Asus PB279Q med 4K AHVA till svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Asus PB279Q med 4K AHVA till svenska återförsäljare

Efter en smärre försening är den första 4K-upplösta skärmen med AHVA-teknik på ut väg på marknaden. Asus välutrustade nykomling PB279Q tar plats i 27-tumsklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inet visar prov på snygg marknadsföring, frågan är om Sweclockers ens har noterat detta?

Permalänk
Medlem

Varför gömmer sig inet gubben på första bilden?

Permalänk
Medlem

Fasen, trodde jag skulle komma först med kommentar om Inet gubben

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Inet-gubben hoppar för att han är först i Sverige att vara inne i skärmen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har sweclockers börjat bli sponsrat av inet?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Entusiast

Vilka jäkla ögon ni har

OnT: 7500kr för en 4K-skärm med en icke TN-panel är faktiskt inte alls så pjåkigt om bildkvaliteten nu är så bra som den ryktas vara.
Priserna har sjunkit rejält!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aze:

Inet visar prov på snygg marknadsföring, frågan är om Sweclockers ens har noterat detta?

Skulle tro att Sweclockers är VÄLDIGT medvetna om det redan innan de publicerade det.

Skrivet av Uzanar:

Vilka jäkla ögon ni har

OnT: 7500kr för en 4K-skärm med en icke TN-panel är faktiskt inte alls så pjåkigt om bildkvaliteten nu är så bra som den ryktas vara.
Priserna har sjunkit rejält!

7500kr för en skärm MED TN panel är däremot är jävla överpris.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Aze:

Inet visar prov på snygg marknadsföring, frågan är om Sweclockers ens har noterat detta?

Haha, vilken luring.

Edit: Fixat

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

7500kr för en skärm MED TN panel är däremot är jävla överpris.

Inte alls, det är 4K och då får man betala för pixlarna eftersom det är så nytt.
4 gånger så många som 1920x1080.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Rajat:

Skulle tro att Sweclockers är VÄLDIGT medvetna om det redan innan de publicerade det.

7500kr för en skärm MED TN panel är däremot är jävla överpris.

Ja men när det inte finns NÅGON skärm på marknaden som ens kommer i närheten av SWIFT ja då kan man ha 7500kr.
Grym TN skärm btw, har Eizo SX2762W också och ja den kan mäta sig väldigt bra mot Eizon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Haha, vilka luriga jäklar.

Edit: Fixat

haha, snygg fix ni gjorde XD

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

Läste jag rätt, mini displayport ger möjlighet till 60Hz? Hade fått för mig att det krävdes två kablar för det? Har dålig koll på 4K...

75% av NTSC färgåtergivning är jag inte imponerad av dock. AHVA är bättre på att vara sämre?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Läste jag rätt, mini displayport ger möjlighet till 60Hz? Hade fått för mig att det krävdes två kablar för det? Har dålig koll på 4K...

75% av NTSC färgåtergivning är jag inte imponerad av dock. AHVA är bättre på att vara sämre?

Nää dom nya 4k skärmarna kör 60hz via DP (SST). Dom gamla körde med 2 kablar (MST).

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Inte alls, det är 4K och då får man betala för pixlarna eftersom det är så nytt.
4 gånger så många som 1920x1080.

Det ÄR ett överpris ifall det är en TN panel, spelar ingen roll ifall du har 4K eller 8K på den så är fortfarande en TN panel dyr med det, hade varit bättre ifall de gjort dem på VA panel, men tillverkare väljer den billigare (och väldigt sämre bildmässigt) TN panelen för att få större profit.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Varför hela 4st HDMI 1.4 för!?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Haha, Sneaky-Sneaky, SweC gjorde dagen bara roligare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nää dom nya 4k skärmarna kör 60hz via DP (SST). Dom gamla körde med 2 kablar (MST).

Råkar du ha en länk till någon bra infosida, för jag hittar bara skräp. Står inget konkret om det på Wikipedias DisplayPort-sida heller, vad jag kan se?

Som jag förstått det krävs DisplayPort 1.3 (som släpptes i september i år och det finns inga skärmar eller grafikkort som har stöd för det ännu) för att kunna köra 4K i 60Hz med en kabel?

EDIT: Ok, jag blandade ihop det. DP 1.3 ger stöd för 120 Hz.

Det var den här meningen ur Swecs tidigare nyhetsartikel som fastnat på fel sätt i bakhuvet:

"Samtidigt tillkommer förändringar i protokollet för att skicka signaler för video och data över samma kabel. VESA påpekar att det ger möjligheten att driva en ensam 3 840 x 2 160-pixlarsskärm i 60 Hz med 24-bitars färger och samtidigt dra nytta av USB 3.0 med dockningsstandarden Dockport."

