Nokia N1 är Apple Ipad Mini-klon med Android

Permalänk
Melding Plague

Nokia N1 är Apple Ipad Mini-klon med Android

Finska Nokias försäljning av mobildivisionen innebär inte dess avgång från konsumentmarknaden. Nu avtäcker bolaget en prispressad Ipad Mini-klon med Android 5.0 "Lollipop".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

snark

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nokia? Android?
Vafalls!?
Var det inte Nokia som för bara några veckor sedan slogs ihop helt och hållet med Microsoft?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Intresting.

Permalänk
Medlem

Verkar trevlig!

Permalänk
Medlem

Sweclockers goes Aftonbladet!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nokia? Android?
Vafalls!?
Var det inte Nokia som för bara några veckor sedan slogs ihop helt och hållet med Microsoft?

Första stycket i nyheten säger:

Citat:

Finska Nokia sålde för en tid sedan mobildivisionen till Microsoft, som är i full gång att göra sig av med varumärket till förmån för det egna. Intressant är att detta inte innebär slutet för Nokia på konsumentmarknaden, utan möjligheten att börja om på ny kula med ett annat ekosystem än Microsoft Windows.

Nokia som företag finns alltså kvar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Härligt! Kanske blir nokia produkter som inte är handikappade av Windows Phone nu då.

Men får de släppa telefoner alls, eller vad var det egentligen de sålde till Microsoft, en hög patent bara?

För i så fall skålar jag med mig själv Äntligen kan vi få se Nokia-lurar med Android

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast Nokia kommer inte tillverka konsumentprodukter själva. De licensierar ut varumärket bara.

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=693f3ed8-7e12-408f-a4ac...

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=109634cd-a8d5-4e96-a0b5...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast Nokia kommer inte tillverka konsumentprodukter själva. De licensierar ut varumärket bara.

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=693f3ed8-7e12-408f-a4ac...

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=109634cd-a8d5-4e96-a0b5...

Bara det är Android på så lär det ändå vara bättre produkter (och fler köpare och därmed alltså lönsammare) än lumia-lurarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ojdå... undras hur länge det dröjer innan Apples stämningsansökningar börjar trilla in (för om man nu kunde tycka att Samsung kopierade Apple, vad är då det här?).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Kanske blir nokia produkter som inte är handikappade av Windows Phone nu då.

Men får de släppa telefoner alls, eller vad var det egentligen de sålde till Microsoft, en hög patent bara?

För i så fall skålar jag med mig själv Äntligen kan vi få se Nokia-lurar med Android

Nokia sålde inga patent, utan bara licenser till dessa under en begränsad tid, om jag minns rätt.

Mobiler och surfplattor som tillverkas under namnet "Nokia" idag kommer dock ha försvinnande lite att göra med det "Nokia" som människor minns. Det är inte samma människor, inte samma produktionsplatser, etc. Runt 30 000 Nokiaanställda gick över till Microsoft när de tog över mobildivisionen (varav en stor del kickats sedan dess, dock, men de sprider nog snarare ut sig jämnt i industrin än sitter och väntar på att Nokia ska återuppnå sin forna glans). Det är ett Nokia i en helt annan ekonomisk position än när de kunde närmast diktera mobilmarknaden på tidigt 2000-tal.

Om man sitter och väntar på att Nokia som man minns det ska "återuppstå" så kan man nog tillbringa sin tid på bättre saker .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om Nokia bara hoppat på Android från början hade de aldrig sjunkit så här lågt som de gjort nu!

Permalänk
Medlem

Går det att köra x86-OS på den, eller finns det nåt som sätter stopp för det?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Det bästa av två världar, android och premiumdesign

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Snygg ripoff. Undra hur många timmar det tar innan första stämnings ansökan trillar in.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tilax:

Om Nokia bara hoppat på Android från början hade de aldrig sjunkit så här lågt som de gjort nu!

Bara mobil divisionen som gick dåligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nokia sålde inga patent, utan bara licenser till dessa under en begränsad tid, om jag minns rätt.

