säkert andra åsikter, men för en vanliga användare så är det inga problem!

Vad gäller prestanda så märker iaf jag en markant skillnad på uppstartstid.. Med SSD, moderkort med Fastboot samt en windows installation i UEFI så har jag inloggninsruta på 6-7 sekunder..

Det där är ingenting. På Windows 7 så kommer jag in på 3 sekunder. Det är med Fast Boot avslaget.

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig, men jag kommer fortsätta köra med MPC-HC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Det där är ingenting. På Windows 7 så kommer jag in på 3 sekunder. Det är med Fast Boot avslaget.

Jag har faktiskt inte tagit tid speciellt exakt, men 3 sekunder känns osannolikt snabbt? Vad har du för hårdvara då? och mäter du ifrån det att du trycker på power? Utan fastboot så tar ju typ 4-5 sekunder att bara få fram första bilden från bios där den förövrigt gör en HALT för att kunna gå in i bios setup o.s.v...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Steg frammåt hela tiden!

Tyvärr kommer jag inte åt "settings" för onedrive när jag högerklickar på ikonen ute till vänster i utforskaren, men det kanske är jag som gör något galet?

I övrigt blir det som sagt bättre och bättre hela tiden, och jag gillar att de infört sortferingsfunktion i Feedback-appem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Bazile:

Jag har faktiskt inte tagit tid speciellt exakt, men 3 sekunder känns osannolikt snabbt? Vad har du för hårdvara då? och mäter du ifrån det att du trycker på power? Utan fastboot så tar ju typ 4-5 sekunder att bara få fram första bilden från bios där den förövrigt gör en HALT för att kunna gå in i bios setup o.s.v...

Från det att Windows 10 börjar ladda till inloggning så handlar det bara om sekunder. Om jag däremot tar med BIOS bootningen så tar det klart längre tid.
Klar skillnad mot Windows 7 som tar runt 5 sekunder från att Windows börjar ladda.
3 Sekunder från coldboot till inloggning låter lite väl snabbt, men har man inte något BIOS som behöver laddas så

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

Jag har faktiskt inte tagit tid speciellt exakt, men 3 sekunder känns osannolikt snabbt? Vad har du för hårdvara då? och mäter du ifrån det att du trycker på power? Utan fastboot så tar ju typ 4-5 sekunder att bara få fram första bilden från bios där den förövrigt gör en HALT för att kunna gå in i bios setup o.s.v...

Hårdvara är 5960X, Asus Rampage V Extreme, Titan Black och Samsung 850 Pro.

Det är ingen idé att mäta tiden inklusive BIOS skärmen på grund av att man aldrig helt kan kontrollera det (den måsta ladda upp drivrutiner och massa skit). Dessutom kan man kontrollera om man vill att den bara ska vara i ett sekund eller tio. Det är en dålig faktor.

Därför mäter jag efter att min BIOS screen har gått bort. Då tar det mer eller mindre alltid 3 sekunder för mig att boota.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Sedan har jag också stört mig på att mkv filer inte får någon ikon i explorer som vanliga avi filer sår, vilket jag antar att de får nu. Trevligt då det underlättar att se vilken fil som är vilken!

Även det förra bygget hade faktiskt stöd för MKV, men nu är det officiellt och fungerar att se thumbnails i utforskaren bland annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Hårdvara är 5960X, Asus Rampage V Extreme, Titan Black och Samsung 850 Pro.

Det är ingen idé att mäta tiden inklusive BIOS skärmen på grund av att man aldrig helt kan kontrollera det (den måsta ladda upp drivrutiner och massa skit). Dessutom kan man kontrollera om man vill att den bara ska vara i ett sekund eller tio. Det är en dålig faktor.

Därför mäter jag efter att min BIOS screen har gått bort. Då tar det mer eller mindre alltid 3 sekunder för mig att boota.

Då är det nog bra om du är tydlig med det.. Jag mer självklart 6-7 sekunder från det att jag trycker på min powerknapp.. Det kanske hade varit bra om jag var tydlig med det också, men jag antog att det är den totala uppstartstiden som är intressant..

Och det är därför jag skrev med allt det är med Fast boot och UEFI, för att det är ju sådant man kan påverka och således korta ner sin uppstartstid.. Och som sagt, jag har aldrig klockat men det kan mycket väl vara lägre än 6 sekunder..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Längtar till Consumer Preview versionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazile:

Då är det nog bra om du är tydlig med det.. Jag mer självklart 6-7 sekunder från det att jag trycker på min powerknapp.. Det kanske hade varit bra om jag var tydlig med det också, men jag antog att det är den totala uppstartstiden som är intressant..

Men "totala" uppstartstiden är helt meningslös om man ska inkludera den tid BIOS skärmen tar på sig då den kan regleras efter användares tycke och därmed inte är en stabil faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Från det att Windows 10 börjar ladda till inloggning så handlar det bara om sekunder. Om jag däremot tar med BIOS bootningen så tar det klart längre tid.
Klar skillnad mot Windows 7 som tar runt 5 sekunder från att Windows börjar ladda.
3 Sekunder från coldboot till inloggning låter lite väl snabbt, men har man inte något BIOS som behöver laddas så

Mjo, men då är vi överens..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jag rekommenderar alla att gå över till 10, det fungerar enligt mig helt perfekt.. Nu är vi alla olika och någon har säkert andra åsikter, men för en vanliga användare så är det inga problem!

Vad gäller prestanda så märker iaf jag en markant skillnad på uppstartstid.. Med SSD, moderkort med Fastboot samt en windows installation i UEFI så har jag inloggninsruta på 6-7 sekunder..

Varför är uppstarttiden nästan alltid det första som nämns när det pratas om att någon bör uppgradera sitt OS, eller fördelar med den nya OS:et ska rabblas upp? Det är ju en av de mindre viktiga parametrarna. Det borde finnas 100 andra saker man kan rabbla upp som är ett bättre argument och intressant att få veta för någon som inte testat Win 10 i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv

Ser verkligen fram emot Windows 10.

Windows 7 är mer buggigt än någonsin med massor av problem med drivrutiner och programvara. Windows 8(.1) är som vanligt en soppa som bara kan användas mha tredjepartsprogram med tangentbord och mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tog sin lilla tid, kommer nog ändå aldrig överge MPC-BE.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Ingen big deal, men. Ska ändå bli intressant o se ifall mediaspelaren kommer upp i samma kvalité och funktionalitet som VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Varför är uppstarttiden nästan alltid det första som nämns när det pratas om att någon bör uppgradera sitt OS, eller fördelar med den nya OS:et ska rabblas upp? Det är ju en av de mindre viktiga parametrarna. Det borde finnas 100 andra saker man kan rabbla upp som är ett bättre argument och intressant att få veta för någon som inte testat Win 10 i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl helt och hållet upp till varje person att avgöra? Jag anser att uppstartstiden har förbättrats avsevärt på min dator och jag tycker det är trevligt, därför delar jag med mig av det.. Sen att du tycker att det är mindre viktigt får väl stå för dig? Du kanske borde dela med dig av dem argument DU anser är viktiga istället för att gnälla på mitt inlägg?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |