Intel slår ihop PC- och mobildivisionen

Permalänk
Melding Plague

Intel slår ihop PC- och mobildivisionen

Efter ett katastrofalt kvartal för Intels mobildivision är stora förändringar på gång. I ett mail till bolagets anställda framgår att den i början av nästa år slås samman med PC-divisionen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det här innebär att utvecklingen kommer ske under samma tak och att de forna divisionerna kan dra nytta av varandras styrkor, men framförallt att bolaget snabbare ska kunna möta nya marknadstrender."

Är det långsamhet som har varit problemet? Skulle vara intressant med en analys från Sweclockers. F.ö. att dra nytta av varandras styrkor... betyder att många kommer att sluta.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEJ! vad FAN??? Låt PC vara PC och mobil vara mobil! Detta är riktigt dåligt. Intel borde fatta att ingen villl ha med dem att göra på Mobilsidan om de inte betalar för det (vilket contra revenue innebär) så de borde fokusera på stationärt istället. Lär av Microsoft, som fick en rejäl smäll på fingrarna med Windows "mobilpådesktop" 8, och nu gör flera kovändningar i Windows 10. Konsumenter tycker inte att mobila och stationära produkter är samma sak. Intel är inte relevanta på mobilmarknaden och lär inte bli det heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får rysningar av detta?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

NEEEEEEJ! vad FAN??? Låt PC vara PC och mobil vara mobil! Detta är riktigt dåligt. Intel borde fatta att ingen villl ha med dem att göra på Mobilsidan om de inte betalar för det (vilket contra revenue innebär) så de borde fokusera på stationärt istället. Lär av Microsoft, som fick en rejäl smäll på fingrarna med Windows "mobilpådesktop" 8, och nu gör flera kovändningar i Windows 10. Konsumenter tycker inte att mobila och stationära produkter är samma sak. Intel är inte relevanta på mobilmarknaden och lär inte bli det heller.

Mobildivisionen innefattar allt från telefoner (där man misslyckats kapitalt så här långt) till pekplattor till 2-in-1 (enda området där det går hyfsat). Svårt att se vad som skulle kunna få telefondelen att lyfta inom kort, men finns helt klart synergi mellan pekplattor, 2-in-1 och laptops även om man håller dessa som distinkta produktgrupper (vilket jag definitivt tycker man ska).

Marknaden för stationära PC krymper, så man kan nog inte vänta sig supermycket investeringar där. För de med extrema prestandakrav finns Xeon och E-serien (som kommer från Xeon E5 och därmed inte påverkas av detta). Fokus för konsumentprodukter bör därför nog ligga just på olika former av portabla PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Bara jag som får rysningar av detta?

Rysningar, panik, ångest, kallsvett, mardrömmar...

Skrivet av Yoshman:

Mobildivisionen innefattar allt från telefoner (där man misslyckats kapitalt så här långt) till pekplattor till 2-in-1 (enda området där det går hyfsat). Svårt att se vad som skulle kunna få telefondelen att lyfta inom kort, men finns helt klart synergi mellan pekplattor, 2-in-1 och laptops även om man håller dessa som distinkta produktgrupper (vilket jag definitivt tycker man ska).

Marknaden för stationära PC krymper, så man kan nog inte vänta sig supermycket investeringar där. För de med extrema prestandakrav finns Xeon och E-serien (som kommer från Xeon E5 och därmed inte påverkas av detta). Fokus för konsumentprodukter bör därför nog ligga just på olika former av portabla PC.

Ja det tror jag det att marknaden för stationära krymper när ingen satsar på den. AMD har redan gått mer eller mindre "all in" på mobiler och jag har tyckt att det varit bra att intel haft en separat PC-division för att produktformatet skall stå sig.

Visst, plattor och mobiler är kanon, om man skalll konsumera innehåll, men för mig som för det mesta snarare skapar innehåll som andra konsumerar så behövs det lite rejälare grejer och ingen fjuttig laptop eller platta. Stationärt är det enda som duger för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Ja det tror jag det att marknaden för stationära krymper när ingen satsar på den. AMD har redan gått mer eller mindre "all in" på mobiler och jag har tyckt att det varit bra att intel haft en separat PC-division för att produktformatet skall stå sig.

Visst, plattor och mobiler är kanon, om man skalll konsumera innehåll, men för mig som för det mesta snarare skapar innehåll som andra konsumerar så behövs det lite rejälare grejer och ingen fjuttig laptop eller platta. Stationärt är det enda som duger för min del.

Mobila enheter passar inte alla, men tydligen verkar allt för få tycka att mobila enheter inte duger även till skapande då den marknaden växer medan traditionella stationära krymper.

Jobbar 8+ timmar per dag framför dator (programmering) och har inte haft en stationär vare sig på jobbet eller hemma de senaste 10 åren (på jobbet finns i.o.f.s Xeon-arbetsstationer i serverrummet som vi jobbar på via SSH). Hemma har jag inte ens separat skärm, tangentbord eller mus, däremot har jag en 15" laptop för "stationärt" arbete och en 11" för resor. Hur mycket snabbare är en CPU i en stationär jämfört med en 15" laptop med t.ex. i7-4710HQ? Är en irrelevant skillnad mot "vanlig" desktop CPU, har man extrema krav finns som sagt Xeon och E-serien och de lever ju kvar i en separat division.

Bevisligen vill få ens ha något större än 13" för det inte inte många företag som bryr sig om att lansera 15" laptops längre, vilket också har effekten att antal modeller med 4-kärniga CPUer minskar i förhållande till 2-kärniga modeller, inte alls konstigt då "vanliga" användare ytterst sällan kör några program som drar nytta av mer än 2 CPU-kärnor. Själv skulle jag (just nu i alla fall) inte klara mig enbart med pekplatta, men mina föräldrar har skrotat alla former av PC och kör numera allt via pekplatta, även sådana saker som att skriva e-mail och dokument man fortfarande måste skriva som pensionär.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag vet inte om detta är till gagn för PC-industrin.
Microsoft ligger rätt så långt före huvudkonkurenten AMD på CPU-sidan, både vad gäller persondatorer och serverdatorer.

Jag ser en tydlig risk att Microsoft kommer att banta ännu mer på CPU-forskningen och välja att lägga pengarna på mobila-CPUer.

Hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mobila enheter passar inte alla, men tydligen verkar allt för få tycka att mobila enheter inte duger även till skapande då den marknaden växer medan traditionella stationära krymper.

Jobbar 8+ timmar per dag framför dator (programmering) och har inte haft en stationär vare sig på jobbet eller hemma de senaste 10 åren (på jobbet finns i.o.f.s Xeon-arbetsstationer i serverrummet som vi jobbar på via SSH). Hemma har jag inte ens separat skärm, tangentbord eller mus, däremot har jag en 15" laptop för "stationärt" arbete och en 11" för resor. Hur mycket snabbare är en CPU i en stationär jämfört med en 15" laptop med t.ex. i7-4710HQ? Är en irrelevant skillnad mot "vanlig" desktop CPU, har man extrema krav finns som sagt Xeon och E-serien och de lever ju kvar i en separat division.

Bevisligen vill få ens ha något större än 13" för det inte inte många företag som bryr sig om att lansera 15" laptops längre, vilket också har effekten att antal modeller med 4-kärniga CPUer minskar i förhållande till 2-kärniga modeller, inte alls konstigt då "vanliga" användare ytterst sällan kör några program som drar nytta av mer än 2 CPU-kärnor. Själv skulle jag (just nu i alla fall) inte klara mig enbart med pekplatta, men mina föräldrar har skrotat alla former av PC och kör numera allt via pekplatta, även sådana saker som att skriva e-mail och dokument man fortfarande måste skriva som pensionär.

De kanske skulle öppna reastaurang istället då? Alla måste ju äta, och den marknaden lär inte krympa om inte något revolutionerande händer rent biologiskt. Hela poängen är att det kanske inte alltid är så jätteklokt att gå dit pengarna verkar finnas i framtiden. Vem vet? Om 5 år kanske plattor och laptops är borta och alla sitter med google ass. Då ångrar de nog att de inte satsade på gamla hederliga stationära datorer, som lär finnas kvar bra mycket längre än allt skräp det går trender i nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, jag vet inte om detta är till gagn för PC-industrin.
Microsoft ligger rätt så långt före huvudkonkurenten AMD på CPU-sidan, både vad gäller persondatorer och serverdatorer.

Jag ser en tydlig risk att Microsoft kommer att banta ännu mer på CPU-forskningen och välja att lägga pengarna på mobila-CPUer.

Hmmm

Microsoft? Nåt jag missat eller menar du Intel?

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Intel Skylake i7 desktop drar bara 1 watt och går att överklocka ända till 2.1 GHz köp nu! (Vi har än en gång lyckas öka IPC med hela 3%) Yay for us!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

NEEEEEEJ! vad FAN??? Låt PC vara PC och mobil vara mobil! Detta är riktigt dåligt. Intel borde fatta att ingen villl ha med dem att göra på Mobilsidan om de inte betalar för det (vilket contra revenue innebär) så de borde fokusera på stationärt istället. Lär av Microsoft, som fick en rejäl smäll på fingrarna med Windows "mobilpådesktop" 8, och nu gör flera kovändningar i Windows 10. Konsumenter tycker inte att mobila och stationära produkter är samma sak. Intel är inte relevanta på mobilmarknaden och lär inte bli det heller.

Tror inte att teknik har något med detta att göra.

Man drar in mobila-delen i pc-delen för att gömma förlustsiffror. Detta för att Gnu-skocken från Walle-E Street skall glömma att springa i samma riktning nästa gång någon säger BU! Kallas på svenska för arbetsro

Mina "two cents"

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Tror inte att teknik har något med detta att göra.

Man drar in mobila-delen i pc-delen för att gömma förlustsiffror. Detta för att Gnu-skocken från Walle-E Street skall glömma att springa i samma riktning nästa gång någon säger BU! Kallas på svenska för arbetsro

Mina "two cents"

Ja om det bara är så så är det ju lugnt. Men om de tänker satsa mindre på processorer till stationära datorer så blir jag fan förbannad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

De kanske skulle öppna reastaurang istället då? Alla måste ju äta, och den marknaden lär inte krympa om inte något revolutionerande händer rent biologiskt. Hela poängen är att det kanske inte alltid är så jätteklokt att gå dit pengarna verkar finnas i framtiden. Vem vet? Om 5 år kanske plattor och laptops är borta och alla sitter med google ass. Då ångrar de nog att de inte satsade på gamla hederliga stationära datorer, som lär finnas kvar bra mycket längre än allt skräp det går trender i nu.


Fast nu tror jag inte de sörjer trenden till laptops i alla fall, dessa enheter använder relativt dyra CPU-modeller, framförallt "Ultrabooks". Gissar att Intel inte gillar Atom, men där försöker man ju nog få över pekplattor/2-in-1 till Core M.

Och vet inte om just migrering från stationär till laptop är speciellt mycket temporär trend, den har pågått i rätt många år nu. Däremot verkar det som folk inte alls byter ut sina pekplattor med den frekvens man först trodde, så den marknaden kanske inte blir så stor som kristallkulan tidigare visade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:


Fast nu tror jag inte de sörjer trenden till laptops i alla fall, dessa enheter använder relativt dyra CPU-modeller, framförallt "Ultrabooks". Gissar att Intel inte gillar Atom, men där försöker man ju nog få över pekplattor/2-in-1 till Core M.

Och vet inte om just migrering från stationär till laptop är speciellt mycket temporär trend, den har pågått i rätt många år nu. Däremot verkar det som folk inte alls byter ut sina pekplattor med den frekvens man först trodde, så den marknaden kanske inte blir så stor som kristallkulan tidigare visade.

Nej, där har de gjort en felbedömning. Folk köper väl surfplattor för att surfa och spela fruit ninja eller candy rush och allt vad det är. Det behövs ingen monster CPU för det. De försöker ju driva på det med att låtsas som om man behöver köpa ny platta för att få OS-uppgradering men det har inte heller funkat. Jag tror det måste till något mer, typ en ny skärm som är så energisnål att man kan få 40 timmars batteritid, eller så får de helt enkelt börja göra skräp som går sönder fortare för att på så sätt driva marknaden på konstgjord väg.

Samtidigt är det lite märkligt. En platta bär man ju omkring på och då ökar ju risken för stötar och att man kanske tappar den, men de som finns idag kanske tål lite sådant, eller så är folk försiktiga bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Mobildivisionen innefattar allt från telefoner (där man misslyckats kapitalt så här långt) till pekplattor till 2-in-1 (enda området där det går hyfsat). Svårt att se vad som skulle kunna få telefondelen att lyfta inom kort, men finns helt klart synergi mellan pekplattor, 2-in-1 och laptops även om man håller dessa som distinkta produktgrupper (vilket jag definitivt tycker man ska).

Marknaden för stationära PC krymper, så man kan nog inte vänta sig supermycket investeringar där. För de med extrema prestandakrav finns Xeon och E-serien (som kommer från Xeon E5 och därmed inte påverkas av detta). Fokus för konsumentprodukter bör därför nog ligga just på olika former av portabla PC.

Skrivet av Ozzed:

Rysningar, panik, ångest, kallsvett, mardrömmar...

Ja det tror jag det att marknaden för stationära krymper när ingen satsar på den. AMD har redan gått mer eller mindre "all in" på mobiler och jag har tyckt att det varit bra att intel haft en separat PC-division för att produktformatet skall stå sig.

Visst, plattor och mobiler är kanon, om man skalll konsumera innehåll, men för mig som för det mesta snarare skapar innehåll som andra konsumerar så behövs det lite rejälare grejer och ingen fjuttig laptop eller platta. Stationärt är det enda som duger för min del.

Tiden för när en ARM kan driva en "riktig" dator är inte långt borta. Skrivbordsprocessorer är rätt så färdigutvecklade, finns i stort sett inget behov för kraftigare. Det enda är serverprocessorer, vilka enstaka medieproducenter också skulle ha ett behov av, men dessa kommer alltid vara utom räckhåll för "vanligt folk".

Jag har varit medieskapare i ett decennium, och inte haft något större behov av en stationär maskin sedan 2010. Då blev bärbara datorer "good enough" för i pricnip all bild- och ljudproduktion och även lättare videoproduktion.
Visst, en stationär är klart bättre, särskilt för videoproduktion, men det är knappast ett självklart val längre. För min del har jag behövt vara väldigt rörlig de senaste åren, och att då ha en maskin som har produktionsstyrka i bärbart format är betydligt bättre än att pendla mellan en klen bärbar och en stationär muskelmaskin. Det blir mycket klydd med synkronisering av filer fram och tillbaka, och mycket onödig redundans.

Allas behov är olika, och jag drömmer fortfarande om en muskelstationär som kan ta allt jag någonsin kan slänga på den tills jag själv blir snurrig, utan att den viker sig. Men incitamenten blir mindre och mindre.

Redan idag är en billig stationär dator ungefär ett val för att en inte har råd till en bärbar med adekvat kraft. För inte många år sedan (eller börjar jag bli gammal?) var en bärbar i stort sett en nödlösning för de som absolut var tvungen att vara portabel.

Skrivet av Ozzed:

De kanske skulle öppna reastaurang istället då? Alla måste ju äta, och den marknaden lär inte krympa om inte något revolutionerande händer rent biologiskt. Hela poängen är att det kanske inte alltid är så jätteklokt att gå dit pengarna verkar finnas i framtiden. Vem vet? Om 5 år kanske plattor och laptops är borta och alla sitter med google ass. Då ångrar de nog att de inte satsade på gamla hederliga stationära datorer, som lär finnas kvar bra mycket längre än allt skräp det går trender i nu.

LCD och MP3 much? Nu är ju folks kvalitetskänsla så skadad att det i princip inte längre går att lansera ny teknik på dessa områden. MP3 står ju sig fortfarande som överlägset mest brukade ljudformatet trots att alla "mp3-spelare" kunnat spela AAC i ett decennium, och datorer sedan formatet föddes i stort sett. Framför allt i piratkretsar. Där lever dessutom myten kvar om att AAC är Apples format (pirater hatar Apple) för att det var standard med Itunes och Ipod, och att det är någon DRM kopplad till det som default, trots att det bara var Apple som gjorde det, och sedan slutade med det för snart ett decennium sedan.
Och då ger AAC betydligt bättre ljud i samma filstorlek, så det finns egentligen inga incitament att sitta kvar med MP3.

Förtydligande
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jobbar 8+ timmar per dag framför dator (programmering) och har inte haft en stationär vare sig på jobbet eller hemma de senaste 10 åren (på jobbet finns i.o.f.s Xeon-arbetsstationer i serverrummet som vi jobbar på via SSH). Hemma har jag inte ens separat skärm, tangentbord eller mus, däremot har jag en 15" laptop för "stationärt" arbete och en 11" för resor. Hur mycket snabbare är en CPU i en stationär jämfört med en 15" laptop med t.ex. i7-4710HQ? Är en irrelevant skillnad mot "vanlig" desktop CPU, har man extrema krav finns som sagt Xeon och E-serien och de lever ju kvar i en separat division.

Bevisligen vill få ens ha något större än 13" för det inte inte många företag som bryr sig om att lansera 15" laptops längre, vilket också har effekten att antal modeller med 4-kärniga CPUer minskar i förhållande till 2-kärniga modeller, inte alls konstigt då "vanliga" användare ytterst sällan kör några program som drar nytta av mer än 2 CPU-kärnor. Själv skulle jag (just nu i alla fall) inte klara mig enbart med pekplatta, men mina föräldrar har skrotat alla former av PC och kör numera allt via pekplatta, även sådana saker som att skriva e-mail och dokument man fortfarande måste skriva som pensionär.

Detta är VARFÖR PCn (dekstop) och laptop-hybrid-platta-telefon mm aldrig borde mötas. För du klarar dig bra med allt i den udda gruppen. Du vill arbeta mobilt, enkelt och ha dina 50 små enheter.

Jag vill ha EN... EN stor monster maskin som kan beräkna de närmaste galaxernas utspredning i univesum, samtidigt som den renderar film i real tid, samtidigt som den räknar ut sista siffran på Pi, och samtidigt som jag sitter och spelar i 4k på en 100"+ 240fps IPS skärm... Om elmätaren i skåpen får helikopter effekt och lyfter kunde jag inte bry mig ett dugg om, eller om jag behöver nog med kyleffekt för att kunna göra öken till en öppen frys är också irrelevant, så länge jag får prestandan...

Det är mao helt skilda världar som vi strövar efter. Och highend PC delen minskar inte, den ökar. Den är så pass stor att många företag som Asus, MSI och AMD/Nvidia väljer att satsa mycket på att kunna leverera detta till de som önskar. Så länge spel, grafik och andra liknande program behöver denna kraft, så kommer aldrig PC som desktop att dö. Dock kommer alla "vanliga" användare byta till små maskiner som kämpar när de ska öppna google sökmotorn. Det är helt okej, det är olika saker.

Så det sättet du vill jobba är där inget fel på, men snälla förstå att långt från alla vill detta, eller kan göra på detta sätt. Därför bör dessa 2 aldrig mötas. Laptop->surfplatta/telefon kan gå att slå samman, då de ofta används på liknande sätt, till (snart) likadana uppgifter. Men inte ens min 20kkr laptop med 7970m och i7a där hemma kan hänga med min "långsamma" desktop...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Detta är VARFÖR PCn (dekstop) och laptop-hybrid-platta-telefon mm aldrig borde mötas. För du klarar dig bra med allt i den udda gruppen. Du vill arbeta mobilt, enkelt och ha dina 50 små enheter.

Jag vill ha EN... EN stor monster maskin som kan beräkna de närmaste galaxernas utspredning i univesum, samtidigt som den renderar film i real tid, samtidigt som den räknar ut sista siffran på Pi, och samtidigt som jag sitter och spelar i 4k på en 100"+ 240fps IPS skärm... Om elmätaren i skåpen får helikopter effekt och lyfter kunde jag inte bry mig ett dugg om, eller om jag behöver nog med kyleffekt för att kunna göra öken till en öppen frys är också irrelevant, så länge jag får prestandan...

Det är mao helt skilda världar som vi strövar efter. Och highend PC delen minskar inte, den ökar. Den är så pass stor att många företag som Asus, MSI och AMD/Nvidia väljer att satsa mycket på att kunna leverera detta till de som önskar. Så länge spel, grafik och andra liknande program behöver denna kraft, så kommer aldrig PC som desktop att dö. Dock kommer alla "vanliga" användare byta till små maskiner som kämpar när de ska öppna google sökmotorn. Det är helt okej, det är olika saker.

Så det sättet du vill jobba är där inget fel på, men snälla förstå att långt från alla vill detta, eller kan göra på detta sätt. Därför bör dessa 2 aldrig mötas. Laptop->surfplatta/telefon kan gå att slå samman, då de ofta används på liknande sätt, till (snart) likadana uppgifter. Men inte ens min 20kkr laptop med 7970m och i7a där hemma kan hänga med min "långsamma" desktop...

