Philips Sverige-lanserar 40-tumsskärm med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Philips Sverige-lanserar 40-tumsskärm med 4K UHD-upplösning

Skärmmakaren Philips meddelar att den jättelika datorskärmen BDM4065UC med diagonalmåttet 40 tum och 4K UHD-upplösning nu Sverige-lanseras samt får ett rekommenderat pris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu börjar det bli intressant, 2 såna på högkant hade nog varit perfekt storlek för att byta från 2x 30"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vilja ha 8K-upplösning på en så gigantisk skärm, för att inte sänka pixeltätheten under "retina"-gränsen, men jag kan förstås helt klart se en marknad för den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Sexy

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

äntligen

Permalänk
Medlem

Vad är ett optimalt grafikkort till denna skärm på en arbetsdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad är ett optimalt grafikkort till denna skärm på en arbetsdator?

Det beror förstås helt på vad "arbetsdator" innebär i ditt specifika fall.

Vanligt kontorsarbete? Vilket billigt skruttkort som helst (som har stöd för DP 1.2, så inte för gammalt; men det är förstås rekommendation och inte krav).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

æntligen børjar det dyka upp skærmar med lite storlek ganska meningsløst med 4k på något mindre

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Bah... att folk inte kan använda korrekta termer!
4K är en filmterm och betecknar 4000 - 4096 bildpunkter i bredd. 3840 är mindre än 4K! Den korrekta beteckningen för 3840×2160 är Ultra High Definition (UHD).
Jag har jobbat med digital film sedan 2008. Nåde den firma som släpper en produkt för proffsmarknaden där man lovat stöd för 4K när den bara klarar 3,84K.
Men detta är bildupplösning vi pratar om. På en skärm eller papper så räknar man upplösning i bildpunkter per längdenhet, vanligtvis i punkter per tum: PPI.

Den här skärmen har ungefär samma PPI som en 21.5" skärm för "Full HD". Med andra ord, den är bara större än en vanlig skärm utan att vara märkbart skarpare. Skärmen har inte högre upplösning, men den kan visa bilder med högre upplösning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

æntligen børjar det dyka upp skærmar med lite storlek ganska meningsløst med 4k på något mindre

Tvärtom säger jag, som gärna tar en 24" med 4K bara för att få så hög pixeltäthet att jag inte kan urskilja enskilda pixlar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tvärtom säger jag, som gärna tar en 24" med 4K bara för att få så hög pixeltäthet att jag inte kan urskilja enskilda pixlar.

och en skalningsfaktor som gör desktop oanvändbart...

Permalänk
Medlem

En böjd och ultrabred variant hade varit riktigt najs, med g-sync då.

Permalänk
Medlem

Oerhört intressant skärm, kanske något att investera i till en kommande ny dator. Hoppas bara på att latens och bildkvalité är bra, priset är kanske lite för bra för att vara sant i det anseendet :/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

och en skalningsfaktor som gör desktop oanvändbart...

Överdrivet problem. Har kört med skalningsfaktor i ett år och det är väldigt få program det inte fungerar med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

æntligen børjar det dyka upp skærmar med lite storlek ganska meningsløst med 4k på något mindre

Det finns nog inte någon som pysslar med bildbehandling som håller med om att det är onödigt med hög upplösning på ex. en 30 tum monitor.

Permalänk
Avstängd

Den största nackdelen jag har läst om denna skärmen är att den inte har fyrkantiga pixlar. Vilket gör att allt blir marginellt utdraget på bredden.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Är det jag som är förvirrad, men har inte SweC redan kört en artikel om exakt denna skärm för typ två-tre veckor sedan? Är på mobilen så kan inte kolla så bra.

Har själv lagt en beställning på den från Dustin för ungefär 10 dagar sedan, hade aldrig vetat om den innan release om det inte vore för SweC.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bah... att folk inte kan använda korrekta termer!
4K är en filmterm och betecknar 4000 bildpunkter i bredd. 3840 är mindre än 4K! Den korrekta beteckningen för 3840×2160 är Ultra High Definition (UHD).

4k har väl ändå blivit ett samlingsnamn för upplösningar runt 4000 i bredd och kan mycket väl användas i detta sammanhanget trots att det kanske är mer korrekt att endast använda det för 4096×XXXX upplösnignar, men här står det ju även UHD så förstår inte riktigt problemet. Till å med CEA som sätter standarderna använder 4k i samband med UHD, men du kanske vet bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av paesha:

Är det jag som är förvirrad, men har inte SweC redan kört en artikel om exakt denna skärm för typ två-tre veckor sedan? Är på mobilen så kan inte kolla så bra.

Har själv lagt en beställning på den från Dustin för ungefär 10 dagar sedan, hade aldrig vetat om den innan release om det inte vore för SweC.

Jo, 2014-10-31: http://www.sweclockers.com/nyhet/19564-philips-tar-4k-uhd-til...
som sagt, gått att beställa hos åtminstonde dustin ett bra tag..

Permalänk
Medlem

Jahopp då är det bara att invänta ett grafikkort som kan driva 4k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det finns nog inte någon som pysslar med bildbehandling som håller med om att det är onödigt med hög upplösning på ex. en 30 tum monitor.

Håller med høg uppløsning ær viktigt vid bildbehandling sitter på en 30" skærm 2560x1600 (16,10 skærm) i dagslæget ,men før spel som star Citizen & liknande så skulle denna vara perfekt .
Jag tar hællre en 40 skærm æn att køra med 3st 27" eller liknande då blir allt bara brett + kanter mellan skærmarna.
Men folk tycker olika & har olika smak
såg en trevlig skærm før en 10 år sen som var 180grader halv cirkel , men den gick på nærmare 100tusen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den största nackdelen jag har läst om denna skärmen är att den inte har fyrkantiga pixlar. Vilket gör att allt blir marginellt utdraget på bredden.

Hur kan man bilda pixlar utan att vara fyrkantig?

Permalänk
Medlem

Hmm, detta börjar ju snart bli ett alternativ för en "TV" för oss som ändå endast kommer ha en dator inkopplad till den och inte behöver ingång för TV signal samt bor i mindre lägenheter ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror förstås helt på vad "arbetsdator" innebär i ditt specifika fall.

Vanligt kontorsarbete? Vilket billigt skruttkort som helst (som har stöd för DP 1.2, så inte för gammalt; men det är förstås rekommendation och inte krav).

Blir väl typ http://www.evga.com/products/Specs/GPU.aspx?pn=6a8f5e91-8aa1-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Hur kan man bilda pixlar utan att vara fyrkantig?

Det ska skilja ungefär 1.7%. Så istället för att pixlarna är 1:1 blir det istället 1:1.0177

Det ska tydligen bero på någon optimering av glasskärandet för panelerna så dom kan få så hög glasutnyttjande som möjligt och få en lägre kostnad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Så totalt 28000:- för 80" 8K

Permalänk
Medlem

Det ser ju intressant ut.

Hur bra färgåtergivning är det på den?
Input lag hade varit intressant att veta också, om den över huvud taget är intressant för spel eller ej.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Inväntar tester med spänning, förhoppningsvis kan denna fungera som både datorskärm och TV, då jag inte har plats för både och.

Permalänk
Avstängd

Ja ok, skärmar med 4K finns för köpbara priser. Var fan är filmerna vi ska använda för dessa skärmar då?

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte poängen med 40", 42" och 48" skärmar.

Antingen så vill man ha något till datorn, och då vill man väl antagligen ha 24", 27" eller möjligtvis 30" som högst.
Eller så vill man ha en TV och då vill man ha 55" eller 60". I alla fall minst 52".