Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Efter Post- och telestyrelsens föreläggande återupptar Bahnhof lagring av kundernas trafikdata den 24 november. Samma dag får samtliga abonnenter även tillgång till en kostnadsfri VPN-tjänst, som gör datalagringen "meningslös".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha! Bahnhof är verkligen, och tyvärr, en unik bredbandsoperatör.

Tänka sig om de hade haft en sådan i USA. Där mediamaffian verkar ligga bakom varannan ISP.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hail Bahnhof, nyckeln till frihet!

Permalänk
Medlem

Integritetens konung har kronats.

Permalänk
Medlem

Alltså gud vad jag vill byta till Bahnof. Men tyvärr har vår förening ett avtal med Telia......
Ni är hjältar Bahnof <3

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Härligt. Kör på Karlung!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Bahnhof is teh sh1t!

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ, så här får man kunder!

+1 Gillas!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, men hur blir det om man har behov av att ha öppna portar? Får man fortfarande sin "egen" IP eller delar man med andra?

Default hos Bahnhof är ju sedan en tid privata IP, men då kan man inte ha öppna portar, och det har jag behov av, så jag bad om att få en publik igen, vilket jag har fått. Någon som vet hur sådant påverkas med integrity påslagen, samt om det tar mycker på bandbredden?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skön nödlösning! Men jag hoppas fortfarande de kämpar för att pröva lagen i domstol. VPN är inte lika snabbt som utan.

Permalänk
Medlem

Men va? Lagring av trafikdata blev väl förbjudet? Eller har jag missat något.

Vilket fall, bra Bahnhof!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Asså vilka gudar, hade inte haft något problem att ha dom

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Av samma anledning som jag inte vill ha en webkamera som filmar mig när jag är på dass.

Det är inget olagligt, men inte heller något jag vill att någon annan ska sitta och titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Men va? Lagring av trafikdata blev väl förbjudet? Eller har jag missat något.

Vilket fall, bra Bahnhof!

Ja, EU-domstolen har sagt att datalagringsdirektivet strider mot grundläggande mänskliga rättigheter. Detta skiter Sveriges regering och riksdag i. Varför vetefan, men det kan ju ha något att göra med vårt djupgående sammarbete med USA vad gäller "terroristbekämpning", eller vad det är. Men det lär bli bassning efter några rundor i domstol.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Varför vill dom veta allt jag gör?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Surt att man sitter på endast kopparlina
Vill också ha Bahnhof nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Det handlar mer om principen än att man håller på med suspekt aktivitet.
Skulle du vilja att någon öppnar din privat adresserade post innan den levereras?
Skulle du vilja att någon sätter upp filmkameror i ditt hem och övervakar?
Skulle du vilja har förinstallerade GPS'er i din bil så Trafikverket vet exakt var du befinner dig?
...
...
...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Av samma anledning som jag inte vill ha en webkamera som filmar mig när jag är på dass.

Det är inget olagligt, men inte heller något jag vill att någon annan ska sitta och titta på.

Hahaha sådant klockrent svar

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Föredetting

Bahnhof har IT-Sveriges utan tvekan bästa PR-avdelning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på att byta till bahnof, har bredband2 som är jävligt pro fildelning, men bahnof vinner lätt med gratis vpn

Permalänk
Medlem

Haha, nice!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Alltså gud vad jag vill byta till Bahnof. Men tyvärr har vår förening ett avtal med Telia......
Ni är hjältar Bahnof <3

Vi är också tyvärr knutna till bredbandsbolaget i våran förening annars hade jag också bytt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Det handlar mer om principen än att man håller på med suspekt aktivitet.
Skulle du vilja att någon öppnar din privat adresserade post innan den levereras?
Skulle du vilja att någon sätter upp filmkameror i ditt hem och övervakar?
Skulle du vilja har förinstallerade GPS'er i din bil så Trafikverket vet exakt var du befinner dig?
...
...
...

Vet inte om jag direkt skulle vilja det, men jag skulle inte ha några problem med det.

Permalänk
Medlem

Fasen vad win:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Varför tas detta inte upp av Sveriges regering? EU lagat går över Svenska lagarna, förstår det inte... Bort med datalagringsdirektiven, vill inte något tittar på vad jag gör oavsett vad det är.

Skall man rättfärdiga det för att förhindra/utreda brott så kan de lika väl sättas GPS:er i bilar som automatiskt skickar info till vägverket när du kör för fort så du får böter på lådan eller återkallelse av körkort. Sen varför inte tvingas ha en mikrofon på mig så de kan avlyssna mina konversationer när jag inte använder telefon, menar massor av ev brott kan ju planeras utan telefon och internet utan öga mot öga... Bah sätt GPS spårare i oss alla när vi föds så blir ju brottsutredning väldigt enkelt, varför inte kasta bort alla rättigheter vi har....

Edit:

Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Allt oavsett om det är lagligt eller inte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bahnhof ❤

Permalänk
Inaktiv

Skillnad på denna nya VPN, vs deras gamla VPN som kör openVPN?

Typ PPTP på den nya?

Permalänk
Skäggig legend

Föreningen är fast i BBB tyvärr, jag vill verkligen att de går över till Bahnhof. Klockrent framfört!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Det handlar inte om att man inte har rent mjöl i påsen. Det handlar om att man som individ inte skall behöva känna övervakad vad man än gör. Det är en principsak.