Cryorig underlättar val av processorkylare med pappersmallar

Permalänk
Melding Plague

Cryorig underlättar val av processorkylare med pappersmallar

Lika enkla som geniala pappersmallar från kylartillverkaren Cryorig gör det lätt att förutse kompatibilitetsproblem och kontrollera om processorkylaren får plats inuti burken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

smart

Permalänk
Medlem

Ja så lätt va det

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jäkla smart. Hade jag sluppit köpa fel kylare sist...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Synd att det inte fanns till dom flesta kylarna på marknaden istället för deras egna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Riktigt kul initiativ!

Permalänk
Medlem

Se bara till ha skyddet kvar på sockeln....
Det kommer bli en hel del böjda pinnar fram över.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Synd att det inte fanns till dom flesta kylarna på marknaden istället för deras egna

Förhoppningsvis kommer flera tillverkare hänga på denna ide. Så underbart, älskar sådana här genialt enkla lösningar ^^

Permalänk
Medlem

Enkel och smart lösning, själv har man ju mätt och trixat i burken och sedan chansat och ibland har det blivit fel.

Visa signatur

Obsidian 350D: PSU: AX 860W 80+ Platinum | Moderkort: G1.Sniper M5 | CPU: i7-4770K | CPU-kylare: Hyper 212 Evo | RAM: 16GB - 1600MHz | GPU: GTX 1080 Ti STRIX |
Node 605: PSU: CX750M 80+ Bronze | Moderkort: MX-Gaming 5 | CPU: i5-4690K | CPU-kylare: NH-U9B | RAM: 16GB - 1866MHz | GPU: GTX 970 FTW |

Permalänk

Sweet, kanske jag ska kolla på det när det blir ny kylare i vår.

Permalänk
Avstängd

Så jävla bra ide. Varje gång jag köper kylare så får man alltid leta som en jävel efter reviews och forumtrådar om ens kylare kommer passa i burken. Kommer garanterat prova dessa papperskylare. Om bara nu andra tillverkare också gör detta. Tror aldrig jag haft en cryorig-kylare så vore bra med fler tillverkare som hoppar på detta.

Permalänk
Medlem

Simpelt men ändå så fyndigt. Hoppas fler tar efter. Finns inget värre än att köpa en kylare för flera hundra bara för att under monteringen upptäcka att den inte får plats pga kringliggande komponenter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är så gammalmodig att man tar fram tumstocken/talmetern och mäter i chassit när man köper kylare? Måtten brukar alltid finnas tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är det bara jag som är så gammalmodig att man tar fram tumstocken/talmetern och mäter i chassit när man köper kylare? Måtten brukar alltid finnas tillgängliga.

Jag håller med. Hur jävla svårt kan det va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tumstock

Permalänk

Inte direkt svårt men kan vara svårt att visualisera, där hjälper en mall riktigt bra, speciellt om de gäller millimeter utrymmen .

Permalänk
Medlem

Ja, hur svårt ska det behöva vara?

Jag blir så glad när det som borde vara självklart bara liksom slår en i huvudet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Idén är väl bra men det kräver ju att man redan har tillgång till och monterat alla övriga komponenter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Idén är väl bra men det kräver ju att man redan har tillgång till och monterat alla övriga komponenter...

Vadå, de är ju bara printa ut de andra delarna också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Inget speciellt egentligen, men det underlättar helt klart. Vad jag gjorde en gång med en trångbodd låda var att leta fram alla måtten på tillverkarens hemsida. Noctua brukar vara tydliga med att ange alla dimensionerna. Sen var det bara att klippa/vika till en bit papper, markera placeringen för cpu:n med ett par streck, och sen måtta höjden med en tumstock. Fungerade alldeles utmärkt och jag kunde lugnt beställa den störta modellen jag kunde få in och det blev också precis som jag hade tänkt mig.

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden!

