Nintendo patenterar Game Boy-emulator för generaliserade plattformar

Permalänk
Melding Plague

Nintendo patenterar Game Boy-emulator för generaliserade plattformar

Ett patent på en emulator ger upphov till spekulationer om att Nintendo kan vara på väg att ändra strategi och öppna upp för spel på andra plattformar än dess egna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu kan de stämma folk som gör gameboy emulatorer.

Permalänk
Medlem

Att patentera begreppet gameboy-emulator låter lite hårt. Men kul om de satsar på det officiellt. Lite kluven

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Måste ju ändå säga att det känns som ett steg i rätt riktning, hoppas det blir bättre och smidigare emulatorer och inte patentkrig.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Fy för satan om de börjar använda detta som vapen mot de som redan gjort emulatorer. Bäst man skyndar sig att ladda ner emulatorerna, så att man kan spela sina PD-roms även fortsättningsvis menar jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skitkul om dem släpper detta för telefoner men jag, personligen, tycker att det är mycket trevligare att sitta och lira dessa gamla spel på typ ett Gameboy/Gamecube. Men det är mer för nostalgins skull. Antar att detta skulle underlätta för många.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Jag älskar nintendo, och använder emulatorer ofta då jag inte längre har kvar den gamla hårdvaran pga åldern och hundmat kombinerat har förstört dom(hade ett NES med Zelda m.fl som min broders kompis stoppade hundmat i, han var inte gammal, och vår vovve tuggade sönder spelen lite innan de)

och det är väll kul om dom återupplivar detta men det känns ju som att det finns massa bra gratis alternativ av folk som faktiskt gillar Nintendo!

själv ser jag inte det som pirat kopiering utan en hyllning till vad dom faktiskt gjort bra, kanske bara är jag?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Spela Super Mario Bros., Mega Man eller Metroid med touchskärm.... alldeles för dålig precision. Hemsk upplevelse

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Spela Super Mario Bros., Mega Man eller Metroid med touchskärm.... alldeles för dålig precision. Hemsk upplevelse

Donkey kong country funkar bra på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Extremt tråkig utveckling och nintendo ska inte hyllas för detta. Det kommer komma en våg av stämningar, takedowns och hot till följd av detta. Patent är bland det sämsta som människan har uppfunnit.

Permalänk
Sötast
Skrivet av CreX:

Spela Super Mario Bros., Mega Man eller Metroid med touchskärm.... alldeles för dålig precision. Hemsk upplevelse

Med en Androidenhet är det bara att ansluta mobilen till en tv, antingen trådlöst eller via usb samt ansluta en spelkontroll till mobilen antingen via wifi, bt eller även den usb.

Inte säker på om det går att göra på iPhone och antar att det är upphovet till din post ^^

Permalänk
Medlem

Tror inte Nintendo är särskilt rädda. Visst hade de en dålig start med ett magert utbud av spel, men i år så har försäljningen verkligen gått bra. http://www.polygon.com/2014/10/30/7131525/wii-u-sales-super-s...

Mario Kart, Legend of Zelda, Smash Bros och Bayonetta 2 har givit dem en skjuts. I dagarna kommer ju dessutom Captain Toad.
Nästa år får vi Splatoon, Xenoblade Chronicles X, Mario Maker, Yoshi's Woolly World, Devil's Third m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Spela Super Mario Bros., Mega Man eller Metroid med touchskärm.... alldeles för dålig precision. Hemsk upplevelse

Håller med, det är helt omöjligt. Men nu har ju de flesta mobilplattformar stöd för handkontroll, då skulle det kunna bli kul. Köra massa sköna SNES titlar på iPad med handkontroll. Går säkert redan att göra med jailbreak, har inte orkat kolla

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kan också vara ett tecken på att dem vill få bort samtliga emulatorer etc från android/windows phone stores.

Permalänk
Medlem

Meh, hoppas dom släpper emulatorn till andra konsoller. Pokémon på telefonen är fruktansvärt utan riktiga knappar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Absurt att dom kan få patent för emulatorer. Det har ju funnits sedan urminnes tider.

Istället för att bråka med emulatorutvecklare och vara rädda över piratkopiering så borde som göra en egen emulator med en inbyggd app store där dom säljer spel som man kan ladda ner och köra på emulatorn.

Permalänk
Medlem

Om de nu skall börja sälja gamla spel måste priserna ner. När jag hade WiiU och kollade eShopen så kostade SNES spel 100kr vilket är alldeles för mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Meh, hoppas dom släpper emulatorn till andra konsoller. Pokémon på telefonen är fruktansvärt utan riktiga knappar.

Ursäkta, va? Det är ju det _enda_ spelet som går att spela på en telefon!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Testpilot

Detta är tvådelat för mig.

