Samsung vill importstoppa Nvidias grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung vill importstoppa Nvidias grafikprocessorer

Nvidia får smaka på sin egen medicin när Samsung tar den pågående juridiska dragkampen till handelsorganisationen ITC med målet att stoppa importen av Nvidias grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj herre, när kan de sluta stämma varandra till höger och vänster..

Permalänk
Medlem

Tänk om alla företag följde Teslas föredömliga exempel och släppte alla patent fria.
All Our Patent Are Belong To You
By Elon Musk, CEO

Förr i tiden var det religion som höll tillbaka utveckling, nuförtiden är det patent.

Permalänk
Medlem

Wow, this is getting ugly! Det skulle vara intressant att sätta sig in i vad de egentligen bråkar om, men jag gissar det kräver en massa kunskap i juridik och tid att läsa bergvis med papper... patent är inte precis lättlästa ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Tänk om alla företag följde Teslas föredömliga exempel och släppte alla patent fria.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/artic...

Förr i tiden var det religion som höll tillbaka utveckling, nuförtiden är det patent.

Nja riktigt så enkelt är det inte. Framsteg drivs av behov, ett sådant behov kan vara att tjäna pengar. Patent agerar som en försäkran att om du satsar pengar och tid på forskning, så är det du/ni som får ta del av pengarna för vad ni kommer fram till. Annars ska du se att forskningen snart stagnerar, har för mig att aktuell antibiotikaforskning är ett utmärkt exempel.

On topic. HAHA!

Permalänk

ingen tjafsar med Samsung ostraffat... LOL

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Redan nu börjar min Samsung tv snegla argt på datorn med Nvidia kort i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Nja riktigt så enkelt är det inte. Framsteg drivs av behov, ett sådant behov kan vara att tjäna pengar. Patent agerar som en försäkran att om du satsar pengar och tid på forskning, så är det du/ni som får ta del av pengarna för vad ni kommer fram till. Annars ska du se att forskningen snart stagnerar, har för mig att aktuell antibiotikaforskning är ett utmärkt exempel.

On topic. HAHA!

Ja precis, problemet är bara att patentsystemet verkar ha glömt bort hur det fungerar, särskillt på andra sidan atlanten. Nu skall jag inte uttala mig om detta fall, eftersom jag inte sitter på den infon som behövs för att säga något med backning i fakta, men det finns många andra lägen där systemet misslyckas totalt. (Patenttroll etc) Det skulle behövas en rejäl revision, men det lär nog inte hända tror jag :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Nja riktigt så enkelt är det inte. Framsteg drivs av behov, ett sådant behov kan vara att tjäna pengar. Patent agerar som en försäkran att om du satsar pengar och tid på forskning, så är det du/ni som får ta del av pengarna för vad ni kommer fram till. Annars ska du se att forskningen snart stagnerar, har för mig att aktuell antibiotikaforskning är ett utmärkt exempel.

On topic. HAHA!

Du har helt rätt i vad du säger.

Dock är nog så att det verkar stämmas till höger och vänster om saker som det är tveksamt om det ens borde finnas patent på...
Tex Apple stämmer Samsung för att Samsung har vissa detaljer med liknade formspråk på sina telefoner som Apple har, och liknade på den här nivån..

Sånt här gör ju bara att folk tycker det är störtfånigt samt tycker att företagen bara beter sig som småbarn i en sandlåda, där alla rycker i samma leksak

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lägg för fan ner patent någon gång. Historien visar tydligt att innovationer mår bäst av öppenhet. Men det är klart.. Personlig vinning är väl viktigare än allmännytta och allas väl nu för tiden, med ala neoliberalister som springer omkring och tror sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som vanligt Samsung försöker släcka en eld med en dunk bensin...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man borde titta på vad som krävs för att utfärda patent, en viss grad av innovation t ex. I Sverige blir inte material upphovsrättsskyddat hur som helst utan måste nå upp till en viss konstnärlig grad, i USA kan du upphovsrättsskydda vafan du vill t ex vanliga mail.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Som vanligt Samsung försöker släcka en eld med en dunk bensin...

Snarare att dom försöker stoppa en skogsbrand genom att tända en ny eld. Vilket faktiskt används för att stoppa skogsbränder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lägg för fan ner patent någon gång. Historien visar tydligt att innovationer mår bäst av öppenhet. Men det är klart.. Personlig vinning är väl viktigare än allmännytta och allas väl nu för tiden, med ala neoliberalister som springer omkring och tror sig.

Vetenskap och forskning idag ser inte ut som den har gjort historiskt. Där du tidigare har behövt en teori, lite fantasi och ett geni på rätt plats, krävs nu en teori, lite fantasi och en jävla massa pengar och tid.

Att lägga ner patent kommer vara katastrofalt för forskning och framsteg. Bara ett enkelt exempel, i den kemin jag sysslar med på universitetet nu krävs ett datorprogram som kostar flera 100 tusen kronor per licens och år. Försök hitta någon villig att betala det om du inte har ett vinstintresse (självklart är det inte riktigt så enkelt, men principen är ganska ok).

Permalänk
Medlem

patent trolling

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Snarare att dom försöker stoppa en skogsbrand genom att tända en ny eld. Vilket faktiskt används för att stoppa skogsbränder

Precis som en dunk bensin kan släcka en eld... dock kommer det med vissa uppenbara risker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tekniska patenter kommer stagnera storleken på kretsar redan som det är problem med att få ned storlek, en arkitektur på 14nm betyder att det får plats med ungefär 127 stycken kiselatomer på den längden (om vi räknar kubiskt (scc) kristall) börjar nog bli svårt att få ned transistorstorlekarna utan massa kvantmekaniska fuffens.

Designpatenter ska ju skydda den mer totala helhetsintrycket, inte ge äganderätten till "runda hörn", eller "rektangulära skärmar"....

OT: Vad kan man säga...... Sluta lek Samsung och Nvidia, och börja ge oss billigare och kraftigare produkter?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem

Fjantigt med dessa patentkrig, men samtidigt förstår jag Samsung i detta läge.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Vetenskap och forskning idag ser inte ut som den har gjort historiskt. Där du tidigare har behövt en teori, lite fantasi och ett geni på rätt plats, krävs nu en teori, lite fantasi och en jävla massa pengar och tid.

Att lägga ner patent kommer vara katastrofalt för forskning och framsteg. Bara ett enkelt exempel, i den kemin jag sysslar med på universitetet nu krävs ett datorprogram som kostar flera 100 tusen kronor per licens och år. Försök hitta någon villig att betala det om du inte har ett vinstintresse (självklart är det inte riktigt så enkelt, men principen är ganska ok).

Det låter snarare som om leverantören tar ut fantasipriser på programvaran, vilket är ytterligare en instängningsfaktor. Jag ogillar också det här med immaterialrätt och så kallad "intellektuell egendom", men det är en annan diskussion.

Det enda som krävs är egentligen vetgirighet, så löser sig resten, men idag verkar de första tre bokstäverna blekna allt mer, och det som finns kvar är då bara "girighet", vilket blir allderles tydligt här när företag stämmer varandra till höger och vänster.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung har nog blivit dom äckligaste när det gäller stämningar nu, Apple var ju inte så speciellt bra för ett tag sedan men nu känns det som Samsung har tagit Apples plats.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Samsung har nog blivit dom äckligaste när det gäller stämningar nu, Apple var ju inte så speciellt bra för ett tag sedan men nu känns det som Samsung har tagit Apples plats.

vadå, de var ju nVidia som "börja" ska Samsung bara stå där och ta emot bakifrån??

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Samtliga inblandade borde lägga ner sandlådan och lägga tid och pengar på att utveckla roligt skit istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vadå, de var ju nVidia som "börja" ska Samsung bara stå där och ta emot bakifrån??

Med det synsättet så blir det aldrig ett slut på varken patent eller patentkrig. Det enda logiska vore naturligtvis att helt ta bort patent. "Varsågod, ha så kul!". Alla små uppfinnare som lurats att tro att de behöver patent för att lyckas kan ju sedan tacka de stora jättarna som uppfört sig som trottsiga tonåringar. Ingen tjänar på patent, utom advokater.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att de har en dispyt över pengar förvånar inte, det är ju grunden till det hela. Men vem av dem har egentligen vattnet på sin kvarn? Nvidia eller Samsung/Qualcomm? Skitsvårt att avgöra och har inte orkat gräva i det ännu. Kanske inte kommer orka heller, det är ingen ny företeelse det här.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ett sådant här beteende får mig att undra: vad är framtidens yrke?
Ingenjör eller advokat?

Suck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SamuelSvensson:

Nja riktigt så enkelt är det inte. Framsteg drivs av behov, ett sådant behov kan vara att tjäna pengar. Patent agerar som en försäkran att om du satsar pengar och tid på forskning, så är det du/ni som får ta del av pengarna för vad ni kommer fram till. Annars ska du se att forskningen snart stagnerar, har för mig att aktuell antibiotikaforskning är ett utmärkt exempel.

On topic. HAHA!

Helt åt skogen fel. Patent är till för att hindra konkurrens och inget annat. Medicin bolagens forskning är till 90% baserad på att patentera om gamla saker för att kunna fortsätta sälja de dyrt. 95% av alla nya substanser kommer från universitet som sponsras med statliga pengar. För att inte tala om att en gigantisk del av medicin industrins budget går ut på PR, för att inte tala om imponerande profiter med.

Vad de forskar på har inget med patent utan med vad de kan dra mest profit ur och vilka områden de lyckats muta sig in i.

Permalänk
Entusiast

Faktiskt förvånad att importkravet inte ingick i första motstämningen. Det var ju ingen direkt överraskning att det skulle komma.

Nästa steg är att Samsung och Nvidia låter sina jurister diskutera detta ett par månader vilket kommer sluta i att de enas om en korslicensiering där de får rätt till varandras patent. Eventuellt med lite pengar som mellanskillnad om någons patent anses vara lite bättre än den andras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ett sådant här beteende får mig att undra: vad är framtidens yrke?
Ingenjör eller advokat?

Suck

Plugga både, få specialkompetens inom området, bli anställd av jättar som samsung eller nvidia och tjäna multum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Helt åt skogen fel. Patent är till för att hindra konkurrens och inget annat. Medicin bolagens forskning är till 90% baserad på att patentera om gamla saker för att kunna fortsätta sälja de dyrt. 95% av alla nya substanser kommer från universitet som sponsras med statliga pengar. För att inte tala om att en gigantisk del av medicin industrins budget går ut på PR, för att inte tala om imponerande profiter med.

Vad de forskar på har inget med patent utan med vad de kan dra mest profit ur och vilka områden de lyckats muta sig in i.

Dagens frukt.

Permalänk
Medlem

Fight fire with fire.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server