Sa aldrig att desktop PC kommer dö ut, tvärt om finns det finns ju en produkt designat exakt för sådana med dessa krav: E-serien. Alla som har de kraven borde rimligtvis inse att de är en ganska liten grupp, fast ändå en intressant grupp då det är bra marginaler på high-end GPU/CPUer. Dessa CPUer hanteras av denna grupp

Data Center Group: Delivering platforms designed for the server, workstation, networking and storage computing market segments.

Undantaget GPU-delen har jag svårt att se hur en 20kkr laptop inte kan hänga med en icke E-serie maskin. Har en laptop strax över det priset, den har dubbla SSD-diskar, 16GB RAM, i7-4702MQ CPU, 15" 3200x1800 IGZO-panel. Nu jobbar jag oftast på en maskin med två Xeon E5, men >95% av allt jag gör på den skulle lika gärna gå att köra på laptop:en utan att man märkte någon skillnad alls.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det är givet att de inte kommer fokusera på stationära processorer i samma höga grad längre. Skulle de satsa på den delen istället för mobil/tablet/bärbar så skulle de ganska snart bli ett Hasselblad, dvs super-highend-grejer för en extremt perifer del av marknaden medan ARM ganska snabbt skulle bli fullständigt dominanta. Förr eller senare skulle ARMs chip bli lika snabba som Intels för highend-folket, och då kan Intel stänga butiken. så är det.

Permalänk

Förstår inte varför ni gnäller? I framtiden så vill man ju att datorn ska va liten som en mobil men kraftfullare än en hashwell-e. Tänk Star Trek!

Permalänk
Avstängd

Å ena sidan så fasar man ju över vad detta betyder för 1150 cpu'er men vi dras ju redan med grafikkretsar man inte kan välja bort så vafan, förhoppningsvis leder detta bara till att x86 vinner mark på mobilfronten vilket hade varit välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sa aldrig att desktop PC kommer dö ut, tvärt om finns det finns ju en produkt designat exakt för sådana med dessa krav: E-serien. Alla som har de kraven borde rimligtvis inse att de är en ganska liten grupp, fast ändå en intressant grupp då det är bra marginaler på high-end GPU/CPUer. Dessa CPUer hanteras av denna grupp

Data Center Group: Delivering platforms designed for the server, workstation, networking and storage computing market segments.

Undantaget GPU-delen har jag svårt att se hur en 20kkr laptop inte kan hänga med en icke E-serie maskin. Har en laptop strax över det priset, den har dubbla SSD-diskar, 16GB RAM, i7-4702MQ CPU, 15" 3200x1800 IGZO-panel. Nu jobbar jag oftast på en maskin med två Xeon E5, men >95% av allt jag gör på den skulle lika gärna gå att köra på laptop:en utan att man märkte någon skillnad alls.

Sist jag kollade så var inte I7-4770 eller 4790 Data Center, och de är definitivt inte mobilt. Utvecklingen på denna front riskerar att helt stanna om man ska bara fokusera på mobilt. Detta anser jag är helt fel väg.
Om de lägger in denna highend i DCG så okej, då kanske, men gränsen borde istället gå vid highend vs low/mid end. Low och midend prestanda (notera nu, inte kvalité, utan prestanda) kan du trycka in i en laptop, du kan göra den portabel och du behöver optimera denna därefter.

En highend maskin så är "portabel" inte lika viktigt i 99% av fallen. Och du vill hellre ha 2 grafikkort med 4-8+ kärnor CPU än 1kg lättare eller 20% strömsnålare, då detta inte är syftet för det. Det handlar om att utvecklingen redan börjat stanna i denna nivån, trots att det är DÄR de faktiskt har säker inkomst och låg konkurrens. Som det är nu, så betalar highend CPUerna och delar som "vi" köper för dina små laptops och plattor mm. De går med förlust.... Dvs ingen är villig att betala vad dessa enheter egentligen kostar, då de hellre tar en konkurrent (med tex ARM).

Ang laptopen, den har också bara SSD, 16GB RAM osv... men hur bra det än känns. Tror du det kan hänga med en OC i7-4770k med 2st 290x ??? Nej.
Ev kan den nya 980m ge den en match, men nu har jag inte lust att lägga ut pengar på att byta. Dessutom är det betydligt enklare att byta på en desktop till nyare generation, samtidigt som du kan återanvända förra gen highend i några år till, eller sälja och få rätt mycket för dem.

Jag vill dock inte köpa en sliten platta med batteri som åldras och inte kan bytas.

Skrivet av StuntmanMike:

Förstår inte varför ni gnäller? I framtiden så vill man ju att datorn ska va liten som en mobil men kraftfullare än en hashwell-e. Tänk Star Trek!

Du vill det. Jag vill hellre ha mer kraft. Om jag behöver ha en 2x2m stor sak i min garderob så gör det mig inget, så länge den är som 10000x haswell-e.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Sist jag kollade så var inte I7-4770 eller 4790 Data Center, och de är definitivt inte mobilt. Utvecklingen på denna front riskerar att helt stanna om man ska bara fokusera på mobilt. Detta anser jag är helt fel väg.
Om de lägger in denna highend i DCG så okej, då kanske, men gränsen borde istället gå vid highend vs low/mid end. Low och midend prestanda (notera nu, inte kvalité, utan prestanda) kan du trycka in i en laptop, du kan göra den portabel och du behöver optimera denna därefter.

