Corsair lanserar vattenkylningsfästet Hydro HG10 för Radeon R9 290-serien

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar vattenkylningsfästet Hydro HG10 för Radeon R9 290-serien

Efter en längre tids försening lanserar Corsair metallfästet Hydro HG10 för Radeon R9 290 och R9 290X, som är tänkt att kombineras med en av bolagets slutna vattenkylare för processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2l8! Dax för nästa gen AMD grafik nu!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Några månader kvar tills nästa generation grafikkort är i handeln, kan dem inte jobba på att släppa sådana här lösningar tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Några månader kvar tills nästa generation grafikkort är i handeln, kan dem inte jobba på att släppa sådana här lösningar tidigare?

Skrivet av Artikeln:

Efter en längre tids försening lanserar Corsair metallfästet Hydro HG10...

Jodå det kan dom nog, inte alltid man lyckas däremot. Bättre att släppa sent än att bara kasta pengarna dom spenderat på det i sjön.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv

Sluten vattenkylning blev stort inom min krets där de flesta vill ha en prisvärd kylare för överklockning. Jag tycker att Corsair gör helt rätt i att satsa på slutna system för grafikkort. Problemet är däremot priset. 400 kr extra gör det inte konkurrenskraftigt. Halverar man priset och gör den kompatibel med konkurrenternas, så kommer den att sälja som smör.

Problemet då blir vinstmarginalerna. Det kommer nog ta ett tag innan detta kan slå igenom.

Permalänk
Medlem

Och varför skulle jag vilja montera en sådan?
Det lär ju inte vara någon jättevinst ljudmässigt om originalfläkten sitter kvar, och även effektiviteten är väl sådär, ett vattenkyl för 120W på ett grafikkort på 200W(siffror tagen ur luften)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

En kaffe på att nån kommer montera en Intel stock Cooler på den!!

Permalänk
Medlem

Visst, det behövs ju bättre kylning på detta kort men hur j**** fult får det vara!? Ser ut som ett dåligt hemmabygge:)))

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

meh, Kraken G10 passar i princip alla kort från båda lagen inklusive flera generationer tillbaka, finns i flera färger och kostar mindre.

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

meh, Kraken G10 passar i princip alla kort från båda lagen inklusive flera generationer tillbaka, finns i flera färger och kostar mindre.

enda problemet vad jag har förstått med Kraken G10 är då att ingen destovidare kylning för minne, medan corsair däremot påpekade det i videon, kan dock vara samma problem så tag inte mig för givet.

Visa signatur

CPU I5 4690K@4.8GHz|GPU Asus R9 280X |MB Gigabyte Gaming-5

RAM 16gb Crucial Ballistix 1600Mhz CL9 | PSU SilverStone 750W

Case Fractal Arc XL | CpuCooler Cooler Master Nepton 280L

Keyboard Razer Blackwidow Ultimate | Mouse Razer Naga & Logitech G9X

Permalänk
Skrivet av zecture:

enda problemet vad jag har förstått med Kraken G10 är då att ingen destovidare kylning för minne, medan corsair däremot påpekade det i videon, kan dock vara samma problem så tag inte mig för givet.

Precis vad jag tänkte säga. Jag hade ett R9 290 tidigare med ref-kylare, men gillade inte temperaturerna. Var fruktansvärt nära att köpa en Kraken G10, men jag gillade ännu mindre att det inte fanns kylning för minne.

Tycker det är ett fint initiativ med hybridkylning-ish för grafikkort för oss som inte är sugna på att spendera 1000 kr på ett vattenblock och vattenkyla hela systemet. Dock tycker jag också att Corsair är lite sent ute. Hade de, eller några andra, släppt detta i början av kortets livscykel hade jag behållt mitt, och det hade sålt som smör. Nu piffar de upp förra årets nyhet lagom tills nästa generation släpps.

Visa signatur

I'll sleep when I'm dead! ...ooor later tonight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IhazMelon:

Precis vad jag tänkte säga. Jag hade ett R9 290 tidigare med ref-kylare, men gillade inte temperaturerna. Var fruktansvärt nära att köpa en Kraken G10, men jag gillade ännu mindre att det inte fanns kylning för minne.

Tycker det är ett fint initiativ med hybridkylning-ish för grafikkort för oss som inte är sugna på att spendera 1000 kr på ett vattenblock och vattenkyla hela systemet. Dock tycker jag också att Corsair är lite sent ute. Hade de, eller några andra, släppt detta i början av kortets livscykel hade jag behållt mitt, och det hade sålt som smör. Nu piffar de upp förra årets nyhet lagom tills nästa generation släpps.