Visa signatur

i5 4690K@4.4GHz | Noctua NH-D15 | MSI gtx 1070 8gb| 16Gb Corsair Vengance | ASUS Z97-A | Corsair RM750X | Fractal Design R6

Permalänk
Skrivet av kufra:

Vadå, de är ju bara printa ut de andra delarna också

Skickades från m.sweclockers.com

Print your own papercraft computer. =D

Permalänk
Medlem

Eller så använder man den här nya flugan "Google" och söker efter bilder på kombinationen av moderkort + kylare, samt läser chassits specifikationer? Matte är ju inget svårt, det finns ju bara tio siffror. Dom kan ni väl?

Permalänk
Medlem

Mja, visst kanske bra om du bygger en liten mini itx där allt ska vara kompakt, men annars är det ju bara att kolla upp måtten på sitt chassi, brukar stå längd från cpu sockel till sidan och bara kolla höjden på tänkt kylare och sedan kolla så den går över ram minnerna, aldrig haft detta problemet förut men för dem som köpt en som inte passar är det väll bra för... Sedan måste man ju ha en skrivare, papper och bläckstålefärg etc etc för att kunna göra detta och det är inte många jag känner som har det idag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Smart! Varför har ingen tänkt på detta innan?
En anledning kan vara att de trodde det e för mycket jobb o att ingen orkar kolla det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Mja, visst kanske bra om du bygger en liten mini itx där allt ska vara kompakt, men annars är det ju bara att kolla upp måtten på sitt chassi, brukar stå längd från cpu sockel till sidan och bara kolla höjden på tänkt kylare och sedan kolla så den går över ram minnerna, aldrig haft detta problemet förut men för dem som köpt en som inte passar är det väll bra för... Sedan måste man ju ha en skrivare, papper och bläckstålefärg etc etc för att kunna göra detta och det är inte många jag känner som har det idag.

Vissa kylare får t ex inte plats om man har en viss höjd på sina ram-minne. Skrivare har väl dom flesta på jobbet om inte hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vissa kylare får t ex inte plats om man har en viss höjd på sina ram-minne. Skrivare har väl dom flesta på jobbet om inte hemma?

? Står i mitt inlägg " och sedan kolla så den går över ram minnerna" plus att typ ingen av mina vänner jobbar, dem mesta studerar/pluggar. Visst det finns ju skrivare på skolan och så men typ 80 procent av kompisarna har ingen skrivare hemma, dator, laptop, mobil, surfplatta... Varför ska man skriva ut saker för? Alla föreläsningar etc har vi på surfplattor inte i pappersform.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Vadå, de är ju bara printa ut de andra delarna också

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jackbert:

Detta är framtiden!

Skrivet av Wasted Hobbit:

Print your own papercraft computer. =D

Eller så kommer framtidens 3D skrivare... och du skriver ut hela kylaren
Finns ju redan nu metall baserade 3D skrivare, dock kostar de en slant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så använder man den här nya flugan "Google" och söker efter bilder på kombinationen av moderkort + kylare, samt läser chassits specifikationer? Matte är ju inget svårt, det finns ju bara tio siffror. Dom kan ni väl?

Lycka till att hitta foton på alla kombinationer av moderkort + kylare, och dessutom i alla nödvändiga vinklar. Då ska du ha väldigt tur.

Chassits specifikationer är inte det intressanta här; det handlar om moderkort (kylflänsar osv) + minne + eventuella andra komponenter som kan tänkas vara i vägen.

Jag tycker det är en både rolig och smart idé, och deras hemsida är väldigt pedadogisk på andra sätt också (t.ex. de korta instruktionsfilmerna).

Ett annat alternativ är att göra som Noctua, som har en ordentlig lista på alla möjliga moderkortsmodeller till varje kylarmodell, med information om det passar och varningar/förklaringar för eventuella problem (t.ex. om första pci-e-sockeln inte kan användas). Men det kräver ju ruskigt mycket mer arbete för företaget, än att erbjuda en enkel pappersmall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Eller så kommer framtidens 3D skrivare... och du skriver ut hela kylaren
Finns ju redan nu metall baserade 3D skrivare, dock kostar de en slant...

Så blir det antagligen förr eller senare, blir intressant när det går.