En highend maskin så är "portabel" inte lika viktigt i 99% av fallen. Och du vill hellre ha 2 grafikkort med 4-8+ kärnor CPU än 1kg lättare eller 20% strömsnålare, då detta inte är syftet för det. Det handlar om att utvecklingen redan börjat stanna i denna nivån, trots att det är DÄR de faktiskt har säker inkomst och låg konkurrens. Som det är nu, så betalar highend CPUerna och delar som "vi" köper för dina små laptops och plattor mm. De går med förlust.... Dvs ingen är villig att betala vad dessa enheter egentligen kostar, då de hellre tar en konkurrent (med tex ARM).

Ang laptopen, den har också bara SSD, 16GB RAM osv... men hur bra det än känns. Tror du det kan hänga med en OC i7-4770k med 2st 290x ??? Nej.
Ev kan den nya 980m ge den en match, men nu har jag inte lust att lägga ut pengar på att byta. Dessutom är det betydligt enklare att byta på en desktop till nyare generation, samtidigt som du kan återanvända förra gen highend i några år till, eller sälja och få rätt mycket för dem.

Jag vill dock inte köpa en sliten platta med batteri som åldras och inte kan bytas.

Det du beskrev ovan är knappast något du får med en i7-4790, det du beskrev ovan (den som får göra elmätaren till spindizzy) är en maskin som borde absolut minst bestå av 8-kärnig E-serie eller för att passa beskrivningen än bättre, multi-socket Xeon E5. Men vad du egentligen verkar vilja ha är en hot-rod bondtrimmad till gränsen där den när som helst ska explodera. Du är då en så liten grupp att den ur marknadsperspektiv är omätbar.

Jag skrev ovan att GPU-delen är undantagen, en high-end GPU drar ~300W så är ju totalt omöjligt att stoppa in i en bärbar maskin. Men givet att HD4000 är den vanligaste GPUn på Steam (och har man både en iGPU och dGPU räknas bara dGPU, min laptop rapporteras endast som Nvidia 750M de gånger jag varit med i steam-suvey trots att den också har HD4400) och att Intel har över 60% av GPU-marknaden så behöver majoriteten av datoranvändarna inte speciellt mycket från sin GPU.

Använder man dator som ett arbetsredskap och gör saker som belastar CPU-delen ser jag överhuvudtaget inte hur en i7-4790 skulle vara speciellt mycket snabbare än en laptop med i7-47xxMQ. Det som gjorde att det var en avgrund mellan laptop och desktop tidigare var disken, SSD har tagit bort den skillnaden.

Syftet med att det inte satsas speciellt mycket på modeller som i7-4790 är helt enkelt för att kundgruppen är minimal. Endera är man någon som verkligen behöver en "riktig" arbetsstation och då kör man med E-serien eller Xeon E5 om ännu mer kraft behövs. Resten klarar sig mer än väl med 2-kärniga Core U/Y-modeller, till och med "high-end" laptop CPUer (som MQ, HQ och H) är overkill vilket syns på att väldigt få laptops har dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Rysningar, panik, ångest, kallsvett, mardrömmar...

Ja det tror jag det att marknaden för stationära krymper när ingen satsar på den. AMD har redan gått mer eller mindre "all in" på mobiler och jag har tyckt att det varit bra att intel haft en separat PC-division för att produktformatet skall stå sig.

Du har har aldrig funderat på kausaliteten här?

Du tror inte att de skulle kunna vara det omvända förhållandet; att företagen satsar mindre på marknaden för stationärt just för att den har en krympande efterfrågan ifrån kunderna?

Skrivet av Ozzed:

Visst, plattor och mobiler är kanon, om man skalll konsumera innehåll, men för mig som för det mesta snarare skapar innehåll som andra konsumerar så behövs det lite rejälare grejer och ingen fjuttig laptop eller platta. Stationärt är det enda som duger för min del.

Håller generellt med.

Skulle inte normalt kunna ersätta mina jobbdatorer med pekplattor. Framför allt så är OS/GUI oc för inneffketivt och applikationerna inte tillräckligt kraftfulla för det i dagsläget.

Däremot så har det hänt att jag på resande fot klarat mig med en iPad + tangentbord när jag haft en hyfsad nätkoppling. Fått gjort hyfsat mycket genom att logga in på citrix-lösningar. Speciellt som det finns riktigt bra BT-tangentbord idag (och kombinera med en penna så kan man peka lite exaktare).

Däremot så blir ju både iOS och Android allt kraftfullare för varje år, och får allt mer avancerade appar. Jag har till mina iPad rätt avancerade appar för att både mixa musik (Traktor) och att även producera musik på (flera olika appar). Så för många kreativa så är vi nog inte allt för långt bort.

Tänk vad smidigt för fotografer den dagen de kan köra Lightroom på sin superlätta och supertunna iPad som de alltid kan ha med i fotoväskan. Perfekt när de är ute och inte sitter vid sina normala bärbara maskiner (för de flesta jag känner kör aldrig stationära datorer för ens daglig fotoredigering - bara att ansluta flera externa skärmar på skrivbordet).

Skrivet av Yoshman:

Mobildivisionen innefattar allt från telefoner (där man misslyckats kapitalt så här långt) till pekplattor till 2-in-1 (enda området där det går hyfsat).