Kan ju vara så att de även kommer att släppa det till kommande generationer. Någonstans måste man ju börja.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Asså, jag tycker att om Corsair ska göra sånt här så kan de börja göra rads eller typ pumpar, iallafall riktig vattenkylning c:

Visa signatur

En dator

Permalänk

hade velat veta hur detta påverkar ljudnivån dock.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

hade velat veta hur detta påverkar ljudnivån dock.

Den fläkten låt inget om vattenkylningen gör vad den ska. Eller iaf vad vi förväntar oss att den ska göra. Mitt kort är helt tyst under 80
Gör den inte det, då låter det som FAN.

Så ja, det är en intressant fråga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Visst, det behövs ju bättre kylning på detta kort men hur j**** fult får det vara!? Ser ut som ett dåligt hemmabygge:)))

För mig utan fönster på chassit spelar det ingen roll, bara den gör ett bra jobb

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

det här måste ju ändå vara jättebra om man sitter med referenskylareb, inte så dyrt heller

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Så, vad blir priset för denna med duglig vattenkylning?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så, vad blir priset för denna med duglig vattenkylning?

Citerar från artiklen:
Corsair Hydro HG10 för Radeon R9 290 och R9 290X ska finnas i handeln inom kort till det rekommenderade priset 399 kronor inklusive moms.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

hade velat veta hur detta påverkar ljudnivån dock.

Skrivet av SCORPIUS:

Den fläkten låt inget om vattenkylningen gör vad den ska. Eller iaf vad vi förväntar oss att den ska göra. Mitt kort är helt tyst under 80
Gör den inte det, då låter det som FAN.

Så ja, det är en intressant fråga.

Kollar man på bilden från när dom körde demo på den så låg fläkten på 25%, idle ligger mitt 290 på 20% och det är för mig ohörbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Och varför skulle jag vilja montera en sådan?
Det lär ju inte vara någon jättevinst ljudmässigt om originalfläkten sitter kvar, och även effektiviteten är väl sådär, ett vattenkyl för 120W på ett grafikkort på 200W(siffror tagen ur luften)

Antar att man kan dra ner fläkten till 25% permanent när den inte längre behöver kyla GPU'n. En test på denna produkt skulle sitta fint redaktionen...

Permalänk
Medlem

Lite dålig lösning för dom som inte kör ett 290(x) med standard fläkt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Citerar från artiklen:
Corsair Hydro HG10 för Radeon R9 290 och R9 290X ska finnas i handeln inom kort till det rekommenderade priset 399 kronor inklusive moms.

Mmm...ja. Men vattenkylningen då?

"Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS Visa inlägg
Så, vad blir priset för denna med duglig vattenkylning?"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mmm...ja. Men vattenkylningen då?

"Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS Visa inlägg
Så, vad blir priset för denna med duglig vattenkylning?"

Då den enbart passar till Corsairs modeller så blir svaret inget.

Corsairs vattenkylning är inte duglig...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Då den enbart passar till Corsairs modeller så blir svaret inget.

Corsairs vattenkylning är inte duglig...

Tack för ett väldigt omotiverat och värdelöst svar
Hur vore det om du motiverade varför deras vattenkylning är så dålig och vilken du skulle rec?

Någon annan?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för ett väldigt omotiverat och värdelöst svar
Hur vore det om du motiverade varför deras vattenkylning är så dålig och vilken du skulle rec?

Någon annan?

Marginellt bättre än lyftkylare och kostar det dubbla.

En riktig vattenkylning!
En som man lägger lite tid på, får en tyst pump och kan kyla allt man vill med.
AIO lösningar är inte vatten enligt mig, det är något man kör för att man antingen inte har råd eller att man inte inser hur värdelöst det är.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Marginellt bättre än lyftkylare och kostar det dubbla.

En riktig vattenkylning!
En som man lägger lite tid på, får en tyst pump och kan kyla allt man vill med.
AIO lösningar är inte vatten enligt mig, det är något man kör för att man antingen inte har råd eller att man inte inser hur värdelöst det är.

Fördelen med en AOI lösning är att du kan ha bra till super kylning utan ett jättetorn i en trängre låda, man kan också utnytja den till att "flytta" värmen till annan plats i eller utanför lådan när det är svårt att få bra luftflöde. Men om man har plats för en stor luftkylare eller gott om pengar för ett riktigt vattenkylt system så är det mycket bättre.
Så AOI systemen har en nisch att fylla.