Jag gillar idéen om att Nintendo släpper officiell mjukvara för telefoner och dylikt, men ska de sälja sina spel till dessa emulatorer så måste det göras rätt. Alltså inte 249:- för Pokémon Silver...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om de nu skall börja sälja gamla spel måste priserna ner. När jag hade WiiU och kollade eShopen så kostade SNES spel 100kr vilket är alldeles för mycket.

Snes spel kostar 80 kr. Nes kostar 50kr Gba har jag glömt. Dyrt men samtidigt är det ofta bra spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur de kannfå patent på något
a: Så ospecifikt
b: något som inte alls är något nytt. Hur länge har emulatorer för mobiler funnits? 4-5 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Släpp en billig emu till mobiler, med legit spel i lagom lågt pris. Kommer ju för tusan sälja i mängder!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Detta kan och förhoppningsvis är en bra sak. Tänk om man gör stöd för nya spel till PC osv. Hade varit riktigt nice om jag kunde spela mina Wii spel på datorn med Wiimote utan att behöva krångla med inställningar i något som Dolphin som inte heller fungerar felfritt i alla spel.

Permalänk
Inaktiv

Själv hoppas jag ju snarare på att Nintendo arbetar på en Nintendo-mobil med både touch _och_ knappar.

Så länge Nintendo fortfarande kan designa, utveckla och sälja hårdvara så kommer de fortsätta att göra det. 3DS har det inte alltför lätt pga smartphones så det är nog en tidsfråga såvida de inte kan vända utvecklingen. En egen konkurrerande smartphone borde nog kunna vara en ganska bra lösning på detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Absurt att dom kan få patent för emulatorer. Det har ju funnits sedan urminnes tider.

Istället för att bråka med emulatorutvecklare och vara rädda över piratkopiering så borde som göra en egen emulator med en inbyggd app store där dom säljer spel som man kan ladda ner och köra på emulatorn.

Det är väl just detta de förbereder sig för iom säkring av patent på området.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Fattar inte hur de kannfå patent på något
a: Så ospecifikt
b: något som inte alls är något nytt. Hur länge har emulatorer för mobiler funnits? 4-5 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du inte har läst patentet? Det har iallafall inte jag, och därför känns det meningslöst att dra slutsatser om det specifika innehållet.

Det borde oavsett inte vara möjligt för dem att tvinga ner andras befintliga lösningar med ett nytt patent. Eftersom att tidigare lösningar existerat långt innan Nintendos patent är det en omöjlighet att Nintendo skulle kunna patentera exakt samma sak. Därav tror jag att det är mer rimligt att de snarare vill bredda sina plattformar än angripa andra.

Alternativt så vill de bara bygga ut sin immateriella egendom och har inget intresse alls av att konkretisera något i patentet.

Permalänk
Medlem

Vad!? Vad är det som står? Ser mina ögon rätt? Nintendo är lika låst som äppel i sitt ekosystem. Trodde aldrig de skulle ge sig ut på upptäcksfärd i andras marker.

Lycka till Nintendo. Hoppas ni kan tjäna pengar på detta nu när fler kan avnjuta era spel på ett lagligt sett. Att emulera era spel är bland det första som brukar göras på andra plattformar.

Fast det är vad jag vill av artikeln. Nintendo kanske vill ge sig på redan fungerande emulatorer.

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett patent för att skydda sig.

Sanna mina ord. Ni kommer inte se några Nintendo-spel på iOS/Android förutom det testet de gjort med Pokemon.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Antar att du inte har läst patentet? Det har iallafall inte jag, och därför känns det meningslöst att dra slutsatser om det specifika innehållet.

Det borde oavsett inte vara möjligt för dem att tvinga ner andras befintliga lösningar med ett nytt patent. Eftersom att tidigare lösningar existerat långt innan Nintendos patent är det en omöjlighet att Nintendo skulle kunna patentera exakt samma sak. Därav tror jag att det är mer rimligt att de snarare vill bredda sina plattformar än angripa andra.

Alternativt så vill de bara bygga ut sin immateriella egendom och har inget intresse alls av att konkretisera något i patentet.

Nej, sitter i skolan, så det hinns inte riktigt med, men det citatet som fanns var extremt vagt. Men exakt, vi får hoppas det. Men underliga saker har hänt förut när det gäller just mjukvara och patent. Men rimligtvis borde det inte kunna slå undan benen på redan existerande lösningar. Aja, den som lever får se gissar jag

Permalänk
Medlem

Hur i helvete kan man bevilja patent på mjukvara som har funnits i 20+ år på markanden? Emulatorer på android och liknande kanske borde förbjudas på något sätt, men ett patent på existerande mjukvara borde vara mer förbjudet!