Jag är en av flera jag känner som faktiskt gillar 2-1-lösningar. Inte perfekt för alla, eller ens för mig i alla lägen, men blir med och mer tilltalande i takt med utveckligen. Gillar verkligen min Surface Pro starkt. Ersätter inte mina iPad eller MacBook, men blir bättre och bättre efter hand. J

ust nu väntar jag bara på att Intel och Microsoft tar fram 2-1-lösningar som är helt passivt kylda och som fortfarande presterar som en normal dator. Hade varit grymt då den dagen kommer.

Skrivet av Yoshman:

Marknaden för stationära PC krymper, så man kan nog inte vänta sig supermycket investeringar där. För de med extrema prestandakrav finns Xeon och E-serien (som kommer från Xeon E5 och därmed inte påverkas av detta). Fokus för konsumentprodukter bör därför nog ligga just på olika former av portabla PC.

Japp. Hade själv tills för en två år sedan arbetstationer på jobbet med dubbla Xenon-CPUer och annat. Hade det lite för att kunna köra lite virituella lösningar (ville som projektledare ha lite koll på det som utvecklades och se tidiga versioner), men har egentligen inte behövt det sedan dess.

Idag så har jag återigen behov för virtitulla maskiner, men med det lilla jag testat än så verkar den MacBook jag skaffat för detta syfte hantera normala WMware-instanser fint. Ser inget behov för mig att gå tillbaka till att använda något stationärt på jobbet (kan köra RDP eller Citrix in till rack med kraftfulla WMware-maskiner om jag har något behov för det).

Skrivet av Ozzed:

N Intel är inte relevanta på mobilmarknaden och lär inte bli det heller.

Om du menar telefoner så håller jag helt med. Om du menar marknaden för mobila enheter så tycker jag de lyckats väldigt väl. För varje generation som går så blir mina bärbara både kraftfullare och räcker allt längre på en enda batteriladdning. Tycker det är kanon.

Skrivet av Yoshman:

Mobila enheter passar inte alla, men tydligen verkar allt för få tycka att mobila enheter inte duger även till skapande då den marknaden växer medan traditionella stationära krymper.

...

Själv skulle jag (just nu i alla fall) inte klara mig enbart med pekplatta, men mina föräldrar har skrotat alla former av PC och kör numera allt via pekplatta, även sådana saker som att skriva e-mail och dokument man fortfarande måste skriva som pensionär.

Japp, samma här. Men för många privatpersoner så räcker en platta + ett BT-tangetbord väldigt bra till i nästan alla deras normala användningsfall. I framtiden så blir nog den gruppen och även mängden användningsfall som en platta klarar ännu större i takt med att mobil kraft, iOS/Andrid och appar blir allt mer avancerade.

Skrivet av Ozzed:

De kanske skulle öppna reastaurang istället då? Alla måste ju äta, och den marknaden lär inte krympa om inte något revolutionerande händer rent biologiskt. Hela poängen är att det kanske inte alltid är så jätteklokt att gå dit pengarna verkar finnas i framtiden. Vem vet? Om 5 år kanske plattor och laptops är borta och alla sitter med google ass. Då ångrar de nog att de inte satsade på gamla hederliga stationära datorer, som lär finnas kvar bra mycket längre än allt skräp det går trender i nu.

Kommenterar inte matverksamheten (har aldrig besökt Intel och testat deras lunchkantioner), men om 5 år kommer både mobiler och plattor ha tagit över än mer ifrån traditionella datorer som jag ser utveckligen. Däremot så tror jag inte att PC kommer att försvinna - långt ifrån men det kommer nog att vara mest reserverat för företagsanvändande och entusiaster som oss här på SweC.

Skrivet av Ozzed:

Ja om det bara är så så är det ju lugnt. Men om de tänker satsa mindre på processorer till stationära datorer så blir jag fan förbannad.

Det kommer det att göra. För eftterfrågan minskar där. Behovet är helt enkelt inte lika stort för gemene man nu när vi får allt mer avancerade mobiler och plattor.

Om både Intel och Microsoft fått önska så skulle de nog hellre sätt att den mobila revolutionen inte inträffat (då de hade ett starkt grepp om marknaden för traditionella PC-klienter och levde gott på det), men även den måste försöka att förändra sig allt eftersom marknaden ändras.

Detta även om det kanske inte alltid blir så lyckat (som tex för Microsofts sena intåg på touch-telefonmarknaden och med första versionen av Windows 8 - eller för Intel med CPU:er på telefonmarknaden). Men de måste hänga med och försöka att förnya sig annars så går de helt under till slut.

Men på vissa områden så har de lyckats att ställa om sig rätt väl (tex Intel med deras strömsnåla Core-processorer för bärbara, och Microsoft med deras Azure cloudlösningar på serversidan, och med Office 365 på mobilsidan).

Skrivet av Ozzed:

En platta bär man ju omkring på och då ökar ju risken för stötar och att man kanske tappar den, men de som finns idag kanske tål lite sådant, eller så är folk försiktiga bara.

Har tappat bärbara datorer (både privata och jobbadatorer) som spruckit i skärmen när de landat i hårt golv. Den risken finns alltid. För mina iPads så har jag dom normalt i ett skyddande fodral - så hittils så har jag klarat mig bättre där (inga trasiga eller spruckna skärmar än).