Nyheten är alltså att det går att skicka video + data, inte att det går att köra 60 Hz som jag tolkade det som. Me so stoopid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Råkar du ha en länk till någon bra infosida, för jag hittar bara skräp. Står inget konkret om det på Wikipedias DisplayPort-sida heller, vad jag kan se?

Som jag förstått det krävs DisplayPort 1.3 (som släpptes i september i år och det finns inga skärmar eller grafikkort som har stöd för det ännu) för att kunna köra 4K i 60Hz med en kabel?

Tyvärr inte. Det jag vet är att skärmarna som släpptes i somras kör SST dvs AOC, Samsung och någon philips och jag antar att alla skärmar efter det gör det med.

Min 4k skärm kör med singel display port kabel. Samsung U28D590.

Tror Swec skrev om det i somras med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Aze:

Inet visar prov på snygg marknadsföring, frågan är om Sweclockers ens har noterat detta?

Tycker fler borde göra det.
Dustin försökte en gång men använde sig då av en Touhou bild jag inte kunde missa då jag scrollade förbi i listan.
https://www.dustinhome.se/product/5010646153/ips277l-bn?redir...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jäkligt snygg skärm. Monolitiskt design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tyvärr inte. Det jag vet är att skärmarna som släpptes i somras kör SST dvs AOC, Samsung och någon philips och jag antar att alla skärmar efter det gör det med.

Min 4k skärm kör med singel display port kabel. Samsung U28D590.

Tror Swec skrev om det i somras med.

Ok, najs. Det innebär att jag suttit och väntat på 60 Hz via en kabel helt i onödan. Dags att slita fram kreditkortet och köpa in ett ytterligare GTX 980 och t.ex. den här skärmen då alltså! Förutom att man kanske borde vänta på en bra 4K-skärm med AHVA/IPS/IGZO med Free/G-sync först förstås...

Funkar det bra i praktiken, jag minns bara att Jonas & Emil nämnt en bunt problem i fredagspanelen?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Varför hela 4st HDMI 1.4 för!?

Det är väl bra, då kan du koppla in alla dina spelkonsoller och njuta dom i 4K. *LOL*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om du är färgblind dvs.

Men denna Asus är säkerligen bättre än tn-skräpet som Samsung och gänget har kommit med för nästan samma pris.

Skrivet av tvelander:

Ja men när det inte finns NÅGON skärm på marknaden som ens kommer i närheten av SWIFT ja då kan man ha 7500kr.
Grym TN skärm btw, har Eizo SX2762W också och ja den kan mäta sig väldigt bra mot Eizon.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KiXeR:

Om du är färgblind dvs.

Men denna Asus är säkerligen bättre än tn-skräpet som Samsung och gänget har kommit med för nästan samma pris.

Färgblind nä, perfekt syn och har Eizo skärmar upp till 35k att testa på.
Även testat med andra och dom tycker samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja då undrar jag verkligen vad det är för fel på er ;). För att inte spinna vidare på detta trams så är det kanon att man är nöjd med sitt köp/beslut man har tagit och det är även kanon att alla har valmöjlighet och även rätten att tycka olika. Cheers mate.

Skrivet av tvelander:

Färgblind nä, perfekt syn och har Eizo skärmar upp till 35k att testa på.
Även testat med andra och dom tycker samma.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja men när det inte finns NÅGON skärm på marknaden som ens kommer i närheten av SWIFT ja då kan man ha 7500kr.
Grym TN skärm btw, har Eizo SX2762W också och ja den kan mäta sig väldigt bra mot Eizon.

SWIFT är ju kass, en överprisad TN skärm är allt vad det är, hade det varit en VA så kanske den hade varit prisvärd.
Att jämföra den med EIZO (valfri modell) är inte heller helt lyckat, EIZO's skärmar är grymt bra när det kommer till färger (något som inte heller är så lyckat på TN skärmar då de inte återger färger så bra).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Är det bara jag som känner att en high end monitor 2014 ska vara välvd ?
Jag själv känner att min nästa skärm jag köper ska vara välvd..dessvärre finns det inte mkt utbud på marknaden just nu

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför alla dessa 27" / 28" tum 4K skärmar? Varför inte fler 35 - 40 tum 4K skärmar.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Immersion:

Är det bara jag som känner att en high end monitor 2014 ska vara välvd ?
Jag själv känner att min nästa skärm jag köper ska vara välvd..dessvärre finns det inte mkt utbud på marknaden just nu

Alla som håller på med grafisk design eller annat som kräver att skärmen inte förvrängd vill nog ha en vanlig platt skärm

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).