Apple söker utvecklare för virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Apple söker utvecklare för virtuell verklighet

Mobiljättarna rustar upp för kamp om den virtuella verkligheten. Samsung och Google är redan på väg och nu ser det ut som att även Apple sluter upp till striden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jadu man undrar vad de främsta användnings områdena kommer vara med dem brillorna?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en ny potentiell innovation som Apple ska "uppfinna"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Spelar ingen roll vem som kommer leda detta, bara det kommer en standard enhet (Oculus) som alla i slutändan kommer använda. Lär ju inte hända, men hoppas kan man ju alltid!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Spännande, kul med en till stor aktör på denna nischade marknad! Hoppas dom kommer vara lite mer öppna med denna pryl till skillnad från deras andra mobila produkter, så man slipper jailbreaka även denna.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Apple ger sig in i VR-branschen. Då är VR's framtid säkrad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Patentkrig incomming! (Apple kommer ta patent på alla tänkbara, redan uppvunna av andra bolag, tekniker. Sen stämma ursprunglig utvecklare)

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att många stora företag kommer med, mer konkurrens! Ska även bli intressant hur Apple VR kommer vara i så fall, och vad ska det heta? iReality?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Hoppas verkligen att Apple ger sig in i VR-branschen. Då är VR's framtid säkrad.

Faktiskt. Kvalité är oftast synonymt med Apple, så jag lutar åt ditt håll.

Permalänk
Avstängd

Kul att Apple satsar på VR för VR har funnits länge, men det har varit tyst om det. Det har funnits en del tidiga prototyper och sånt, men det har nästan varit lite sci-fi över det hela.

När Apple satsar på något, då får folk upp ögonen för det, och stora delar av världen får upp ögonen för det också, inte bara nördar.
VR-glasögon fanns för 10-20 år sedan också.
När Apple satsar på något så fokuserar dom på att få något folk tycker om, som ger en bra upplevelse, som känns polerat.
Apple har dessutom mycket pengar och kan lägga ner stora resurser. Så hoppas vi får se VR bli mainstream snart, och kanske kan Apple hjälpa med det.

Nu när Facebook köpt upp Oculus Rift är det dessutom trevligt att se lite fler aktörer på marknaden. Även om jag varken gillar Facebook eller Apple.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Spännande, kul med en till stor aktör på denna nischade marknad! Hoppas dom kommer vara lite mer öppna med denna pryl till skillnad från deras andra mobila produkter, så man slipper jailbreaka även denna.

Tvivlar på det, de vill nog inte ens att man ska kunna koppla ur den ur datorn utan löder fast den på moderkortet så du måste ha den som extrapaket på varje dator du köper samt extra pengar för längre sladd. =P

Nej men skämt åsido, Apple brukar inte gilla att någon annan ens kollar på deras prylar om inte allt de äger redan är Apple produkter så tvivlar på att deras VR grejer kommer vara öppet eller ens funka på andras prylar, antagligen thunderbolt.

Det är ju lite samma sak att man måste kör med itunes (i alla fall senast jag kolla) om du vill kunna göra något med din iphone och den får endast interagera med just itunes.

Dock för att slåss på denna marknad måste de vara mer öppna, eller så vill de bara göra så att man måste köra med deras egna vr grejer endast, så att ingen kör med oculus på en Apple produkt.

Permalänk
Medlem

Hurra. Nu stämmer de snart allt och alla igen. Fan ta patent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Jadu man undrar vad de främsta användnings områdena kommer vara med dem brillorna?

Du kommer kunna gå runt i varuhus och mataffärer och plocka saker från hyllorna, titta på dom, innan du lägger dom i din basket. Istället för att gå ut kan du bekvämt sitta i din fotölj och träffa din vän från vietnam. Möjligheterna är oändliga!

Permalänk
Inaktiv

Härligt då kan det faktist bli nånting av VR. För som vanligt så kommer Apple in och gör saken bättre.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Du kommer kunna gå runt i varuhus och mataffärer och plocka saker från hyllorna, titta på dom, innan du lägger dom i din basket. Istället för att gå ut kan du bekvämt sitta i din fotölj och träffa din vän från vietnam. Möjligheterna är oändliga!

Jo sådant vet jag men all den teknologin bakom det är lite på horisonten, just nu med det som finns idag är det media prylar som täcker det mesta och där saknar Apple en stor grund pelare vilket är spel, kanske de kommer satsa mer på det framöver nu? Vem vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Hurra. Nu stämmer de snart allt och alla igen. Fan ta patent.

Bara om dom kommer på nånting nytt som fungerar mycket bättre än konkurrenternas, Vilket dom kommer att göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Ytterligare en ny potentiell innovation som Apple ska "uppfinna"?

Nä, Men förbättra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Ytterligare en ny potentiell innovation som Apple ska "uppfinna"?

Ytterligare en hater som inte har en aning om vad han pratar om.

Skrivet av CreX:

Patentkrig incomming! (Apple kommer ta patent på alla tänkbara, redan uppvunna av andra bolag, tekniker. Sen stämma ursprunglig utvecklare)

Och det har skett ofta?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Men snälla Apple... Vad ska ni kalla det då? iWatch? iFace? iWantYourMoney? Kommer ju vara precis som Rift men hipsters kommer köpa denna för det är en frukt på framsidan som lyser eller nåt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Men snälla Apple... Vad ska ni kalla det då? iWatch? iFace? iWantYourMoney? Kommer ju vara precis som Rift men hipsters kommer köpa denna för det är en frukt på framsidan som lyser eller nåt.

Kommer att vara bättre än Rift då Apple alltid förbättrar saken annars skulle dom aldrig släppa produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Kommer att vara bättre än Rift då Apple alltid förbättrar saken annars skulle dom aldrig släppa produkten?

Allt Apple säljer är inte alltid bra, ska jag nämna PipPin?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Du kommer kunna gå runt i varuhus och mataffärer och plocka saker från hyllorna, titta på dom, innan du lägger dom i din basket. Istället för att gå ut kan du bekvämt sitta i din fotölj och träffa din vän från vietnam. Möjligheterna är oändliga!

Men jag känner ingen i Vietnam... helt värdelöst ju.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Bara om dom kommer på nånting nytt som fungerar mycket bättre än konkurrenternas, Vilket dom kommer att göra

Du får ursäkta om jag är skeptiskt, men apple har en rent förjävlig ovana att ta så generella patent att en nyhet som denna gör mig som glasögonbärare orolig. http://www.theverge.com/2012/11/7/3614506/apple-patents-recta...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Kommer att vara bättre än Rift då Apple alltid förbättrar saken annars skulle dom aldrig släppa produkten?

Nja, skulle själv säga att de kommer bli svårt att slå Carmack. Samt mycket av Apples hårdvara (i datorer i alla fall) är mellan varianter av annan hårdvara, inte top of the line men inte dåligt heller, samt mycket stabila byggen, så nej skulle i princip aldrig kalla Apple "The best of the best".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Allt Apple säljer är inte alltid bra, ska jag nämna PipPin?

Det var 20 år sedan, har ni inte släppt det än? Apple har släppt det för länge sedan med att erkänna att den var ett misstag.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Ytterligare en hater som inte har en aning om vad han pratar om.

Och det har skett ofta?

Om de ska försvara sitt patent på avrundade hörn på allt som har en skärm så kommer bli jävligt mycket skit framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det var 20 år sedan, har ni inte släppt det än? Apple har släppt det för länge sedan med att erkänna att den var ett misstag.

Jaaaaaa? Och? Fortfarande skit, han sa ju att allt Apple släpper är en förbättring av något annat.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Jaaaaaa? Och? Fortfarande skit, han sa ju att allt Apple släpper är en förbättring av något annat.

Vissa lever i svunnen tid, andra går vidare, gissa var du befinner dig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Allt Apple säljer är inte alltid bra, ska jag nämna PipPin?

Vad är PipPin?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Nja, skulle själv säga att de kommer bli svårt att slå Carmack. Samt mycket av Apples hårdvara (i datorer i alla fall) är mellan varianter av annan hårdvara, inte top of the line men inte dåligt heller, samt mycket stabila byggen, så nej skulle i princip aldrig kalla Apple "The best of the best".

Kallar inte heller Apple "The best of the best"