Xiaomi: "Vi kommer bli större än Samsung och Apple på smarta telefoner"

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi: "Vi kommer bli större än Samsung och Apple på smarta telefoner"

Xiaomi är förhållandevis okänd för konsumenter i västvärlden, men är tack vare en stark närvaro i Asien tredje störst inom smarta telefoner. Nu ser vd:n en framtid där de kan bli störst i världen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well, you've gotta have som balls in this buisness

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta med små marginaler är ju väldigt bra och något som Apple och Samsung borde ta efter för att gynna marknaden. Tänk t. ex att kunna köpa en iPhone 6 eller en Galaxy S5 för 3000Kr. Så jag hoppas verkligen att de slår igenom och tvingar apple, samsung och andra att sluta leva i en fantasivärd där man kan ta hur höga marginaler som helst för att kunderna är lallande idioter som inte fattar bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Shit vad mycket stämmingar som kommer. Det lär bli en blodig expansion. Xiaomi kommer att få betala för att ha runda hörn med mera på deras smartphones. Apple badar i patent.

Permalänk

Är det nån som köper HTC nu för tiden?

Och kanske det Xiaomi om ni levererar bättre och billigare smartphones än Apple.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är bra grejer bara då finns det hopp . Det behövs större konkurrens !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta med små marginaler är ju väldigt bra och något som Apple och Samsung borde ta efter för att gynna marknaden. Tänk t. ex att kunna köpa en iPhone 6 eller en Galaxy S5 för 3000Kr. Så jag hoppas verkligen att de slår igenom och tvingar apple, samsung och andra att sluta leva i en fantasivärd där man kan ta hur höga marginaler som helst för att kunderna är lallande idioter som inte fattar bättre.

Det finns ju budget alternativ för de som inte vill lägga 6000kr. Sen är det bättre samsung osv kan ha höga marginaler så de får pengar att utveckla nya produkter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker att alla sådana här tillverkare bör börja köra Cyanogenmod för att lättare kunna få uppdateringar och liknande. Dom gör riktigt bra telefoner.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det finns ju budget alternativ för de som inte vill lägga 6000kr. Sen är det bättre samsung osv kan ha höga marginaler så de får pengar att utveckla nya produkter.

Ja, eller hur.. Fast verkligheten ser ju snarare ut så att apple, samsung och andra använder merparten av sitt överskott till att leka sandlåda i diverse domstolar, och sedan kanske lite RnD om det blir något över, och det vill jag fanimig inte betala för. Höga marginaler är ett jävla påhitt som bara fungerar därför att kunderna idag helt saknar kritiskt tänkande.

Sedan finns det ju också de som tycker det är status att lägga ut 6000Kr på en telefon som kostat ~5-600Kr att tillverka men det är ett annat kapittel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lycka till suckers.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lycka till suckers.

Hahaha, tror att de kommer att lyckas jävligt väl med det. Med tanke på produkterna de säljer och priset de säljs för.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Intressant och se fler företag med ambitioner även om de kanske är lite för stora.
Om de kan få in sin fot på plats i mängden lite bättre än de flesta så ska de nog kunna visa vad dem kan även här ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, eller hur.. Fast verkligheten ser ju snarare ut så att apple, samsung och andra använder merparten av sitt överskott till att leka sandlåda i diverse domstolar, och sedan kanske lite RnD om det blir något över, och det vill jag fanimig inte betala för. Höga marginaler är ett jävla påhitt som bara fungerar därför att kunderna idag helt saknar kritiskt tänkande.

Sedan finns det ju också de som tycker det är status att lägga ut 6000Kr på en telefon som kostat ~5-600Kr att tillverka men det är ett annat kapittel.

Snälla, menar du att det skulle kosta 5-600 kr att tillverka, utveckla och transportera en Iphone/high end Samsung?

http://www.businessinsider.com/analysis-iphone-6-plus-costs-prices-and-profits-2014-9

Här ser du att det kostar runt 200-250$ bara för tillverkningen. Sen tillkommer allt annat. Butikerna som säljer ska också ha en slant. Samsungs marginaler har dessutom sjunkit drastiskt på senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast verkligheten ser ju snarare ut så att apple, samsung och andra använder merparten av sitt överskott till att leka sandlåda i diverse domstolar, och sedan kanske lite RnD om det blir något över

Ehh.. Källa på det?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Xiaomi FTW Det är ett företag jag hoppas kommer till EU om något! Jag har aldrig fått så bra feedback med några mobila produkter som dom jag införskaffade två av deras telefoner, då åt min flickvän och hennes syster ^^ Det blev en Mi3 och en Redmi Note För priset kan inget slå dom! Hårdvara VS pris är det som slår hårt för mig, och speciellt då det finns ett brett sortiment med varierande prisklasser

Jag tycker också att deras MiUI är fantastisk! Den är mycket trevligare än standard Android, det finns inte mycket bloat och annat skit (allt som inte går att ta bort går att dölja i mappar). MiUI är också väldigt enkel att skräddarsy till behov samt den är också rätt så enkel likt iOS, så det är en trevlig mix. För min flickvän som gillar att pilla och ändra i inställningar för att få sin ideella look, och för hennes syster som var pro-Apple, hon älskade användarvänligheten samt designvalen. Det var helt klart en 10/10 Dessutom om man inte gillar MiUI så går det ju bara att roota och blåsa in standard Android/Cyanogenmod. Xiaomi har annars varit väldigt fina på att buggfixa och rätta till deras mjukvaruproblem.

Jag är också väldigt taggad att få se lite mer specifikationer på deras Mi-TV 2. OM det är en vettig uppdateringsfrekvens (minst 60) och OM det är en vettig panel (plz no TN :/) så vore det ju hur nice som helst att införskaffa en 49'' 4K tv för 6.6k! 6.2mm bezel.. Mmmm...

Jag är osäker med hur det var med ryktet som gick runt om att det var spyware osv i deras telefoner. Någon annan kanske vet något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Snälla, menar du att det skulle kosta 5-600 kr att tillverka, utveckla och transportera en Iphone/high end Samsung?

http://www.businessinsider.com/analysis-iphone-6-plus-costs-prices-and-profits-2014-9

Här ser du att det kostar runt 200-250$ bara för tillverkningen. Sen tillkommer allt annat. Butikerna som säljer ska också ha en slant. Samsungs marginaler har dessutom sjunkit drastiskt på senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att mycket av samsungs hårdvarukostnad går tillbaka till företaget

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Äger själv en Xiaomi Mi3 och har haft den nu i ett flertal månader och måste säga att jag är överraskande nöjd. 1600:- Sek var nypriset. Tänker byta ut den mot en Mi4 snart då jag inte gillar designen på Mi3 men som telefon är den kanon. MIUI är en sjysst mod som jag inte har något speciellt ont att säga om förutom vissa specifika apps som endast finns på kinesiska men inget som jag upplever som ett större problem vid dagligt användande.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, eller hur.. Fast verkligheten ser ju snarare ut så att apple, samsung och andra använder merparten av sitt överskott till att leka sandlåda i diverse domstolar, och sedan kanske lite RnD om det blir något över, och det vill jag fanimig inte betala för. Höga marginaler är ett jävla påhitt som bara fungerar därför att kunderna idag helt saknar kritiskt tänkande.

Sedan finns det ju också de som tycker det är status att lägga ut 6000Kr på en telefon som kostat ~5-600Kr att tillverka men det är ett annat kapittel.

Okej vart har du fakta? Tror inte en iphone 6+ kostar 600kr att tillverka speciellt inte när man ska räkna in utveckling marknadsföring osv. Men visst används inte all vinst till utveckling. Jag har själv aldrig betalat mer än 3200kr för en telefon och hittills har det fungerat bra, men tycker inte det är något problem att det finns dyrare alternativ för de som vill ha det bästa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Visst är det väl Xiaomi som åtminstone av Indiska flygvapnet påstås peta in spyware i sina telefoner, och skickar "intressant" information till kinesiska staten?

Minns jag rätt så målas Xiaomi ut som den värsta förbrytaren av alla kinesiska mobiltillverkare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Visst är det väl Xiaomi som åtminstone av Indiska flygvapnet påstås peta in spyware i sina telefoner, och skickar "intressant" information till kinesiska staten?

Minns jag rätt så målas Xiaomi ut som den värsta förbrytaren av alla kinesiska mobiltillverkare.

FUD och rykten...

http://www.swedroid.se/xiaomi-anklagas-integritetskrankning-s...

http://www.swedroid.se/xiaomi-flyttar-anvandares-data-fran-ki...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om man nu ska hårdra expansionen så kommer det till slutkund i väst ändå kosta nån tusenlapp mer med tanke på tullavgifter, skatter och marginaler för återförsäljare och butiker.

Men visst troligen lägre pris än de som redan har ett etablerat namn i dessa länder och har en "kundstock".

För mig spelar inte priset så stor roll egentligen men skulle kanske helre vilja se att de som faktiskt gör lurarna får skälig ersättning. Borde finnas nån form av fair trade märkning på elektronik också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Tackar Det var det jag snackade lite om. ^^ Får hoppas att det finns så lite sanning i det som möjligt..!

Permalänk
Medlem

Är telefonerna på frontbilden deras telefon? För de är ju i stort sett identiska med Lumia 920.....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en produkt som är helt gjord av ett företag från Kina.
Inget ont mot alla kineser men jag vill undvika att stödja diktaturer så mycket som möjligt.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Snälla, menar du att det skulle kosta 5-600 kr att tillverka, utveckla och transportera en Iphone/high end Samsung?

http://www.businessinsider.com/analysis-iphone-6-plus-costs-prices-and-profits-2014-9

Här ser du att det kostar runt 200-250$ bara för tillverkningen. Sen tillkommer allt annat. Butikerna som säljer ska också ha en slant. Samsungs marginaler har dessutom sjunkit drastiskt på senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

De där siffrorna är rena hollywoodbokföringen.

Skrivet av Halogen:

Ehh.. Källa på det?

Om du har missat att både Samsung oh Apple dragit in varandra i diverse patentsrider så har du en del att ta igen. Googla kan du väl göra själv?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej vart har du fakta? Tror inte en iphone 6+ kostar 600kr att tillverka speciellt inte när man ska räkna in utveckling marknadsföring osv. Men visst används inte all vinst till utveckling. Jag har själv aldrig betalat mer än 3200kr för en telefon och hittills har det fungerat bra, men tycker inte det är något problem att det finns dyrare alternativ för de som vill ha det bästa.

"According to a teardown report from research firm IHS, the components and manufacturing cost of a 16GB iPhone 6 cost Apple $200.10. The device is selling for $649 in the U.S. without a contract with a wireless carrier. That gives the device a profit margin of about 69%."

Jag träffade inte riktigt rätt där, men som du ser så är det fortfarande en sjuhelvetes marginal de har, vilket naturligtvis är helt orimligt på alla sätt och vis. Tänk om varenda krona de la på rättstvister kunde gå till att minska vinstmarginalen. Det skulle sänka priset rejält på mobiler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Hahaha, tror att de kommer att lyckas jävligt väl med det. Med tanke på produkterna de säljer och priset de säljs för.

Där har du förvisso rätt. Samsung är rätt dyra, och Apple är VÄLDIGT dyra.
HTC är dock ett av dom vettigaste märken jag ägt, så min nästa telefon lär bli en sådan.
Har Apple iPhone 4 nu. Plastsung är jag dock allergisk emot.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Snälla, menar du att det skulle kosta 5-600 kr att tillverka, utveckla och transportera en Iphone/high end Samsung?

http://www.businessinsider.com/analysis-iphone-6-plus-costs-prices-and-profits-2014-9

Här ser du att det kostar runt 200-250$ bara för tillverkningen. Sen tillkommer allt annat. Butikerna som säljer ska också ha en slant. Samsungs marginaler har dessutom sjunkit drastiskt på senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Note 4 kostar $260 att tillverka. Resultatet av detta ser man i ingående tester, speciellt skärmen och kameran som en mer eller mindre bästa på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Visst är det väl Xiaomi som åtminstone av Indiska flygvapnet påstås peta in spyware i sina telefoner, och skickar "intressant" information till kinesiska staten?

Det är en stor skillnad från iOS och Android som skickar "intressant" information till den amerikanska staten. Det är bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"According to a teardown report from research firm IHS, the components and manufacturing cost of a 16GB iPhone 6 cost Apple $200.10. The device is selling for $649 in the U.S. without a contract with a wireless carrier. That gives the device a profit margin of about 69%."

Jag träffade inte riktigt rätt där, men som du ser så är det fortfarande en sjuhelvetes marginal de har, vilket naturligtvis är helt orimligt på alla sätt och vis. Tänk om varenda krona de la på rättstvister kunde gå till att minska vinstmarginalen. Det skulle sänka priset rejält på mobiler.

Men räknar de inte bara vad det kostar att tillverka telefonen? Alltså de räknar inte med marknadsföring, forskning, mutor och distribution. Köpte du flaggskepp 2006 kostade de typ 6000kr även då. Sen är det klart dom vill ta ut lite extra vinst på sina flaggskepp i budget och mellan segment är det nog inga större vinstmarginaler.
Men skit samma jag gör bara antaganden jag är inte utbildad inom företagsekonomi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men räknar de inte bara vad det kostar att tillverka telefonen? Alltså de räknar inte med marknadsföring, forskning, mutor och distribution. Köpte du flaggskepp 2006 kostade de typ 6000kr även då. Sen är det klart dom vill ta ut lite extra vinst på sina flaggskepp i budget och mellan segment är det nog inga större vinstmarginaler.
Men skit samma jag gör bara antaganden jag är inte utbildad inom företagsekonomi.

Man skall också ha i beräkningen att Apple knappt betalar skatt alls, så det är ytterligare ett skäl att vara skeptisk mot den höga marginalen.

Se'n antar jag att det bara är själva tillverkningen de räknar då allt det andra du räknar upp är väldigt svårt att baka in i priset rakt av, men det är fortfarande riktigt höga marginaler de tar ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.