Mobiler och surfplattor som tillverkas under namnet "Nokia" idag kommer dock ha försvinnande lite att göra med det "Nokia" som människor minns. Det är inte samma människor, inte samma produktionsplatser, etc. Runt 30 000 Nokiaanställda gick över till Microsoft när de tog över mobildivisionen (varav en stor del kickats sedan dess, dock, men de sprider nog snarare ut sig jämnt i industrin än sitter och väntar på att Nokia ska återuppnå sin forna glans). Det är ett Nokia i en helt annan ekonomisk position än när de kunde närmast diktera mobilmarknaden på tidigt 2000-tal.

Om man sitter och väntar på att Nokia som man minns det ska "återuppstå" så kan man nog tillbringa sin tid på bättre saker .

Visst, men man kan ju hoppas. Nokia är ett bevis på att man inte kan leva på sin forna glans om man inte gör rätt saker, men jag tror det är såpass många som väntat på en Nokialur med Android att det kan gå vägen, och då kan de kanske locka tillbaka några av de som slutat/fått sparken från Microsoft, och se'n kan de bli vad de kunde varit om de bara valt Android från början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur mycket Nokia är inblandat i utvecklingen av den ens? Tycker designen och gränssnittet ser trevligt ut, kanske finns lite gott finskt formspråk som de i alla fall står för.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Läste i en annan artikel att det var osäkert om plattan skulle ha tillgång till Googles store...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd

Jag tycker den var najs och skulle köpa den för 2300. Men jag bor ju inte i Kina.
Frågan är vad de tar för den här. Det dubbla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Sweclockers goes Aftonbladet!

Eller så säger bara Swec sanningen rakt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara det är Android på så lär det ändå vara bättre produkter (och fler köpare och därmed alltså lönsammare) än lumia-lurarna.

Bara för att det är Android så innebär det inte automatiskt att man tjänar pengar på det.
HTC går dåligt, Sony blöder miljarder. LG har efter många års svårigheter äntligen börjat tjäna pengar på mobiler igen.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Läste i en annan artikel att det var osäkert om plattan skulle ha tillgång till Googles store...

Länk? Kan ju också vara så för att den släpps i Kina först och sedan får stöd för Googles store i resten av världen.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Kanske blir nokia produkter som inte är handikappade av Windows Phone nu då.

Men får de släppa telefoner alls, eller vad var det egentligen de sålde till Microsoft, en hög patent bara?

För i så fall skålar jag med mig själv Äntligen kan vi få se Nokia-lurar med Android

Pssst, jag ska berätta en hemlighet för dig, detta är en surfplatta och ingen telefon, men tala inte om för någon annan att jag avslöjade det för dig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men får de släppa telefoner alls, eller vad var det egentligen de sålde till Microsoft, en hög patent bara?

Det sägs att de får börja tillverka mobiler 2016 igen.
Plattan har endast WiFi, kanske pga avtalet med Microsoft.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Intressant, om det är "kopia" utan hemska iOS är det ju bara win-win. Bra bygg kvalité och ett vettigt OS.

Permalänk

Will probably buy!

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Eller så säger bara Swec sanningen rakt ut

Att den är lik iPad håller jag med om, men rubriken är en ren och skär Aftonbladet clickbait rubrik, därav mitt utlåtande.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Bara för att det är Android så innebär det inte automatiskt att man tjänar pengar på det.
HTC går dåligt, Sony blöder miljarder. LG har efter många års svårigheter äntligen börjat tjäna pengar på mobiler igen.

Och ingen av dem har den historiska "brand-power" som Nokia bevisligen har. Folk har tjatat om Android på Nokia-lurar sedan Android blev känt. Jag tror att folk skulle köpa.

Skrivet av Rajat:

Pssst, jag ska berätta en hemlighet för dig, detta är en surfplatta och ingen telefon, men tala inte om för någon annan att jag avslöjade det för dig

Vart vill du komma? Det här är en surfplatta.. Och det innebär att det inte kan komma smartphones i framtiden för att?

Skrivet av mackanj:

Det sägs att de får börja tillverka mobiler 2016 igen.
Plattan har endast WiFi, kanske pga avtalet med Microsoft.

Ja, troligen. 2016 kan bli ett riktigt spännande år

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.