Skrivet av Gibbe:

Tiden för när en ARM kan driva en "riktig" dator är inte långt borta. Skrivbordsprocessorer är rätt så färdigutvecklade, finns i stort sett inget behov för kraftigare. Det enda är serverprocessorer, vilka enstaka medieproducenter också skulle ha ett behov av, men dessa kommer alltid vara utom räckhåll för "vanligt folk".

Jag har varit medieskapare i ett decennium, och inte haft något större behov av en stationär maskin sedan 2010. Då blev bärbara datorer "good enough" för i pricnip all bild- och ljudproduktion och även lättare videoproduktion.
Visst, en stationär är klart bättre, särskilt för videoproduktion, men det är knappast ett självklart val längre. För min del har jag behövt vara väldigt rörlig de senaste åren, och att då ha en maskin som har produktionsstyrka i bärbart format är betydligt bättre än att pendla mellan en klen bärbar och en stationär muskelmaskin. Det blir mycket klydd med synkronisering av filer fram och tillbaka, och mycket onödig redundans.

Exakt. Så tror jag att de flesta yrkesverksamma ser det. Inte många arbetsplatser jag varit på de sista åren som haft stationära datorer som standard. Håller med att det stora genombrottet för bärbart på företag och de flesta yrkesverksamma (även de som behöver hyfsat kraftfulla datorer) var nog runtomkring 2010. För privatpersoner skedde det redan i början/mitten av 2000-talet.

Skrivet av Bjoernsss:

Det är givet att de inte kommer fokusera på stationära processorer i samma höga grad längre. Skulle de satsa på den delen istället för mobil/tablet/bärbar så skulle de ganska snart bli ett Hasselblad, dvs super-highend-grejer för en extremt perifer del av marknaden medan ARM ganska snabbt skulle bli fullständigt dominanta. Förr eller senare skulle ARMs chip bli lika snabba som Intels för highend-folket, och då kan Intel stänga butiken. så är det.

Exakt. Både Intel och Microsoft skulle tyna helt bort inom ett par år om de inte hade ställt om kursen. De har redan tappat greppet om mycket av marknaden på mobilt (tack vare ARM och Android/iOS), men skulle varit mycket värre om de inte hängt med alls på mobilitetetsidan eller datacenter/cloud-sidan.

Skrivet av StuntmanMike:

Förstår inte varför ni gnäller? I framtiden så vill man ju att datorn ska va liten som en mobil men kraftfullare än en hashwell-e. Tänk Star Trek!

Precis!

Vill man hänga kvar vid iditomet att saker måsta vara stora och tunga för att verka kraftfulla så får de väl önska sig tillbaka till den tiden för 50 år sedan när man fick ha en hel hall i storlek med gympasalen för att klara den kraft ett armbandsur klarar idag.

Skrivet av Yoshman:

Det du beskrev ovan är knappast något du får med en i7-4790, det du beskrev ovan (den som får göra elmätaren till spindizzy) är en maskin som borde absolut minst bestå av 8-kärnig E-serie eller för att passa beskrivningen än bättre, multi-socket Xeon E5. Men vad du egentligen verkar vilja ha är en hot-rod bondtrimmad till gränsen där den när som helst ska explodera. Du är då en så liten grupp att den ur marknadsperspektiv är omätbar.

Jo, det är knappast något som ett företag i Intels storlek skulle kunna överleva på.

Skrivet av Yoshman:

Jag skrev ovan att GPU-delen är undantagen, en high-end GPU drar ~300W så är ju totalt omöjligt att stoppa in i en bärbar maskin. Men givet att HD4000 är den vanligaste GPUn på Steam (och har man både en iGPU och dGPU räknas bara dGPU, min laptop rapporteras endast som Nvidia 750M de gånger jag varit med i steam-suvey trots att den också har HD4400) och att Intel har över 60% av GPU-marknaden så behöver majoriteten av datoranvändarna inte speciellt mycket från sin GPU.

Japp. Här är en klar brist. Tror att det är därför jag och många på SweC suktar efter en standardiserad extern GPU-lösning för bärbara. Tyvärr så återstår en vettig sådan ännu.

Skrivet av Yoshman:

Använder man dator som ett arbetsredskap och gör saker som belastar CPU-delen ser jag överhuvudtaget inte hur en i7-4790 skulle vara speciellt mycket snabbare än en laptop med i7-47xxMQ. Det som gjorde att det var en avgrund mellan laptop och desktop tidigare var disken, SSD har tagit bort den skillnaden.

Syftet med att det inte satsas speciellt mycket på modeller som i7-4790 är helt enkelt för att kundgruppen är minimal. Endera är man någon som verkligen behöver en "riktig" arbetsstation och då kör man med E-serien eller Xeon E5 om ännu mer kraft behövs. Resten klarar sig mer än väl med 2-kärniga Core U/Y-modeller, till och med "high-end" laptop CPUer (som MQ, HQ och H) är overkill vilket syns på att väldigt få laptops har dessa.

Jo, SSD är det grymmaste som hänt bärbart de sista fem åren. Har fått liv i många äldre privata bärbara genom att byta till SSD och uppgradera till 8GB RAM. Har oftast inte varit något problem med upp till fyra år gamla Core-processorer. För normal användning så funkar de riktigt väl efter den typen av "trimning".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*The most sumptuous post man has ever faced.*

Jag har mött min överman. Du finns numera på min exklusiva spotlightlista. Känn dig hedrad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian